Mässan bra eller dålig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Mässan bra eller dålig?

Inläggav majjen04 » 2004-02-08 14:39

Tja då har man varit på sheratons "hifi"? mässa.

I år tog jag som vanligt med hustrun dit, det gjorde nog inte så många andra. :)
Förra gången jag var på Stockholmsmässa så kritiserade jag främst Linns Komri som lät uruselt! Nu tyckte jag att High Fidelity demade det bästa rummet. 8O
Deras CD12:a och LP12:a, Klimax samt högtalare Accurate?lyckades
mycket bra.
Kanske berode det på att de till skillnad mot de flesta andra hade ett hyfsat rum.
Frugan älskade ljudet från högtalarna och tyckte att de trots priset på 81 000 kr var billiga, dock så tyckte hon de var otroligt fula.
Beskrivningen av dem lät så här, varför har de en kapsylöppnare till diskant, de ser i övrigt ut som de tillverkats på IKea, varför kan man inte låta tjejer vara med i det estetiska utförandet av högtalare.
LTS rummets demo av en exlusive LTS referensanläggning fick henne att utbrista! Det var det värsta jag hört på många år, maken till orent ljud har jag alldrig hört, diskanten "bränner" mina trummhinnor. Var detta rum tänkt som ett skämt?
Är du inte medlem där säger hon plötsligt med en frågande min, jo svarar jag, försöker sedan berätta om LTS fantastiska ideer om neutralt ljud etc!
Hon köper ej detta utan säger bara om detta lät neutralt, då köper vi "färgat" ljud i fortsättningen.
Var ju tvungen att hålla med henne om att LTS klart hade det allra sämsta ljudet på mässan.
Audio Nords demonstration av hembio fick av henne betyget, usch det låter som grannarnas hopplock av Onoff prylar. Sedan sade hon har inte vi Krell prylar?, jo svarar jag, vilken tur att du inte köpte dessa prylar då, förstår att det var någon lågprisuppsättning.
Hmm talade inte om för henne vad de kostade.
Hon gillade mest att det fanns massor av vinyl, tyckte dock att Avoids guld spelare utseendemässigt hellre passade på en gammal western bor... än i ett hem.
Regas skivspelare P2 i olika färger trodde han var hemmagjorda, då de var så vulgärt fula!
Annars gjorde hon precis som jag nämligen att snabbt rusa ut från rummen så fort de spelade "hembio" eller demade tv skärmar.
Rummet med Coltrane högtalare var inte heller bra, basen gick rundgång i det trånga rummet.
Varför kunde inte distrubetören/tillverkaren haft ett bättre rum?
Totalt får mässan av oss betyget 3 av 10!
Att betyget inte blev bättre beror som sagt på att det var för mycket hembio, dåliga ljudrum, trångt med hög svettlukt i vissa rum, trötta jäspande och patetiskt fotvikande försäljare som inte insåg att publiken inte "stampade" takten som Linn alltid gör. :wink:
Adam som demade Moon m.m såg dock oförskämt pigg ut,men han är ju inte så gammal än. :D
Enda rummet vi återvände till var High Fidelitys, där vi faktiskt nästan "stampade" takten till musiken. Jag vägrade dock min fru att köpa Akurate högtalarna då dessa enligt mig är för små!
Försäljarna talade dock genast om för mig att det kommer en ny Linn serie om ca en månad. Då skall de också ha stora högtalare.
Får väl åka in med frugan då.
Tänk om jag blir Linnist på kuppen. 8O
Lyssnade också på ett par finska högtalare som lät bra,( Ampihon?)
trots priset på 106 000kr så tänker jag nog försöka att lyssna seriöst på dessa vid tillfälle, dessa lät som sagt var bra på mässan.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
JockScott

Re: Mässan bra eller dålig?

Inläggav JockScott » 2004-02-08 15:32

majjen04 skrev:
Hon köper ej detta utan säger bara om detta lät neutralt, då köper vi "färgat" ljud i fortsättningen.
Var ju tvungen att hålla med henne om att LTS klart hade det allra sämsta ljudet på mässan.

Detta var en otroligt bra och ärlig kommentar! :D
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 15:44

majjen04: Visst är Linn trevligt, helt klart. :) Jag har inte hört Cd12an än, men LP12an är man ju van vid. Bra skivspelare det där. Trevligt, trevligt... :) Mmm.. :)

Så LTS rummet lät så dåligt? Var det fel på prylarna eller inte? :?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-08 15:54

Ranefjord skrev:majjen04: Visst är Linn trevligt, helt klart. :) Jag har inte hört Cd12an än, men LP12an är man ju van vid. Bra skivspelare det där. Trevligt, trevligt... :) Mmm.. :)

Så LTS rummet lät så dåligt? Var det fel på prylarna eller inte? :?

Hej Ranefjord!

Enligt Thomas A så var ju ena högtalaren spräckt, ena kanalen på förstärkaren trasig etc!
Även om det nu var så, undrar man ju över varför LTS var representerade här?
jag hade alldrig själv skämt ut mig på detta sätt.
Oavsätt om anläggningen var defekt så var den lyssningmässigt rent utav pinsam. :(
Den demonstrerande mannen som trots allt försökte "stampa" takten var faktiskt roligast på mässan. Det gällde väl att hålla masken till varje pris.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-08 16:00

Jag tyckte Halcro Totem var klart sämst, otroligt bumlig bas. Utopia hadde också stora problem med basen. Alla hadde stora problem med diskanten så därför räknar jag bort det ur min bedömning.
Bästa ljud tyckte jag Accapella, Adam och Amphion stod för (AAA) :)

JBL K2 lät också bra men tyvärr så var musiken dom spela när jag var inne lite för gles för att göra några avgöranden.

Som jag sa i min bildtråd tycker jag att Klubben.net hadde klart snyggaste rummet.

Det var enormt mycket människor vilket resulterade i att det blev alldeles för trångt och varmt i dom små rummmen.

Mässan behöver större bätre lokaler... Men vart skulle sånna finnas?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-08 16:04

Vao var där mycket hembio? Synd man inte var där.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-02-08 16:31

Alexi skrev:Mässan behöver större bätre lokaler... Men vart skulle sånna finnas?

Stockholmsmässan ute i Älvsjö, nästa år efter båtmässan? :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-08 16:55

Enligt info så var LTS systemet intakt några dagar innan mässan. De stod i någon lokal där ägaren till lokalen frågat om han fick låna utrustningen till någon fest (?), men LTS sade nej till detta. Tydligen hade någon ändå lekt eller lånat utrustningen några dagar innan mässan och pajat ena högtalaren. Diskanten var alltså kortis, och den fick alltså bytas senare på dagen. När diskanten blev utbytt visade det sig också att ena kanalen på förstärkaren också var paj. Förstärkaren fick alltså också bytas ut.

Alltså är det misstänkt att utrustningen använts av någon ganska så oförsiktigt innan mässan utan lov från LTS. Jag vet inte om det är så att övriga delar av högtalarna tagit skada av detta. Om högtalarna skulle varit skadade på något sätt så innebär det ju att de inte presterade som det är tänkta att göra.

Oavsett vad - uppställning eller trasiga högtalare - det lät inte bra.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-08 17:02

Låter lite(?) dumt att man fortsatte spela på anläggningen och inte helt sonika stängde av och använde tiden till upplysning istället....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-08 17:07

Det mesta var upplysning i det rummet. Seminarier av Ingvar och Johan + att Pekka pratade lite om kvalitet på inspelningar med tjejband i fokus.

Inte så mycket demande av utrustning alltså.

T

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-08 17:19

rexq skrev:Stockholmsmässan ute i Älvsjö, nästa år efter båtmässan? :D

Hur hifi är det i dom lokalerna!

Stockholms slott vore bätre :)
Eller kanske något militärt skydsrum :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 17:23

ALLTSÅ... Man KAN inte skylla på rummen, ååår efter år. Har man inte lärt sig någonting?! :) Alltså, kan man dra dit pall-vis med elektronik till en mässa, hur svårt är det att ta med en o annan bokhylla, lite växter eller annat skräp. Nä... skyller man på att rummet låter dåligt.. då är det bara pinsamt.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-02-08 17:25

Mälarökyrkan på Ekerö har grymt fin akustik!
Bara en stor lokal dock så ska man ha flera anläggningar blir det problem... :wink:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-08 17:26

Inte många högtalare som är byggda för att lysnas på 1,5m avstånd i 9kvm rum, med 30personer i :)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-02-08 17:38

Alexi skrev:
rexq skrev:Stockholmsmässan ute i Älvsjö, nästa år efter båtmässan? :D

Hur hifi är det i dom lokalerna!

Stockholms slott vore bätre :)
Eller kanske något militärt skydsrum :D

Det var ett skämt angående för små rum, måste bara tillägga det här så ingen tror något annat. :D

AndersH

Inläggav AndersH » 2004-02-08 17:51

Akustiken i rummen är väl inte så dålig, förutsatt att man inte är fler än 4-6 lyssnare i de minsta rummmen :wink:

Om man bortser från storleken så tror jag rummen är bättre lämpade
för ljudåtergivning än vad de flesta vardagsrum är. Heltäcknings matta, mycket gardiner mm.

70-80-talets mässor i Älvsjö, -där kan man snacka om dålig akustik.

rexq skrev:
Alexi skrev:Mässan behöver större bätre lokaler... Men vart skulle sånna finnas?

Stockholmsmässan ute i Älvsjö, nästa år efter båtmässan? :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 18:04

Så, man vet att rummen är för små, och att de där stora bra högtalarna inte kommer att funka och ändå tar man med dem o spelar på, bara för att sen inse att det inte funkade, och sen skylla på rummet?

Man vill väl visa sig från sin bästa sida på en mässa? Eller...

Nåja...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-08 18:35

Ranefjord skrev:ALLTSÅ... Man KAN inte skylla på rummen, ååår efter år. //
// Så, man vet att rummen är för små, och att de där stora bra högtalarna
inte kommer att funka och ändå tar man med dem o spelar på, bara för
att sen inse att det inte funkade, och sen skylla på rummet?
Man vill väl visa sig från sin bästa sida på en mässa? Eller...

- En högtalare som gång på gång uppges ha spelat i sällsynt dåliga rum är,
han dendära Coltrane :wink: ! Går inte lite utav högtalarkonstruktion ut på att
just konstruera högtalare som är kapabla till att spela uti div... rum 8) !

Kombinera nu ovan med att en hel del hifi uppges ljuda skit ibörjan för att
först därefter blomma ut med att hörseln kan anpassas till o uppleva även
dåliga musikförmedlare som bra och(framförallt) neutrala samt analytiska o
det enda som fattas är ju lite folklore/h-pokus(läs hifikablage & Co ;)) för
o slutgiltigt kunna fullborda den A*udiomanska konspirationsteorin :wink: 8)!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-08 18:45

Ranefjord, tycker du man ska bygga speciella mäss högtalare? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-08 18:52

Jaha,
då har man hört vad branschen förmår. *suck*
Fann att dom flesta (alla) spelade för högt, inte insåg att folk inte gillade den spelade musiken eller snackade för mycket. Pinsammast var nog Linn rummet, bredmono utan nån riktig stereobild. Bättre kan dom. Svängde inte! Pratade med lite olika männsikor och alla var eniga, för pengarna skrattretande.
Krell rummet hade potencial, men lät väldigt olika på olika skivor.
JBL K2 kan mycket bättre, litet rum men mycket blås och jazz sångare. Potencial men Marantz grejor ihop med dom när det finns Mark Levinson i koncernen, illa.
Amphion, nåja dåligt placerade, lät inte bra. Ettrig diskant och ekon, för högt.
Acapella, jaha. Ja jag skall inte ha raveparty så varför spelar man sån musik som demo? Kunde säkert mera men stod inte ut efter ett antal minuter.
Meridian instängt, kan bättre.
Bäst ljud tycker jag Veteran HIFI, HIFI Art Naim och Totem bio,
Golden Age, och SMS hade. I särklass, allt annat var rätt dåligt tror helt enkelt det beror på dåligt kunnande hos personalen då det gäller att ställa upp en anläggning i ett okänt rum. Och dålig kunskap i att dema rolig varierad musik på lagom nivå.
Köper inte att rummen är hopplösa varje år, man borde ha erfarenheter samt mäta upp sina grejor.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-08 18:53

Hej A!
Alexi skrev:Ranefjord, tycker du man ska bygga speciella mäss högtalare? :)

- Faktiskt.se ej heelt dumt, dock... elle :roll: 8O!?
A*nnat alternativ är o sluta upp med o skylla ifrån sig, utifall det ljuda kasst, v.s 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 18:54

Se ovan. Hur svårt är det att ta med lite möbler, m.m... diffusoerer, m.m. För hur stor skillnad är det EGENTLIGEN på mässrummen och hemma? Inte så stor. Rum som rum skulle jag vilja säga. Förutom då att golvet är oftast bättre dämpat på mässor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-08 18:56

Att komma med grejor som är trasiga till en mässa finns det ingen ursäkt för. Och man har backup eftersom grejor kan gå sönder under 2 dagars spelande. Om man dessutom fortsätter spela så är det patetiskt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 18:58

A*nnat alternativ är o sluta upp med o skylla ifrån sig, utifall det ljuda kasst, v.s

Ja! Antingen har man kassa prylar eller så är man för inkompetent för att ställa upp det korrekt eller så har man helt enkelt inte orkat bry sig. Men att skylla på rummen, varenda år. typ. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-08 19:11

OK. det är inte helt lätt att ställa upp en hifi på ett dygn eller mindre. Men ändå...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-08 19:30

Att komma med grejor som är trasiga till en mässa finns det ingen ursäkt för. Och man har backup eftersom grejor kan gå sönder under 2 dagars spelande. Om man dessutom fortsätter spela så är det patetiskt.

Om du syftar på LTS så fixades en ny diskant och förstärkaren byttes ut mot en backup.

Eller var det något annat som du syftade på?

T

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-08 19:36

Harryup skrev:

Jag menade alla tillverkare, inte specifikt LTS.
Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna förhindra att dyka upp med trasiga högtalare då man inte viste att dom var trasiga, dom var dock lagade inom ett par timmar efter mässans öppning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-08 19:38

Fick som sagt nästan bara ett balanserat ljud i rummet med Amphion, satt nästan i mitten.
Acapella. Hyfsat balanserad ljud vid den enkla lyssningsraden längre bak.

Totem - för ljust. Var inne och vände nästan direkt.
Carlsson - provade längst fram och längst bak. Ljus diskant.

LTS - ljust, mkt för ljust. Satt längst fram.

Många rum för trånga att komma in i, så kunde inte få en bra uppfattning om flertalet högtalare.

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-08 19:39

Hej!
Ranefjord skrev:OK. det är inte helt lätt att ställa upp en hifi på ett dygn eller mindre. Men ändå...

- Jo, A* tror faktiskt.se det är rätt svårt, men att i efterhand gnälla på i förväg
givna förutsättningar känns ju hmmmindre manligt... typ 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-08 20:50

Audiomanikern skrev:Hej!
Ranefjord skrev:OK. det är inte helt lätt att ställa upp en hifi på ett dygn eller mindre. Men ändå...

- Jo, A* tror faktiskt.se det är rätt svårt, men att i efterhand gnälla på i förväg
givna förutsättningar känns ju hmmmindre manligt... typ 8)!

Mvh A*

Håller med A* väldigt mycket

Nästa

Återgå till Generellt om hifi