Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kanske för att det är ett sunkigt format?![]()
Koffe skrev:Morello skrev:Kanske för att det är ett sunkigt format?
Har själv ingen alls erfarenhet av SACD. Visste inte ens att de fanns i butik. Varför är det dåligt?
viktor skrev:Jo du, "Morello". Mandom mod och morske män.
Det är så underbart att så fort någon ska uttala sig om sacd så hänvisar man till Öhmans gamla artikel. Undrar om ens Ingvar själv står för de åsikterna idag. Det är inte alls något "sunkigt" format, tvärtom. Men jag förstår hållningen om man lyssnar på popmusik eftersom det mesta låter skit både på sacd och vanlig rbcd.
Men investera i ett bra surroundsystem och köp några nya sacd från PentaTone, Channel Classics eller BIS och jag lovar att sacd inte är det minsta "sunkigt".
Morello skrev:Vad lyssnar tyrådskaparen på för musik?
Klassiskt, jazz eller pop?
viktor skrev:Jo du, "Morello". Mandom mod och morske män.
Det är så underbart att så fort någon ska uttala sig om sacd så hänvisar man till Öhmans gamla artikel. Undrar om ens Ingvar själv står för de åsikterna idag.
Det är inte alls något "sunkigt" format, tvärtom. Men jag förstår hållningen om man lyssnar på popmusik eftersom det mesta låter skit både på sacd och vanlig rbcd.
Men investera i ett bra surroundsystem och köp några nya sacd från PentaTone, Channel Classics eller BIS och jag lovar att sacd inte är det minsta "sunkigt".
I de allra flesta fall finns ju inget attt jämföra med, eftersom de som spelar in på SACD sällan gör en parallellinspelning i högupplöst flerkanalig PCM som släpps på DVD-A (eller vice versa). Det man kan uttala sig om är därför produkten, snarare än formatet. De bolag du nämner gör goda inspelningar - således blir resultatet bra!
Woland,
i och för sig en bra idé. Men Naxos inspelningar håller inte måttet oavsett medium.
Jag gissar på mer engagerade och medvetna personer bakom. Rock o pop har även krav på sej att höras så mycket som möjligt, för den har oftast skapast i kommersiellt syfte, och drabbas därför av en pest som kallas kompression. Rock o pop inspelningar ska ju även låta på ett visst sätt, inte naturligt. De rock o pop inspelaningar som det verkligen är intresserade folk bakom kanske istället drabbas av dålig budget.Manzarek skrev:Vilka förklaringar finns till den generellt högre inspelningskvalité klassiskt och jazz har jämnfört med pop och rock?
viktor skrev:Morello,
Om man bedömer en skiva är det ju bra om man har material som är bra inspelat. Dessutom litar jag betydligt mer på mina öron än på dina eller Ingvars mätningar.
Manzarek skrev:Rolig -lärorik- tråd. En fråga dök upp i bakhuvudet:
Vilka förklaringar finns till den generellt högre inspelningskvalité klassiskt och jazz har jämnfört med pop och rock?
Morello skrev:Vad lyssnar tyrådskaparen på för musik?
Klassiskt, jazz eller pop?
LEXrasta skrev:jag har precis införskaffat mig :Jag är monstret med freddie Waling, skivan e skit bra och VÄLINSPELAD...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster