En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 14:42

fasiken Conan. Du ÄR ju en highend kock ser jag ju.. Din smarriga roliga blodpudding skulle va skoj att prova.. :D

Iofs så gillar man möjligen inte mer än den ursprungliga "riktiga" blodpuddingen.. Vilket jag tro också.. Men men.. Man vet aldrig.. Jag ställer upp och avsmakar din kok konst.. Ev finner jag ju något som förhöjer den smarriga blodpuddingens goda orginalsmaksmak...

Kanske inte dina förslag idag var dom bästa.. men i framtiden kommer du ev på¨en sak som KAN förhöja njutande med "blodpudding ala voodoo"

8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:45

Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 14:53

BB skrev:
Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.

Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.

/BB

Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Och fasktiskt.se, detta ær inget skæmt! Jag tror att en viktig anledning till "vanligt folks" ointresse før HiFi hænger ihop med den degenrering av (populær)musiken som skett det framførallt det senaste deceniet. Varfør køpa dyr och fin utrusning nær møget som Dom Stora Bolagen marknadsfør (dvs det dom flesta kænner till och køper) ær så dåligt?
Alla ær ju inte sånna att dom har hundratals skivor från den tid då den musiken hade mer sjæl och engagemang.

Vægen till bættre HiFi går genom god musik. Sådan gørs æven idag, men nås i princip bara av specialintresserade.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:11

Flint skrev:Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.

Ja.. Serverad med en in(o)sektdrink att skölja ner allt smarrigt med...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:13

Serverad med dyrkabeljo.

:D

Det finns faktiskt ett sätt att göra blodpuddingen ätlig. Man börjar med att steka fläsk. Därefter kokar man upp lite potatis. Slutligen kompletterar man med löksås. Som avslutning lägger man blodpuddingen åt sidan eftersom den inte längre fyller någon funktion.

Smaklig spis!

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:14

Mayro
Sen är man placebomätt. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:15

Bill50x skrev:
Serverad med dyrkabeljo.

:D

Det finns faktiskt ett sätt att göra blodpuddingen ätlig. Man börjar med att steka fläsk. Därefter kokar man upp lite potatis. Slutligen kompletterar man med löksås. Som avslutning lägger man blodpuddingen åt sidan eftersom den inte längre fyller någon funktion.

Smaklig spis!

/ B

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:16

Bill50x
Ska testas. Kan tänka mig att det fungerar även med pölsa.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 15:20

Behöver jag ens nämna att den tweakade blodpuddingen stekt i ormolja, för optimal upplevelse avnjutes bäst i icke-blint tillstånd med förpackningen framför näsan och strax efter man läst på i Mat & Mystik om hur detta esoteriskt gastronomiska mästerverk på ett markant sätt skiljer sig från den vanliga puddingen från ICA?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:20

Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Vanligt folks ointresse beror nog snarare på att musiken idag konkurrerar med så mycket annat. Det är bara den allra mest slimmade breda musiken som syns (hörs...), den andra måste man leta efter.

För det finns hur mycket underbar och bra musik som helst idag! Mer än vad det någonsin funnits. Men den spelas sällan i TV, aldrig i reklamradiokanalerna och bara i vissa program i public service-radion. Man måste läsa nöjestidningar, musiktidningar, springa på klubbar och vara allmänt nyfiken för att hitta dessa pärlor.

För varje bra grupp eller artist som fanns/finns från 80-talet finns det minst 5 till idag.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:26

Max,

Degeneringen av populärmusiken har pågått sedan 1930-talet. För varje teknisk landvinning verkar artisterna generellt ha blivit mindre skickliga och mindre kapabla att nå ut till sin publik. Det är kanske inte så konstigt - det är en väldig skillnad att sjunga utan förstärkning inför en stor publik eller vid en akustisk inspelning jämfört med den armada av apparater som finns mellan artist och lyssnare idag.

Musikerna var generellt skickligare förr. På väldigt många amerikanska popplattor från tidigt 60-tal spelar extremt duktiga jazzmusiker - det var deras extraknäck för att håva in pengar. Det är också väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-) Det hela är också beroende på genre - visartister har till exempel alltid varit mer begripliga än andra. 80-talets popartister hamnar generellt ganska långt ner på kvalitetsstegen även om förstås lysande exempel förekom även då. Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 15:32, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:30

bill50x
här MÅSTE jag ta strid med dig..

För varje bra grupp eller artist som fanns/finns från 80-talet finns det minst 5 till idag.

Jag anser att det krävs säkert 100 artister minimum idag för att finna en i den äldre tidens kvalitet.. Och än mer tydligt blir det då man betänker att idag finns en max två låter på en BRA skiva som ÄR bra.. resten är utfyllnad så det blir ett album... Förr va det en möjligen två låtar som var utfyllnaden o resten kanonlåtar...

Men jag talar nu om "tidigare "och till nu och inte endast ett årtionde iofs... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:32

Instämmer med PekkaJohansson

Man refererar gärna till sin egen präglingsperiod när man pratar om musikalisk kvalitet.

(Därmed inte sagt Pekka att din var på 30-talet.)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 15:38

PekkaJohansson skrev:Max,

Degeneringen av populärmusiken har pågått sedan 1930-talet. För varje teknisk landvinning verkar artisterna generellt ha blivit mindre skickliga och mindre kapabla att nå ut till sin publik. Det är kanske inte så konstigt - det är en väldig skillnad att sjunga utan förstärkning inför en stor publik eller vid en akustisk inspelning jämfört med den armada av apparater som finns mellan artist och lyssnare idag. Det är väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-) Det hela är också beroende på genre - visartister har till exempel alltid varit mer begripliga än andra. 80-talets popartister hamnar generellt ganska långt ner på kvalitetsstegen även om förstås lysande exempel förekom även då. Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Nu börjar det likna något. Faktiskt.se egen Kapten Stofil? Kalles kaviar är blandad med mjukost, konsumloggan är stiliserad och Margareta Kjellberg är död. Dags att lämna denna jämmerdal: det finns INGET kvar att leva för...

Fråga: När dog rocken?
Svar: När de bytte ut tuban mot ståbas...

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:41

Instämmer även med Dahlqvist.
Det börjar bli svårt det här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-04 15:42

En sak är iaf säkert, det görs mer intressant musik idag och bättre. Idag är det mycket mer och bredare än någonsin innan. Fast, det kommer alltid finnas dom som säger att "det är bara skit nu, annat var det på 60-talet", att deras föräldrar sa samma om 60-tals musiken har dom glömt bort...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:44

Att artisterna var skickligare förr innebär förstås inte att allt var bättre förr. Var sak har sin tid, skulle man kunna säga, och visst är mångfalden oerhört mycket större idag. Men visst var även prylarna vackrare, tjejerna snyggare och vädret bättre på 50- och 60-talet..? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:46

PekkaJohansson
Det är bra med lite perspektiv. Själv gillar jag just nu musiken från andra världskriget. Kanske beroende på stämningen pga. hoten om utplåning. Det fanns en innlevelse som verkar äkta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 15:48

Jag håller delvis med Pekka, men inte alls helt. Tycker kvaliteten har gått i vågor flera gånger under 1900-talet, och att höjdpunkterna varit 1959 - 1979 samt 1999 och framåt (hittills!). :o Fortsätter det i tjugoårsperioder har vi åtminstone 13 år kvar! :P

Max's synpunkter:
Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Och fasktiskt.se, detta ær inget skæmt! Jag tror att en viktig anledning till "vanligt folks" ointresse før HiFi hænger ihop med den degenrering av (populær)musiken som skett det framførallt det senaste deceniet. Varfør køpa dyr och fin utrusning nær møget som Dom Stora Bolagen marknadsfør (dvs det dom flesta kænner till och køper) ær så dåligt?
Alla ær ju inte sånna att dom har hundratals skivor från den tid då den musiken hade mer sjæl och engagemang.

Vægen till bættre HiFi går genom god musik. Sådan gørs æven idag, men nås i princip bara av specialintresserade.

...håller jag knappt med om alls. :?

Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Menar således, likt någon annan inläggare (Bill50x?), att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Ljudkvaliteten är dock för det mesta tragiskt låg nuförtiden (se mitt första inlägg i den här tråden), men det är ju en fråga för sig det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:50

80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:54

PekkaJohansson skrev:Att artisterna var skickligare förr innebär förstås inte att allt var bättre förr. Var sak har sin tid, skulle man kunna säga, och visst är mångfalden oerhört mycket större idag. Men visst var även prylarna vackrare, tjejerna snyggare och vädret bättre på 50- och 60-talet..? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka

för att inte snacka om bilarna.... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 15:55

Jag noterar att stockkonservativa klubben har möte. :)

Får man vara med?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 15:55

Flint skrev:80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Well put!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:56

Morello söker inträde i stockkonservativa klubben? Kunde jag aldrig tänka mig... :-D :-D :-D

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 15:59

IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Flint skrev:80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Jag tror att det hela är så enkelt som att ni har någon defekt på er musikaliska smak. Jag kan bara trösta er med att ingen är felfri.

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 15:59

PekkaJohansson skrev:Morello söker inträde i stockkonservativa klubben? Kunde jag aldrig tänka mig... :-D :-D :-D

Mvh Pekka

Jazzå. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:01

vad menas med "stockkonservativ" :?:

Jag tror man menar att man gillar "förr" typ...

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-04 16:04

subjektivisten skrev:En sak är iaf säkert, det görs mer intressant musik idag och bättre. Idag är det mycket mer och bredare än någonsin innan. Fast, det kommer alltid finnas dom som säger att "det är bara skit nu, annat var det på 60-talet", att deras föräldrar sa samma om 60-tals musiken har dom glömt bort...

Jag får väl dra till med 50-talet då! :wink: Sanningen är den att de flesta rockband som kom då lät för djävligt. Det var inga höjdarmusiker som lirade med Tommy Steele, Bill Haley osv. Några undantag fanns det i form av Presley ( han sjönk som en sten på 60-talet ) Jerry Lee Lewis och Little Richard. 60-talets svenska popmusiker ( nu generaliserar jag lite ) är väl inget heller att hänga i den s k granen. 70-talet tycker jag är en blomstringstid för rock-och popmusik.
I dag finns massvis med bra musik men man måste söka upp den. Den drunknar annars i likriktningsskvalet med schlagerfestivaler, Idol och annan smörja!

För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne! :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:10

För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!

äsch då... Vi är inte farliga.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:12

IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Vad säger du Max :mrgreen:

Jag måste erkänna att jag efter Max´ kampanj om 80-talsmusikens storhet letat mig tillbaka lite bland skivorna och faktiskt hittat en del bra musik. Men väldigt mycket skräp där tidens tand satt djupa spår....

Jag vidhåller dock att de sista 10 åren har fört med sig en formlig explosion av bra musik, det gäller även den svenska musikscenen. Ibland börjar det dock kännas som det gått inflation bland tjejer med tunna röster och en gitarr. Om några år när vi har lite perspektiv så vet vi vilka av dom som är bra... :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi