Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:LEXrasta skrev:jag har precis införskaffat mig :Jag är monstret med freddie Waling, skivan e skit bra och VÄLINSPELAD...
Jomenvisst. Skivan är mycket bra. Ännu bättre är den spelning från Göteborg (Stora Teatern 2005) som Sveriges Radio spelade in och sände i P3 Live.
/ B
Svante skrev:Ja, jag tycker ju så här att den som gräver ner sig i olika format och deras ljudkvaliteter ägnar sig åt oväsentligheter. Så länge man inte behöver mer SNR än en CD kan ge, så finns det inga skäl annat än marknadsmässiga att skaffa ett nytt format.
Jag har svårt att ens tänka mig en produktion där inte en vanlig hederlig 16-bitars CD med riktigt ditherbrus inte räcker till.
Även med musik med 40 dB toppfaktor, vilket är extremt ovanligt, så har man 56 dB kvar ner till brusgolvet. Eller alternativt, om man har 20 dB bakgrundsbuller i rummet (vilket är rätt tyst) och lägger CD-mediets brusnivå lika starkt, så måste man spela i 20+96=114 dB för att nå klippning. Med lite toppfaktor är det inte hemskt svårt, men att tro att man vid denna nivå ska höra endera bakgrundsbullret eller CD-bruset är rätt tokigt.
Svante skrev:Ja, jag tycker ju så här att den som gräver ner sig i olika format och deras ljudkvaliteter ägnar sig åt oväsentligheter. Så länge man inte behöver mer SNR än en CD kan ge, så finns det inga skäl annat än marknadsmässiga att skaffa ett nytt format.
Jag har svårt att ens tänka mig en produktion där inte en vanlig hederlig 16-bitars CD med riktigt ditherbrus inte räcker till.
Även med musik med 40 dB toppfaktor, vilket är extremt ovanligt, så har man 56 dB kvar ner till brusgolvet. Eller alternativt, om man har 20 dB bakgrundsbuller i rummet (vilket är rätt tyst) och lägger CD-mediets brusnivå lika starkt, så måste man spela i 20+96=114 dB för att nå klippning. Med lite toppfaktor är det inte hemskt svårt, men att tro att man vid denna nivå ska höra endera bakgrundsbullret eller CD-bruset är rätt tokigt.
LEXrasta skrev:Jag lyssnar på Sade.Marie boine,Audioslave,Bobban,Lee perry,Red hot,Peter gabriel,mm mm
Jag lyssnar på allt så att säga..Där imot lyssnar jag inte på jazz..
Har ni några bra förslag på välinspelat på cdon??
Slartibartfast skrev:LEXrasta skrev:Jag lyssnar på Sade.Marie boine,Audioslave,Bobban,Lee perry,Red hot,Peter gabriel,mm mm
Jag lyssnar på allt så att säga..Där imot lyssnar jag inte på jazz..
Har ni några bra förslag på välinspelat på cdon??
Jag har lite problem att rekomendera något supervälinspelat, själv så lyssnar jag på mer ickepopifierad musik. Exempelvis: inom rocken på mycket hårdare rock (som om man med lätthet kan finna någon välproddad rock idag... det finns faktiskt en tråd här på faktiskt om just detta), Reggaen har jag övergivit sedan jag lysste till Augustus Pablo i mitten av nittiotalet - men jag har förstått att det faktiskt ska finnas riktigt välinspelad både reggae och dub, Sade är enligt mig en liten poptjej som man kan jämföra med de jazzpopsångerskorna som dykt upp de senaste åren.
Jag kan dock rekomendera att testa lite Sophie Zelmani (jazzpop, halvfint inspelat åtminstone), Charlie Hunter Trio eller hans Telarcjazzpopskiva till någon fransk film (om du tycker det låter intressant kan jag ta reda på mer exakt vad den heter, kommer inte på just nu). Inte så mycket av ditt precisa urval, men kanske lite ändå.. Jag har aldrig lyssnat till något som kallats populär sedan grungevågen på nittiotalet och i mina ögon är det du påtalat väldigt populärmusikbetonat.. Red hot har jag dock väldigt många, dåligt inspelade, skivor med. Du kanske skulle digga Primus tidigare alster, men de är inte såå välinspelade så de hör hemma i denna tråden.
Inget mer elektroniskt eller klassiskt eller jazzigt eller utflippat eller hårdare du vill lyss till?
/J
viktor skrev:
Morello,
Om man bedömer en skiva är det ju bra om man har material som är bra inspelat. Dessutom litar jag betydligt mer på mina öron än på dina eller Ingvars mätningar.
viktor skrev:Vad kan vara mer relevant än ett par vältränade öron!
Svar på ursprungsfrågan: Jag känner inte till någon sådan sida på nätet.
Almen skrev:Diskussionen är dock fullständigt akademisk så länge det är så att ett antal inspelningar har sina mest välljudande utgåvor på SACD. Varför skulle man avstå från att köpa dem av principiella skäl?
Argumentet "jomen det skulle låta minst lika bra om det fanns minst lika bra mastrat på CD/DVD-Audio" håller inte för mig som enbart är intresserad av det ljudande slutresultatet.
För övrigt initierade jag en tråd om SACD som (som sagt) tekniskt kunniga gärna får ta del av.
Wolund,
vi tycker olika. För övrigt är det inte alls formaten jag ska jämföra. Jag har på sacd och dvd-audio en av få Naxosar jag anser låter hyfsat, Mussorgsky/Stokowski med Serebrier. Problemet här är att jag gitter inte jämföra eftersom musiken inte tilltalar mig. Någon frivillig. Dessutom är den jämförelsen bortkastad eftersom man inte gör dvd-audio längre. Naxos gör inte sacd heller längre, för övrigt.
viktor skrev:Är du helt handlingsförlamad?
viktor skrev:Thomas A:
Jag är inte skyldig dig något alls och jag anser att du själv kan söka på respektive skivbolags hemsidor och söka bevis. Hade du inte varit så otrevlig hade jag svarat annolunda.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster