Basmoduler i klass med LTS B1 samt Ino X2... omöjligt...?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Basmoduler i klass med LTS B1 samt Ino X2... omöjligt...?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-04 17:41

Dom där LTS-modulerna verkar ju hyggligt bra men tyvärr är elementen svåra att få tag på om man inte köper begagnat, dvs. ifrån Ebay eller liknande. Inoprylar är schysst men för mig som bor långt norrut så vore det behändigt med något jag kunde beställa hem samt sno ihop själv.

Är det någon av er som har tips på någon bra basmodul man kan DIY'a...? Fina prestanda är det absolut viktigaste. Spelar ingen som helst roll att dom ser ut som f*n. Givetvis är priset relevant men inte det viktigaste.

Hur mycket jag än letar så tycker jag inte jag finner någon "kommersiell köpe-subwoofer" som är något att ha utan att vara på tok för överprissatt eller ha några andra nackdelar. Dessutom så vill jag ha fler än en.

Tacksam för tips.
/Christian

PS. Delvis kanske detta skulle legat under DIY-kategorin men det är väl en smaksak. Jag undrar ju vad jag ska köpa... :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 17:50

Eftersom jag själv tidigare har byggt bastorn med 6 st Peerless 10-tumsbasar brukar dessa element (eller rättare sagt dess efterföljare) bli min standardrekommendation när den här frågan dyker upp, liksom en hänvisning till en gammal DIY-tråd av signaturen Swede.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-04 20:06

Jag funderar själv på att bygga mig minst ett par basmoduler med Peerless SLS 15". Men; det blir bestar på runt 170 liter, och div sambos, fruar och andra liknande störande inslag kan få hela projektet på fall. Men de går djupt och stor konarea borde väl ge låg dist iom små konrörelser. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-04 20:10

JA!!! 15" inger respekt. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-04 20:17

Tack för tipset Pecka, ska läsa läsa lite om det. Såg förresten ett antal NHT 1259 på Ebay nu då jag surfade runt lite, har dock dålig koll på hur det där med frakt och tull funkar.

V8:
Tänkte du då bygga slutna lådor eller har du funderat på basreflex för att få ner formatet...? Givetvis är ju storleken av betydelse... även om man nu tycker att man har gott om plats så får man ju åtminstone in fler moduler på samma volym... :D

/Christian

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 23:46

http://www.flexunits.com

Du kan speca en del själv.

Annars har JBL en del 12" och 15" element som kan duga, men dom är svåra att få reda på att dom finns. Finns inte på deras hemsida, och måste köpas som reservdel. Hör med NNord här på forumet.

ATC och TC-sounds har massor av olika basar. Bra sägs det, jag har dålig koll på dom själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 09:17

Linkwitz "Thor" är en DIY-sub som använder Peerles XLS tillsammans med ett aktivt frekvenskorrektionsfilter, och som jag tycker verkar riktigt intressant:
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 09:33

paa skrev:Linkwitz "Thor" är en DIY-sub som använder Peerles XLS tillsammans med ett aktivt frekvenskorrektionsfilter, och som jag tycker verkar riktigt intressant:

Hur fungerar sånt hær nær man "gasar på"? Elmentet måste ju slå i botten ganska snabbt?

AnotherDrinkPlease: Hur djupt måste basarna kunna spela? Jag tycker det ær læmpligare att bygga mindre* lådor som inte går avgrundsdjupt, æn att førsøka skærmma ut 20Hz ur en 25-30L låda. Det senare går, men du kan inte spela så høgt, och det kommer att kræva mycket effekt.

*) Mindre lådor kan vara læmpliga om man ska ha dom i t.ex. vardagsrummet dær alla husets invånare kanske inte uppskattar 2 eller flera lådor på øver 100 liter. En burk på 30-40 liter kan gøras liten och smidig, lægg en duk øver och stæll på en blomma och knappt någon kan se att det ær en høgtalare! Har man møjlighet bygger man førståss 4 st lådor eller fler som blir så stora som det behøvs før att få djup och bra bas med t.ex. 15" element.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 09:39

Max_Headroom skrev:
paa skrev:Linkwitz "Thor" är en DIY-sub som använder Peerles XLS tillsammans med ett aktivt frekvenskorrektionsfilter, och som jag tycker verkar riktigt intressant:

Hur fungerar sånt hær nær man "gasar på"? Elmentet måste ju slå i botten ganska snabbt?
Om dom har samma max slaglängd som ett 12" element som har parametrar för en 100 liters låda så slår dom i botten lika snabbt! Dessutom ligger effektbegränsningen inte i det lägsta registret, utan där är det slaglängden som avgör, och som sagt där inte lådvolymen spelar någon roll.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 09:55

paa skrev:
Max_Headroom skrev:

Om dom har samma max slaglängd som ett 12" element som har parametrar för en 100 liters låda så slår dom i botten lika snabbt!

Gør dom? ÆR det før att luftfjædern i den lilla lådan blir hårdare och dærfør håller emot mer æn i den stora lådan?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-05 10:01

AnotherDrinkPlease:

Det blir basreflex. Kommer dock inte ihåg riktigt vilken avstämning jag skulle ha. Men huvudpoängen är iaf att elementen är relativt billiga, typ runt 1200:- per st, förutsatt att det inte finns åsikter från tidigare nämnda faktorer om lådornas storlek. Har en idé om att kanske bygga höga långsmala lådor som sträcker sig mellan golv och tak med två element i varje. På så sätt kan man "gömma" undan volymen som krävs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 10:18

Max_Headroom skrev:
paa skrev:
Max_Headroom skrev:

Om dom har samma max slaglängd som ett 12" element som har parametrar för en 100 liters låda så slår dom i botten lika snabbt!

Gør dom? ÆR det før att luftfjædern i den lilla lådan blir hårdare och dærfør håller emot mer æn i den stora lådan?

Ja så kan man säga.
Man kan också säga som så att om två olika stora slutna lådor med 12" element ger samma utnivå vid t.ex 25 Hz så har båda samma membranutslag.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-05 10:28

Max:

Vill nog komma ner ikring 20 Hz då hemmabio är ett intresse. Så lite storlek på lådorna är nog oundvikligt. Jag har faktiskt ett antal moduler nu som är konstruerade som du nämner... lite mindre fast inte med så stort frekvensomfång nedåt. Gillar dock inte dessa. Saknar tyngd.

De där Flexunits lät fräckt... är det någon som har erfarenhet av elementen här inne...?

Paa:

De där Thorkonstruktionerna har jag kikat på men jag får liksom bilden utav att det är en kompromiss med övriga parametrar för att få lådan så liten som möjligt. Fast det skadar inte att kolla upp nogrannare, det är ju trots allt någon som har tänkt till och lagt ner tid på de där ritningarna... :)

V8:

Det låter ungefär som jag vill ha det, offra två hörn vore ingen problem om golvytan som tas upp inte är så väldans stor. Man måste nog dock tänka på resonansen om man gör långa och smala lådor. Kanske bättre med två lådor staplade i varje hörn som man dessutom kan flytta runt lite hur man vill om möbleringen tillåter det.

----------------------
Tack för alla era svar förresten. Kul med lite input. Är det någon som vet vart den där Isidor tagit vägen...? Han höll ju på och mätte på lite basar och verkade rätt intresserad och duktig på sådant som gällde just dylika saker som vi diskuterar.

/Christian

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-05 10:33

AnotherDrinkPlease:

Så kan man givetvis göra, men med stagning inuti så får man samma lösning på problemet.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Köpråd