Moderator: Redaktörer
markih skrev:Morello skrev:
Jeff Porcaro var kung och dog för ung.![]()
Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten.På tål om rytmik alltså.
Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.
Flint skrev:Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.
Magnuz skrev:IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?
Hört talas om discovågen?
Max_Headroom skrev:
Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.
Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!
Flint skrev:Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!
Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.
Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...
Flint skrev:Ko över Sarek var kul.
Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?
IngOehman skrev:I övrigt tycker jag att de största problemen är att:
1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.
2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?
3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!
4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.
5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?
Lustigt, jag instämmer helt och hållet...
Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.
Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.
Vad fan bryr sig marknaden om en handfull HiFi-nördar?
Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?
Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.
Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.
Vad fan bryr sig marknaden om en handfull HiFi-nördar?
Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....
Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta
/ B
Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster