En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-10-05 09:35

80-talet var grymt bra!

OT - sorry...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 09:39

Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 09:41

markih skrev:
Morello skrev:
Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten. :wink: På tål om rytmik alltså.

Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.

Just det, det har du rätt i. :)

Jag tror föresten att Chad Cromwell har fått överta rollen som Knopflers batterist.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 09:44

The Bug är ruskigt bra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 16:30

Flint skrev:Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.

Ett fantastiskt decennium som kuliminerade med Pixies tredje album "Doolittle", 1989. Kanske tidernas bästa rockalbum och den indirekta anledningen till att Kurt Cobain & Co satsade allt på ett kort något år senare...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-05 17:10

Det är väl inte för mycket sagt om man påstår att 80-talet var en guldålder för underground/avantgardistisk musik?

Allt från [pretto-varning] Laurie Andersson och Peter Gabriel till FOETUS och Einsturzende och Skinny Puppy, via art-pop a la Pet Shop Boys och Talking Heads osv osv.... [/pretto-varning]

80-talet borde inte definieras av Kajagoogoo och A Flock Of Seagulls, typ :) (även om de hade sin alldeles speciella charm :D )

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 20:04

IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

Hört talas om discovågen? :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 21:04

Magnuz skrev:
IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

Hört talas om discovågen? :wink:

Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 21:13

Max_Headroom skrev:
Det gjordes mycket riktigt usel progg också...

Så sant, så sant. Den var så hemsk att den glömde jag helt... :D Sen har vi ju en massa gamla fina rockband som mest ägnade 70-talet åt att bli nerknarkade och splittras, en massa fruktansvärd AOR såg dagens ljus, liksom diverse hissjazz, några inte allt för vare sig banbrytande eller talangfulla punkband samt inte att förglömma: the BeeGees. *Stön* Det var visst inte så mycket bättre förr när allt kommer omkring... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 21:46

Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...

Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:50

Flint skrev:

Fel: NATIONALTEATERN!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 21:56

Flint skrev:

Bild

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:04

Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!

Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.

Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...
Senast redigerad av Flint 2006-10-05 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:05

Rally var skitbra, trots att det nästan får räknas som nutid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:01

Flint skrev:
Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!

Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.

Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...

Jag tycker nog att mycket av progg-musiken var rätt bra. Bodde i Göteborg på den tiden och Gbg var väl ett sorts centrum för "vänstermusiken". Det var ganska schyst stämning på gårdsfesterna med de långhåriga skäggen i manchesterbyxor, rödvinspimplande och musiken som skrålade med Thomas Wiehe, Dag Vag, Contact, Peps, Blå Tåget, Philemon Artur & The Dung, Ola Magnell, Fläsket Brinner.... ack ja, det var tider det...

Redan då jobbade jag på reklambyrå så gissa om vi hade kul diskussioner :D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:04

Ko över Sarek var kul. Men nästan allt var taffligt spelat rent musikaliskt.
Det ansågs politiskt rätt att inte kunna lira men göra det ändå.
Som en demokratisk rättighet, nej skyldighet.

Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?
Senast redigerad av Flint 2006-10-05 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:11

Flint skrev:Ko över Sarek var kul.

Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?

Nej. Jag har levt efter devisen: "Om man inte är vänster när man är ung har man inget hjärta, är man inte höger som vuxen har man ingen hjärna." Och jag gick med i MUF redan -73 :-) Där träffade jag en tjej som jag fortfarande är mycket god vän med (numera moderat kommunalpolitiker i Danderyd och Dylan-fan), hon bodde i Haga, gick i Palestina-schal och propagerade för kommunala dagis....

Världen är inte så svart-vit (eller blå-röd) som många inbillar sig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:19

En sak är säker, det var en tid med mycket framtidstro. Allt var möjligt. Diskutionerna gick som du säger på högvarv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 23:23

IngOehman skrev:I övrigt tycker jag att de största problemen är att:

1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.

2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!

4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.

5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.

Vh, iö

Lustigt, jag instämmer helt och hållet...

Kan tillägga att 5:an borde stödjas av lagstiftning om att det som påstås i reklam ska ha stöd i vetenskapen. Då jedrans skulle det bli myror i brallan på reklammakarna. :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:30

Nu får vi inte prata politik här, men om det där ska gå att genomföra så lär vi nog helt byta politiskt system.

Jag tycker att det mesta är trams.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:44

Svante skrev:
IngOehman skrev:2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

Lustigt, jag instämmer helt och hållet...

Om tekniska spörsmål presenteras med alla undantag och vinklingar som tekniker brukar presentera sina rön på så är det inga problem. "Svensson" kommer inte fatta ett skit och med rätt uppbackning från marknadsavdelningen så kommer "Svensson" tro att han fattar.... Vad man uppnår då är precis det som Stereophile gör:
1) Den normale konsumenten tror att allt är skitbra, allt som publiceras måste ju vara det, eller hur?
2) De som förstår den tekniska harangen fattar förstås att det är skräp de läser om, men kommer att bli så imponerad över att tillverkaren presenterar "sanningen" att de köper prylen ändå!

Å så blir alla lyckliga.... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 00:07

Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.

Vad fan bryr sig marknaden om en handfull HiFi-nördar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-06 00:22

Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.

Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....

Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ronnie

Branschen

Inläggav Ronnie » 2006-10-06 01:07

Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?

Det spelar inte så stor roll för ljudet.

Det ljudliga resultatet beror inte på apparater eller butiker. Knappt ens på kunskap tror jag, utan på längtan efter musiken och ärlighet inför hur det faktiskt låter.

För att citera Ingvar-look-aliken Prot: "Everyone in the universe knows what musical instruments sound like". Eller citerade jag fel nu? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 08:07

En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 08:46

Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.

Hm låter tvärtom som Ingvar tycker (Jag menar IÖ vår gamle vän). Han tycker det är trist att behöva byta apparater hela tiden. Bestämd dig för tusan och njut av musiken.

Om jag har sagt något fel Ingvar så hojta till. Men jag är ganska säker du inte att gillat scenariet som Flint beskrev, eller cyklar jag med tant Agda nu :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 08:48

Bill50x skrev:
Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....

Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta :-)

/ B

Ja sacd och speciellt dvda som är ännu mer väljud är halvt steg nere i graven redan :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 12:00

mats
Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-06 12:47

Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..

:lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-06 12:59

Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..

:lol: :lol:

Frågan ær också om det finns någon annan branch dær tillverkarna ljuger lika mycket och ogenerat, helt utan risk att avsløjas av någon form av kristisk branchpress (som i HiFi-fallet sjælva ljuger sig blå med fiktiva lyssningsintryck och ett helt sannsløst språkbruk i sina recnesioner).

Om bara HiFi-balskorna blev seriøsa skulle mycket av avarterna inom HiFi førsvinna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi