Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-05 16:48

Vee-Eight skrev:Vem som skall ha semester eller inte är det redaktionen som bestämmer, ingen annan. Tillbaka till trådämnet igen
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 16:53

Jag kan inte hitta topic, det måste vara många sidor sen den spårade ur? :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-05 16:56

För allas trevnad och ömma tår så kanske vi skall ta det precis innan "ormoljebutiker" dök upp? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 17:01

Förhoppningsvis on topic.

Hur skulle världen/marknaden se ut om teknikerna även skötte marknadsföringen?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-05 17:06

Flint skrev:Förhoppningsvis on topic.

Flint!!
Det finns vissa saker som man inte skämtar om.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-05 17:11

Kaos och konkurser! Inte många kunder som skulle haja vad som stod i annonser, datablad och broschyrer. :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-05 17:15

Harryup skrev:

Flint!!
Det finns vissa saker som man inte skämtar om.

:mrgreen:

Hmm, kanske teknikerna egentligen skulle vara kunder, cheferna sköta marknadsföringen och marknadsförarna bestämma ekonomin? :) Fast då blir ekonomerna till tekniker.... dang!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-05 20:21

Jag för min del gillar att ta IN tekniker samt verkstadsarbetaren att arbeta tillsammans med kundrelationerna.. På så sätt får man insikt i HUR det fungerar "där ute" i konkuransen. Samt man inser mer hur viktig man faktiskt är för slutkunden.. Dessutom inser man sitt ansvar och kvaliteten ökar markant...

Att man dessutom har fan så mycket roligare på jobbet gör inte saken sämre..

Och tänk.. ÄVEN bolaget tjänar på detta via mer intäckter genom ökad försäljning.. Ökad produktion.vilket ger billigare inköp genom mängdökningen säljande... Samt klart mindre garantirep o slarvrep... och i förlängningen billigare säljkostnader eftersom det stora delen av marknadsföringen redan är välkännd såsom seriös...

men men. Märknadsförare vet o kan ju nada mer än lugga kunder ju.. :lol: .
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 20:49

phloam skrev:Hmm, kanske teknikerna egentligen skulle vara kunder, cheferna sköta marknadsföringen och marknadsförarna bestämma ekonomin? :) Fast då blir ekonomerna till tekniker.... dang!

Tror inte att det är så dåligt om tekniker är marknadsförare. Dvs jag vet att det inte är dåligt. Naturligtvis är inte alla tekniker bra på marknadsföring, men det är inte alla marknadsförare heller :-)

Men, vi ska inte glömma att vi människor har många roller. En tekniker är ju kund så fort dom ska köpa något, vare sig det är privat eller yrkesmässigt. En person som räknar ut om denne har råd med det tilltänkta villaköpet är ekonom just då. Kanske bra, kanske dålig, men ändå i en ekonomifunktion.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 20:52

Hetsporren skrev:Jag vet flera här i väst, t ex Hifi Consult, Hifi Stället, Tonläget...

Ursäkta OT V8´an, men...

Hetis, vad bedömmer du vara en ormoljebutik?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:28

Bill50x skrev:Hetis, vad bedömmer du vara en ormoljebutik?

Butiker som på fullaste allvar rekommenderar sina kunder att investera i kablar för fem- eller sexsiffriga belopp, som säljer ECO3 (eller dylika vätskor), som föröker få folk att tro musiken svänger bättre bara för att man köper en svindyr cd-spelare till sina usla högtalare etc. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 21:30

hajen1 skrev:

Kaos och konkurser! Inte många kunder som skulle haja vad som stod i annonser, datablad och broschyrer. :wink:

Annonser? Broschyrer? Vad är det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:25

Hetsporren skrev:Butiker som på fullaste allvar rekommenderar sina kunder att investera i kablar för fem- eller sexsiffriga belopp, som säljer ECO3 (eller dylika vätskor), som föröker få folk att tro musiken svänger bättre bara för att man köper en svindyr cd-spelare till sina usla högtalare etc. :wink:

Klart att dom vill sälja, det är ju deras uppgift. Varför hata dom för att dom gör sitt jobb?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:43

Flint skrev:
Hetsporren skrev:Butiker som på fullaste allvar rekommenderar sina kunder att investera i kablar för fem- eller sexsiffriga belopp, som säljer ECO3 (eller dylika vätskor), som föröker få folk att tro musiken svänger bättre bara för att man köper en svindyr cd-spelare till sina usla högtalare etc. :wink:

Klart att dom vill sälja, det är ju deras uppgift. Varför hata dom för att dom gör sitt jobb?

Det gör bödeln åxå....

Men, prisvärdheten kan bara bedömmas av köparen. Får denne låna hem ett par kablar för 30.000 och gillar vad han hör, ser och känner - ja då är det upp till honom. Det finns klockor som kostar hundratusentals kronor som inte är ett dugg bättre på att visa tiden än en plastklocka för 50 spänn.

Även dåliga/billiga högtalare låter bättre om dom matas med en bra signal. Prisvärdheten att koppla en cd-spelare för 30.000 till ett par högtalare för 1500 kan förstås diskuteras. Återigen, prisvärdheten och fördelningen avgör köparen.

Själv har jag en vinylspelare som kostar 10 gånger mer än vad resten av anläggningen är värd och det låter suveränt bra. Prisvärt? Nix. Förmodligen skulle en vinylspelare för 10 papp låta 98% av det jag har nu. Gissning bara, jag har inte direkt jämfört...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:46

Det är inte säkert att prisvärdhet ens är intressant för den köparen.
Varför ska nån' annan lägga sig i det?
En dålig bransch sanerar sig själv. Den går nog på knäna redan nu. Åtminstone den gamla tvåkanaliga. Det är inte säkert ens att den hatade butiken som nämns här finns kvar om några år.
Finns det anledning att jubla över det? Annat än av kanske personliga hämndmotiv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-06 05:44

Flint skrev:den hatade butiken som nämns här

Vilken då och vem har nämnt/hatat den?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 07:16

Hetsporren skrev:
Flint skrev:den hatade butiken som nämns här

Vilken då och vem har nämnt/hatat den?

Rätt, "Hatad butik" är enbart min tolkning. Den får stå för mig, men så upplever jag vissa personers attityd. Ändelsen bör också vara i flertal.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-06 08:56

Svante skrev:
hajen1 skrev:

Annonser? Broschyrer? Vad är det?

Vadå? Helst skulle jag vilja ha broshyren i runskrift och vill dessutom påpeka att jag är inte gammalmodig. Jag har t o m haft moppe!
Nä, en katalog i fyrfärg så att man kan njuta av de vackra bilderna i fyrfärg av tjej... f'låt hifi-förstärkarna. Det är marknadsföring det! 8)
En katalog från en tekniker skulle bli ett datablad i svartvitt visandes en lödkolv. :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 11:05

Flint skrev:Hur skulle världen/marknaden se ut om teknikerna även skötte marknadsföringen?

Jag omformulerar frågan lite. Den var inte tänkt som en provokation.

Hur skulle marknadföringen av produkter se ut om teknikerna fick utforma den efter sina önskemål och intentioner?

//

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 11:07

Kanke övergöödslad med irrelevant info(ur en ett kund perspektiv)?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-06 11:20

Själv anser jag att man på sätt och vis måste bli "kär" i sin musikmaskin. Det är ett personligt val, som måste bygga på förtroende, känsla, att den möter ens behov osv...

Kanske att man skulle sikta in sig på detta istället för "mätdata" och prestanda? :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-06 12:07

phloam skrev:Själv anser jag att man på sätt och vis måste bli "kär" i sin musikmaskin. Det är ett personligt val, som måste bygga på förtroende, känsla, att den möter ens behov osv...

Kanske att man skulle sikta in sig på detta istället för "mätdata" och prestanda? :)

Som Apple, då?

Tärnström

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-06 14:07

Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:Hetis, vad bedömmer du vara en ormoljebutik?

Butiker som på fullaste allvar rekommenderar sina kunder att investera i kablar för fem- eller sexsiffriga belopp, som säljer ECO3 (eller dylika vätskor), som föröker få folk att tro musiken svänger bättre bara för att man köper en svindyr cd-spelare till sina usla högtalare etc. :wink:

När jag läser ditt inlägg kom jag just att tänka på att det finns en butik som tar avstånd från hokus-pokus-produkter och inte säljer dylika!

Butiken ligger i Stockholm och är vår käre BEST SOUND!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 14:10

Högtalarkabel för 55'000 :- tycker i alla fall jag är bondfångeri och sådant säljer Best Sound.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-10-06 19:09

Många tycker, kanske med rätta, att finansmarknaden är full av bondfångare. Vad hifibranschen dock kan lära sig av finansvärlden är att göra bra marknadsföringsmaterial.

Titta lite på följande 'säljbroschyr' (term sheet) för ett strukturerat värdepapper: pdf-länk

Här presenterat ALL data om produkten som skall säljas. Inget göms undan eller liknande. Istället har man långa haranger där man svär sig fri från ansvar om allt går åt skogen. Men som köpare har man åtminstone möjligheten att värdera informationen, eftersom man vet att den är sann (och komplett!). I hifibranschen gömmer man hellre undan tekniska data som är ofördelaktiga. Äckligt och det är ju naturligt för alla och envar att det är mycket bättre att få ALL information på bordet och sedan själv kunna ta ställning till den.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-06 20:19

JTarnstrom skrev:
phloam skrev:Själv anser jag att man på sätt och vis måste bli "kär" i sin musikmaskin. Det är ett personligt val, som måste bygga på förtroende, känsla, att den möter ens behov osv...

Som Apple, då?

Ja, på sätt och vis...! Kanske att Apple gjorde datorteknik mer attraktiv för vissa som kanske tidigare skrämts bort av teknikfetischism och nörd-schabloner.

Om reklam och försäljningsargument måste handla enbart om prestanda så kanske man lättare hamnar i att jämföra sånt som inte har betydelse för ett absolut flertal av hifi-konsumenterna.

Kan man istället fokusera på helheten så kanske fler lockas och upptäcker att de saknat nåt väsentligt. (Skulle kanske ge en bättre hifi-utveckling också)

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-07 17:32

Om du utgår från högtalarna och väljer alltför bra sådana kommer du att hamna snett och sen har en svindyr resa innan du (om du nånsin gör det) landar i balans.

Det du - med 99% sannolikhet - kommer att göra är att välja utrustning som i första hand inte låter direkt illa. Dvs. du kommer att välja prylar som låter lagom matt och laidback och du slutar i samma återvändsgränd som t.ex. ljudtekniska sällskapet och deras konstiga ihopplock av 668, 208, Di-ana etc. Grejor anpassade så det åtmisntone inte ska låta illa i Ing. Öhmans högtalare som LTS marknadsför.

För att undvika det här bör man (utan att gå till överdrifter) utgå från källan. Vilket för normala människor är det vinlylspelare eller CD-spelare och se till att man har lagom mycket pengar över för att köpa grejor som gradvis stänger fönstret (så lite som möjligt i varje steg) med högtalara i sista ledet.

Du får också en tydlig teori med en hierarki som hjälper dig att uppgradera i rätt ordning så att du hela tiden får en förbättring av musikanläggningen.

Om man dessutom tänker använda anläggnignen till att lyssna till musik är det en helt normal åtgärd att utvärdera anläggnignen på samma sätt som du skulle avgöra om Torleifs eller Vikingar är det bättre dansbandet. Vem har sagt att innehav av en HP8903B är en bättre förutsättning att välja rätt än förmågan att kunna utvärdera efter musikaliska begrepp?

Inget av det här är väl direkt märkvärdigt eller strider mot att grejorna måste vara tekniskt sunt byggda. T.ex. Naims grejor är ju utomordentligt tekniskt sansade utan hokus-pokus med betoning på jordning/powersupply (dvs. referensen måste vara stabil) eller att hantera vibrationskänsliga komponenter. Deras aktiva kretsar är absolut inget märkvärdigt utan enkla klass-B förstärkare. Men en normal köpare av en musikanläggning behöver inte veta att t.ex. DIN-kontakter är ett måste för att inte f*cka upp referensen (som RCA-sladdar gör) - en normal köpare som vill lyssna på musik kan väl få göra det enkelt för sig och uvärdera på det sätt han sannolikt kan bäst - nämligen utifrån musik.

Ormolja? Tjaaa ... jag har nog en helt motsatt åsikt om vad som är ormolja än (i princip alla skulle jag tro) på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 18:49

Humor på högsta nivå. :lol:

Allra bäst var "alltför bra högtalare". :wink:

Dock var denna ingrediens lite väl lögnaktig tycker jag:
Grejor anpassade så det åtmisntone inte ska låta illa i Ing. Öhmans högtalare som LTS marknadsför.

1. Vad får dig att tro att anpassning till någon speciell utvald kringutrustning är ett element i LTS' tester? 8O
När jag ser sådana befängda påståenden/antydningar, anar jag att grunderna till F/E-lyssning gått dig helt och fullständigt förbi. :?

2. Sedan när har LTS marknadsfört mina högtalare??? :o 8O

Så vitt jag känner till har de nämnts någon enstaka gång (i en intervju exempelvis), men det har mig veterligt aldrig påståtts att de är bra på något sätt i MoLt. Det finns nog i själva verket knappt några kända högtalarsystem som (i proportion till deras populäritet) - varit nämnda mindre i LTS tidskrift än mina är!

Men du kanske menar "marketing by saying nada..." :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Nyfiken fråga (läs inte in några värderingar i den):
Anser du att du inte marknadsförde Naim i ditt inlägg?

(Naim som jag inte vill framföra någon kritik alls emot, skall tilläggas.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-07 19:07

flateartharn skrev:Om du utgår från högtalarna och väljer alltför bra sådana kommer du att hamna snett och sen har en svindyr resa innan du (om du nånsin gör det) landar i balans.

Ursäkta, men vilket j*vla skitsnack!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-10-08 14:42

flateartharn
Om du utgår från högtalarna och väljer alltför bra sådana kommer du att hamna snett och sen har en svindyr resa innan du (om du nånsin gör det) landar i balans.

Det du - med 99% sannolikhet - kommer att göra är att välja utrustning som i första hand inte låter direkt illa. Dvs. du kommer att välja prylar som låter lagom matt och laidback och du slutar i samma återvändsgränd som t.ex. ljudtekniska sällskapet och deras konstiga ihopplock av 668, 208, Di-ana etc. Grejor anpassade så det åtmisntone inte ska låta illa i Ing. Öhmans högtalare som LTS marknadsför.

Amatörsnack.

Det märkliga är att han inte ens skriver "jag tror att ..." eller " kanske är det så här ..." - utan istället för ett språk som om det vore självklart och sant. När det egentligen är nonsens.
En imponerande massa nonsens...

Men det är min åsikt förstås. Jag kan ha fel.
Det har hänt ett gäng gånger förrut...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi