Mässan bra eller dålig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 22:46

Style skrev:Thomas A, jag föreslår att du läser lite vetenskapteori, särskilt Popper och Kuhn. Sen kan vi ta en diskussion.

När det gäller det faktiska uttalander så hörde varken du eller jag det. Vi kan väl oxå anta att en professor inte sa att han hade bevis för att allt inte gick att mäta utan att han hade den hypotesen, om inte så böjer jag mig för dina argument.

Jag föreslår att du "taggar" ner lite. Du har uppenbarligen inte en susning om vad Thomas har för bakgrund, inte heller vet du vad Thomas arbetar med 8O

Om någon - oaktat akademisk titel elle tjänst - häver ur sig att "man kan inte mäta allt man hör", bör man ha något som styrker det. Framförallt bör man kunna referera till ett vetenskapligt(blindtest med god signifikans) lyssningstest där man detekterat en skillnad som ej kunnat påvisas med förefintlig mätapparatur. I annat fall blir det bara pladder som ger extremsubjektivisterna bränsle för deras dogmer, myter och inbillnigsbaserade upplevelser 8)
Jag känner inte till några sådana studier; gör du :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 23:01

Style,

jag behöver inte läsa någon vetenskapsteori för att diskutera detta. Jag ställer en fråga till den som påstår något och om det finns något belägg eller minsta indicie att så kan vara fallet. En helt vanlig fråga som jag ställer daligen i min egen forskning och när jag granskar uppsatser i vetenskapliga tidskrifter.
T

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-09 23:17

Sanny_X skrev:Finns det inga LTSare som var där och kan ge sin syn på LTS-rum?

Det verkar ju underligt att ställa ut på mässa utan att ha provspelat grejerna först. Det måste väl finnas en hel del medlemmar i närheten av mässan som kunde ta med sina högtalare/förstärkare? :?

mvh
Sanny_X

Hej Sanny!

Tycker att det är märkligt att ingen i LTS tar på sig ansvaret för det urusla ljudet!
Tycker också att det är märkligt att t ex Markih säger att han bara representerade i rummet utan ansvar!
Visst hade jag och andra medlemmar kunnat ställa upp med lite hifi, har dock inte så gammla "prylar" som t ex Denon recivern från 80 talet som fanns där. :)
När jag lyssnade så var diskanten lagad samt ljudet kom från båda högtalare i stereo, dvs det lät Urk ändå fast allt var helt. :(
Har också tidigare lovat Johan Lindros som är LTS testare att låna lite moderna saker från mig t ex en Krell Kav 400XI m.m
Det vore kul med en lite modernare referensanläggning tycker jag.
400:an låter också mycket neutralt, ej som Krells andra prylar.
Han har dock inte ens bemödat sig att tacka nej! :evil:
Så alla vi LTS:are som inte är helt fanastiskt frälsta i referensanläggningen kunde tyvärr inte hjälpa våra representanter från klubben.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-09 23:22

Vi ser slutet på Lts, alltså?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-09 23:24

Intressant professor. Det man inte vet kan man bara spekulera om. Annars får man ta fram reda fakta. Man kan jämföra det med frågan: Finns det liv i universum utanför vårt solsystem? Det är väl ännu så länge en olöst fråga. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-09 23:25

"Det är upp till dig att bevisa att det inte finns hörbara skillnader du inte kan mäta. "

"Thomas A, jag föreslår att du läser lite vetenskapteori, särskilt Popper och Kuhn. Sen kan vi ta en diskussion. "

Någon mer än jag som finner det lustigt att en och samma person skrivit båda de ovanstående meningarna? :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 23:26

mats,

jag tror nog LTS har ökat stadigt under de senare åren...

Majjen04,

jag skulle vilja veta vilken musik du lyssnade på när du var där.

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 23:29

Thomas_A skrev:Harryup,

Det är stor skillnad på "att inte veta vad man ska mäta" vs. "att man inte kan mäta allt". Han är ju professor så han bör ju ha några publicerada data på att det finns hörbara skillnader som ej är mätbara, annars är ju allt tagit ur luften.

Ja alltså det var ju inte professor Kalkyl, utan någon mycket balanserad person (vet ej namnet men stod i KTH montern) som ansåg att det mesta går att mäta men inte allt. Om nu ni tror er veta bättre om vad han borde tycka och erfarit så kan jag inte göra något åt det men är heller inte förvånad över att det ifrågasätts.

Hur kommer det sig att LTS med sina resurser står och spelar på trasiga grejor? Var dom neutrala ändå? Hur mätte dom? Bättre än allt annat på mässan fortfarande? *suck*

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-09 23:38

Thomas_A skrev:mats,

jag tror nog LTS har ökat stadigt under de senare åren...

Majjen04,

jag skulle vilja veta vilken musik du lyssnade på när du var där.

T

Mats

Jag håller med Thomas om att LTS kommer att överleva detta fiasko!

Thomas!

Är det så svårt att förstå att vare sig jag eller min fru lyssnade på musik i LTS rummet. :wink:
Vi lyssnade på olika "neutrala OLJUD med eventuellt bra mätdata" 8O
Jag vet hur god musik låter, det låter inte som det som demades där.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 23:40

"Ja alltså det var ju inte professor Kalkyl, utan någon mycket balanserad person (vet ej namnet men stod i KTH montern) som ansåg att det mesta går att mäta men inte allt."

Ok. Det går inte att mäta allt ex läge/riktning samtidigt enligt Heisenberg.

"Om nu ni tror er veta bättre om vad han borde tycka och erfarit så kan jag inte göra något åt det men är heller inte förvånad över att det ifrågasätts."

Jag tror ingenting. Jag undrar vad han baserar sin utsago på.

"Hur kommer det sig att LTS med sina resurser står och spelar på trasiga grejor?"

Åh, jag tror svaret har givits ett antal gånger nu varför det olyckliga skedde.

"Var dom neutrala ändå? "

Vad menar du?

"Hur mätte dom? "

Var väl ingen som mätte upp dem i rummet eller hade den intentionen så varför frågar du?

"Bättre än allt annat på mässan fortfarande?"

Varför tror du det?

"*suck*"

Instämmer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 23:42

Kenth,

eftersom jag spelade min musik under några korta sekunder så undrar jag om det var dessa snuttar (Country + Countertenor).

T

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-09 23:42

Det torde vara milleniets understaintment att påstå att "vi ännu inte kan mäta allting"
Detta kan sägas, med rätta, idag och om 200 år även med dagens utvecklingstempo.
För, ju mer vi vet, ju mindre vi vet, rent semantiskt. Låt oss anta att för varje ny kunskap väcks det 2 nya frågor. Alltså varje ny insikt väcker 2 undringar. (eller 3...)
Således: Proffesorns påstående kan vara sant rent filosofiskt, vetenskapsteoretiskt utan att han behöver ha några belägg för det. Eller så har han det (för stunden).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 23:47

Thomas_A skrev:""Hur kommer det sig att LTS med sina resurser står och spelar på trasiga grejor?"

Åh, jag tror svaret har givits ett antal gånger nu varför det olyckliga skedde.

"Var dom neutrala ändå? "

Vad menar du?

"Hur mätte dom? "

"Var väl ingen som mätte upp dem i rummet eller hade den intentionen så varför frågar du?"

Jag bara tänkte eftersom allt man hör kan man mäta så jag förstår inte varför ingen intresserade sig direkt om det lät illa? Gick det inte att mäta?

"Bättre än allt annat på mässan fortfarande?"

"Varför tror du det?"

Eftersom man spelade först på trasiga grejor och sedan med all kunskap ändå inte riktigt nådde ända fram. Var dom som stod i rummet verkligen helt nöjda?

"*suck*"

Instämmer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 23:47

Jösses. Med risk för att repetera vad som redan sagts; någon hade - utan lov - lånat LTS-anläggning under en fest och spelat sönder den. 8O Dessutom har väl knappast någon gjort gällande att den aktuella LTS-högtalaren skulle vara "perfekt". Det lät ganska dåligt i LTS-rummet, liksom i de flesta övriga rum, vilket delvis kan tillskrivas den akustiska miljö som var rådande i alla rum, bortsett från de stora och de, med avseende på efterklang, reglerade. Jag har avlyssnat de aktuella högtalarna under avsevärt bättre omständigheter, varpå en väsentligt bättre reproduktion gav sig till känna. Till skillnad från ljudet under mässan, hörde jag en artikulerad och ren basåtergivning samt en avsevärt mer korrekt klangbalans. 8)

Vill även passa på att ge Best Sound:s system, på en relativ skala avseende mässan, gott betyg. Extrempunkten nedåt var bland annat Linn. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 23:52

Om LTS överlever eller inte hänger inte på en mässa. Klart att LTS gör det och det hoppas jag på. Har inget emot det, dock ser jag som alltid fram emot en ökad nyfikenhet och självkritik oavsett vad det gäller.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-09 23:58

HarryUp,

syftet med LTS demo av olika typer av inspelningar från 60 talet och framåt gick nog fram ändå.

Hade syftet varit att prestera maximalt välljud hade nog LTS valt en annan strategi. Färre deltagare per session (ca 5), mer absorbenter/diffusorer i rummet etc

T

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-02-09 23:58

majjen04

LTS verkar inte vara en så homogen skara som det först verkar. :wink: Det är ju bra att det finns lite dynamik i föreningen. Jag har funderat på att bli medlem, men blev lite konfunderad efter att ha läst om mässan. Efter Ditt inlägg är jag lugn igen. 8)

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-10 00:06

Thomas_A skrev:HarryUp,

syftet med LTS demo av olika typer av inspelningar från 60 talet och framåt gick nog fram ändå.

Hade syftet varit att prestera maximalt välljud hade nog LTS valt en annan strategi. Färre deltagare per session (ca 5), mer absorbenter/diffusorer i rummet etc

T

Och varit förberedda, kollat allt en gång? Och en extra gång? Och en extra gång som man måste göra om man vill göra bra intryck och inte lämna något åt slumpen? Om någon lånat grejorna so what? Koppla ner grejorna och säg att nåt är fel vi fixar det strax.
Flyttade ni in på lördag morgon? Med så lite grejor i rummet borde ni väl fått något ljud ur det på fredagen och upptäckt det då?
Ok, om maximalt välljud varit målet skulle ni varit noggranna då och gjort ert bästa?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-10 00:26

HarryUp,

Hade jag varit med i planering/demo så skulle jag nog utfört det annorlunda med uppställningen i rummet för att visa vad högtalarna gick för. Detta skulle jag dock inte vinna något alls på som medlem i LTS om man jämför det med de vinster en kommersiell utställare kan erhålla med en god uppställning/demo. Jag skulle då få offra en tid som jag inte hade just den helgen, och inte fick något för i gengäld. Kanske det skulle genererat en del mer försäljning på HiFi-Kit, kanske en och annan fler LTS medlem om man satsat på en bättre uppställning. Jag har själv hört LTS tvåvägaren i annat sammanhang, och den lät mkt bättre i den uppställningen än vad intrycket var på mässan med trevägaren.

Dåliga uppställningar var det gott om, det var inte specifikt för LTS. Det lät ljust och skrikigt i många andra rum också, men då var kommersiella intressen med. Varför de inte gjorde det bättre kan ju ses som än värre.

T

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-10 02:51

8O Nu förstår jag faktiskt inte varför LTS var där, om det inte var för att prestera sitt bästa oavsett omständigheterna, vad var syftet då?
Bravo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-10 06:21

Thomas_A skrev:HarryUp,

"Hade jag varit med i planering/demo så skulle jag nog utfört det annorlunda med uppställningen i rummet för att visa vad högtalarna gick för. Detta skulle jag dock inte vinna något alls på som medlem i LTS om man jämför det med de vinster en kommersiell utställare kan erhålla med en god uppställning/demo."

Jo, ni skulle ha vunnit gott/bättre rykte. Inget kan vara bättre att ha.
Nu vet många att dom där märkliga negativa ingenjöriga personerna har noll koll dom också.

"Jag skulle då få offra en tid som jag inte hade just den helgen, och inte fick något för i gengäld. Kanske det skulle genererat en del mer försäljning på HiFi-Kit, kanske en och annan fler LTS medlem om man satsat på en bättre uppställning. Jag har själv hört LTS tvåvägaren i annat sammanhang, och den lät mkt bättre i den uppställningen än vad intrycket var på mässan med trevägaren."

Vad ni har drabbats av är andras vardag. Tänk på det när ni häcklar andra. Ta det inte personligt då jag inte vet om du har gjort det. Men LTS medlemmar har ofta lättare att se sina egna förtjänster och vara oerhört kritiska till andra särskilt i grupp. Tror säkert att 2-vägarn är bra, och? Med förberedelser och framförhållning kanske man inte skulle spelat på 3-vägarn alls.

"Dåliga uppställningar var det gott om, det var inte specifikt för LTS. Det lät ljust och skrikigt i många andra rum också, men då var kommersiella intressen med. Varför de inte gjorde det bättre kan ju ses som än värre."

Nix, alla bör ta åt sig av taffliga demon. Sånt drar ner ryktet. Kan bara konstatera att dom andra inte heller har lärt sig, javisst. Men ni är ju bättre än dom? Denna gång lät det väsentligt mycket bättre om många färgade anläggningar än er neutrala! Sen fanns det massor som var dåligt överallt också. Men det lät skit hos er också. Så var finns då viljan att anpassa sig? Prova att svänga på rummet? Låna madrasser? Göra nåt? I sista hand, koppla ner grejorna. Låna några nya? Inbjuda till lyssningkväll för potentiella nya medlemmar där vi visar våra grejor under trevliga (kontrollerade) former? Lägga om demon till att bara prata och förklara? Tror sanningen är den att det är för många viljor utan någon som hade översikt och ansvar.
Om man nu har referenser som inte ens finns i produktion för att branschen är så dålig så får man passa sig ytterst noga om man bevisar att man inte har full koll själv.
Jag njuter inte av er olycka alls, vill er inget illa och har god kontakt med många som är med i LTS, men ta till er att NI gjorde ett dåligt jobb. Om andra var lika dåliga hör inte hit. Ni tog helt enkelt för lätt på det då ni visste att ni skulle spela skjortan av alla komersiella nissar.

Lycka till på nästa mässa och analysera era motgångar och förbered er i tid och räkna med att det mesta kan gå fel och ha backup för det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-10 07:56

Bravo, Harryup,

på LTS shema stod typ:

Pekka berättar lite om musik och tjejband från 60-talet och framåt och spelar utvalda exempel.

Seminarium om rummets akustik.

Seminarium om bi-wire och högtalarfötter.

Seminarium om format, CD, SACD mm

Alltså pratades det säkert 80% av tiden i LTSrummet med syftet att upplysa. Jag tror inte alls syftet med Pekkas demonstration av 60-talsmusikinspelningar hade syftet att visa systemets potential utan det var som det låter, en demonstration av olika inspelningar. Det fanns alltså inget syfte att "spela skjortan av några andra högtalare" som du beskriver det Harryup. I demot ingick redan 80% muntlig presentation/seminarium om olika ämnen!

Harryup skrev:

"Denna gång lät det väsentligt mycket bättre om många färgade anläggningar än er neutrala!"

Vilket då kan tillskrivas att man satt på rätt avstånd från LTS högtalaren så lät det bättre. I många rum lät det skit oavsett var man satt. Sen vad menar du med färgande anläggningar? Alla högtalare färgar samt mycket av elektroniken är i jämförelse med dessa neutrala. Ingen från LTS har sagt att LTS högtalare är absolut referens och totalneutrala, det är en omöjlighet att åstadkomma.

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-10 09:32

"majjen04
Hej Sanny!

....Tycker att det är märkligt att ingen i LTS tar på sig ansvaret för det urusla ljudet!
Tycker också att det är märkligt att t ex Markih säger att han bara representerade i rummet utan ansvar!
Visst hade jag och andra medlemmar kunnat ställa upp med lite hifi, har dock inte så gammla "prylar" som t ex Denon recivern från 80 talet som fanns där. :) .....
Mvh
Kenth

Hej Maijjen!

Jag tror inte att du fattade vad jag menade! Jag sade att jag inte uttalar mig som representant i DENNA tråd! Inte att jag inte representerade LTS på mässan.

Sen verkar det som, (jag skriver hela tiden verkar som för jag vet faktiskt heller inte hur det var tänkt att fungera på mässan med lyssningen), att det inte gick enligt planerna (högtalaren paj mm) om det nu fanns några andra planer mer än seminarierna. Jag är inte med i styrelsen.
Sen kan man anse att jag borde ha satt mig in hur det var tänkt att fungera, men jag väntade mig väl någon sorts instruktion, vilken aldrig kom.
Min känsla är att varje person representerar sig själva, inom ramarna i LTS. Det verkar inte finnas någon "struktur" eller sammanhållande kraft, på gott och ont. Varje person gör det den själv vill, återigen på gott och ont. Kanske är det nödvändigt i en ideell förening, eftersom lusten är den enda drivkraften och då måste man göra det man själv vill, -det man har lust till. Jag tror att väldigt många, inklusive jag själv, inte har uppfattat LTS på detta vis, utan har trott att det är en mer organiserad sammanslutning.

Bravo skrev:8O Nu förstår jag faktiskt inte varför LTS var där, om det inte var för att prestera sitt bästa oavsett omständigheterna, vad var syftet då?

Jag vet det heller inte med mer än att resurserna är begränsade. Nu får man ju inte glömma att anläggingen var paj och att det upptäcktes först på fredag kväll. Situationen blev stressande. Kanske borde någon ha tagit ett beslut om ändrade planer. Men vem av alla inblandade? För många kockar kanske?

Det bästa vore väl kanske om någon från styrelsen uttalade sig. Jag uttalade mig för att jag vet lite mer än ingenting och att mina förklaringar kanske skulle hjälpa lite åtminstone. Om någon har fler frågor så kanske den personen bör maila Pekka, ordförande i LTS.
Senast redigerad av Maarten 2004-02-10 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-10 10:49

Kan ni inte göra om rubriken till "LTS bra eller dåligt" eller nåt.. det var väl en försvinnande liten del av mässan som handlade om LTS. Jag förstår inte vad diskussionen gör i den här tråden överhuvudtaget. Älta älta älta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-10 11:04

Thomas_A skrev:Bravo, Harryup,

"på LTS shema stod typ:

Pekka berättar lite om musik och tjejband från 60-talet och framåt och spelar utvalda exempel.

Seminarium om rummets akustik.

Seminarium om bi-wire och högtalarfötter.

Seminarium om format, CD, SACD mm

Alltså pratades det säkert 80% av tiden i LTSrummet med syftet att upplysa. Jag tror inte alls syftet med Pekkas demonstration av 60-talsmusikinspelningar hade syftet att visa systemets potential utan det var som det låter, en demonstration av olika inspelningar. Det fanns alltså inget syfte att "spela skjortan av några andra högtalare" som du beskriver det Harryup. I demot ingick redan 80% muntlig presentation/seminarium om olika ämnen!"

Fast nu skrev jag inte att ni skulle spela skjortan av några andra högtalare utan av komersiella nissar. Vilket jag fortfarande tror att flera tänkte att det skulle gå lätt. Att man spelade överhuvudtaget
på en anläggning på lördagen som konstaterades vara trasig på fredag kväll finner jag märkligt. Hinner man inte laga den vilket kan hända så får man väl bara prata. Vad är problemet? Tänk om nån annan hade gjort det, vilken storm det hade blivit. Nu gör det inte såååå mycket eftersom det lät illa hos andra.

Harryup skrev:

"Denna gång lät det väsentligt mycket bättre om många färgade anläggningar än er neutrala!"

"Vilket då kan tillskrivas att man satt på rätt avstånd från LTS högtalaren så lät det bättre. I många rum lät det skit oavsett var man satt. Sen vad menar du med färgande anläggningar? Alla högtalare färgar samt mycket av elektroniken är i jämförelse med dessa neutrala. Ingen från LTS har sagt att LTS högtalare är absolut referens och totalneutrala, det är en omöjlighet att åstadkomma."

Håller med om att det generellt lät rätt dåligt vilket jag också tycker är synd. Alla anläggningar är väl färgade utom era referensanläggningar? Lite mycket hårddraget :-). Sen finns det ju förstås medlemmar som inte har exakt samma smak för det mätbart neutrala förstås. Har inte pratat om LTS högtalare som sådana, konstaterar att ni ställer ut gamla trasiga grejor som låter illa. Vem blir impad?
Eftersom många har djupa kunskaper i så många ämnen så borde man lyckats bättre. Vilket du ju själv har varit inne på då du kritiserat ert egna ljud, vilket ju förstås hedrar både dig och Markih. Förstår att det inte är roligt att hamna i en situation där ingen bestämmer och syftet är vagt.

T

Och jag tycker inte att ni personligen skall känna er träffade på nåt sätt, gjort är gjort. Nya erfarenheter är skaffade, använd dom.
Till nästa mässa; behöver ni en skarvsladd, ta med 5 om ni aldrig har träffat på 4 trasiga så kan ni göra det just då.
Och ni har också fått erfara hur svårt alla har det på mässan, bra att ha i huvudet innan man sågar nått som uselt nästa gång.
Tror också att seminarierna blev kanske lite av LTS träffar. Var själv på IÖ's vilket var trevligt och trångt. Kanske öppna hus nästa gång? Visa medlemmar DIY och träffa mera nya potentiella medlemmar. Och kanske inte spela alls, eller möjligen på en minireferensanläggning. Vårt förslag för bra ljud för under 4000.- eller nått. Mycket enklare att impa på alla då. Ha stationer "prata med mig om vardagsrumsakustik"
"prata med mig om hur vi förhåller oss till kablar" "prata med mig om bra inspelningar" "prata med mig om högtalarfilter" "prata med mig om våra byggsatser" etc. Då blir det roligare för alla.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-10 11:31

Jag håller med Harryup! Förslagen tycker jag personligen är bra, dem kan man till någon annan gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-10 11:58

Harryup,

med alla dina ideér låter det som du skulle passa som LTS-ansvarig utställare. Tid för anmälan? :wink:

T

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-02-10 12:39

Hej faktiskt-deltagare!
Efter att ha tagit del av era synpunkter kring LTS medverkan vid Gignos-mässan vill jag bidra med några kommentarer som främst rör den tid jag själv vistades i rummet.
LTS hade, som någon påpekat, maximal otur vid mässan eftersom vår hyresvärd spelat sönder inte bara vår
ena högtalare utan också den förstärkare vi använder vid våra möten. Man kan förvisso tycka att man inte
borde spela alls i det läget.
Vi hade begränsade personella och maskinella resurser, men lyckades ändå från en medlem få fram en ersättningsförstärkare. Under mitt pratande på lördagen förklarade jag hela tiden varför vi spelade på en
högtalare fram tills att ett ersättningselement kom på plats.
Jag hoppas att de flesta inser att mono- och enkanalsdemon på lördag förmiddag
gjordes med glimten i ögat. Vår hobby har en viss förmåga att locka fram DET STORA ALLVARET
hos många självutnämnda experter och sk guldöron - detta sagt helt utan cynism och utan att peka
ut någon särskild person. Själv har jag en ganska avslappnad inställning. Visst, jag föredrar extremt hög
återgivningskvalitet, men jag gillar musik även när omständigheterna inte är optimala - så länge man
inte spelar för högt. Jag uppskattar dessutom mycket av det som spelades in i mono på den tiden det begav sig.
Och Wanda Jackson från 1958 lät alls inte dåligt - det lät ungefär som inspelningen medger. Säkert
finns det en ovana vid den tidens inspelningar hos många i dag, liksom en ovana att höra inspelningarna som
de låter. Men jag spelar mycket hellre musik jag gillar halvbra inspelad än tråkig välinspelad sk demomusik.
Ricks körinspelning som vi demade är det minsann inget fel på och en demonstration av Cajsa-Stinas
"Av längtan till dig" imponerade. Jag vet inte vad mina kolleger spelade under andra delar av helgen.
Det verkar som att förhoppningarna på ljudkvaliteten i LTS-rummet var (orimligt)högt ställda. Jag insåg direkt på fredagskvällen att det skulle bli långt ifrån optimalt. Därför ägnade jag också viss tid åt att tala kring rumsakustikens betydelse och det var ju också temat för Johans seminarium. Jag talade också merallmänt om kedjan från
inspelning till återgivning, liksom om olika inspelningar och återutgivningar. Jag varnade vidare för alltför
långt dragna slutsatser om ljudkvalitet i mässmiljö pga bakgrundsbuller och andra störmoment. Kanske överskattade vi också förståelsen hos några för rummets inverkan. Visst, den basresonans runt 50 Hz som
var ett resultat av en stående våg i det ca 330 cm breda rummet var hörbar - liksom inverkan av de kala
betongväggarna. Så var fallet även i flera andra rum. Undantaget i någon mån var Budha som hade laddat
upp med en massa absorbenter! :-)
På söndagen drog vi ner ytterligare på spelandet till förmån för samtal
med nuvarande och tillkommande LTS-
medlemmar. Det finns en positiv nyfikenhet på föreningen, vilket inte minst
visas av den ökande
medlemstillströmningen.
Vi får väl se vilken strategi vi väljer vid kommande mässor. Själv föredrar jag konceptet från tidigare år med enbart tidningen och info om föreningen samt lite hembyggkomponenter.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Ordförande Ljudtekniska Sällskapet

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-10 13:10

Hej Pekka!

Först vill jag bara säga att jag gillar din inställning till musik, den verkar avslappnad och bra.
Tyckte också om dina kapitel i Molt rörande "tjejpop".

Tycker dock att det är tråkigt att du som ordförande i LTS överväger att låta bli att demonstrera musik på mässorna. :x
Som medlem i LTS önskar jag givetvis fler demonstrationer av musik från föreningen.
Helst skulle jag vilja se ett senario med två anläggningar i samma rum den ena bestående av t ex Nad 208 med övrig referensmaterial sedan den andra bestående av något kommersionelt skräp typ Halcron, Krell, ML mfa.
Sedan skulle det spisas bra plator, och folk skulle nu se att man kan få bra ljud även ur en anläggning värd max 20.000 kr.
De skulle också få höra att den andra anläggningen runt en miljon inte lät så mycket bättre, enligt föreningen troligen mycket sämre. :wink:
Detta skulle lyfta föreningen på kartan än mer oavsett man lyckades rubba den andra kommersiella anläggningen eller ej, mod imponerar ju ofta. :)
Visst håller jag med om att man med äldre billiga "prylar" kan få bra ljud, om dock inte det allra bästa.
Nej Pekka kom igen, nästa mässa så visar du folket var skåpet skall stå. :wink:
Fram med massor av Nad 208, masor av bra plattor så ses vi på nästa mässa.
Kan givetvis hjälpa till om det behövs då.

Citat av Markih!

Hej Maijjen!

"Jag tror inte att du fattade vad jag menade! Jag sade att jag inte uttalar mig som representant i DENNA tråd! Inte att jag inte representerade LTS på mässan....."

Förstår dig hade inte heller velat utala mig efter detta fiasko.
Vem har väl inte velat vara anonym ibland. :wink:
Hade dock tagit på mig en del av ansvaret om jag stått där och sett till att den låter bättre nästa gång.
Mvh
Kenth

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-10 13:39

Ok, Maijjen, men det var inte för att jag upplevde det som ett fiasko som jag reserverade mig, utan bara för att jag inte sitter på all information. Därför ville jag förtydliga att det jag säger är som privatperson, -med en viss inblick eftersom jag var med på mässan. Dock har jag ingen direkt insyn i verksamheten. Jag gissar och antar alltså såsom många andra, dock med mer fakta till grund för dessa gissningar. Jag tycker att det är ok att säga saker som är osäkra, om man förtydligar att det är gissningar. Sen är det helt upp till läsaren att förstå detta.
Alltså summa summarum: Det är bättre att de som vet svarar på frågorna, men det är ok att svara utifrån de kunskaper man har. Alltså ville jag förtydliga att jag svara inte som en representant för LTS!! :wink:

Apropå fiasko så fanns det faktiskt en och en annan besökare som tyckte att det var ganska hyfsat ljud. Som vanligt beror det så mycket på var man sitter, vilka skivor som spelas och även lyssnarens känslighet för olika brister. De som satt närmast där det nästan inte var någon bas, kan ju tycka att det var förfärligt om en spretig och vass inspelning spelades upp, speciellt om lyssnaren av olika anledningar är känslig för vassa ljud.

Nu snackar jag inte mer om detta!

Mvh Mårten

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi