Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Kontaminera inte den här svåra frågan med fakta nu. Jag menar den gammalmodiga strömmen som man sa gick någonstans. Den har det rått olika uppfattning om genom tid vart den har hamnat.
Bill50x skrev:Flint skrev:Kontaminera inte den här svåra frågan med fakta nu. Jag menar den gammalmodiga strömmen som man sa gick någonstans. Den har det rått olika uppfattning om genom tid vart den har hamnat.
Själv hamnade jag i strömmen när jag tappade riktningen
/ B
UrSv skrev:Och till råga på allt var det väl så att man för en herrans massa år sen antog att strömmen gick från plus till minus och att man sedan dess räknat på det viset fast det i själva verket alltså var tvärtom.
Flint skrev:UrSv skrev:Och till råga på allt var det väl så att man för en herrans massa år sen antog att strömmen gick från plus till minus och att man sedan dess räknat på det viset fast det i själva verket alltså var tvärtom.
Jag pluggade min första el i slutet av 60-talet. Då bytte strömmen helt plötsligt riktning. Man visste inte från ena dan till den andra hur den gick. Alla sa olika.
Påminner om 1977 när vi bytte lämplig sida att framföra bil på. Då visste man inte heller ett tag varifrån dom kom och försvann. Dom for åt alla håll. Märklig tid.
Flint skrev:Matte var inte mitt bästa ämne.
dimitri skrev:Så nu till elström. Som det har påpekats i annan tråd är det inte elktronerna som rusar med hastighet nära c. Det är vågen. Elektronerna är i princip stationära eller färdas med försumbar hastighet. Men nu skiljer vi på spänning och ström. Och då kan en en efaldig lekman som jag själv fråga sig (er): vad är då ström? En vågrörelse?
Ja, det är i alla fall en bra modell. Maxwells ekvationer ger ju det svaret, i alla fall.dimitri skrev:vad är då ström? En vågrörelse?
Almen skrev:Flint: Du vill bara ha reda på det för att alltid kunna gå mot strömmen.
Ja, värmeavgång av resistiva effekter, samt förluster av det elektriska och magnetiska fält som alstras. Dessutom i form av eventuell energiomvandling i slutet på ledaren.Flint skrev:Alltså är ström en förmedlare av energi. Hur då? Genom friktion när dom trängs med varandra och materialet i övrigt?
dimitri skrev:Så nu till elström. Som det har påpekats i annan tråd är det inte elktronerna som rusar med hastighet nära c. Det är vågen. Elektronerna är i princip stationära eller färdas med försumbar hastighet. Men nu skiljer vi på spänning och ström. Och då kan en en efaldig lekman som jag själv fråga sig (er): vad är då ström? En vågrörelse?
Flint skrev:En elektrons energi bör ju rimligen till största del bestå av rörelseenergi.
Massan verkar ju inte så stor. Stämmer det?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 17 gäster