Georg:
Du har PM!
(För alla nyfikna kan det nämnas att jag i detta berättar bland annat om varför jag är olämplig för uppdraget.)
PatrikF:
Jadå, jag har gjort ett flertal offentliga lokalers akustiska utformning, dock mest teatrar och liknande.
Ogillar dock de flesta sådana uppdrag för de tar alldeles för mycket tid (som jag inte har) och de har dessutom nästan aldrig förutsättningar att bli så bra som jag vill för att jag skall kunna bli riktigt inspirerad av dem (utan inspiration är jag inte intresserad). Såväl ekonomi som estetik sätter för ofta begränsningar.
Vh, iö
- - - - -
PS. Vill bara passa på att nämna att Johan Lindroos förstås har 100% rätt i att PA-firmor och akustikfirmor är
fullständigt olika saker. PA-firmor arbetar inte med akustikfrågor, men arbetar förstås ofta i lokaler som en akustiker varit med och skapat.
Kan för tydlighets skull även nämna att akustikfirmor ofta dessutom är specialiserade, och ofta sker uppdelningen i tre eller fyra undergrupper som ofta skiljer sig åt väldigt mycket:
1. Oljudsakustik (som är >90% av alla akustikjobb).
2. Offentligmiljö-akustik (ofta samma kategori akustiker som nummer 1)
3. Välljudsakustik (kontrollrum, musiklyssningsrum och hemmabiografer).
4. Musikakustik (sådan som hanterar lokaler avsedda specifikt för levande akustisk musik, kan alltså även inkludera inspelningsrum hos studior).
Nummer 2 och 4, liksom nummer 3 och 4 hanteras i förekommande fall av samma personer, eftersom de på sätt och vis gränsar till varandra, men man måste minnas att musikakustik är ett väldigt mycket "konstnärligare" fält än de andra - och därför ett som exempelvis jag själv försöker undvika att bli alltför ofta indragen i (för det klarar jag inte mentalt, eftersom jag alltid tycker att det är så oerhöt viktigt att det blir helt perfekt

).
Det finns en för mig obehaglig svårighet i att det är ett både subjektivt ämne, och ett som nästan oundvikligen kräver en massa experiment - unika för varje tillfälle.
Därtill är oftast en knepig balansgång mellan bildestetik och ljudestetik oundviklig.

Fast det beror på vem som är arkitekt. Att arbeta med musikakustik kan vara allt ifrån en dröm till en mardröm, beroende på vilken arkitekt man bussas samman med...
De flesta av de bästa musikakustikerna har arbetat med andra akustikuppdrag tidigare i sin karriär, men har på äldre dar (>50 oftast) givit sig på de svåra musikakustikuppdragen, som i högre grad kräver god smak än kunskap. Det vill säga, de kräver väldigt mycket kunskap - men kunskap bara räcker inte.
PPS. Det uppdrag som tråden berör kan sägas vara en blandning av 2 och 4, möjligen med inslag av 1.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).