Jag arbetar också i en miljö där det är viktigt att kunna få grepp om såväl förutsättningar som intentioner till ett bra samarbete. Aldrig har det varit ett bra knep att på förhand döma ut någon eller kontrollera om personen kan hantera att bli offentligt beskylld/förnedrad. Jag är förvånad över moderatorns tålmodighet.Flint skrev:Vee-Eight skrev:Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.
Vad är det för fel att alltid göra sitt bästa?
Förmodligen en uråldrig "hälsningsritual". Vän eller fiende? Kan vi jobba ihop eller inte? Hur stark är du? Kan du ta en smäll? Jag har blivit bemött och värderad så tusentals gånger som säljare. Ser inget konstigt i det. Det är fråga om kanske en eller två minuter och sen börjar man antingen jobba ihop eller så inte. Handlar inte om nickande och bockande och fjäskande. Det handlar om ömsesidig respekt eller inte. Jag vill som kund kunna lita på säljaren, och tvärs om.
I detta fallet borde policyn användas starkt:
2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.
Jag tycker nämlöigen flints inlägg om Johans proffesion i detta fallet, helt utan annan kunskapsnivå än att Johan inte har ett företag som är starkt etablerat på marknaden, är riktigt förtal. Att kräva att någon skall redovisa sitt liv för att bli godkänd av någon här på forumet kan väl inte accepteras? Som alla rekommendationer som ges här är det väl upp till den som får rekommendationen att värdera om den är bra eller inte. Vi andra kan väl inte utan någon som helst vetskap om något annat än att en viss gruppering eller viss medlem tycker något klassificera den givna informationen? Det Flint gör är ju både ärekränkande och förtal på samma gång. Bland det värsta jag sett här på faktiskt!
Jag tycker hela diskussionen som inte rör frågan skall tas bort. En jävla sörja att röjja i, men man får inte glömma att det handlar en persons yrekesheder i det här fallet.
OM det var en medveten provokation från Flint för att få fram uppgifter om hans möjligheter att åta sig uppdraget efter Sanny-X med fleras rekommendation hade det varit hövligare att fråga om vilken kompetens han har för sådanna här uppdrag, istället för att utgå från sin egen, gravt felaktiga uppskattning. Ett riktigt lågvattenmärke!
Om Flint nu är en person som inte kan erkänna att han beter/betett sig illa, bör moderatorerna åtminstone ta bort hans beteende för framtida läsare så ingen uppfattar det som om han pratar på annat sätt än i nattmössan.
Disclaimer: för att inte få det i ansiktet vill jag tala om att Johan är min granne. De som anser att det är därför jag tycker som jag gör behöver inte påpeka det. Jag kan bara säga att så är inte fallet, även om jag tycker det är extra tråkigt att en kille som ställer upp så mycket för så många bemöts på det här vidriga sättet. Jag har aldrig sett Johan delta i något annat än hjälpsamma och informativa trådar tidigare, men i det här fallet måste man ha förståelse för honom. Han kan ju inte lämna det uppenbara skitsnacket om hans kunskap och hans profession oemottalat.