bästa ljudet i stan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:35

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Tror du har förståelse för att jag inte frågat dig än.

Nej.
Jag har mer förtroende för din kunskap än för dig som person. Det andra kanske kommer om jag märker att du egentligen är en trevlig kuf. Idag har det känts avlägset, men jag är inte den som ger upp. Jag återkommer kanske med frågor när helhetsbilden känns positiv. Dina påhopp må ha varit harmlösa i dina ögon, men inte i mina. Respekten för personen är viktig för mig. Det finns folk med känslor på andra sidan tangentbordet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 18:45

vafalls. Är lekskolan öppen ännu... 8O

Tur det finns vuxen "flint" här och håller ordning så dagiset inte går för långt.....

Tittar in senare.. Våra gäster kom just.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2006-10-14 18:50

Ur hifimässig synvinkel är faktiskt.se helt ointressant, däremot ur ett psykologisk eller socialpsykologiskt perspektiv...

hmm... eller ett misslyckat experiment där experimentet har blivit herre över vetenskapsmannen.

Kaosteori någon?

Historien lär oss att vi inte lär oss av historien (var det Hegel?). --> www.faktiskt.se
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:51

mm, det finns andra forum som tillfredställer dig bättre, vad gäller hifi alltså. Kan du ge några bra exempel?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:57

pingvinlakrits skrev:Flint: min sambo tippar på att du är ensamstående och bitter. :wink:

Stämmer, skild. Tre vuxna söner. Dessutom hjärtligt trasslig, med betoning på hjärta. Hälsa tanten.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:08

Ajdå, krya på hjärtat Flint... Vem ska röra om i grytan om inte du orkar med en släng av sleven? :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:12

pingvinlakrits skrev:Ajdå, krya på hjärtat Flint... Vem ska röra om i grytan om inte du orkar med en släng av sleven? :)

Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:19

Ranefjord: här går det Hegelrätt till... ;)

Jag tycker nog att det mellan varven trillar fram synnerligen kvalitativ information - forumet skulle självdö om det inte var så. Jag har åtminstone lärt mig betydligt mer som jag har haft NYTTA av här - än på något annat forum.

(bland annat att man inte ska ta för givet att vuxna kan kommunicera på ett vuxet sätt - tihi)

Jag lurkar faktiskt lite på andra forum - högst sporadiskt - men skulle inte säga att det är speciellt högre eller för den skull lägre i tak på de andra alternativen. Ryggdunkeriet är utbrett är påtagligt på andra håll - man måste vara blind och eller synnerligen korkad för att inte inse det. (tar nu någon enskild åt sig av detta hoppas jag att den personen har synen i behåll, åtminstone)

Här tycker en del att det är en packe sillar som simmar, på andra forum så är det strömming tycker jag. Samma lika fast olika vatten. Det är ju vad man gör det till - inte sant? Om man bara kverulerar kanske det är dags att söka andra kanaler och kanske avsluta sitt medlemsskap här? Deltagandet är ju fritt i dubbel bemärkelse.

Men bara lata (eller var det döa?) fiskar flyter med strömmen. Så fram för mer kontroverser men med kanske lite mer finess i argumentationen.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:19

Ranefjord skrev:Ur hifimässig synvinkel är faktiskt.se helt ointressant, däremot ur ett psykologisk eller socialpsykologiskt perspektiv...

hmm... eller ett misslyckat experiment där experimentet har blivit herre över vetenskapsmannen.

Kaosteori någon?

Historien lär oss att vi inte lär oss av historien (var det Hegel?). --> www.faktiskt.se

Det är lite underligt att man kan bli så satans osams om en så "simpel" sak som ett intresse som vi kan bli här. Man tycker att det gemensamma intresset istället skulle hålla ihop oss. Fast det sker ju förstås, polariserat. Undrar om nätet tillåter oss att som individer ta ut svängarna mer än vad vi skulle göra i t.ex. en butik. Måste vara så. Frågan blir då: tycker folk även det vi häver ur oss här detsamma när dom står i en butik, men inte vågar säga det? Det verkar i så fall å andra sidan oärligt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:22

Flint skrev:Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)
DET låter bra. Hoppas det håller i sig!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:25

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)
DET låter bra. Hoppas det håller i sig!

Tack. Ja du gör ju vad du kan för att hjälpa till. :D

Nu glömmer vi pumpf¤n.

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:27

Flint skrev:Det är lite underligt att man kan bli så satans osams om en så "simpel" sak som ett intresse som vi kan bli här. Man tycker att det gemensamma intresset istället skulle hålla ihop oss. Fast det sker ju förstås, polariserat. Undrar om nätet tillåter oss att som individer ta ut svängarna mer än vad vi skulle göra i t.ex. en butik. Måste vara så. Frågan blir då: tycker folk även det vi häver ur oss här detsamma när dom står i en butik, men inte vågar säga det? Det verkar i så fall å andra sidan oärligt.
Jag håller med om att det är underliggt.

Jag blir sällan upprörd över "synsätt" eller vad folk nu vill kalla "polariseringen". Utan mer av personpåhopp (folk har verkligen svårt att skillja på sak och person) eller företag/individer som medvetet ljuger och luras.

Att folk upplever saker olika är ju verkligen inte konstigare än att en del gillar rotmos medans jag spyr av det...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:33

Flint: det är märkligt att ett hifi-intresse kan skapa sådana här kraftiga spänningar. Hade det varit en annan typ av engagemang (miljö/politik) så hade man kunnat förstå de heta levrarna bättre eftersom det rör sig om mer konsekvensomfattande ideologier...

...men här är det ju våra små kära leksaker / vårt gemensamma intresse som avhandlas och då känns det märkligt att kraftuttrycken ligger så nära till hands.

Min erfarenhet är att man i "verkliga" (alltså face to face) möten sällan drabbar samman som på ett forum. Ett par gånger har jag sprungit på människor, både i jobbet och privat, som jag känner att jag verkligen INTE kan kommunicera med och det kändes surt de första vuxna åren innan jag förstod att det inte var ett "fel" från någons sida och att det egentligen inte var något att hänga upp sig på. Bara brus i kommunikationen och/eller olika synsätt. Sedan är det ju lite trist och tryggt att bara omge sig med gelikar.

Men om man skulle stöta sig med folk - typ varje dag - kanske man skulle lyssna efter den där lilla varningsklockan (ding ding ding).

Det är ju onekligen en ding ding ding ding värld vi lever i.

Senast idag fick jag höra att jag var sjuk i huvet (med glimten i ögat, så jag tog det som en komplimang) och dessutom tyckte jag att en person var sjuk i huvet - men det fick jag hålla tand för tunga om och spela med tills personen klampat vidare. Minsta motståndets lag, typ.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:38

Vill försiktigt såhär några sidor senare säga att jag (fortfarande) håller till 100% med om Kaffekoppens inlägg som han skrev överst på sidan 5 (hoppas alla ha samma numrering :? ).

Det vore önskvärt om moderatorerna alltid satta stopp direkt när det blir personangrepp. Alla konflikter har ju historiskt startat med att EN person går från sak till person. Därefter har flera syndat, men det är alltid en person som börjar. Tar man fasta på det är avgörandet mycket lättare.

Å andra sidan är det rätt orimligt att begära av moderatorerna att de skall kunna hänga med på alla inlägg som läggs... :(

Så - de som vet med sig att de brukar gå från sak till person (det är väl bara max en fyra-fem personer), ni kan väl helt enkelt sluta upp med det!? :P

Nähä, inte det. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 20:05

Jag håller inte med om att debatter i forumet skulle vara ointressanta ur hifimässig synpunkt (med all respekt för Ranefjords rätt att ha sin egen åsikt i frågan). Tvärtom, de är inte bara ointressanta, de är viktiga också. Det finns inget annat forum mig vetterligt där dessa eviga ståndpunkter kan mötas, gnuggas mot varandra, dryftas och ibland förenas. Förvisso inte är det ofta som dessa förenas men det händer och då uppstår det lysande skimmer, eller kanske ljuv musik. Och det är bara här det inträffar.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 20:15

Det håller jag ju också med om!*

Har dock svårt att påstå att Ranefjord har fel. Om han säger att han inte finner någonting vara hifi-intressant här påfaktiskt, så är det förmodligen så. Han söker förmodligen helt andra svar än de som erbjuds i så rik ström här på faktiskt.

Vh, iö

- - - - -

*Frånsett att en dubbelnegering väl borde ha varit en trippel (eller en enkel)? För nog menade du när du skrev;
Tvärtom, de är inte bara ointressanta, de är viktiga också.

...snarare antingen:
Tvärtom, de är inte bara inte ointressanta, de är viktiga också.

elller;
Tvärtom, de är inte bara intressanta, de är viktiga också. Eller?

-

PS. Vad jag gillar med faktiskt är att det är ett forum där det har samlats så många som är kunniga och BÅDE kännade och tänkande. :P

Det jag ogillat på så många andra forum är att det funnits så många som är tyckande och dömande. :( En sådan tendens finns ibland även på faktiskt, men det är en väldigt lite klick som står för den.

Jag tror att det finns många som söker just "tycka och döma-mentaliteten" dock (men som reserverar sig för sin rätt att ta ställning i de enskilda fallen) eftersom det ju är ett exempel på ett tumregeltänkande, och att sådana är populära kan nog ingen förneka. De flesta vill inte höra om tanker, utan vill ha en massa turegler att ta ställning till (ta till sig eller förkasta). Det är därför inte världen utvecklas. Tumregler motverkar utveckling.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 20:24

IÖ, arbetar du för tysk krigsflygindustri?
Det ser ut som att du har rätt.
Det ser inte bättre ut än att du har rätt.
Det ser inte sämre ut än att du inte har rätt.
Det ser inte ut som att du skulle ha fel.
Det ser inte ut som att du inte skulle ha (en gnutta) rätt.
Edit: tack förresten för påpekandet, eller rättare sagt för noggran läsning.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 20:50

Du pissar snett. Det kommer rätt mycket på dina byxor

:lol: Och även en del på dina :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:00

Jag har inte tvättid förrän den 19:e 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 21:02

Inte jag heller :(

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-14 21:04

Någon som minns topic? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 21:06

Bästa ljudet i stan var det visst, tror jag :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:09

Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:22

a) Fastställ budget

b) Kontrollera lokalens möjligheter med hjälp av akustiker

c) Bygg som fan

d) bjud in oss på invigningsfest :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:25

Flint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.
I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall bygga ;) Så vi behöver inte vara överrens om annat än vilken tågordning han borde använda (och möjligen om han behöver hjälp eller inte)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:28

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.
I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall bygga ;) Så vi behöver inte vara överrens om annat än vilken tågordning han borde använda (och möjligen om han behöver hjälp eller inte)

Du ser. Inte ens det kommer vi överens om. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:12

Jag vet inte om vi måste vara överrens om något någongång... men det är trevligt när man är det :)

Vad var vi inte överrens om nu ? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:16

Kaffekoppen
Varför skulle vi komma överens. Ingen verkar ha något att tjäna på det.

Kanske låter som ett skämt men lite allvar ligger det i det.
Nästan allt i livet är en affär på något sätt.
Man uppoffrar sig om inte annat för att få lite lugn omkring sig.
Det är också en affär. Köper lugn mot eftergift.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:20

Jag är väl nyfiken på vad i min tågordning som du tycker är felaktigt och varför. 8) Vad skulle du råda trådställaren till?

Sedan behöver vi inte alls vara överrens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:23

Kaffekoppen
Nu fastnar du i detaljerna igen. Jag minns inte.

Lämpligt svar: Du börjar bli senil.

Mitt svar: OK då.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi