norman skrev:Svante skrev:Hmm, vad är det för mått på den där lilla kaviteten och hålen till den? Det ser nästan ut som om det är lite trånga hål till den med risk för helmholtzresonans som följd. Fast det är svårt att säga utan måtten.
edit: hittade inte miniräknaren men matade in måtten i lsplab (vet inte hur det räknar när diameter är ungefär samma som längd, hålen är 32mm och längden 19mm och volymen ca0.22liter för varje hål) och där blir avstämningsfrekvensen runt 500hz, längden på de små volymerna för varje hål är 11cm. Vet inte riktigt hur det blir med resonansen då om man har volymen fylld med dämpmaterial..?....(kvartsvåglängden i fri luft är ju ca 17cm vid 500hz)
Ok, är det fyllt med dämpmaterial är det nog lugnt. Men bara för sakens skull och för att det är roligt att räkna kan man ju låtsas att det inte finns nåt dämpmaterial. Varje hål har alltså en diameter på 32 mm? MDFens tjocklek 19 mm? Effektiva längden blir då 19+1,7*16=46,2 mm. Och volymen bakom är 8*0,22 liter (man räknar enklast på dem en i taget, som jag antar att du gör)?
Då blir helmholtzresonansen wh=c*sqrt(S/LV)=345*sqrt((0,016^2*pi)/(0,0462*0,00022))= 3kHz, dvs lugna puckar.
Case closed.
Det såg mycket större ut på de första bilderna.
Edit: glömde att berömma de snygga sidorna. Läckert!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.