Liten byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Liten byggtråd

Inläggav norman » 2006-10-14 19:00

Tänkte att jag kanske skall ha en byggtråd här på faktiskt* med mitt senaste projekt, har nog skrivit lite om det innan men det kan nog vara värt en egen tråd ändå kanske. Började bygget för ett år sen 8O och det har gått i snigelfart, stannade upp ett bra tag med spelande lådor i mdf (nån som känner igen sig? :wink: ). Nu har det dock tagit fart lite igen.

Bild

mdf-bitarna limmas ihop... Har stagat kanske onödigt mycket, men det är ju kul och så känns ju högtalarna dyrare när dom är tunga... :)

Bild

Bild på diskanten som används, en scanspeak 9700. Bas/mellanregister är seas px17lts.

*har en tråd på diyforum redan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 19:06

Hmm, vad är det för mått på den där lilla kaviteten och hålen till den? Det ser nästan ut som om det är lite trånga hål till den med risk för helmholtzresonans som följd. Fast det är svårt att säga utan måtten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 19:08

Här en bild på när rundade mahognybitar limmas fast på mdf-lådan:

Bild

Var riktigt jobbigt att såga ut bitarna då jag bara hade en väldigt skev bit mahogny där ingen kant var rak, äger dessutom ingen planhyvel så det fick bli bandsåg och bandslip... Efter att ha fått ut någorlunda raka bitar sågade jag dom runda med hjälp av en mall i bandsågen (likadant som jag har gjort på ett par högtalare jag byggde innan).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 19:11

Svante skrev:Hmm, vad är det för mått på den där lilla kaviteten och hålen till den? Det ser nästan ut som om det är lite trånga hål till den med risk för helmholtzresonans som följd. Fast det är svårt att säga utan måtten.

shhhh...:wink:

Nu är det lite större öppning då jag gjort ett urtag för diskanten. Har inte räknat på det dock.. :oops: jag har proppfullt med dämpmaterial (då det är slutna lådor som skall gå från 80hz) så jag gissar på att det inte är nåt problem, men jag kanske borde undersöka det... inget syns iaf på tonkurvemätningar. (skulle jag gissa lite mer kommer avstämningen så högt att avstånden till väggarna påverkar då våglängden är kort (alltså blir det ingen riktig helmholzresonans), fast jag kan ju gissa fel. Kanske skall leta reda på miniräknaren)

edit: hittade inte miniräknaren men matade in måtten i lsplab (vet inte hur det räknar när diameter är ungefär samma som längd, hålen är 32mm och längden 19mm och volymen ca0.22liter för varje hål) och där blir avstämningsfrekvensen runt 500hz, längden på de små volymerna för varje hål är 11cm. Vet inte riktigt hur det blir med resonansen då om man har volymen fylld med dämpmaterial..?....(kvartsvåglängden i fri luft är ju ca 17cm vid 500hz)
Senast redigerad av norman 2006-10-14 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:56

Ser ju riktigt trevligt ut!

Kanske ett tävlingsbidrag?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 20:05

Kaffekoppen skrev:Kanske ett tävlingsbidrag?

Har börjat bygga innan tävlingen började och sen spräcker jag nog budgeten då de måste ha basmoduler med aktiva filter....(eller så är jag bara feg...?... :wink: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 20:51

norman skrev:
Svante skrev:Hmm, vad är det för mått på den där lilla kaviteten och hålen till den? Det ser nästan ut som om det är lite trånga hål till den med risk för helmholtzresonans som följd. Fast det är svårt att säga utan måtten.

edit: hittade inte miniräknaren men matade in måtten i lsplab (vet inte hur det räknar när diameter är ungefär samma som längd, hålen är 32mm och längden 19mm och volymen ca0.22liter för varje hål) och där blir avstämningsfrekvensen runt 500hz, längden på de små volymerna för varje hål är 11cm. Vet inte riktigt hur det blir med resonansen då om man har volymen fylld med dämpmaterial..?....(kvartsvåglängden i fri luft är ju ca 17cm vid 500hz)

Ok, är det fyllt med dämpmaterial är det nog lugnt. Men bara för sakens skull och för att det är roligt att räkna kan man ju låtsas att det inte finns nåt dämpmaterial. Varje hål har alltså en diameter på 32 mm? MDFens tjocklek 19 mm? Effektiva längden blir då 19+1,7*16=46,2 mm. Och volymen bakom är 8*0,22 liter (man räknar enklast på dem en i taget, som jag antar att du gör)?

Då blir helmholtzresonansen wh=c*sqrt(S/LV)=345*sqrt((0,016^2*pi)/(0,0462*0,00022))= 3kHz, dvs lugna puckar.

Case closed.

Det såg mycket större ut på de första bilderna.

Edit: glömde att berömma de snygga sidorna. Läckert!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 20:57

norman skrev:
Kaffekoppen skrev:Kanske ett tävlingsbidrag?

Har börjat bygga innan tävlingen började och sen spräcker jag nog budgeten då de måste ha basmoduler med aktiva filter....(eller så är jag bara feg...?... :wink: )
kör på... du har ju bilder och elementen är väl tillgängliga? :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 21:05

Svante skrev:Då blir helmholtzresonansen wh=c*sqrt(S/LV)=345*sqrt((0,016^2*pi)/(0,0462*0,00022))= 3kHz, dvs lugna puckar.

Edit: glömde att berömma de snygga sidorna. Läckert!

Skönt! Hmm, antingen har jag matat in fel i lsplab eller så räknar det konstigt... bra iaf att det blev så högt som 3khz. (då stämde iaf min intuition lite när jag tänkte att det skulle bli högt).

Tackar!

Kaffekoppen: Får fundera på det... :) har ju inte vidare många bilder dock, har två till sen är vi framme där jag är idag med bygget...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 21:14

Är väl likabra att fortsätta med två bilder till:

Bild

Här är sidorna slipade och lackade tre lager (blir nog några lager till senare). Framsida och topp är mdf och tunn plywood (för att slippa att skarvarna på mdf:en syns genom lacken). Sidorna var vansinnigt jobbiga att slipa, slipade med 40 papper flera timmar effektiv tid....sen slipade jag ytterligare med finare och finare papper tills jag kunde lacka. Att det tog sån tid att slipa berodde på att bitarna inte blev riktigt lika tjocka när jag sågade dem.

Bild

Här är en bild när jag spacklat och lackat front och topp med ett lager sprayfärg. Sprayburken spottade en massa så det blev kasst så jag orkade inte lacka fler lager, får fixa nån spruta att måla med istället tror jag. Har inga andra högtalare så elementen åkte i så länge så jag kan lyssna på musik. (tur bilden är dålig så man inte ser den dåliga lacken lika bra)

Riktigt stor skillnad i färg beroende på vilket ljus man har när man fotograferar...
Senast redigerad av norman 2007-01-18 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-14 21:52

norman skrev:Kaffekoppen: Får fundera på det... :) har ju inte vidare många bilder dock, har två till sen är vi framme där jag är idag med bygget...

Huvudsaken är väl att det finns en komplett ritning och byggbeskrivning senast 31/12, samt att grejorna är färdiga innan dess?
Snyggt är det så det räcker i ala fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-15 00:49

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-15 19:39

Tackar!

Mätningar och bilder på filter m.m. kommer förhoppningsvis ganska snart...(har filter men tänkte göra om dom lite)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-18 19:51

Såja, då vart man klar med ytan. Nu skall jag bara lyckas bestämma mig för ett slutgiltigt filter så jag kan lägga in det i lådan (nu ligger det utanför).

Bild

Bild

(borde ha bättre belysning och stativ till kameran....)

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2007-01-19 10:39

Whohoo! :D

Riktigt snyggt bygge! låter de hälften så bra som de ser ut är det bara att gratulera!

Hängde inte riktigt med på hur du gjorde fronten med tunn plyfa.. Har du lust att förklara lite mer ingående.?

Finns det flera byggbilder på detta?

/Z

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 11:13

Ja, ser fram emot en presentation på hela systemet, inkl basmoduler ;)

Hur maskerade du när du lackade det svarta?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-19 12:42

Zei skrev:Riktigt snyggt bygge! låter de hälften så bra som de ser ut är det bara att gratulera!

Hängde inte riktigt med på hur du gjorde fronten med tunn plyfa.. Har du lust att förklara lite mer ingående.?

Finns det flera byggbilder på detta?

/Z

De låter förståss mycket bättre än de ser ut... :wink:

Den tunna plywooden är lagt på toppen för att slippa att mdf-skarvarna syns genom lacken. Fronten är mdf som jag fräst rundade sidor på.

Kaffekoppen: Får väl bli lite mer bilder i medlemstråden när jag blir lite mer färdig i lyssningsrummet (har precis flyttat).
Det är en skarv på 3mm mellan det svartlackade och träsidorna så det var inget problem att maskera med tejp och papper. I skarven har jag sedan lagt svart silikon (gjorde så för att det annars är lätt att träet spricker med ändrad luftfuktighet, speciellt mellan de fem bitarna på sidorna)

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2007-01-19 14:02

Aha.. då förstår jag :D

Snyggt jobbat.. jag är imponerad över ditt hantverk!
Kul att se högtalare som är tjusiga för en gång skull. 8)

Kanske står i tråden redan men .. har du gjort lite mätningar på dem ?

/Z

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2007-02-20 10:48

8O Den här hade jag missat. Snyggt jobbat!

Ska bli kul att se stativ och bas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 11:15

Underbart bygge. Du har gjort precis som jag skulle gjort med skruvarna, men de riktigt energiska puritisterna hade nog valt försänkta svarta skruvar på diskanten :)

De där låter säkerliggen bättre och ser med all säkerhet bättre ut än mina :)

Grattis till ett kanonbygge mannen!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-02-20 17:25

Tackar!
Stativ har jag inte byggt ännu (förutom ett par fula provisoriska), funderade ett tag på att köpa men det är ju lite fusk... Tar gärna emot tips på design då det står lite still i mitt huvud gällande det.

Här är bilder på ena baslådan, de står som sagt i min medl.presentation gömda bakom draperi tillsammans med slutstegen. En fundering jag har är att bygga fler små slutna lådor istället för denna basreflex.

Bild

Bild

Elementen är peerless csx257.

Får se om jag hittar skruvar som ej sticker utanför frontplattan på diskanterna nån dag... :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-25 14:35

norman skrev:Såja, då vart man klar med ytan. Nu skall jag bara lyckas bestämma mig för ett slutgiltigt filter så jag kan lägga in det i lådan (nu ligger det utanför).

Eftersom jag jobbar så snabbt har jag redan börjat att få in filtret i lådan... :wink:

Var och köpte en limpistol med en massa limstänger på clasohlson för 49kr 8O

Städade upp lite i råttbona till filter och limmade fast komponenterna på spolarna. (i brist på arbetsbord får golvet funka istället...)

Bild

Limmade i filtrena med massor av smältlim.... hoppas jag har byggt rätt så jag slipper ta ur dem igen....

Bild

Så snart är högtalarna äntligen helt klara, d.v.s. att jag kan börja sova igen på nätterna och kanske börja planera på nåt nytt bygge... :wink:

Återgå till DIY-forum