Moderator: Redaktörer
lazyworm skrev:Jag kan räkna ifall du säger att du gör en MT ellerMTM, jag vägrar räkna ut på en MMTT eller MTTM låda då jag inte tror på principen
Naqref skrev:ÖHT så är det problematiskt med (fler)dubbla diskanter så jag kan förstå en viss motvilja! De dubblerade ljudkällorna kan ju interferera osnyggt (som exempelvis på en dipol![]()
) och det är ju oftast inte så bra.
Vad är problemet med att göra en bipol högtalare?
Där har du det!billiga bipol högtalare
Martin skrev:Där har du det!billiga bipol högtalare![]()
Gör en vägghögtalare istället. Eller fyra om du ändå har så pass många element. Alltså ganska platta högtalare med eller utan vinkel som du kan hänga upp på väggen. De sprider 180 grader i de viktigaste delarna av frekvensområdet men framförallt så har de en jämnare spridning, i varje fall horisontellt och det är ganska viktigt för att de ska kunna "blandas ihop" bra.
Citat:
billiga bipol högtalare
Där har du det!
Gör en vägghögtalare istället. Eller fyra om du ändå har så pass många element. Alltså ganska platta högtalare med eller utan vinkel som du kan hänga upp på väggen. De sprider 180 grader i de viktigaste delarna av frekvensområdet men framförallt så har de en jämnare spridning, i varje fall horisontellt och det är ganska viktigt för att de ska kunna "blandas ihop" bra
Men problemet här är faktiskt att jag redan har beställt elementen, och på ljudia sa dom att det utan problem gick att koppla upp elementen på det viset(bipol). Borde det verkligen vara sånna problem... Kan någon förklara om det ens är teknisnt genomförbart med ett vanligt delningsfilter.
GrodanB skrev:Ino-audios ambiofoni ( http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg ) högtalare spelar ju upp i taket och diskanten spelar inte heller rakt fram... är inte det lite av samma idé? (dock inte samma sak...)
Naqref skrev:GrodanB skrev:Ino-audios ambiofoni ( http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg ) högtalare spelar ju upp i taket och diskanten spelar inte heller rakt fram... är inte det lite av samma idé? (dock inte samma sak...)
Den spelar faktiskt med jämn tonkurva i 180grader i horisontalplanet. Det har uppnåtts just genom att luta mellanbaselementet och genom att använda två diskanter som samarbetar och som befinner sig på lagom litet avstånd.
GrodanB skrev:ok, så då är det en bra "vägghögtalare" då... om man "bara" gör en platt låda vad blir det då för spridning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster