Lådvolym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vasilli

Lådvolym

Inläggav vasilli » 2004-02-09 16:07

Hej jag ska bygga en högtalara med 2 basar och 2 diskanter i varje låda.
Högtalar typ kommer att vara bipolär surround.
Jag behöver hjälp med den ultimata låd volymen.

Element:(Art.nummer: 195075
Peerless CSX145H-850108)
“ bas i Peerless nya CSX serie. Extra lång talspole och en kraftig magnet ger mycket bra linjäritet och låg distorsion. Passar mycket bra i bassreflex 5-10 liter. Kan också användas i små slutna lådor till exempelvis surround-system. Eff. 110 Watt. Känsl. 87,5 dB. Frekv. omf. 48 - 5500. Imp. 8 Ohm. Rek.deln. frekv. <5000 Hz. Qts 0,34. Vas 12,5 lit. Fs 48 Hz. Ytterm 145 mm. Baff.hål 117 mm. Djup 64 mm. Vikt 1,05 kg.

Diskant:(Art.nummer: 930526
Peerless DT-105H-812687) 1" dome diskant i High-end klass. Mycket jämn och fin frekvensgång. Dynamik och en briljans som bara Peerless kan skapa. Eff. 130 Watt. Känsl. 90,5 dB. Frekv. omf. 2000 - 20 000 Hz. Imp. 8 Ohm. Rek.deln.frekv. >2500 Hz. Qts 1,05. Fs 1010 Hz. Ytterm. 105 mm.

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-10 18:02

Ingen som har något program eller liknande kuligheter?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-02-10 19:39

Jag kan räkna ifall du säger att du gör en MT ellerMTM, jag vägrar räkna ut på en MMTT eller MTTM låda då jag inte tror på principen 8O

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-10 21:49

Lazy.. vad aggressivt! ;)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-02-10 22:24

hehe
jag ser nu att det skulle kunna uppfattas som aggro men de som känner mig vet att jag sa det med glimten i ögat. :)

De elementen ska nog användas i basreflexsystem ifall det ska bli bra, 9l skulle jag tagit/element.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-11 09:09

lazyworm skrev:Jag kan räkna ifall du säger att du gör en MT ellerMTM, jag vägrar räkna ut på en MMTT eller MTTM låda då jag inte tror på principen 8O

Vad menar du med MMTT eller MTTM? Tror att det är mer

MT
TM (sett "framifrån")

som är på tapeten... är det det du menar med MTTM ?
Senast redigerad av GrodanB 2004-02-11 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-11 09:28

Lasyworm - TMMT, TMTM eller MTMT är ok för dig då? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-11 13:07

ÖHT så är det problematiskt med (fler)dubbla diskanter så jag kan förstå en viss motvilja! De dubblerade ljudkällorna kan ju interferera osnyggt (som exempelvis på en dipol 8O :wink: ) och det är ju oftast inte så bra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-11 13:22

Naqref skrev:ÖHT så är det problematiskt med (fler)dubbla diskanter så jag kan förstå en viss motvilja! De dubblerade ljudkällorna kan ju interferera osnyggt (som exempelvis på en dipol 8O :wink: ) och det är ju oftast inte så bra.

Fast man kanske skall tillägga att det finns vettiga konstruktioner med fler diskanter.. (börjar på c och slutar på arlson.. och i och slutar på no ambiens.. :) )
Men chansen att lyckas få bra spridningsmönster om man bara placerar ut dem på en baffel kanske inte är så stor... :wink:

Edit: hmmm hur vet jag att dom är vettiga? har ju inte lyssnat på dom... :oops:

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-11 13:35

Det är en Di/Bi-pol som är på tapeten va?

Så det är inte "samma" baffel som elementen skall sitta på... utan mer som http://www.hembiobutiken.se/images/prod/105160_2.jpg Infinity Kappa Surround.

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-11 17:21

Det stämmer väldigt bra Grodan B, att det skall vara en liknande konstruktion som infinity.
Men finns det ingen som kan räkna ut en låda på dom?? vad är att föredra sluten eller bas-reflex?

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-11 17:30

¨kom på en till sak också:P Vad är problemet med att göra en bipol högtalare? Med diskanterna och så.
det borde ju fungera. Kan förstå om det blir problem om man hade haft en dipol högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-11 20:03

Vad är problemet med att göra en bipol högtalare?

Eftersom fasen från elementen ändras med avståndet så kan man räkna ut att fasen mellan elementen ändras om avståndet till dem är olika i olika riktningar. Resultatet kan bli ett ojämt spridningsmönster med kraftigt skiftande ljudkaraktär i olika riktningar.

...det är inge roligt. :roll:

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-11 23:14

Men hur gör alla tillvärkare då?
Det finns ju väldigt många olika tillvärkare som har billiga bipol högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-11 23:41

billiga bipol högtalare
Där har du det! :)

Gör en vägghögtalare istället. Eller fyra om du ändå har så pass många element. Alltså ganska platta högtalare med eller utan vinkel som du kan hänga upp på väggen. De sprider 180 grader i de viktigaste delarna av frekvensområdet men framförallt så har de en jämnare spridning, i varje fall horisontellt och det är ganska viktigt för att de ska kunna "blandas ihop" bra.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-12 09:17

Martin skrev:
billiga bipol högtalare
Där har du det! :)

Gör en vägghögtalare istället. Eller fyra om du ändå har så pass många element. Alltså ganska platta högtalare med eller utan vinkel som du kan hänga upp på väggen. De sprider 180 grader i de viktigaste delarna av frekvensområdet men framförallt så har de en jämnare spridning, i varje fall horisontellt och det är ganska viktigt för att de ska kunna "blandas ihop" bra.

Di-pol då? samma utseende men di-pol istället för Bi-pol... Har nu direktverkande högtalare som jag inte är nöjd med men vill ha en diffusare spridning eftersom jag inte kan ha min bakhögtalare bakom mig utan vid sidan av mig. Jag tror mig vilja ha mer spridning för att få en bättre upplevelse av ljudet, man vill ju ha en känsla att man befinner sig mitt i ljudbilden.

Sen är jag inte så lyckligt lottad att jag kan använda mina sidoväggar, om jag vill hänga upp symetriskt så kommer jag att få problem då min ena sidovägg är av glas...

Så det är mitt problem. Har jag det som jag har det nu spelar bakhögtalarna som ett par frontar och sänder det mesta av ljudinformationen fram till frontarna vilket känns som lite fel.

Därför tittar jag på di/bi polslösningar för att få bättre känsla i ett bregränsat rum.

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-12 18:42

Citat:
billiga bipol högtalare
Där har du det!

Gör en vägghögtalare istället. Eller fyra om du ändå har så pass många element. Alltså ganska platta högtalare med eller utan vinkel som du kan hänga upp på väggen. De sprider 180 grader i de viktigaste delarna av frekvensområdet men framförallt så har de en jämnare spridning, i varje fall horisontellt och det är ganska viktigt för att de ska kunna "blandas ihop" bra

Men problemet här är faktiskt att jag redan har beställt elementen, och på ljudia sa dom att det utan problem gick att koppla upp elementen på det viset(bipol). Borde det verkligen vara sånna problem... Kan någon förklara om det ens är teknisnt genomförbart med ett vanligt delningsfilter.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-12 19:15

Men problemet här är faktiskt att jag redan har beställt elementen, och på ljudia sa dom att det utan problem gick att koppla upp elementen på det viset(bipol). Borde det verkligen vara sånna problem... Kan någon förklara om det ens är teknisnt genomförbart med ett vanligt delningsfilter.

Det är inget problem att du redan beställt elementen. Det kan bli bättre med fyra surround högtalare om du väljer den vägen. Det går givetvis, som ljudia säger, koppla ihop elementen på det (bipol/dipol) viset. Problemet är att det finns nackdelar med att koppla så som beror på de inbördes avstånd som elementen har. Man kan få fula kamfiltereffekter osv. Placerar du ut flera högtalare med större avstånd mellan varandra så blir detta inte lika problematiskt.

Men det är inte säkert att problemen blir så stora att är störande. Det går att använda "vanliga" filter ju mer anpassade efter högtalarna desto bättre givetvis. Det blir nog bra att designa filtret som om högtalarna bara hade 2 element i stället för 4 men med impedansen från de respektive ihopkopplade elementen.

Sedan kan du sätta dit en switch som fasvänder bakre bas och diskant och prova dipol-varianten om du har högtalarna placerade vid sidan av lyssningsplatserna.

Duger inte detta kan du alltid "dela" på högtalarna.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-02-12 19:39

Jag har använt CSX145:an och dom behöver verkligen ingen jättevolym.
Optimerade låddor enligt Peerless data blir---
2,7 liter i sluten låda / element.
5,5 liter i basreflex lådda / element
Optimerade låddor för just mina element blir---
2,2 liter i sluten låda / element
4,7 liter i basreflex låda / element
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
vasilli

Inläggav vasilli » 2004-02-12 23:13

Eshhh ärligt talat så tror jag inte på det du säger Martin....Jag kommer nog att bygga högtalaren som jag har tänkt och hoppas på det bästa...Ps jag kan/vill definitivt inte ha 4 högtalare på bakväggen.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-13 09:27

Hmmm...

Jag har hela tiden trott att det var bla utsläckningsfenomen som man var intresserad av när man väljer att använda dessa som bakhögtalare...

Idén är ju inte att bygga ett par frontar utan ett par högtalare som ger bättre 3D-ljuds känsla. Detta genom ett diffust ljud.

Många rekomenderar olika sätt att placera vanliga högtalare för att de inte skall vara så direktstrålande tex. geom att spela upp i taket...

Ino-audios ambiofoni ( http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg ) högtalare spelar ju upp i taket och diskanten spelar inte heller rakt fram... är inte det lite av samma idé? (dock inte samma sak...)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-13 11:39

GrodanB skrev:Ino-audios ambiofoni ( http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg ) högtalare spelar ju upp i taket och diskanten spelar inte heller rakt fram... är inte det lite av samma idé? (dock inte samma sak...)

Den spelar faktiskt med jämn tonkurva i 180grader i horisontalplanet. Det har uppnåtts just genom att luta mellanbaselementet och genom att använda två diskanter som samarbetar och som befinner sig på lagom litet avstånd.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-13 14:48

Naqref skrev:
GrodanB skrev:Ino-audios ambiofoni ( http://www.naqref.com/bilder/a3-vit.jpg ) högtalare spelar ju upp i taket och diskanten spelar inte heller rakt fram... är inte det lite av samma idé? (dock inte samma sak...)

Den spelar faktiskt med jämn tonkurva i 180grader i horisontalplanet. Det har uppnåtts just genom att luta mellanbaselementet och genom att använda två diskanter som samarbetar och som befinner sig på lagom litet avstånd.

ok, så då är det en bra "vägghögtalare" då... om man "bara" gör en platt låda vad blir det då för spridning?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-13 16:11

GrodanB skrev:ok, så då är det en bra "vägghögtalare" då... om man "bara" gör en platt låda vad blir det då för spridning?

Då faller spridningen typiskt dels lokalt något innan delningsfrekvensen samt över 10kHz.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-13 16:43

Ok, dina EPS väggvarianter hur uppför sig de då?

Tycker du att man skall försöka satsa på di-pol. Jag kan bara ha en bakhögtalare per kanal eftersom jag inte har vägg nog.. Min lyssningsplats är ju mot väggen så jag har ju lite problem med att få bakkanalerna att verkligen vara bakom.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-13 16:50

EPS-W är inte rundstrålande. De måste riktas in mot lyssnare för att funka optimalt. Dock är de naturligt riktade. :) Och de är optimerade (eller kommer att bli när de är färdiga) tonkurvemässigt för att ge en rak kurva i lyssningsriktningen. Ingalunda är de fulländade men de är ju enkla. :)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-13 20:15

Har du några erfarenheter kring di/bi-poler av den typ som diskuteras här? Du kanske vet vart man kan vända sig för att hitta info?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-13 22:41

Har tyvärr mer teoretiska erfarenheter än praktiska när det gäller sådana konstruktioner.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-02-13 23:53

Men peka gärna var jag kan få den infon eller upplys mig gärna... Har inte hittat mer är att det är rekomenderat av Lucasfilm och THX att köra med di-poler till bakkanalerna och det hjälper mig föga vid konstruktion av ett par högtalar dito...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-14 15:37

Alltså jag har analyserat problemet lite för nästan 10 år sedan ungefär men kan inte peka på något material direkt som behandlar hela den halvkomplexa problematiken. Har man den grundläggande kunskapen så är det däremot lätt att dra slutsatser på egen hand. Det hjälper inte dig här men jag skulle nog försöka göra systemet så flexibelt och så bra som möjligt och troligen använda 4st små trevägare. Genom att utforma dem på rätt sätt så kan man använda dem separata, sittande tillsammans som omnipolära högtalare eller dipoler. Dock blir det en rätt komplicerad konstruktion... :roll:

Man kan nog klara sig med tvåvägare om man accepterar att energikurvan dippar i lägre mellanregisterområdet.

Nästa

Återgå till DIY-forum