Patrik:
Låt mig förtydliga!
Att en så fundamental sak som att linjekällor inte existerar är en frågeställning som jag ser som rent av onödig, eftersom det inses lätt att de existerar!
Istället för att söka omkullkasta mycket grundläggande teori kanske man i första hand ska söka enklare förklaringar, eller hur? Därav min kommentar om att kasta fysikböcker.
Det känns som vi lite grand hamnar i opposition i diskussionen, det är väl bättre om vi gemensamt söker lösningen?
Jag vill heller inte ogiltigförklara din mätning, men om man vill omkullkasta väl vedertagna begrepp måste man helt enkelt ha väl för fötterna, och undanröja alla andra möjliga förklaringar först!
Jag föreslår alltså att vi söker dessa övriga förklaringar. Jag har dock aldrig sysslat med athenadiskanter (vilket du kan utläsa ur mina frågor ovan) så jag kommer nu med en massa dumma teorier om vad som kan orsaka fenomenet:
- Någon form av mätartefakt, alltså något som inte beror på athenadiskanten per se
- Lokala resonanser hos membranet
- Distorsion av något slag (sammanhängande med ovanstående punkt)
- Reflektioner av något slag
Skulle du kunna posta mätkurvorna? Åtminstone jag skulle tycka det vore mycket intressant.
mvh
Jonas