IngOehman skrev:HUPP!!!![]()

AAAAAAIIIIIIEEEEE!
Vad du skräms!

Tips:
Skala under INGA OMSTÄNDIGHETER MED KABELSKALARE ELLER MED MORAKNIV!

Fast jag kan förstås lämna tillbaka den!

Sådana metoder skadar nästan garanterat koppartråden således att den får en repa som blir en brottsanvisning. Testa efter skalning om det går att medelst vickning böja av kabeln. Om det går på ett rimligt antal vickningar (<20) så är den skadad. Är ledaren oskadad så går den inte av - ens efter 100 vickningar! Koppar är mycket segt, bara man inte repar ytan.
![]()
Att kabeln lättare går av om den har blivit repad visste jag (det var därför jag frågade förstås).
Men att det är såpass stor skillnad mellan en oskadad och en repad kabel visste jag inte!

Väldigt bra tips faktiskt, det där med att testböja kabeln många gånger, tack så mycket för det!

Rätt metod är att skala antingen med tänderna (bäst om man behärskar tekniken) eller med en vanlig sidavbitartång, som då INTE får penetrera isoleringen. Den skall knipa lite lagom i isoleringen bara, och sedan sliter man loss den bit isolering som skall bort, med hjälp av tången. Övning ger färdighet!![]()
Vh, iö
Tänderna vågar jag nog inte använda, jag är mer rädd att repa tänderna än att repa kabeln.

Jag skulle säkert inte klara av det ändå för den delen.

Kabelskalaren som jag hann köpa ser för övrigt ut så här ungefär:

Vh