pi60 färdigmonterade :-)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-10 18:05

IngOehman skrev:HUPP!!! 8O

8O
AAAAAAIIIIIIEEEEE!

Vad du skräms! :wink:

Tips:

Skala under INGA OMSTÄNDIGHETER MED KABELSKALARE ELLER MED MORAKNIV!

8O ...Typiskt att jag hann gå och köpa en kabelskalare innan jag läste det här. :wink:

Fast jag kan förstås lämna tillbaka den! 8)

Sådana metoder skadar nästan garanterat koppartråden således att den får en repa som blir en brottsanvisning. Testa efter skalning om det går att medelst vickning böja av kabeln. Om det går på ett rimligt antal vickningar (<20) så är den skadad. Är ledaren oskadad så går den inte av - ens efter 100 vickningar! Koppar är mycket segt :P , bara man inte repar ytan. :?

Att kabeln lättare går av om den har blivit repad visste jag (det var därför jag frågade förstås).

Men att det är såpass stor skillnad mellan en oskadad och en repad kabel visste jag inte! :o

Väldigt bra tips faktiskt, det där med att testböja kabeln många gånger, tack så mycket för det! :P

Rätt metod är att skala antingen med tänderna (bäst om man behärskar tekniken) eller med en vanlig sidavbitartång, som då INTE får penetrera isoleringen. Den skall knipa lite lagom i isoleringen bara, och sedan sliter man loss den bit isolering som skall bort, med hjälp av tången. Övning ger färdighet! 8)
Vh, iö

Tänderna vågar jag nog inte använda, jag är mer rädd att repa tänderna än att repa kabeln. :wink:

Jag skulle säkert inte klara av det ändå för den delen. :?

Kabelskalaren som jag hann köpa ser för övrigt ut så här ungefär:

Bild

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-10 18:14

Morello skrev:Jag vill ånyo påminna om att Ino levererar monterade högtalare. :P

Ja, om pengar inte var något problem så skulle jag utan tvekan välja den lösningen, antagligen minst pi60s dessutom. 8)

Men jag tror nog att jag kommer att klara av att montera pi60. 8)

Jag vill vara noggrann bara, det brukar jag försöka vara, förutom möjligen när det gäller att städa. :oops:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-10 18:35

Jag är förstås tacksam för alla tips även om jag inte har svarat på alla inlägg. :)

Det blev ju rätt många ganska snabbt! :o

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-11 09:38

En rätt inställd kabelskalare är ställd så att den bara biter i isoleringen. Prova gärna din nyinköpta kabelskalare och se om den vill fungera.
Just "pappegojor" av dålig kvalitet har jag funnit vara i stort sett helt oanvändbara. Dyra pappergojor är däremot mycket bra.
Det finns dock flera andra billiga varianter som fungerar ganska hyfsat till vissa kabeldiametrar.
Personligen föredrar jag avbitartång pga dess mångsidighet, men det kräver lite övning innan man får in snittsen.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-13 19:15

Är det någon som vet om det är någon fördel att dra separata kablar hela vägen till anslutningspanelens pluspol både från kondensatorn och från spolen, eller om det är bättre att slå ihop dem "på vägen"?

Om min fråga nu gick att begripa, jag är lite sömnig. :wink:

Jag undrar också om man skall ta bort 6 cm i båda riktningarna på dämpmaterialet, alltså så att det blir 45 graders vinkel, det ser ut så på skissen, men jag är lite osäker...det kanske inte är så noga. :roll:

Den frågan var väl förstås också helt obegriplig. :lol:

...Typiskt, smältlimmet tog slut, jag borde ha köpt en extra förpackning. :?

Då får jag väl traska iväg och köpa mer då, jag får i alla fall motion, typiskt att cykeln blev stulen också. :(

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-14 08:43

BACH skrev:
Väldigt bra tips faktiskt, det där med att testböja kabeln många gånger, tack så mycket för det! :P

Jaaaa, det är en kalasbra metod. Provböja enkelledare skall man göra rejält, jättemånga gånger!

Den håller att böja minst n gånger .... provböj den n minus en gång så är du säker på att den går att böja minst en gång till ..... 8) :lol:

Jag brukar provramla av hästen då och då, ingen fara alls, ridhjälmen skall hålla för sååå många avramlingar .... 8O

Säger en som just har reparerat:

1: Ledarna i laptopen som går runt gångjärnet till backlight på skärmen och böjs varje gång man öppnar. Samtliga ledare var av. Det var mångledare, eller ja, rätt många kardeler men koppar håller ju inte att böja sådär (eller hur det nu var .... :D )

2: Ledarna mellan kaross och baklucka på en värstingaudi, böjs varje gång man öppnar bakluckan. Det gör man ju inte jätteofta ..... Sex ledare av tolv var helt av. Också mångledare, förtent koppar.

3: Ledarna mellan chassit och luckan på en diskmaskinen, samtliga var av eller nästan av. Det var enkelledare av koppar som som böjdes i 90 graders vinkel. 8O Byttes genast till mjuka multimångledare, som fick gå längs gångjärnet istället, och då vrids istället för böjs när man öppnar.

Hur många gånger behöver man böja kabeln i en pi60? Är det väldigt ofta man tar ut delarna för att byta olja och filter, bromsklossar och sånt? :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-15 10:18

8O

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:lol:

*Skrattar så att jag håller på att spilla varmt te över mig själv*

phon:

Jag har kommit fram till att ledarna håller för åtminstone 60-80 böjningar (beroende på hur kraftig vinkel man böjer med förstås, böjer man bara lite så håller de för många fler böjningar) så därför böjer jag alla ledare 80 gånger, vissa går av, men de som inte har gått av använder jag naturligtvis i högtalarna.Bild

Jag försökte göra ett test med elementen också, fast det gick inte så bra.

Ville se om baselementet kunde spela 50Hz ordentligt, så jag kopplade in det direkt i vägguttaget, tyvärr löste jordfelsbrytaren ut, så det blev inte mycket till test. :?

Jag kanske skulle kunna tejpa fast jordfelsbrytaren, så att den hindras att lösa ut, vad tror du om det? :wink:

Jag funderar också på att testa att doppa ned elementen i aceton över natten, och sedan ugnsbaka dem i minst 48 timmar vid 250 grader för att se om de är åldrigsbeständiga, Ingvar säger ju att de skall vara åldringsbeständiga, men det skadar väl inte att testa lite extra? :wink:

Funderar också på att testa att ugnsbaka filterkomponenterna, men min ugn går bara till 250 grader, så det är nog lite meningslöst. :?

När jag har monterat ihop högtalarna planerar jag att testa att kasta dem från hustaket ned på betongen, det är nog inte mer än 10-12 meter så det borde de tåla, annars är det lite svagt tycker jag. 8)

Har du några tips på fler tester jag kan utföra? :D

VhBild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 11:14

Är det inte dags för provlyssning snart?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-15 18:37

Jo, jag hoppas det. :)

I förrgår kväll så började jag limma fast komponenterna till delningsfiltren, men så tog smältlimmet slut. :(

Nu är jag i alla fall färdig med delningsfiltren, såvida jag inte har klantat mig, jag skall kolla dem igen innan jag monterar dem.

Och så har jag borrat skruvhålen för elementen och anslutningspanelen, och skurit av en bit av en av dämpklossarna med en brödkniv. :lol:

Vi får väl se om jag kanske hinner färdigt i morgon, jag måste ju sätta fast alla tätningslisterna och proppa in dämpmaterialet, det blir nog jobbigt,:roll: dämpmaterialet är inte att leka med även om det kan verka så. :wink:

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-15 18:51

dämpmatrialet e inte sååå jobbigt :) gäller bara att va hård o bestämd att de ska ner

o gör inte samma fel som ja gjorde...glömma o skrapa lite på den stora spolen så de blir bra kontakt..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-15 21:03

paa skrev:Annars kostar en kabelskalare bara 29:90 på Biltema.

En sådan har jag, och undrar varje gång jag använder den varför jag väntat 30 år med att köpa en! Jag ler varje gång, den ger alltid en snygg skalning, speciellt i trånga lägen.

Köp en genast, om du inte ha en! Hur kunde jag levt utan...
... tycker jag!

Per

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-15 21:10

herre jesses, vad man än använder kan man väl repa ledaren om man är oförsiktig.. en smidig vass kniv som man bara lätt rispar höljet med och sen drar av fungerar ju utmärkt.. givetvis beror det lite på höljet oxå..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-15 22:47

perstromgren skrev:

En sådan har jag, och undrar varje gång jag använder den varför jag väntat 30 år med att köpa en!

Jo, för att för 30 år sedan hade en "papegoj"-skaltång kostat närmare en halv månadslön.
Det var ju kul att höra att den funkar som den ska.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-16 08:49

paa skrev:
perstromgren skrev:

En sådan har jag, och undrar varje gång jag använder den varför jag väntat 30 år med att köpa en!

Jo, för att för 30 år sedan hade en "papegoj"-skaltång kostat närmare en halv månadslön.
Det var ju kul att höra att den funkar som den ska.

8O ... Oj, var dom så dyra!

Jag skall väl kanske klargöra om det inte har framgått redan, att kabelskalningen är avklarad...jag använde en potatisskalare. :wink:

Allvarligt talat så gjorde jag som Ingvar föreslog och testade att böja kabeln, då kom jag fram till att om man rispar kabeln lätt med en kniv, så går den av efter bara 7-11 böjningar!

Repar man lite hårdare så går den av efter 2-3 böjningar! 8O

Om man inte repar den alls så kan man utan vidare böja den minst 70 gånger! 8)

Så det stämde mycket bra, det han sa (som vanligt). 8)

Kan också tillägga att jag självklart inte använder en kabel som jag har testböjt, om nu någon trodde det. 8)

Och angående det här:

phon skrev:Hur många gånger behöver man böja kabeln i en pi60? Är det väldigt ofta man tar ut delarna för att byta olja och filter, bromsklossar och sånt? :D

Nja, det blir nog rätt trångt när man skall mosa in dämpmaterialet, så det är nog en viss fördel om kablarna tål att böjas mer än två gånger. 8) :lol:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-17 06:09

blixten_no1 skrev:dämpmatrialet e inte sååå jobbigt :) gäller bara att va hård o bestämd att de ska ner

Javisst, med rejält med våld så ordnar det sig! 8)

Nä, det är nog mer teknik än våld, även om det inte är helt oansträngande.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-17 06:15

Haakan_W skrev:bara se till att allt är tätt och sitter fast ordentligt

Hmmm, egentligen så borde jag nog lacka undersidorna. 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 07:04

BACH skrev:

Jag förstår inte riktigt detta inlägg, är det för att förhindra pys genom botten på lådan du tänker på? piP som har större tryckproblem i lådan är inte heller bottenfanerad när man köper den av IÖ! Jag målade dock under sidan och längst in inanför basporten - men det var rent estetiskt! Råkade man titta lite på undersidan av högtalaren eller fotade rakt framifrån med blixt så slapp man se ren MDF. Eftersom man inte såg det vid normal lyssning så var det en av de mer "jag gör så för att jag kan och vill" grejorna jag någonsin gjort.. ;)

Dessutom så repade jag sönder det svarta på undersidan när jag slipade ner faneret... :P Så jävla korkat liksom.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-17 08:55

BACH skrev:
Kan också tillägga att jag självklart inte använder en kabel som jag har testböjt, om nu någon trodde det. 8)

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-17 09:00

begin OT;

Intressant ändå, en orispad kabel håller för ~70 böjningar. Omsatt till min f.d. Husqvarna diskmaskin med stela orispade ledningar mellan lucka och chassi, så skulle den hålla ~1,2 månader. Dom måste ha haft bättre glödgad tråd, för den höll i flera år. Ändå, usel konstruktion att ha enkelledare mitt i ett gångjärn. (gångled heter det visst ...)

end OT;

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-18 10:19

Nu har jag monterat färdigt! :D

<---------------- 8O ... 1000, Är det något slags omen det där? :wink: 8)

Det blev i min smak väldigt lyckat med de svarta elementen mot mörkröd metallic! :P

Slartibartfast skrev:
BACH skrev:

Jag förstår inte riktigt detta inlägg, är det för att förhindra pys genom botten på lådan du tänker på?

Ja, just det.

piP som har större tryckproblem i lådan är inte heller bottenfanerad när man köper den av IÖ! Jag målade dock under sidan och längst in inanför basporten - men det var rent estetiskt! Råkade man titta lite på undersidan av högtalaren eller fotade rakt framifrån med blixt så slapp man se ren MDF. Eftersom man inte såg det vid normal lyssning så var det en av de mer "jag gör så för att jag kan och vill" grejorna jag någonsin gjort.. ;)

Ja, det kanske är överdrivet att lacka undersidan. :wink:

Dessutom så repade jag sönder det svarta på undersidan när jag slipade ner faneret... :P Så jävla korkat liksom.. ;)
/J

Nja, inte korkat, möjligen klantigt. :wink:

Själv så slog jag nästan sönder min CD-spelare nyligen. :?

Jag är ganska bra på att klanta mig. 8)

phon skrev:
BACH skrev:

:lol: :lol: :lol:

:mrgreen:

phon skrev:begin OT;

Intressant ändå, en orispad kabel håller för ~70 böjningar. Omsatt till min f.d. Husqvarna diskmaskin med stela orispade ledningar mellan lucka och chassi, så skulle den hålla ~1,2 månader. Dom måste ha haft bättre glödgad tråd, för den höll i flera år. Ändå, usel konstruktion att ha enkelledare mitt i ett gångjärn. (gångled heter det visst ...)

end OT;

Mitt test var förstås inte särskilt vetenskapligt, jag mätte inte vinkeln när jag böjde kabeln :wink: , jag kanske böjde med mer än 90 graders vinkel, så jag kanske skulle göra om det lite mer noggrant, jag ville mest se i vilken storleksordning det skiljer, och det var ju mycket! (som Ingvar sa)

Sen verkar ju ytskiktet på den här kabeln vara av någon annan metall än koppar, jag vet inte om det kan tänkas påverka resultatet. :roll:

Den är inte så grov heller, EKK till exempel kanske håller för fler böjningar, om nu tjockleken påverkar saken, det vet jag ju inte heller. :roll:

Men jag håller hursomhelst med om att diskmaskinen inte verkar ha varit så smart konstruerad. :?

Böjdes kabeln verkligen med 90 graders vinkel i en enda punkt? 8O

Tack alla för tipsen!

Och tack för de phoniga tipsen, såna inlägg gillar jag! :mrgreen:

Senast redigerad av BACH 2006-10-18 10:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-18 10:23

Har du funderat på att lyssna på den snart?
Numera pensionär.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-18 10:50

paa: han måste ju låta lacken härda först så inte ljudvågorna orsakar ripplar i ytan.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-18 11:08

paa skrev:Har du funderat på att lyssna på den snart?

Tanken har slagit mig! :wink:

Jag förmodar att du vill ha någon slags rapport, så jag kan väl börja med att säga att det är förvånansvärt enkelt att höra att de går ned till 25Hz i stället för piP's 34Hz, jag hade nog inte trott att det skulle vara så tydligt! 8O

På till exempel klassisk orkestermusik så tyckte jag att det var lätt att höra, jag lyssnade också på en Elvis-inspelning och i slutet av låten efter att de hade slutat spela så kunde jag höra brum som jag inte hade hört förut. 8O

Men mitt rum är för närvarande i ett tillstånd som är mycket olämpligt för musiklyssning, mina draperier sitter inte uppe och dämppanelerna är inte i rummet heller, så jag har alldeles för mycket efterklang, inte så bra för att bedöma högtalare alltså... :?

Fast jag har ju hört pi60s hos Ingvar, så jag vet ju på ett ungefär vad högtalarna kan prestera i alla fall. :)

Nu är det nog rummet som behöver förbättras, jag funderar på om jag skall skaffa en kraftigare heltäckningsmatta, men det är lite dyrt :( , och så vet jag inte riktigt hur länge jag kommer att bo kvar här, det är inte så roligt då att lägga in en dyr heltäckningsmatta.

Om jag skall säga något mer om högtalarna så tror jag möjligen att de lyckas skrapa fram ytterligare lite mer upplösning från inspelningarna, både klangmässigt men även vad gäller ljudbilden, det kanske inte vore helt förvånande. :wink:

Men jag skall nog lyssna mer (med dämppaneler och draperier uppe) innan jag uttalar mig.

pingvinlakrits skrev:paa: han måste ju låta lacken härda först så inte ljudvågorna orsakar ripplar i ytan.

;)

:lol:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-18 12:28

Kul att du lyckats knåpa ihop dem :)

Nu är det nog rummet som behöver förbättras, jag funderar på om jag skall skaffa en kraftigare heltäckningsmatta, men det är lite dyrt , och så vet jag inte riktigt hur länge jag kommer att bo kvar här, det är inte så roligt då att lägga in en dyr heltäckningsmatta.

Jag går i exakt samma tankegångar som du och har våndats över det ganska länge nu. För några veckor sedan var jag och kollade på heltäckningsmattor för att kolla prisläget. Under 300 kr/kvm är det lönlöst, de är för tunna helt enkelt. Och från 300 kr å upp till Symphony tycker jag inte någon annan matta har den "prisvärdheten" som Symphony har. Symphony är helt enkelt så pass mycket tjockare (ljudmässiga fördelar) och så pass mycket skönare att gå på att jag inte hittat någon annan matta som är bättre :?

Beroende på vilka dimensioner ditt rum har + om du har låga krav på estestiken så går det ju köpa en matta nu och ta med dig den om du flyttar, eller?

Än har jag inte upplevt skillnaden utan vs. med heltäckningsmatta tidigare men det får väl tiden utvisa om jag kommer dit hän 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-18 15:34

BACH skrev:
Slartibartfast skrev:Dessutom så repade jag sönder det svarta på undersidan när jag slipade ner faneret... :P Så jävla korkat liksom.. ;)
/J

Nej nu jäv... kallar du mig klantig? :evil:

;)

Mycket möjligt att så var fallet.. hela grejen var inte så genomtänkt samt det var min första fanering av något. Men jag kan säga för de som funderar på att göra något liknande: måla gärna, men se till att ytbehandla faneret först. Du kommer göra sönder lackytan eller se att faneret sugit in färg annars! Man klantar sig alltid... ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-18 21:58

BACH skrev:
Böjdes kabeln verkligen med 90 graders vinkel i en enda punkt? 8O

Jepp, i diskmaskinen (Husqvarna Cardinal Electronic) och i laptopen (Compaq), men inte i Audi S8. Där var nog kabeln klämd också på nåt sätt, kanske i gångjärnet som den sitter fast på.

BACH skrev:
Och tack för de phoniga tipsen, såna inlägg gillar jag! :mrgreen:

:mrgreen:

Man blir rätt sugen på ett par pi60 nu också, piP är redan avlyssnade här hemma. Ser fram mot kommande rapporter.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-19 10:11

phon: pi60 är mycket trevliga.

Mina piPs fick - trots sina inneboende kvaliteter - inte spela så ofta. Så nu bor de hos en annan forummedlem (var HAN nu ska få plats med dem, men jag har en aning om att placeringen blir en våning lägre ;) ) och jag spelar nu iPs med en liten Profundus i samma rum som pi60.

Win-win kallar jag det. :)

Har man plats gör man sig inte av med piP/s tycker jag. Man behåller dem eller cirkulerar dem inom familjen.
Inaktiv

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-19 19:23

phon skrev:Man blir rätt sugen på ett par pi60 nu också, piP är redan avlyssnade här hemma. Ser fram mot kommande rapporter.

Ja, de är som pingvinlakrits säger mycket trevliga, den saken är klar!

Att jag inte uttalar mig i detalj om dem innan mitt lyssningsrum är riktigt bra är för att det ju liksom inte blir så meningsfullt då, jag vill ge dem optimala förutsättningar och med för mycket efterklang i rummet så är det svårt att säga något riktigt vettigt.

Det jag kan säga redan nu är i alla fall att man märker rätt tydligt att de går djupare i basen, det är mitt intryck i alla fall, jag vet inte vad pingvinlakrits säger.

Och sen kan jag säga en sak till med säkerhet:

Man kan spela PERVERST STARKT! MOAHAHAHAHAHAHAHA :twisted: :twisted: :twisted:

Fast en del får väl aldrig nog vad gäller ljudstyrka. :roll: :wink:

Du har inte hört pi60s hos Ingvar eller?

Om inte så borde du göra det! 8)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-19 19:28

Slartibartfast skrev:
BACH skrev:
Slartibartfast skrev:Dessutom så repade jag sönder det svarta på undersidan när jag slipade ner faneret... :P Så jävla korkat liksom.. ;)
/J

Nej nu jäv... kallar du mig klantig? :evil:
;)

Mycket möjligt att så var fallet.. hela grejen var inte så genomtänkt samt det var min första fanering av något. Men jag kan säga för de som funderar på att göra något liknande: måla gärna, men se till att ytbehandla faneret först. Du kommer göra sönder lackytan eller se att faneret sugit in färg annars! Man klantar sig alltid... ;)

/J

Ja, jag klantar mig absolut alltid! :wink:
Efter att jag välte omkull min CD-spelare så verkar den ha fått vissa spårningsproblem. :(

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-19 19:40

Merkurius skrev:Kul att du lyckats knåpa ihop dem :)

Nu är det nog rummet som behöver förbättras, jag funderar på om jag skall skaffa en kraftigare heltäckningsmatta, men det är lite dyrt , och så vet jag inte riktigt hur länge jag kommer att bo kvar här, det är inte så roligt då att lägga in en dyr heltäckningsmatta.

Jag går i exakt samma tankegångar som du och har våndats över det ganska länge nu. För några veckor sedan var jag och kollade på heltäckningsmattor för att kolla prisläget. Under 300 kr/kvm är det lönlöst, de är för tunna helt enkelt. Och från 300 kr å upp till Symphony tycker jag inte någon annan matta har den "prisvärdheten" som Symphony har. Symphony är helt enkelt så pass mycket tjockare (ljudmässiga fördelar) och så pass mycket skönare att gå på att jag inte hittat någon annan matta som är bättre :?

Beroende på vilka dimensioner ditt rum har + om du har låga krav på estestiken så går det ju köpa en matta nu och ta med dig den om du flyttar, eller?

Än har jag inte upplevt skillnaden utan vs. med heltäckningsmatta tidigare men det får väl tiden utvisa om jag kommer dit hän 8)

Jag har ju en heltäckningsmatta, men den är ruskigt tunn och dålig, dessutom otroligt ful! :?

Jag har övervägt att kasta ut den på grund av utseendet faktiskt. :roll:

Visst kan jag köpa en heltäckningsmatta och sedan ta med den om jag flyttar, men en sån där riktigt bra heltäckningsmatta är hemskt otymplig och tung! :wink:

I min förra lägenhet hade jag en lite tjockare heltäckningsmatta än den jag har nu, och den var vansinnigt jobbig att flytta på! 8O :?

Och tänk om det nya rummet inte alls har samma dimensioner, då blir det inte så bra... :?

Ja, vad gör man... :roll:

Föregående

Återgå till Wänner af Ino