Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Givetvis blir du nöjd med både piP och OA60. Frågan ligger lite mer i vad du sjäv föredrar. Båda har nackdelar och fördelar. Hela frågeställningen blir lite som Aftonbladet eller Expressen, Volvo eller Saab, Abba eller Klockbojens etc.
regent8 skrev:avr7000 skrev:Jag tror faktiskt (oväntat va) att nya OA60 kan ge piP en match...
/Stefan
Gissa oxå det (utamn att ha hört).
IÖ har visst varit med på OA60 på ett "hörn". Basdelen, visst.
IngOehman skrev:
PS. Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.
IngOehman skrev:Tycker det alltid är viktigt att låta komplicerade saker vara komplicerade. Förenklar man dem blir de alltid osanna.
Det gäller även frågor.
Svaret på den frågan kan ingen ge dig. Du måste undersöka det hela själv. Lycka till!![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.
IngOehman skrev:Tycker det alltid är viktigt att låta komplicerade saker vara komplicerade. Förenklar man dem blir de alltid osanna.
Det gäller även frågor.
Frågan om en högtalare är "bättre än en annan" kan man möjligt ställa när det gäller högtalare som är väldigt lika varandra, men olika goda.
I det här fallet handlar det snarare om högtalare som är konstruerade efter ganska så olika premisser. I båda fallen är lösningarna helt avsiktliga och avsedda att nå ett specifikt mål, men målen skiljer sig åt.
Det ena är en ortoakustisk högtalare och den andra en... Ja, vad det nu är. Holofonisk skulle jag nog vilja kalla den.
Det handlar alltså om att ta ställning till koncept, och inte att värdera kvaliteter. Därför måste det vara rimligare att fråga "vilken passar dig bäst?".
Svaret på den frågan kan ingen ge dig. Du måste undersöka det hela själv. Lycka till!![]()
regent8 skrev:IngOehman skrev:Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.
Förhoppningsvis är arbetet med att konstruera OA-60 i Stig Carlssons anda vilket är hedervärt, och din skrivning medvetet tillspetsad och underfundig. Om det är av hans "ande" är det mera oroande - dels är inte möjligt, och dels bör stor försiktighet i så fall råda.
Pekka: Saknar du verkligen inte oa2212?
PEKKA skrev:Pekka: Saknar du verkligen inte oa2212?
Jag hade inte något bra lyssningsläge för mina OA2212.
I ett stort rum c:a 40 kvm så låter de bra.
Därför saknar jag inte OA2212.
Pekka
IngOehman skrev:regent8 skrev:IngOehman skrev:Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.
Förhoppningsvis är arbetet med att konstruera OA-60 i Stig Carlssons anda vilket är hedervärt, och din skrivning medvetet tillspetsad och underfundig. Om det är av hans "ande" är det mera oroande - dels är inte möjligt, och dels bör stor försiktighet i så fall råda.
Möjligt eller omöjligt... ja, det är ju svårt att veta om man inte är alldeles säker på att andar inte lever vidare. Är du det?
Jag är rätt säker på motsatsen, även om jag är det med hjälp av en egenhändigt vald definition...![]()
Jag menar nämligen att en persons sätt att vara, och att genom att vara det; liksom bosätta sig i andra personers medvetande - är en sorts "andens överlevnad".![]()
Eftersom jag, efter att ha umgåtts med Stig Carlsson uppskattningsvis i runda tal 3000 timmar*, minns och tycker mig känna Stig, och kan spela upp både "verkliga filmer om saker som hänt" i mitt medvetande - och "filmer av händelser sin INTE hänt", men där Stig likväl agerar - tycker jag det är rimligt att påstå att hans ande lever vidare - inte bara i mitt huvud, utan i allas som kände honom.
Detta gäller förstås alla som levt, som någon fortfarande minns (och även därefter lever anden vidare i allt det som är annorlunda på grund av att personen funnits).
Att konstruera i någons anda vore för mig att katalogisera och strukturera konstruktionsprinciperna och sedan bestämma sig för att följa dem.
Att låta någons ande konstruera är däremot att titta på den där filmen - och helt enkelt se vad han hittar på.![]()
Jag kan försäkra att det i princip är så det gått till!
Vh, iö
- - - - -
*Under en massa år, några gånger i månaden eller så, och nästan alltid mellan 18:00 och 06:00 om morgonen (Lunch/Middag följt av ändlösa diskussioner och en massa musiklyssnande), för sådan var hans dygnsrytm!
Kan nämna att några i Carlsson-stiftelsen kännt Stig väsentligt längre än jag som lärde känna honom först på 80-talet. Men jag tror ingen diskuterat elektroakustik och i synnerhet ortoakustisk sådan, väsentligt mycket mera med honom än jag.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster