InoAudio eller Carlsson

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

InoAudio eller Carlsson

Inläggav regent8 » 2006-10-18 00:51

Hej hå,
Vad säger skaran om valet mellan pIPs och OA60?
Går de att jämföra?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-18 08:50

haha, frågar du här också? :D

I den här gruppen är svaret: Carlsson!

Det går att lägga en piP på rygg och sätta ett galler ovanpå om det är riktig kris. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-18 09:53

Man skall ju iofs inte fråga frisören om man behöver klippa sig, men med mängden av rådgivare kan man komma fram till bättre beslut. :)

Om både inside Carlsson upplysta samt outside dessa upplysta (men upplysta på andra produkter :lol:) får ge sin syn kan det bli ngt bra, åtminstone lär jag mig mera. inför valet av ljudsystem i vårt hem.

Att skaffa sig kunskap är en lång process i livet. Vissa sanningar byts, andra blir inte lika viktiga osv osv. Då det tar tid att ranta runt i affärer blir det att fråga runt.

Jag var häromveckan in i en butik för att titta på GPS produkter, och såg att de hade hemmabio mm. Jag frågade dem vad de skulle rekommendera för högtalare för bra återgivning av musik samt för även spisande av bio hemma. Det skall inte bara ljuda bra, det skalll vara snyggt o ha hög WAfaktor.

De kom fram med Mirage. Det visar sig att dessa kanadensiska högtalare arbetar enligt vad de kalla omnipolär teknik.

Vid letande om detta kommer givetvis Carlsson upp.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-18 10:43

Givetvis blir du nöjd med både piP och OA60. Frågan ligger lite mer i vad du sjäv föredrar. Båda har nackdelar och fördelar. Hela frågeställningen blir lite som Aftonbladet eller Expressen, Volvo eller Saab, Abba eller Klockbojens etc. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-18 12:47

Allt går att jämföra!

Själv har jag jämfört piP och OA58 och det utföll till piP:s fördel. Till min egen förvåning. Konstigt att något som ser så fjuttigt ut kan låta så bra.

Men jag har inte hört den utvecklade OA60 så jag borde väl inte uttala mig alls.

Och precis som V8 skriver kan man bara avgöra själv.

Min egen högtalarväg genom livet har varit carlsson, infinity, carlsson, rega, carlsson, neat.

Ambivalent således, och man vet aldrig var det slutar, om det nånsin gör det.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-10-18 22:45

Jag tror faktiskt (oväntat va :D ) att nya OA60 kan ge piP en match...

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-10-18 22:57

avr7000 skrev:Jag tror faktiskt (oväntat va :D ) att nya OA60 kan ge piP en match...

/Stefan

Man behöver ingen dämpvägg för att få välljud ur Carlssonhögtalare

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-18 23:13

Man behöver ingen bil heller. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-18 23:32

avr7000 skrev:Jag tror faktiskt (oväntat va :D ) att nya OA60 kan ge piP en match...

/Stefan

Gissa oxå det (utamn att ha hört :P ).
IÖ har visst varit med på OA60 på ett "hörn". Basdelen, visst.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-18 23:35

Vee-Eight skrev:Givetvis blir du nöjd med både piP och OA60. Frågan ligger lite mer i vad du sjäv föredrar. Båda har nackdelar och fördelar. Hela frågeställningen blir lite som Aftonbladet eller Expressen, Volvo eller Saab, Abba eller Klockbojens etc. :wink:

Så är det väl. Har idag ett par AudioPro A4:14 av gammalt fint snitt.
Moddade enligt en MoLT artikel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 23:36

regent8 skrev:

/Stefan

Gissa oxå det (utamn att ha hört :P ).
IÖ har visst varit med på OA60 på ett "hörn". Basdelen, visst.

Gissningsvis mer än basdelen.... typ hela högtalaren ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 00:18

Tycker det alltid är viktigt att låta komplicerade saker vara komplicerade. Förenklar man dem blir de alltid osanna.

Det gäller även frågor.

Frågan om en högtalare är "bättre än en annan" kan man möjligt ställa när det gäller högtalare som är väldigt lika varandra, men olika goda.

I det här fallet handlar det snarare om högtalare som är konstruerade efter ganska så olika premisser. I båda fallen är lösningarna helt avsiktliga och avsedda att nå ett specifikt mål, men målen skiljer sig åt.

Det ena är en ortoakustisk högtalare och den andra en... Ja, vad det nu är. Holofonisk skulle jag nog vilja kalla den.

Det handlar alltså om att ta ställning till koncept, och inte att värdera kvaliteter. Därför måste det vara rimligare att fråga "vilken passar dig bäst?".

Svaret på den frågan kan ingen ge dig. Du måste undersöka det hela själv. Lycka till! :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-19 07:41

IngOehman skrev:
PS. Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.

Förbannat bra spökande, enligt min mening. Stig får mkt gärna gå igen; jag bjussar på kaffe. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-19 09:26

IngOehman skrev:Tycker det alltid är viktigt att låta komplicerade saker vara komplicerade. Förenklar man dem blir de alltid osanna.

Det gäller även frågor.

Svaret på den frågan kan ingen ge dig. Du måste undersöka det hela själv. Lycka till! :wink:

Vh, iö

- - - - -

Jag är medveten om att detta var en sk trevare och att man får svar som man frågar.

Ändock ger det en viss indikation i arbetet (ja vilket det är) att utforska ljudåtergivningens värld. Lyssning och åter lyssning är viktigt. Ljud är komplext, även om det inte behöver vara alltför komplicerat om man håller en eller annan linje vad gäller tycke och smak.

Förhoppningsvis är arbetet med att konstruera OA-60 i Stig Carlssons anda vilket är hedervärt, och din skrivning medvetet tillspetsad och underfundig. Om det är av hans "ande" är det mera oroande - dels är inte möjligt, och dels bör stor försiktighet i så fall råda.

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-10-25 14:21

Har efter att ha sålt mina OA2212 köpt ett par PIP
Jag är förvånad över vilket välljud den sprider.
Plus att man man slipper sitta exakt i hotspot, vilket jag befarade
efter varit tillvänjd ortoakustiks fan.
Saknar inte OA2212 speciellt mycket - PIP har det mesta.
av det bästa.

PEKKA

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-25 16:11

IngOehman skrev:Tycker det alltid är viktigt att låta komplicerade saker vara komplicerade. Förenklar man dem blir de alltid osanna.

Det gäller även frågor.

Frågan om en högtalare är "bättre än en annan" kan man möjligt ställa när det gäller högtalare som är väldigt lika varandra, men olika goda.

I det här fallet handlar det snarare om högtalare som är konstruerade efter ganska så olika premisser. I båda fallen är lösningarna helt avsiktliga och avsedda att nå ett specifikt mål, men målen skiljer sig åt.

Det ena är en ortoakustisk högtalare och den andra en... Ja, vad det nu är. Holofonisk skulle jag nog vilja kalla den.

Det handlar alltså om att ta ställning till koncept, och inte att värdera kvaliteter. Därför måste det vara rimligare att fråga "vilken passar dig bäst?".

Håller med dig. I detta avseende finns ingen "sanning" utan det är det personliga förhållningssättet och smaken som avgör.

Håller inte riktigt med dig om att komplicerade saker alltid ska behållas komplicerade. Det beror helt och hållet på vad kunskapen ska användas till. En förenkling är inte per definition en osanning, däremot en sanning som kanske blir kringgärdad med ett antal förbehåll.

Tro mig, jag har utbildat människor på så många olika nivåer kunskaps- och intressemässigt, för att inte tala om olika yrkesinriktningar, att jag har lärt mig att den komplicerade sanningen inte alltid är den rätta att berätta. Ibland har jag till och med tummat lite på sanningen för att förtydliga budskapet :roll:

Att för en normal Siba-konsument försöka förklara skillnaderna mellan två högtalare och berätta om grupplöptidskonstantsförvrängning i delningsfiltret lär bara förvilla. Hur sant det än är.

/ B

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-10-26 17:36

Pekka: Saknar du verkligen inte oa2212? Har själv funderat på byte från oa14.3 till pip el pips. Skulle du rekommendera det? Blir man inte tvungen att sitta på samma soffkudde jämt? Har lyssnat på pip och gillar verkligen dom, men ändå svårt att byta...
/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 01:22

regent8 skrev:
IngOehman skrev:Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.

Förhoppningsvis är arbetet med att konstruera OA-60 i Stig Carlssons anda vilket är hedervärt, och din skrivning medvetet tillspetsad och underfundig. Om det är av hans "ande" är det mera oroande - dels är inte möjligt, och dels bör stor försiktighet i så fall råda.

Möjligt eller omöjligt... ja, det är ju svårt att veta om man inte är alldeles säker på att andar inte lever vidare. Är du det?

Jag är rätt säker på motsatsen, även om jag är det med hjälp av en egenhändigt vald definition... :oops:

Jag menar nämligen att en persons sätt att vara, och att genom att vara det; liksom bosätta sig i andra personers medvetande - är en sorts "andens överlevnad". :o

Eftersom jag, efter att ha umgåtts med Stig Carlsson uppskattningsvis i runda tal 3000 timmar*, minns och tycker mig känna Stig, och kan spela upp både "verkliga filmer om saker som hänt" i mitt medvetande - och "filmer av händelser som INTE hänt", men där Stig likväl agerar - tycker jag det är rimligt att påstå att hans ande lever vidare.
Inte bara i mitt huvud, utan i allas som kände honom!

Denna andens överlevnad gäller förstås alla som levt, som någon fortfarande minns (och även därefter lever anden vidare - i allt det som är annorlunda på grund av att personen funnits).

Att konstruera i någons anda vore för mig att katalogisera och strukturera konstruktionsprinciperna och sedan bestämma sig för att följa dem.

Att låta någons ande konstruera är däremot att titta på den där filmen - och helt enkelt se vad han hittar på. :wink:

Jag kan försäkra att det (i princip) är så det gått till!

Vh, iö

- - - - -

*Under en massa år, några gånger i månaden eller så, och nästan alltid mellan 18:00 och 06:00 om morgonen (Lunch/Middag följt av ändlösa diskussioner och en massa musiklyssnande), för sådan var hans dygnsrytm!

Kan nämna att några i Carlsson-stiftelsen kännt Stig väsentligt längre än jag som lärde känna honom först på 80-talet. Men jag tror ingen diskuterat elektroakustik och i synnerhet ortoakustisk sådan, väsentligt mycket mera med honom än jag.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-29 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Snoopy

Inläggav Snoopy » 2006-10-27 02:44

Hej !

Jo, nog finns det ande/anda av Stig Carlsson så det räcker länge.
Jag har bara mött(sett) honom en gång och det var som ung Gymnasist i Uppsala.
Någon hade runt 1971(+- något år) ordnat en "demokväll" på en av nationerna på St:-Larsgatan. Minns inte om det var V-Dala eller Göteborgs, men det hade infunnit sig något hundratal entusiaster som mer än väl fyllde den stora samlingssalen. Där hade Stig "bullat upp" med två par OA6 II om jag mins rätt. Två högtalare för respektive kanal.
Det var en fantastisk upplevelse att höra honom berätta och lyssna på högtalarna. Det var fantastiskt att höra hur de kunde fylla den stora lokalen med väljud. Jag minns att Stig hade ett visst "sjå" att springa runt och trimma in volym och tonkontroller, då lokalen var mycket stor och inte riktigt lik ett "normalt" vardagsrum.
Magiskt var det i alla fall så det räckte, det tyckte jag redan på den tiden.

Det är fortfarande något man gärna berättar för barnen om (även om de hört det några gånger förut).
Tänk att det finns de lyckliga som fått träffa Stig och prata ljud-(musik-) återgivning "in person".
Det hade jag också velat göra...

MVH,
/Erland

P.S Ursäkta om det blev lite off topic, men jag kunde inte hålla mig då jag just köpt mig ett par OA-6 typ 1 ! D.S

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-10-27 15:32

Pekka: Saknar du verkligen inte oa2212?

Jag hade inte något bra lyssningsläge för mina OA2212.
I ett stort rum c:a 40 kvm så låter de bra.
Därför saknar jag inte OA2212, av detta skäl.
PIP är en mycket bra lite stativare även om den kräver sin
anpassning med dämpat bakvägg etc.
Rätt vinklad sprider den ljudet nästa ortoakustikts.
Man behöver inte sitta i hotspot hela tiden.

Pekka

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-10-27 21:09

PEKKA skrev:
Pekka: Saknar du verkligen inte oa2212?

Jag hade inte något bra lyssningsläge för mina OA2212.
I ett stort rum c:a 40 kvm så låter de bra.
Därför saknar jag inte OA2212.

Pekka

Exakt min erfarenhet efter att ha bytt lyssningsrum. Stor paradlägenhet på Östermalm, till liten villa på Gotland.

Köpte mina OA-2212 strax efter de lanserades och vi har varit oskiljaktliga sedan dess. Ingenting har låtit bättre i mitt gamla lyssningsrum på ca 35 kvm och 3,5 m i takhöjd och då har jag haft hemma det mesta av det bästa.

Nu i villan är lyssningsrummet ca 25 kvm och takhöjd 2,4 m, ljudet blev helt olidligt :cry:, mäktigt men inte hifi.
Pipen har gjort mig glad igen, men storslagenheten och basen saknas.
Villrådig och illusionerad är bara förnamnet hur jag känner mig.
Men jag ska tillbaks, tänker inte flytta. :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-27 23:49

Bara för att man skall räta ut ev frågetecken ang förhållandet carlsson och ino kan man numera hitta denna text på baksidan av nya Carlsson:

Bild

:wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-10-29 12:47

Förstår faktiskt :lol: och svaret känns betryggande. :wink:
Och som sagt, hedervärt.

IngOehman skrev:
regent8 skrev:
IngOehman skrev:Högtalaren OA-60 har konstruerats av Stig Carlssons ande. Jag och några till har varit redskap bara.

Möjligt eller omöjligt... ja, det är ju svårt att veta om man inte är alldeles säker på att andar inte lever vidare. Är du det?

Jag är rätt säker på motsatsen, även om jag är det med hjälp av en egenhändigt vald definition... :oops:

Jag menar nämligen att en persons sätt att vara, och att genom att vara det; liksom bosätta sig i andra personers medvetande - är en sorts "andens överlevnad". :o

Eftersom jag, efter att ha umgåtts med Stig Carlsson uppskattningsvis i runda tal 3000 timmar*, minns och tycker mig känna Stig, och kan spela upp både "verkliga filmer om saker som hänt" i mitt medvetande - och "filmer av händelser sin INTE hänt", men där Stig likväl agerar - tycker jag det är rimligt att påstå att hans ande lever vidare - inte bara i mitt huvud, utan i allas som kände honom.

Detta gäller förstås alla som levt, som någon fortfarande minns (och även därefter lever anden vidare i allt det som är annorlunda på grund av att personen funnits).

Att konstruera i någons anda vore för mig att katalogisera och strukturera konstruktionsprinciperna och sedan bestämma sig för att följa dem.
Att låta någons ande konstruera är däremot att titta på den där filmen - och helt enkelt se vad han hittar på. :wink:

Jag kan försäkra att det i princip är så det gått till!

Vh, iö

- - - - -

*Under en massa år, några gånger i månaden eller så, och nästan alltid mellan 18:00 och 06:00 om morgonen (Lunch/Middag följt av ändlösa diskussioner och en massa musiklyssnande), för sådan var hans dygnsrytm!

Kan nämna att några i Carlsson-stiftelsen kännt Stig väsentligt längre än jag som lärde känna honom först på 80-talet. Men jag tror ingen diskuterat elektroakustik och i synnerhet ortoakustisk sådan, väsentligt mycket mera med honom än jag.

Återgå till Carlsson Illuminati