Sanyo, Sansui, Akai, Technics, Philips är några exempel på märken som jag skulle vilja ha mer bakgrundsinfo om. Man har ju snappat upp en del om t.ex. Marantz, Pioneer, Sonab men jag vill veta mer!
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vad är du ute efter ?
Nästan alla tunga Hi-endfabrikat (varumärken) såldes till Japan i början på 70-talet.![]()
Marantz, Fisher, Mc Intosch, etc.
Hela skivindustrin inkl Hollywood ägs av Japanerna, på gott och ont.
n-puh skrev:Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror.
Några märken till: Revox, Thorens, Dual, Tandberg, Tannoy, Harman Kardon, Bose, Sentec.
n-puh skrev:Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror.
Några märken till: Revox, Thorens, Dual, Tandberg, Tannoy, Harman Kardon, Bose, Sentec.
Bill50x skrev:n-puh skrev:Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror.
Jo. Japanerna var helt enkelt bättre än vi på att producera och sälja elektronik.
/ B
RogerGustavsson skrev:Tycker det blev lite väl mycket amerikanskt i uppräkningen. Europa har ofta varit bra framme inte minst tyskarna och engelsmännen. Bandspelare och mikrofoner har varit en stark gren i Europa.
rolfzetterberg skrev:Bill-när det gäller Ditton 25-är det något särskilt du vill veta?
rolfzetterberg skrev:Okej Kjell,det var nog lite långsökt,men det bara poppade upp i huvudet såhär:När jag kom att tänka på vilket land det handlar om,så dök UNION upp i huvudet-vi har ju varit i union med det här landet-nämligen Norge.Och i Norge fanns det två stora och en massa mindre tillverkare.Eftersom det inte kan vara Tandberg,så är det Radionette.
rylandes skrev:Titta även på: www.sansui.us
Om ett klassiskt Japanskt HiFi märke som numera är Indiskt(?) lågprisjunk.
Sten R
Ragnwald skrev:Vad är du ute efter ?
Nästan alla tunga Hi-endfabrikat (varumärken) såldes till Japan i början på 70-talet.![]()
Marantz, Fisher, Mc Intosch, etc.
Hela skivindustrin inkl Hollywood ägs av Japanerna, på gott och ont.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster