Märkeshistorik

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Märkeshistorik

Inläggav phloam » 2006-11-03 15:25

Är ofta nyfiken på hur utvecklingen har sett ut för välkända hifi-märken - om de haft någon storhetstid, dåliga perioder, uppköp, omvälvningar... osv. Vilka som har haft ett stort anseende (när, var, varför?) och varför det ändrats.

Sanyo, Sansui, Akai, Technics, Philips är några exempel på märken som jag skulle vilja ha mer bakgrundsinfo om. Man har ju snappat upp en del om t.ex. Marantz, Pioneer, Sonab men jag vill veta mer! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-03 22:18

Vad är du ute efter ?
Nästan alla tunga Hi-endfabrikat (varumärken) såldes till Japan i början på 70-talet. :(
Marantz, Fisher, Mc Intosch, etc.
Hela skivindustrin inkl Hollywood ägs av Japanerna, på gott och ont.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-03 23:34

Ragnwald skrev:Vad är du ute efter ?
Nästan alla tunga Hi-endfabrikat (varumärken) såldes till Japan i början på 70-talet. :(

Heh, typ så fast kanske något mer utvecklat :)

Ta Fisher t.ex. Det enda jag visste om detta märke är att det dyker upp på trista paketanläggningar. Hade ingen aning om att detta varit i klass med de du nämner.

Om vi tar ett märke i taget kanske? Bara som startpunkt. Berätta allt ni vet om Fisher! :)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-04 10:52

Detta är ju ett heltidsjobb och skulle kunna bli till en tjock hifihistorisk bok.
Jag kan åta mig att skriva den, om du letar upp ett förlag som vill ge ut den och som betalar mig i förskott, eftersom jag måste ta tjänstledigt från mitt vanliga jobb.

Men den som vill veta något om Fisher kan ju titta här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Avery_Fisher

Fler märken:
Quad: sök på Peter Walker
Leak: sök på Harold J Leak
Marantz: sök på Saul B Marantz

Andra namn att söka på:
David Hafler (Hafler och Dynaco)
Frank Mac Intosh (gissa märket)
Harry F Olson (Olson-förstärkaren, 40-talet)
James Bongiorno (GAS)

Dessa har på olika sätt från 40-talet och framåt bidragit till viktiga bitar i hifiutvecklingen. Men listan kan göras mycket längre...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 15:22

Tackar för infon där Kranzberg! Man glömmer bort att man kan Googla :)

Kanske får sänka ambitionsnivån lite :oops: , egentligen vill jag bara ha en ungefärlig uppfattning om vilka märken som har varit/är bra osv...!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-04 16:47

Marantz gjorde bra grejer ivarjefall

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-04 16:52

Tycker det blev lite väl mycket amerikanskt i uppräkningen. Europa har ofta varit bra framme inte minst tyskarna och engelsmännen. Bandspelare och mikrofoner har varit en stark gren i Europa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-04 17:22

Ja hur är det med Telefunken och Isophon t.ex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 17:48

paa skrev:Ja hur är det med Telefunken och Isophon t.ex?

... eller Braun?

/ B

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-04 17:59

Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror. Fast på senare år har de börjat bli inklämda mellan billigare hifi från Korea och OEM-produkter från Kina och de lite mer exklusivare produkterna från väst.

Några märken till: Revox, Thorens, Dual, Tandberg, Tannoy, Harman Kardon, Bose, Sentec.
Senast redigerad av n-puh 2006-11-04 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 18:02

n-puh skrev:Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror.

Några märken till: Revox, Thorens, Dual, Tandberg, Tannoy, Harman Kardon, Bose, Sentec.

Jo. Japanerna var helt enkelt bättre än vi på att producera och sälja elektronik.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-04 18:02

n-puh skrev:Ja japananerna lyckades verkligen slå ett helt industrisegment i Europa och USA i spillror.

Du menar väl inte att Harman Kardon (och Harman International) är slaget i spillror?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-04 18:06

Nej, Harman var bara ett exempel på ett välkänt hifi-märke med historia.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-04 18:16

Bill50x skrev:

Jo. Japanerna var helt enkelt bättre än vi på att producera och sälja elektronik.

/ B

Från början var de bara billigare. Fast sälja kunde de förstås. Borde faktiskt vara både intressant och lärorikt att få veta hur dessa lyckades hitta in på marknaden. För deras tidiga produkter möttes med stor skepsis. "Made in Japan" var länge liktydigt med skräp. De slog hårt mot den marknad där de stora volymerna (med minsta marginalerna och därför känsligast) fanns och som utgjorde grunden för industrianläggningarna här. Men med tiden blev ju japan-hifi riktigt bra.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-04 18:54

RogerGustavsson skrev:Tycker det blev lite väl mycket amerikanskt i uppräkningen. Europa har ofta varit bra framme inte minst tyskarna och engelsmännen. Bandspelare och mikrofoner har varit en stark gren i Europa.

Här är bara ett par namn:
Vebjörn Tandberg (Jodå, han ska vara med. Hans bandspelare gick inte av för hackor.)
Jean Hiraga
Fler europeer finns:
Någon som minns Matti Ottala? Inte för att han producerade några förstärkare, men han "upptäckte" TIM.

Sedan är det ju så att både Quads och Leaks grundare kommer från Storbritannien...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-04 20:22

Av någon anledning fokuserar amerikanska tillverkare mera på grundarens namn än vad som är fallet på vår sida Atlanten.

Några fler namn: Neumann, Sennheiser, Microtech Gefell, Klein Hummel. AKG, DPA, MB, Beyer, Audiostatic, Pearl och André Charlin. Det finns egentligen mängder med anrika tillverkare.

Tandberg var ju tidigt ute. Har själv en gammal Sölvsuper från 1947 eller så.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-04 20:40

Dessa två var kanske inte direkt innovativa, men vi kan ju ta dem ändå:

Jan Wessel respektive Axel Holstensson

Vem vet; UTAN ATT GOOGLA; vilka respektive radioindustrier som grundades av dessa herrar.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-11-04 22:08

Lyftet för hifi kom ju på 50-talet med märken som HMV,Ortofon,Ronette,Wharfedale men kanske mest genom Williamsonförstärkaren(inget märke men det var ju den som startade det hela...)
(De båda herrarna får mig att tänka på ett gammalt mc-märke på fem bokstäver och en stad i Egypten)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-05 00:06

Gammalt mc-märke? Kairo?

Kom på ett annat märke med svensk anknytning, DUX, även om det väl mest är förknippat med Philips.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-05 01:07

Ja, Rolf ligger rätt till, åtminstone med den egyptiska staden: Luxor. Grundades här i Motala av Axel Holstensson i slutet av 1920-talet. Namnet valdes med anledning av att det pågick arkeologiska utgrävningar i Luxor. Dessa blev flitigt avrapporterade i tidningarna och Axel Holstensson såg en chans till bra marknadsföring.
Men det där mc-märket; som tydligen är nästan det samma som en skandinavisk radio-industri (ja, man hade tv och stereo också); det kan inte ens jag. Fast Rolf brukar kunna det mesta, så jag gissar att han har rätt där också. Fram med namnet!

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2006-11-05 12:04

Titta även på: www.sansui.us

Om ett klassiskt Japanskt HiFi märke som numera är Indiskt(?) lågprisjunk.

Sten R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-05 12:15

En sådan här hade jag i ett antal år..... (Sansuie AU-999)
Den drev ett par Celestion Ditton 25 högtalare, men det finns nästan ingen info om dom på nätet.

Bild

/ B

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-11-05 16:27

Okej Kjell,det var nog lite långsökt,men det bara poppade upp i huvudet såhär:När jag kom att tänka på vilket land det handlar om,så dök UNION upp i huvudet-vi har ju varit i union med det här landet-nämligen Norge.Och i Norge fanns det två stora och en massa mindre tillverkare.Eftersom det inte kan vara Tandberg,så är det Radionette.

Bill-när det gäller Ditton 25-är det något särskilt du vill veta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-05 16:38

rolfzetterberg skrev:Bill-när det gäller Ditton 25-är det något särskilt du vill veta?

Njae, egentligen inte. Men det var mina första högtalare tillsammans med Sansui-förstärkaren och en ERA Mk4 skivspelare. Jag har (ännu) ganska god hågkomst av högtalarna, jag är bara förvånad över att det inte finns någon info om dom. Engelsmän verkar ju annars spara på allting gammalt :-)

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-05 19:20

rolfzetterberg skrev:Okej Kjell,det var nog lite långsökt,men det bara poppade upp i huvudet såhär:När jag kom att tänka på vilket land det handlar om,så dök UNION upp i huvudet-vi har ju varit i union med det här landet-nämligen Norge.Och i Norge fanns det två stora och en massa mindre tillverkare.Eftersom det inte kan vara Tandberg,så är det Radionette.

Javisst är det Radionette. Jan Wessel som var född 1903, grundade Radionette 1927 (Vebjörn Tandberg grundade sitt företag 1933), fast då hade just namnet Radionette ännu inte blivit verklighet.
Största framgången för företaget var radion Kurer. Radionette fick ekonomiska problem i slutet av 70-talet och med norska staten som kravställare gick man upp i Tandberg, som också hade ek problem. Sammanslagningen ledde till, menar många, att Tandberg/Radionette gick i graven i slutet av 70-talet. I samma veva, 1978, tog Vebjörn Tandberg sitt liv genom att stänga in sig i garaget till representationsvillan på Nordbergveien i Oslo, och därefter starta bilmotorn. Jan Wessel dog en "normal" död 1980. De två var till delar varandras motsatser som människor och företagsledare. Tandberg var renlevnadsman, motionerade regelbundet, drack inte alkohol och rökte inte, åt hälsosam mat. Hans stora idé var att alla anställda skulle känna trivsel i företaget.
Jan Wessel var en traditionell företagsledare och drev sitt Radionette efter den tidens sätt att driva företag. Han var storrökare, drack alkohol och var inte alls intresserad av motion och hälsa.

Någon som vill veta mer om Tandberg som företag, dess produkter och om Vebjörn Tandberg som person? Säg till i så fall så kan jag skriva mer. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-05 20:29

Den som söker han finner :-)

Bild

Så såg de alltså ut, Celestion Ditton 25. Bredare än vad mitt minne säger mig, men bilden ljuger väl inte? Inte alla gillade ljudet heller, läs vad denna engelske gentleman har att säga...
"Well, let's throw in something made in Britain - the Celestion Ditton 25; a speaker designed to take advantage of the fact that 12inch drivers disqualified the speaker from Purchase Tax back in the 70s (professional, you see..) Unfortunately, they also disqualified it from having anything other than awful boomy bass, supported by two HF13OOs wired in parallel for the mid and a T2000 tweeter that sounded awful. With the grilles off, it looked like a homebrew and sounded worse."

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-06 02:42

rylandes skrev:Titta även på: www.sansui.us

Om ett klassiskt Japanskt HiFi märke som numera är Indiskt(?) lågprisjunk.

Sten R

Just sådana här rätt radikala brytpunkter är ju intressanta att känna till året på (så man inte köper nåt på fel sida :) )

Tack för länk!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-06 23:59

Ragnwald skrev:Vad är du ute efter ?

Nej, Clarion fick inte köpa McIntosh Labs förräns efter Gordon Gows död hösten 90.
Läs gärna mer på http://www.roger-russell.com/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-07 00:01

Bill50x skrev:Den som söker han finner :-)

Bild

Så såg de alltså ut, Celestion Ditton 25.

/ B

Är du säker på att det där inte är ett par Ditton 66? Minns Ditton 25 som bestyckad med en bas och Ditton 66 1 bas och en slavbas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-07 09:01

På bilden är det ett par Ditton 25. Finns att beskåda på ebay, objekt 290045904767. Typiskt är de dubbla HF1300.

Ditton 66 finns även de på ebay, objekt 280043247351. Enkla middomar på dem.

Såväl 25 som 66 har slabasar. Är det inte så att 66 var en modernare utgåva av 25?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi