Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:Mjo Svante det blir ju en påverkan av Helmholtz-resonansen förluster om man gör så som det är gjort här så det är inte en ren påverkan på Qms. Kaviteten där elemetet sitter är ju inte oändligt styv (i o m att den är rätt stor). Så du har rätt där. Men om man jämför med en sammanslagen kavitet fullt fylld så blir denna konstruktion en mindre påverkan av Ql och mer påverkan på Qms. Ju mindre man gör kaviteten där elementet sitter destu högre blir kvoten mellan Qms och Ql.
Svante skrev:Mm, då är jag med. Samtidigt undrar jag hur stor skillnaden blir, jag menar vid riktigt låga frekvenser (fh) så blir ju trycket detsamma i hela lådan, och då borde det inte spela så stor roll kan man tycka.
Svante skrev:Å andra sidan så är ju inte tryck och flöde samma sak, och flödet (med ursprung i porten) är förstås lägre i elementkaviteten.
Svante skrev:Hmm. Mja, jag undrar fortfarande om det är så stor skillnad mot att bara hålla dämpmaterialet borta från porten.
48IDA skrev:Rätt märke på bil men lite för ny och för mycket vatten! :)
Kommer du att dyka upp på Bug Run med den?
riseabove skrev:är jävligt sugen på en gammel-bubbla faktiskt..... men frågan är om dom överhuvudtaget går att få vägdugliga så man kan åka undan när det svänger ?
Naqref™ skrev:OT:riseabove skrev:är jävligt sugen på en gammel-bubbla faktiskt..... men frågan är om dom överhuvudtaget går att få vägdugliga så man kan åka undan när det svänger ?
Köp en 1302 så har du lite bättre förutsättningar (4-delad transaxel och McPearson (då slipper du köra omkring med en framvagn med ett RC som ligger på andra sidan jordklotet ;) (vilket i o f s bör borga för ett konsekvent beteende...))).
När det gäller min kärra så är prioriteringen:
1. Fixa saker som strular för att kunna använda den (vilket inte är mycket).
2. Fixa väghållningen och bromsar (har kommit en bit där).
3. Fixa mer motor (finns bara på planeringsstadiet).
4. Fixa puts&studs...
Vi får se hur mycket som hinns med (utan garage) om jag hinner fixa mer motor till Bug Run.
riseabove skrev:1302 alltså.... är dessa överhuvudtaget nå åtgärdsvänliga i motorn (läs: trim) osv, håller dem för lite mer effekt ?
Naqref™ skrev:riseabove skrev:1302 alltså.... är dessa överhuvudtaget nå åtgärdsvänliga i motorn (läs: trim) osv, håller dem för lite mer effekt ?
1302 kom -71 (har jag för mig) och fanns i två versioner. En plain med 1300-motor och en S som hade 1600-motor. Den senare kan man säkert ha som utgångspunkt om man vill bättra på de 50 pållarna lite
73 så ersattes modellen av 1303 som känns igen på sin välvda vindruta.
73 var f ö samma år som patentet på OA12,14,116 och 2212 lämnades in.
Naqref™ skrev:Ehurm... De står här bakom mig och är färdiga utvändigt förutom tyget men måste mätas in (förhoppningsvis nästa helg) och sedan fixas filtermässigt.
bjed skrev:Jag skulle vilja att Hr IÖ utvecklade sitt resonemang om strömningsdämpning lite, framförallt utgående ifrån 70-talarna där dämpningen var mer moderat.
bjed skrev:Jag har för övrigt laborerat lite med denna typ av dämpning med syftet attsänka Qm ner mot ca 1. Resultatet var inte svårt att uppnå och återgivningen synes inte påverkas i nämvärd omfattning.
bjed skrev:Gör gärna en jämförelse med en annan teknik, nämligen att jobba med negative utgångsresistanser, som också Hr Carlsson själv använde tex i OA6 II.
bjed skrev:Jag har läst invändningar mot denna teknik någonstans. Förf hävdade där liknelser med kompressionshorn vad avser distorsion.
bjed skrev:Jag har även här provat tekniken och kan rapportera att resultat var inte svårt att uppnå (dock på ett lättare sätt) och på samma sätt som ovan verkar inte återgivningen påverkats negativt i nämvärd omfattning.
bjed skrev:IÖ:
I ditt tidgare inlägg skrev du "Orsaken till att han helt (fast det kan diskuteras) lämnade strömningsdämpning som koncept var han fann att konceptet gav upphov till en occeptabel distorsionsökning, av liknande karaktär som kompressionshorn är dabbade med."
Jag menade att du skulle utveckla detta litet.
Du skrev:iö skrev:"Det låter lite motsägelsefullt - hur kan du uppnå resultat utan att påverka återgivningen?"
Resultat erhölls såtillvida att den något bumliga basen ikring 70Hz dämpades nägot och blev fastare, såvisst påverkades återgivningen, i det här fallet i positiva termer.
I det här fallet utnyttjades elementet upp till ca 300Hz. Genom strömningsdämpning ala OA 70-tal är ökades elementets Rms från 1,7 till ca 6. Är denna "dämpning även ett mycket mindre problem distorsionsmässigt, helt försumbart faktiskt" ?
bjed skrev:Då elementet även användes för mellanregistret så tyckte jag att strömningsdämpningen hämmade återgivningen. Den blev helt enkelt mindre luftig, så att säga återhållet.
bjed skrev:Du skrev:iö skrev:"Får känslan av att du med "återgivningen" inte talar om ursprungstrohet, utan snarare om "intrycket", stämmer det?"
Ja, jag menade lyssningsintryck och lyssningsintryck är ju som bekant subjektivt.
Om återgivningen är ursprungstrogen eller inte beror på en mängd faktorer, bland annat om lyssnaren kan jämföra med egenupplevt ursprungsmaterialet live eller då omvittnat god återgivningselektronik använts samt hur återgivningslokalen är beskaffad vid de olika tillfällena.
bjed skrev:Vad tycker du?
Givet att ett element skall användas upp till till exempel 400Hz och
om Qm behöver sänkas. Favoriserar du strömningsdämpning eller negativ utgångsresistans?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster