OP43

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-29 19:06

Coolt. Ruskigt coolt. Vilken formmässig coolness!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-29 19:18

Förbannat snyggt :D
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-29 22:27

Grattis! Ser helt rätt ut :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-06 02:35

Spelar de :?: :D

Och hur låter det i så fall...

/Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-06 11:27

Tack för alla glada tillrop! :)

Nej, de spelar inte än. Mekar så mycket det går med bilen så länge det är varmt. Högtalarna är numera så klara så det är inomhusmeka som gäller och det kan vänta lite till.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 12:00

Hifisäsongen väntar på sig, den kommer inte igång då det är stört omöjligt att göra ngt utomhus. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-14 14:28

Bild
Naqref™ skrev:Mjo Svante det blir ju en påverkan av Helmholtz-resonansen förluster om man gör så som det är gjort här så det är inte en ren påverkan på Qms. Kaviteten där elemetet sitter är ju inte oändligt styv (i o m att den är rätt stor). Så du har rätt där. Men om man jämför med en sammanslagen kavitet fullt fylld så blir denna konstruktion en mindre påverkan av Ql och mer påverkan på Qms. Ju mindre man gör kaviteten där elementet sitter destu högre blir kvoten mellan Qms och Ql.

Svante skrev:Mm, då är jag med. Samtidigt undrar jag hur stor skillnaden blir, jag menar vid riktigt låga frekvenser (fh) så blir ju trycket detsamma i hela lådan, och då borde det inte spela så stor roll kan man tycka.

Strömningsdämpnng har absolut ingenting med tryck att göra. 8O

Det hör man om inte annat på ordet. 8)

Svante skrev:Å andra sidan så är ju inte tryck och flöde samma sak, och flödet (med ursprung i porten) är förstås lägre i elementkaviteten.

Nä just det / ja just det.

Flödet vid Fh avtar sett från porten och är mycket nära noll nära den elementets membranbaksida. Vid den övre av de två impedanstopparna råder motsatt förhållande, och vi finner maximalt flöde alldeles bakom membranet och mycket lågt vid porten (och vinkelrätt mot alla väggar). Tvärsnitts*flödesmängden är dock homogen i hela lådan vid extremt låga frekvenser, ett par oktaven under Fh, och lägre.

*Med snittet vinkelrätt mot rörelsegradienten på valfri plats i lådan.

Svante skrev:Hmm. Mja, jag undrar fortfarande om det är så stor skillnad mot att bara hålla dämpmaterialet borta från porten.

"Håll borta från porten" är ju en rätt diffus beskrivning onekligen. :wink:

Det enda sättet att åstadkomma en dämpning som påverkar Qm men i princip inte Qp är att åstadkomma en strömningsdämpare alldeles invid baselementets membranbaksida, alltså med minimerad volym däremellan.

Mycket riktigt var det på exakt det sättet som Stig gjorde sina strömningsdämpningar, framförallt under 50- och 60-talen (då han av tillgänglighetsskäl, och prisskäl använda element med kraftigt underdimensionerade motorsystem, sett ur modern synvinkel i varje fall).

Sedemera lämnade han dock strömningsdämpningsidén helt. Inte beroende på att dämpningen inte behövdes när motorstyrkor tillräckliga för att kunna slippa adderad dämpning tillgängliggjordes dock, för ur den aspekten gillade han fortfarande strömningsdämpningskonceptet eftersom det erbjöda en oerhört mycket linjärare (icke membranlägesberoede) dämning.

Orsaken till att han helt (fast det kan diskuteras) lämnade strömningsdämpning som koncept var han fann att konceptet gav upphov till en occeptabel distorsionsökning, av liknande karaktär som kompressionshorn är dabbade med. :( Mekanismen är också likartad, nämligen att luft lokalt utsätts för för höga tryck och börjar fjädra för olinjärt. Skillnaden är att man i kompressionshornet i varje fall som bieffekt får en förhöjd verkningsgrad. Med dämpkorgen sker det motsatta, man förlorar verkningsgrad. :?

Tittar man på såväl 70-tals Sonabmodeller och på 50-serien så ser man att en hel del strömningsdämpning fortfarande förelåg, dock väldigt väsentligt "mindre extremt renlärigt" applicerat än på Kolbox, OA5, OA6 m fl. Därför är dämpningen även ett mycket mindre problem distorsionsmässigt, helt försumbart faktiskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-10-16 11:25

måste ju säga att du valt en fullständigt APCOOL bil o fixa med.... så ruskigt snygg, och den kommer säkert gå som ett skott runt banan.
dann .]-

48IDA

Inläggav 48IDA » 2005-10-16 13:19

Rätt märke på bil men lite för ny och för mycket vatten! :)
Kommer du att dyka upp på Bug Run med den?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-10-16 14:35

48IDA skrev:Rätt märke på bil men lite för ny och för mycket vatten! :)
Kommer du att dyka upp på Bug Run med den?

jo det skulle ju vara det då... :)

är jävligt sugen på en gammel-bubbla faktiskt..... men frågan är om dom överhuvudtaget går att få vägdugliga så man kan åka undan när det svänger ?
dann .]-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-16 15:33

OT:

riseabove skrev:är jävligt sugen på en gammel-bubbla faktiskt..... men frågan är om dom överhuvudtaget går att få vägdugliga så man kan åka undan när det svänger ?

Köp en 1302 så har du lite bättre förutsättningar (4-delad transaxel och McPearson (då slipper du köra omkring med en framvagn med ett RC som ligger på andra sidan jordklotet ;) (vilket i o f s bör borga för ett konsekvent beteende...))).

När det gäller min kärra så är prioriteringen:
1. Fixa saker som strular för att kunna använda den (vilket inte är mycket).
2. Fixa väghållningen och bromsar (har kommit en bit där).
3. Fixa mer motor (finns bara på planeringsstadiet).
4. Fixa puts&studs...

Vi får se hur mycket som hinns med (utan garage) om jag hinner fixa mer motor till Bug Run.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-10-16 16:10

Naqref™ skrev:OT:

riseabove skrev:är jävligt sugen på en gammel-bubbla faktiskt..... men frågan är om dom överhuvudtaget går att få vägdugliga så man kan åka undan när det svänger ?

Köp en 1302 så har du lite bättre förutsättningar (4-delad transaxel och McPearson (då slipper du köra omkring med en framvagn med ett RC som ligger på andra sidan jordklotet ;) (vilket i o f s bör borga för ett konsekvent beteende...))).

När det gäller min kärra så är prioriteringen:
1. Fixa saker som strular för att kunna använda den (vilket inte är mycket).
2. Fixa väghållningen och bromsar (har kommit en bit där).
3. Fixa mer motor (finns bara på planeringsstadiet).
4. Fixa puts&studs...

Vi får se hur mycket som hinns med (utan garage) om jag hinner fixa mer motor till Bug Run.

ja på vanligt faktiskt manér så fortsätter tråden i sann off topic-anda... :-)

1302 alltså.... är dessa överhuvudtaget nå åtgärdsvänliga i motorn (läs: trim) osv, håller dem för lite mer effekt ?

har du möjligtvis nå bra länktips på vw så får du gärna pm:a dom till mig...
dann .]-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-16 16:57

riseabove skrev:1302 alltså.... är dessa överhuvudtaget nå åtgärdsvänliga i motorn (läs: trim) osv, håller dem för lite mer effekt ?

1302 kom -71 (har jag för mig) och fanns i två versioner. En plain med 1300-motor och en S som hade 1600-motor. Den senare kan man säkert ha som utgångspunkt om man vill bättra på de 50 pållarna lite :)

73 så ersattes modellen av 1303 som känns igen på sin välvda vindruta.

73 var f ö samma år som patentet på OA12,14,116 och 2212 lämnades in.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-10-16 17:21

Naqref™ skrev:
riseabove skrev:1302 alltså.... är dessa överhuvudtaget nå åtgärdsvänliga i motorn (läs: trim) osv, håller dem för lite mer effekt ?

1302 kom -71 (har jag för mig) och fanns i två versioner. En plain med 1300-motor och en S som hade 1600-motor. Den senare kan man säkert ha som utgångspunkt om man vill bättra på de 50 pållarna lite :)

73 så ersattes modellen av 1303 som känns igen på sin välvda vindruta.

73 var f ö samma år som patentet på OA12,14,116 och 2212 lämnades in.

Snygg anslutning till topic på slutet. :lol:

/Erik

48IDA

Inläggav 48IDA » 2005-10-16 17:26

-71 var mycket rktigt året då 1302 kom men den "gamla" modellen fanns parallellt, något som många missar, hette 1300S.

Tips på luftkylda forum: http://www.aircoolers.com/sclf.asp http://www.shellkonto.nu/vwtyp1/forum/index.php http://www.silverminken.se/vwmarknaden/forum/index.php

Det har aldrig varit så billigt och enkelt med hygglig tillförlitlighet att trimma folkor som nu. Du kan köpa delar direkt från butiken och utan större åtgärder få ut 200 hk.

Jag rullar runt i en 1302 -72 med runt 130 friska men har delar till en något raskare.

Nog med OT.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-20 19:12

Måste liva upp den här tråden tror jag, hur går det? 8) :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-20 21:00

Ehurm... De står här bakom mig och är färdiga utvändigt förutom tyget men måste mätas in (förhoppningsvis nästa helg) och sedan fixas filtermässigt.

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-20 21:20

Spännande, dom är ju så jäkla coola och jag var rädd att de "glömts bort". Hemska tanke.. :)

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2006-10-11 22:38

Naqref™ skrev:Ehurm... De står här bakom mig och är färdiga utvändigt förutom tyget men måste mätas in (förhoppningsvis nästa helg) och sedan fixas filtermässigt.

Och hur länge tänker du hålla oss på sträckbänken?

Vi är ju nyfikna på resultatet!

Conny

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-12 10:20

Det är jag oxå. :) Nu är de uppmätta och jag har simulerat ett filter som bara ska testas. Saknas lite komponenter till det som jag kanske beställer om några dagar (beroende på pengainflödet).

Användarvisningsbild
bjed

OP43

Inläggav bjed » 2006-11-10 18:28

Jag skulle vilja att Hr IÖ utvecklade sitt resonemang om strömningsdämpning lite, framförallt utgående ifrån 70-talarna där dämpningen var mer moderat. Jag har för övrigt laborerat lite med denna typ av dämpning med syftet attsänka Qm ner mot ca 1. Resultatet var inte svårt att uppnå och återgivningen synes inte påverkas i nämvärd omfattning.
Gör gärna en jämförelse med en annan teknik, nämligen att jobba med negative utgångsresistanser, som också Hr Carlsson själv använde tex i OA6 II. Jag har läst invändningar mot denna teknik någonstans. Förf hävdade där liknelser med kompressionshorn vad avser distorsion. Jag har även här provat tekniken och kan rapportera att resultat var inte svårt att uppnå (dock på ett lättare sätt) och på samma sätt som ovan verkar inte återgivningen påverkats negativt i nämvärd omfattning.

Övriga: yyck till och argumentera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: OP43

Inläggav IngOehman » 2006-11-11 18:36

bjed skrev:Jag skulle vilja att Hr IÖ utvecklade sitt resonemang om strömningsdämpning lite, framförallt utgående ifrån 70-talarna där dämpningen var mer moderat.

Specifika frågor tack. Jag kommer inte på något mer att säga själv. :oops:

bjed skrev:Jag har för övrigt laborerat lite med denna typ av dämpning med syftet attsänka Qm ner mot ca 1. Resultatet var inte svårt att uppnå och återgivningen synes inte påverkas i nämvärd omfattning.

Det låter lite motsägelsefullt - hur kan du uppnå resultat utan att påverka återgivningen?

bjed skrev:Gör gärna en jämförelse med en annan teknik, nämligen att jobba med negative utgångsresistanser, som också Hr Carlsson själv använde tex i OA6 II.

Även negativ utimpedans har nackdelar jämfört med att dimensionera baselementet perfekt, men när man inte har något val utan måste tillgripa de tillgängliga elementen så...

Fördelen med negativ utimpedans är att det inte kostar verkningsgrad (elementets intrinsiska bibehålls). Nackdelen är att även negativ utimpedans kan generera distorsionsökningar, i synnerhet vid lite högre frekvenser, där talspoleinduktansens inverkan är olinjär och vanligen på ett sådant sätt att dess impedansinverkan slår i samma riktning. Adderar man då en yttre negativ resistans ökar därför distorsionen, liksom den termiska kompressionen. Vi mycket låga frekvenser är i regel negativ drivimpedans entydligt positivt ur distorsionshänseende dock.

bjed skrev:Jag har läst invändningar mot denna teknik någonstans. Förf hävdade där liknelser med kompressionshorn vad avser distorsion.

Ja, det är riktigt att distorsionen vid frekvenser över 70 Hz (typiskt) oftast ökar i samband med drivning med negativ impedans, och att distorisonskaraktären inte sällan påminner om den som mian hittar från kompressionshorn.

bjed skrev:Jag har även här provat tekniken och kan rapportera att resultat var inte svårt att uppnå (dock på ett lättare sätt) och på samma sätt som ovan verkar inte återgivningen påverkats negativt i nämvärd omfattning.

Får känslan av att du med "återgivningen" inte talar om ursprunstrohet, utan snarare om "intrycket", stämmer det?

Hur som helst är det viktigaste ju att du är nöjd, om du provat tekniken för att själv använda den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bjed

OP43

Inläggav bjed » 2006-11-11 19:17

IÖ:
I ditt tidgare inlägg skrev du "Orsaken till att han helt (fast det kan diskuteras) lämnade strömningsdämpning som koncept var han fann att konceptet gav upphov till en occeptabel distorsionsökning, av liknande karaktär som kompressionshorn är dabbade med."
Jag menade att du skulle utveckla detta litet.

Du skrev: "Det låter lite motsägelsefullt - hur kan du uppnå resultat utan att påverka återgivningen?"
Resultat erhölls såtillvida att den något bumliga basen ikring 70Hz dämpades nägot och blev fastare, såvisst påverkades återgivningen, i det här fallet i positiva termer. I det här fallet utnyttjades elementet upp till ca 300Hz. Genom strömningsdämpning ala OA 70-tal är ökades elementets Rms från 1,7 till ca 6. Är denna "dämpning även ett mycket mindre problem distorsionsmässigt, helt försumbart faktiskt" ?
Då elementet även användes för mellanregistret så tyckte jag att strömningsdämpningen hämmade återgivningen. Den blev helt enkelt mindre luftig, så att säga återhållet.

Du skrev: "Får känslan av att du med "återgivningen" inte talar om ursprunstrohet, utan snarare om "intrycket", stämmer det?"
Ja, jag menade lyssningsintryck och lyssningsintryck är ju som bekant subjektivt. Om återgivningen är ursprungstrogen eller inte beror på en mängd faktorer, bland annat om lyssnaren kan jämföra med egenupplevt ursprungsmaterialet live eller då omvittnat god återgivningselektronik använts samt hur återgivningslokalen är beskaffad vid de olika tillfällena.

Vad tycker du?
Givet att ett element skall användas upp till till exempel 400Hz och
om Qm behöver sänkas. Favoriserar du strömningsdämpning eller negativ utgångsresistans?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: OP43

Inläggav IngOehman » 2006-11-12 01:00

bjed skrev:IÖ:
I ditt tidgare inlägg skrev du "Orsaken till att han helt (fast det kan diskuteras) lämnade strömningsdämpning som koncept var han fann att konceptet gav upphov till en occeptabel distorsionsökning, av liknande karaktär som kompressionshorn är dabbade med."
Jag menade att du skulle utveckla detta litet.

Du skrev:
iö skrev:"Det låter lite motsägelsefullt - hur kan du uppnå resultat utan att påverka återgivningen?"

Resultat erhölls såtillvida att den något bumliga basen ikring 70Hz dämpades nägot och blev fastare, såvisst påverkades återgivningen, i det här fallet i positiva termer.

I det här fallet utnyttjades elementet upp till ca 300Hz. Genom strömningsdämpning ala OA 70-tal är ökades elementets Rms från 1,7 till ca 6. Är denna "dämpning även ett mycket mindre problem distorsionsmässigt, helt försumbart faktiskt" ?

Ingen aning. Du får väl undersöka det. Det känns helt meningslöst att jag skall försöka gissa om distorsionen ökat så mycket att du upplever det vara ett problem.

Det enda jag kan säga någotsånär säkert, är att det hade varit bättre ur verkningsgradssynpunkt att göra om motorsystemet på baselementet så att basresonansen kontrolleras på det viset.

bjed skrev:Då elementet även användes för mellanregistret så tyckte jag att strömningsdämpningen hämmade återgivningen. Den blev helt enkelt mindre luftig, så att säga återhållet.

Ok.

bjed skrev:Du skrev:
iö skrev:"Får känslan av att du med "återgivningen" inte talar om ursprungstrohet, utan snarare om "intrycket", stämmer det?"

Ja, jag menade lyssningsintryck och lyssningsintryck är ju som bekant subjektivt.

Om återgivningen är ursprungstrogen eller inte beror på en mängd faktorer, bland annat om lyssnaren kan jämföra med egenupplevt ursprungsmaterialet live eller då omvittnat god återgivningselektronik använts samt hur återgivningslokalen är beskaffad vid de olika tillfällena.

Nej, ursprungstroheten har verkligen INTE något att göra med om man kan jämföra. Det avgör däremot om man kan uttala sig om ursprungstroheten. Två skilda saker, eller hur? :wink:

bjed skrev:Vad tycker du?
Givet att ett element skall användas upp till till exempel 400Hz och
om Qm behöver sänkas. Favoriserar du strömningsdämpning eller negativ utgångsresistans?

Helt omöjlig fråga att besvara! Dessutom är frågan felställd, för Qm sänks inte av en negativ utimpedans. Den påverkar ju Qe.

Men bortsett från dessa marginella anmärkningar: Du söker ett tumregelsvar på en fråga som i verkligheten är oerhört komplierad. Sådana är alltid potantiella lögner, och jag försöker undvika att tala osanning.

Genom att undersöka konstruktionens alla parametrar noga kan man förhoppningsvis avgöra vad som är det bättre av de alterantiv du ger, men utan att ha gjort det är det som att fråga vad som är godast - att äta efter att man gått in på den okända restaurangen och beställt rätt nummer 17, eller om man beställt rätt nummer 24...

Jag skulle gissa att den negativa utmimpedansen vinner oftare än strömningsmotståndet, för jag vet ju att det finns vissa säkra fördelar (de jag redan nämnt) men på samma sätt kan man ju gissa att man kommer att föredra rätt nummer 24 som är baserad på oxfilé, som man ibland föredrar framför den kyckling som rätt 17 har, fast allt beror ju på tillagning och överiga ingredienser...

Utan att veta resten av omständigheterna kan man inte veta om man defacto gillar den där oxfilé-rätten bättre än den med kyckling! :o

Man måste prova! 8)

(Studera råvarorna och kanske till sist laga och analysera/äta rätten, respektive undersöka parametrarna och kanske till sist bygga och mäta/lyssna högtalaren.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-10 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-09 18:12

Skulle vilja ha igång burkarna nu men orkar inte pilla ihop ett eget filter så jag undrar försynt om någon har koll på komponentvärdena i filtret till OA58 (i s f får ni gärna PMa mig så jag slipper reverse engineera det första produktionsexemplaret (misstänker att ägaren skulle kunna misstycka 8) )).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-15 11:14

Tack var en snäll medlem så har jag nu en filterskiss i min ägo och komponenterna fanns naturligtvis i den låda på >10kg med filterkomponenter som alla seriösa diyare har.

Tänkte att köra med det filtret tills jag har pengar över till ett par B65OA-II som kommer att få ett eget anpassat filter.

Bilder och lyssningsintryck kommer nästa vecka (hoppas jag). :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-15 15:01

Klart du skall vara klar då!

Sätt fart :) :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-19 15:08

Båda är monterade men jag saknar musik att lyssna på och kamera att ta bilder med (men ni har ju redan sett dem).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-19 18:48

Pom pom pom. :D

Tror jag ska lyssna lite till innan jag utnämner dem till de bästa högtalarna i huset....

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-02-19 20:16

Spännande!

Kan inte låta bli att tänka på en jämförelse med OA51. Är det något som är planerat?

Conny

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati