Riskfri anslutning PC --> stereo.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Riskfri anslutning PC --> stereo.

Inläggav Nefilim » 2006-11-12 12:41

Eftersom jag tidigare råkat ut för förstärkarhaveri när jag kopplade min PC elektriskt, signalkabel direkt från PC till slutsteg, så har jag en undran om hur jag säkert kan koppla min PC, ljudkort ut till försteg då naturligtvis, utan att riskera nya problem? Jag har tyvärr inte längre någon extern DAC i min ägo, så optiskt är för närvarande uteslutet.

Är detta möjligt och riskfritt? Eller inte?

Vill tillägga att både PC och stereo är anslutna till jordade eluttag!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Dynamic

Re: Riskfri anslutning PC --> stereo.

Inläggav Dynamic » 2006-11-12 12:58

Nefilim skrev:
Vill tillägga att både PC och stereo är anslutna till jordade eluttag!

Jamen om datorn är jordad ska det väl inte vara någon fara?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
tan

Re: Riskfri anslutning PC --> stereo.

Inläggav tan » 2006-11-12 13:15

Om man vill vara på den säkra sidan så är det nog bäst och köra optiskt, det gör jag.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-11-12 13:43

Jag har aldrig stött på något problem med vanlig analog koppling mellan ett otal datorer och förstärkare. Men så har jag inte använt särskilt nya förstärkare heller.
Det kan ha med det att göra enligt vad jag läst bland reparationstips:

"Koppla aldrig in en OJORDAD dator till din stereo för att njuta av ljudförbättringen, i många fall får du ett dyrt verkstadsbesök på halsen i stället för skönljud.

I många av dagens förstärkare sitter en ingångsswitch med en beteckning som börjar med TC och dessa tål inte detta.
Vid felsökning på dessa kretsarna räcker det oftast att känna med fingret, de blir allt från varma till brännheta.
Följdfel såsom brända säkerhetsmotstånd och spänningsregulatorer kan inträffa."

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-12 14:10

En sån här kanske? Det finns ju billigare också, den här eller den absolut billigaste av dom.

Köpte den sista och har den första och tänkte mäta på dom nån dag. Undrar hur stor skillnaden är egentligen ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-12 14:59

Tja, jag har också alltid kört med elektrisk och direkt koppling emellan dator samt ljudanläggning. Från ljudkortets S/PDIF Digital ut via RG59 till förstärkarens (just nu en 2106) S/PDIF digital in. Har aldrig stött på några problem under de år jag kört och då är alla apparater anslutna till jordade uttag samt att jag har sådana där åskskydd / överspänningsskydd.

Visst tycker jag de där Squeezeboxarna verkar intressanta men så länge jag har det kopplat så här så finns det inget behov, kabeldragningen är ju liksom redan gjord. Om det däremot skulle finnas en produkt som sände bild också... ja, då vore det en helt annan sak. Då skulle jag antagligen inte ha någon cd/dvdspelare utan använda datorn till allt. Lurar på att ställa den i en garderob jag har på motsatt sida väggen vid databordet för att nästan fullständigt slippa surrandet, problemet är bara alla kablar... hål i väggen har jag redan men det lär väl behöva bli större för att få igenom skärmkabeln. Till tangentbord och mus finns ju trådlös anslutning men skärm samt högtalare kräver ju kablar... om nu inte den tekniska utvecklingen har gått framåt och jag missat nåt... :D

/Christian

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-12 15:23

Har ingen cd/dvdspelare utan använder datorn till allt, det där med surrandet har jag löst med skutdörrar o en tjock madrass på insidan, lyssnar mest på .flac och .ape filer med foobar2000 men även på en ren image med daemon tools som virtuell cd spelare så känner inte heller något behov av en Squeezebox.

tror jag skriver om fel saker i den här tråden :)
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-12 15:41

Men förstärkaren i aktiva datorhögtalare då?

Som där jag sitter just nu, ojordad dator på övervåningen (inga jordade uttag där, idioti) med vanlig sladd till ojordade datorhögtalare.

Varför går inte såna sönder?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-12 16:04

phloam skrev:Men förstärkaren i aktiva datorhögtalare då?

Som där jag sitter just nu, ojordad dator på övervåningen (inga jordade uttag där, idioti) med vanlig sladd till ojordade datorhögtalare.

Men jag vill ha ut ljudet i mina riktiga högtalare! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-11-12 16:55

phloam skrev:Men förstärkaren i aktiva datorhögtalare då?

De saknar förmodligen den där känsliga ingångskretsen jag refererade till i ett tidigare inlägg. Om det nu ligger någon sanning i det, förstås.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-12 19:26

Hur är det med bärbara datorer då? Finns det något problem med potentialskillnader där, med eller utan batteriladdaren ansluten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-11-12 19:33

bärbara datorer är helt galvaniskt isolerade från nätet. med eller utan batteriladdaren i.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-12 19:58

Den bärbara jag skriver på nu har visserligen jordat nätaggregat. Från nätaggregatet är det bara "tvåledare" in i datorn. Datorn i sig borde då vara skiljd från jord. Är min fjärde bärbara och det har aldrig varit något problem med inkoppling till vanlig stereoanläggning med någon hittills.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-12 21:02

Finns det ingen som kan ge ett bra svar, förutom den galvaniska avskiljaren då?

Är en sådan det enda säkra alternativet ??

:?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 21:05

Nefilim skrev:Är en sådan det enda säkra alternativet ??

Nej det finns ett säkrare och hifimässigt bättre alternativ men det vill du nog inte höra. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-12 21:09

Naqref™ skrev:
Nefilim skrev:Är en sådan det enda säkra alternativet ??

Nej det finns ett säkrare och hifimässigt bättre alternativ men det vill du nog inte höra. ;)

:? Ge f-n i att koppla ihop PC - stereo?? :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 21:18

Nefilim skrev: :? Ge f-n i att koppla ihop PC - stereo?? :wink:

Typ ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-12 21:20

Visst har du rätt Naqref! Men nu är det så att jag har musik i min PC som jag ibland vill höra via riktiga högtalare.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 21:21

Nefilim skrev:Visst har du rätt Naqref! Men nu är det så att jag har musik i min PC som jag ibland vill höra via riktiga högtalare.. :)

Klämbox? :D

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-12 21:26

Vad ska man göra med alla pengar liksom...? :D Om nu något skulle gå sönder så är det ju ett naturligt tillfälle att uppgradera och dessutom har du ju då testat. För mig har det som sagt funkat i åtskilliga år.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-12 21:42

Ni som mäter med t.ex svantes program, kopplar ni inte ihop mätdatorn med någon förstärkare?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-12 21:48

paa skrev:Ni som mäter med t.ex svantes program, kopplar ni inte ihop mätdatorn med någon förstärkare?

Nu har jag bara mätt med TimeDec (av Svantes progg men annars med JustMls) och då kopplar jag ihop den bärbara via ett USB-ljudkort till min NAD2100 (som har volympottar) utan problem.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-12 23:13

paa skrev:Ni som mäter med t.ex svantes program, kopplar ni inte ihop mätdatorn med någon förstärkare?

Jo! fast med jordad dator..
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-12 23:21

Naqref™ skrev:[...]USB-ljudkort till min NAD2100 (som har volympottar) utan problem.[...]

Har volympottar något med detta att göra? Jag frågar därför att min bror har svurit över ett externt ljudkort han har lånat av mej. Det brummar som sjutton i hans anläggning. Det är en Marantz [någonting] hemmabioförstärkare med någon form av digital volymkontroll. Finns det alltså anledning att det är förstärkaren snarare än ljudkortet som är "problemet"?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-12 23:38

Koffe skrev:Har volympottar något med detta att göra? Jag frågar därför att min bror har svurit över ett externt ljudkort han har lånat av mej. Det brummar som sjutton i hans anläggning. Det är en Marantz [någonting] hemmabioförstärkare med någon form av digital volymkontroll. Finns det alltså anledning att det är förstärkaren snarare än ljudkortet som är "problemet"?

Rycker han ur antennkabeln till tv´n så slutar det nog brumma... så är det här hemma iaf.

(om han har tv´n ansluten till förstärkaren på nåt sätt)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-12 23:46

Dynamic skrev:

Jo! fast med jordad dator..

Om man har datorn jordad, vilket man ju bör ha, så har den ingen chans att "sväva" spänningspotentialmässigt, utan den potential som chassiet har överlagras ju på signalens utspänning, det kan väl därmed bli mer än 100 volt offset på signal ut?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-13 15:19

paa skrev:Hur är det med bärbara datorer då? Finns det något problem med potentialskillnader där, med eller utan batteriladdaren ansluten?

En batteriladdare innehåller en nätdel (det är därför som den ansluts till vägguttaget :wink: ) och lider således av samma problem som en stationär dator. Olika problem fås beroende på om den är jordad eller inte. Dom flesta laddare till bärbara brukar vara ojordade.

Frågeställningen med anslutning dator till stereo är lite vänd åt fel håll tycker jag. Problemet är ju att dom flesta stereo apparater är ojordade, inte att datorn är jordad (för det är bra).

Potential skillnader uppstår även mellan olika stereo apparater (behöver inte vara en dator i ena änden för att få problem). Läckströmmen i en DVD som jag har är hög och känns riktigt ordentligt i kroppen 8O

Optiskkabel = risk fritt

//Michael

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-13 16:33

Äsch, vad är det för mesgrejer ni har som går sönder av några hundravolts strömpeakar. Har haft min dator som ljudkälla i ca. 100 år nu och inget har nånsin gått sönder. Det är ju jättebra att värma upp slutsteg och talspolar till lämplig temperatur med hjälp av ett härligt "plonk!" varje gång man startar anläggningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-11-13 16:36

Koffe skrev:
Naqref™ skrev:[...]USB-ljudkort till min NAD2100 (som har volympottar) utan problem.[...]

Har volympottar något med detta att göra? Jag frågar därför att min bror har svurit över ett externt ljudkort han har lånat av mej. Det brummar som sjutton i hans anläggning. Det är en Marantz [någonting] hemmabioförstärkare med någon form av digital volymkontroll. Finns det alltså anledning att det är förstärkaren snarare än ljudkortet som är "problemet"?

Tror mest Naqref ville förebygga frågor angående att ta signalen direkt till ett slutsteg... :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-13 17:52

Jag har min dator kopplad direkt till min gamla integrerade Harman Kardon pm640, så det är väl enkelt som en fläskpannkaka att koppla direkt till försteget som vilken annan signalkälla som hellst? Eller vad har jag missat?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Teknikforum