Slagverk/trummor på skiva?!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Slagverk/trummor på skiva?!

Inläggav LEXrasta » 2006-11-06 17:52

Jag skulle vilja ha tag på musik som innehåller mycket trumor,slagverk och pukor.Helst en skiva som bara innehåller trummor eller puckor..
Någon som har några bra förslag?!
/Danne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-06 18:20

Mitt "akta förfan!!!"-tips

Kroumata

Kul tråd

Nagrania's tips!

När du gått igenom detta så kan jag säkert hitta på något annat fuffens.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-06 20:07

Jag e mer ute efter pukor och slagverk väldigt rytmiskt sak det vara sen måste det låte bra med

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-06 21:59

LEXrasta skrev:Jag e mer ute efter pukor och slagverk väldigt rytmiskt sak det vara sen måste det låte bra med

Läste du alla Slartis trådförslag? 8O Där måste rimligen finnas något för dig! Eller, vad saknades?

Vad är det för slags musik du jagar? Ge oss några ledtrådar, så ska vi nog med samlade krafter hitta något!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-06 22:15

Alltså jag har aldrig direkt lyssant på musik med slag verk och pukor men jag hörde nån låt hemma på mina oa-60 och det lät riktigt bra så jag fick lite mer smak.Har ni sett konserten med Santana supernatural?där e det nån slagverkare med och en duktig trummis nåt sådant. sen om ni lyssanr på Yello/Flag på spår 1 så är det lite bra pukor en bit in i låten som föll i min smak...Direkt vad jag e ute efter vet jag inte direkt men nåt som plågar skiten ur mina högtalare. :D

Användarvisningsbild
Merlin

Inläggav Merlin » 2006-11-06 22:46

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-07 10:53

LEXrasta skrev:Jag e mer ute efter pukor och slagverk väldigt rytmiskt sak det vara sen måste det låte bra med

Det låter som du behöver en sån här:

Bild

http://www.bluenote.com/detail.asp?SelectionID=8982

Inspelad 1957 med få mikrofoner och med stora ambitioner när konceptet stereo var nytt, och detta ger en uppfriskande omväxling till dagens processade multimikstereo. Ljudbilden är så stor att det är en utmärkt testskiva för att lyssna på hur stor stereobild anläggningen kan ge, och rytmiskt är det också på topp.
Det var ju där i New York med bl.a Art Blakey (som alltid tagit fram unga okända fantastiska artister), som man tog upp de västindiska och främst kubanska rytmerna i amerikansk jazz och (sedemera även popmusik). Medverkar på skivan gör även Sabu Martinez, som levde många år i Sverige på 60- och 70-talet, och är t.ex den som spelar congas på en hel del av Cornelis skivor.
Historiens vingslag, en viktig skiva.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-07 12:40

Dom här skivorna är naturligtvis väldigt bra rent musikaliskt. Art Blakey var ju en av dom stora jazztrummisarna, men inspelningstekniskt kan man inte säga att jazzmusik som är inspelad på 50 och tidigt 60-talet uppfyller dagens tekniska krav vad beträffar dynamik och frekvensomfång. Man kan i alla fall inte plåga skiten ur ett par bra högtalare med så pass gamla inspelningar. Ofta är det jävligt bred stereo och ingenting emellan. Svänger gör det i alla fall. :)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-08 12:00

Animusicfilmerna är ju lite fräcka. Hur bra dom sedan är musikmässigt är ju upp till var och en att bedöma.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-16 12:32

Du har den danska slagverkskan (hur var det med titlar) Marilyn Mazur.
Nåt gammalt Hansson&Karlsson??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-16 12:58

Paa skriver:

Jag har nu lyssnat på den skivan och konstaterar förvånat att inspelningen är i mono. Är din också i mono? Skivan är inspelad 1957.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-11-16 12:59

Led Zeppelins How we won the west livetrippeln med bonhams trumsolon går inte av för hackor 8)
ginger baker är också en bra trummis :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-16 12:59

Paa skriver:

Jag har nu lyssnat på den skivan och konstaterar förvånat att inspelningen är i mono. Är din också i mono? Skivan är inspelad 1957.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-16 13:55

Nagrania skrev:Paa skriver:

Har du köpt en LP eller CD? Visst, inspelningen är från 1957 och den gjordes alltså i stereo. Jag har en Blue Note CD, och det är möjligt att kanske en låt är mono, jag kan inte kolla just nu, men huvuddelen är definitivt i mycket storslagen stereo.

Edit:
Kolla på den här sidan, där finns div smakprov, i stereo!
http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... +1+&+2.htm
(Där kan man se att spåret "Amuck" är i mono)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-16 17:35

Min Blue Note CD är i mono!! Count Basie atombombs plattan på Roulett är inspelad i stereo. Jag har den själv i en pressning från 50-talet och skivan är inspelad 1957. När EMI köpte upp en massa skivbolag bl.a. då Roulett, då gavs skivan ut på CD i mono! Men jag har hittat samma skiva i en franska utgivning i stereo. Det här tycker jag är märkligt. Samma sak med Peggy Lee och Fever. Den har jag på en EP-vinyl i stereo från 1958. Nu kan man "nästan" bara få den i mono på CD. Jag har faktiskt lyckat hitta den i stereo version på en samlings-CD.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-16 17:51

Men ditt inlägg blev i stereo, Nagrania! 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-16 17:57

Nagrania skrev:Samma sak med Peggy Lee och Fever. Den har jag på en EP-vinyl i stereo från 1958. Nu kan man "nästan" bara få den i mono på CD. Jag har faktiskt lyckat hitta den i stereo version på en samlings-CD.

Eftersom det är en av mina favoritlåtar undrar jag vilken utgåva du menar. Kan det vara "Early Girls vol 2" på Ace Records? Den mastringen är i alla fall den bästa jag har hört - betydligt bättre än EMI:s budgetsamling med Peggy Lee.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-11-16 18:20

Som ni säkert känner till så gavs skivorna ofta ut i både stereo och mono redan i begynnelsen. Ibland så spelades de in i både stereo och mono med två kompletta anläggningar och ibland så var monoutgåvan en monomixad stereoinspelning.

På andrahandsmarknaden så har ofta monoutgåvan av originalskiva betydligt högre andrahandsvärde. Kanske beroende på att ljudkvaliteten för det mesta är betydligt bättre.

Classic Records ger även numera möjlighet att köpa vissa skivor i nypressad mono :D .

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2006-11-16 20:19

Jag tänkte köpa John Coltranes "Blue Train" på vinyl. Jag har den på cd men vill även ha vinylen som sagt.. När jag kollar på vinylbutiken.se så finns den både som stereo och mono.. skall jag köpa mono-varianten då eller?

Daniel

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-16 20:26

De korta stunderna med kanoner på "1812" kan skrämma skiten ur det mesta.. :D Inte trummor precis, men ändå!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-11-16 21:01

Jag tänkte köpa John Coltranes "Blue Train" på vinyl. Jag har den på cd men vill även ha vinylen som sagt.. När jag kollar på vinylbutiken.se så finns den både som stereo och mono.. skall jag köpa mono-varianten då eller?

Blue Train är en av de verkliga klassikerna med Lee Morgan, Philly Joe Jones mfl. Jag har inte hört monoutgåvan men oftast så är ljudet och närvarokänslan bättre på monoutgåvorna. Jag har den i stereo(LP) men kommer att köpa monoskivan från classic records.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-16 22:06

Pekka Johansson skriver
Eftersom det är en av mina favoritlåtar undrar jag vilken utgåva du menar. Kan det vara "Early Girls vol 2" på Ace Records? Den mastringen är i alla fall den bästa jag har hört

Jo jag har den också men jag har för mig att den finns i stereo på Capitals - Ultra Lounge vol 5. Jag vet i alla fall att jag jämfört min stereo EP från 1958 med alla varianter som jag kommit i kontakt med.

John Coltranes "Blue Train" på vinyl. Jag har den på CD i stereo och vill jag höra den i mono så blir det väl samma sak som när jag trycker in monoknappen.... eller? När jag spelade av CD´n med Art Blakey, alltså den första skivan i den här tråden. Då kunde jag se att man spelat av monomasterbandet på en stereo bandare så att man kunde både se och höra ett litet azimutfel och banddistortion. Det var nu inte anmärknigsvärt mycket men ändå.
Senast redigerad av Nagrania 2006-11-17 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-11-16 22:40

John Coltranes "Blue Train" på vinyl. Jag har den på CD i stereo och vill jag höra den i mono så blir det väl samma sak som när jag trycker in monoknappen.... eller?

Enl Classic Records så är nyutgåvan i mono gjord från första generationens "full track" monomaster så då spelades den väl in i mono och hela produktionen ska vara i mono rakt igenom.

Stereo LP´n tycker jag inte är någon riktig höjdare ljudkvalitetsmässigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-11-16 23:29

Nä precis vad jag menar också. Att dom tidiga jazzskivorna i stereo på Blue Note och även på andra skivbolag oftast var ett slags A/B stereo med musik i vänster respektive höger kanal och ingenting i mitten. Men med stor överhörning mellan kanalerna. Det fanns ju inte heller några riktiga stereomixers med panorering på den här tiden. Det var ju överhuvudtaget ett stort experimenterande på den här tiden. Jag tänker på en inspelning med Harry Arnold som gjordes i november 1958 på dåvarande Europa Film. Inspelningen gjordes i en filmhall utan någon som helst avskärmning. Trummisen Egil Johansen slaskade med alla möjliga reflexer mellan kanalerna. Skivan blev sedan en stereo EP utgiven av Metronome med musik från My Fair Lady. Jag undrar vad den skivan är värd?

Återgå till Skivrekommendationer