Moderator: Redaktörer
demo9 skrev:
Kan inte PatrikF ändra sitt första inlägg så vi kan diskuttera kriterier för lyssningsrum i denna tråd utan att behöva dras med en massa folk som hänger upp sig på en massa meningslösa förutsättningar?
patrikf skrev:Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
Som ett exempel kan nån som vet förklara vad en matta har för psykoakustisk funktion förklara det. Det pågår en tråd på hififormum om akustikreglering där Morgan räknar upp en massa intressanta tankar (som självklart kan diskuteras)om detta.
JohanL
Jag vet inte om du menar att det är negativt att diskutera utifrån andra information än den som är utlagd på nätet?
Självklart utgör artiklar som ingen har läst någon bas att diskutera kring. Jag har dock referera till artiklar som kan köpas från aes och jasa om man är intresserad. Jag har även länkat tilll papers som finns tillgängliga på nätet utan att någon svarar utifrån det. Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller. Det är kanske bättre att vi koncentrerar oss på sakfrågor istället.
Frågan om huruvida diffusa ljudfält råder i ett normalt lyssningsrum har diskuterats nyligen utan att någon har kommenterat mitt svar. Den diskussionen kan kanske fortsätta där:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292360#292360
patrikf skrev:
Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
Ja du, det hjälper föga för stämningen att skriva på detta viset!
Johan_Lindroos skrev:Patrikf skrev:Självklart utgör artiklar som ingen har läst någon bas att diskutera kring. Jag har dock referera till artiklar som kan köpas från aes och jasa om man är intresserad. Jag har även länkat tilll papers som finns tillgängliga på nätet utan att någon svarar utifrån det. Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
Jo det är mycket intressant att få hänvisningar. Problemet är bara det jag skrev om ovan. Det blir innehållsfattigt att haspla ur sig ett påstående med enbart hänvisningar till ett papper med en mening tagen ur sitt sammanhang! Du kan exempelvis resonera med ett fysikaliskt resonemang istället för att förklara. Det måste då inte vara vetenskapligt korrekt enligt alla konstens regler. För guds skull, detta är ett diskussionsforum!
Johan_Lindroos skrev:Patrikf skrev:
Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller. Det är kanske bättre att vi koncentrerar oss på sakfrågor istället.
Frågan om huruvida diffusa ljudfält råder i ett normalt lyssningsrum har diskuterats nyligen utan att någon har kommenterat mitt svar. Den diskussionen kan kanske fortsätta där:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292360#292360
Samma sak här, du kan inte avkräva svar från folk. Jag såg att jag tydligen hade kommenterat tidigare i diskussionen, men sedan har jag inte ens läst tråden. Nu vet jag ju om den så jag får se om jag får tid eller lust att svara. Nog tycker jag att du har fått en hel del svar om man ser generellt på tråden ifråga. Till slut blir det jobbigt för folk att svara på allsköns frågor som du vill vrida och vända på med påstående du maskerat som frågor. Jag känner så i alla fall.
Tänk på samma sak som du ovan inte har svarat på min fråga jag ställde till dig:
"Kan du förklara hur du menar att man måste ha 150 kubikmeter volym för att få diffusa ljudfält?"
Jag har inte avkrävt dig något svar. Men jag har noterat att du inte svarat. Det jag då spekulerar i är att du kanske inte vill svara för att du helt enkelt inte känner till saken, eller att du kanske helt enkelt missat att se frågan.
En inofficiell regel 1A inom forumskriverier är att man kan inte kräva av andra att få ett svar på en fråga eller uttalande. Exempelvis kanske inte ens personen har läst själva frågan! Då kan man ju naturligtvis inte avkräva svar från denne person.
"....Om jag ska servera sammanfattningar av forskningsresultat krävs det ganska omfattande förklaringar av ämnet och tidigare forskning för att det ska bli begripligt. ...."
dimitri skrev:PatrikF skrev:"....Om jag ska servera sammanfattningar av forskningsresultat krävs det ganska omfattande förklaringar av ämnet och tidigare forskning för att det ska bli begripligt. ...."
Men nu har du själv trängt dig i ett läge då det är det enda som gäller. Antingen kan du det eller inte. Gör du det inte så är det klart att du inte kan. Vilket många tror att du inte kan. Bevisa för alla att du kan
patrikf skrev:Ska du hålla läxförhör!
patrikf skrev:Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
patrikf skrev:Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller.
niklasz skrev:patrikf skrev:Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
Jag kan förstå en sådan önskan, men en diskussion om sakfrågor kräver ofta vissa förkunskaper inom det aktuella ämnet, alternativt en god portion ödmjukhet. Din kunskapsnivå eller dina insikter om din kunskapsnivås omfattning är därmed svåra att kringgå. Naturligtvis gäller inte detta specifikt dig, utan generellt, men jag upplever att det är hos dig det hela blir extra tydligt.
Frågan om du eller Johan har järnkoll kanske inte är den mest relevant, men den som följt diskussionerna här på forumet har nog svårt att undvika intrycket att Johan har betydligt bättre koll.
Om du nu vill ha mer kött på benen när det gäller lyssningsrumsakustik föreslår jag följande. Att reflexerna från rummets olika delar kommer att påverka ljudfältet i rummet när musik strömmar från högtalarna är ju alldeles självklart. Det framgår av grundläggande fysik.
Detta förändrade ljudfält kommer att skilja sig från det ljudfält som fanns i den lokal där musiken spelades in.
Rent fysikaliskt bidrar rummet med en förvanskning av det framförande som inspelats. Eftersom det finns en fysikalisk skillnad bör man rimligen utgå från att den är hörbar, såvida inte argument talar mot detta. Man kan säga att det är rimligt att bevisbördan läggs på den som vill hävda att rummet (delar av det eller hela) inte har hörbar inverkan, eller att den inverkan som finns är harmlös, eller rent av kan kompensera för andra brister i den samlade återgivningskedjan.
Om du nu har läst en artikel som hävdar att rummets inverkan är måttlig, obefintlig eller rent av gynnsam, föreslår jag att du redogör för hur artikelförfattaren kommit fram till detta. Exempelvis, argumenterar han eller hon utifrån hörselns förmåga att skilja ljudintryck i tiden, nivån eller har det gjorts experiment som tyder på detta, i så fall hur har de lagts upp.
patrikf skrev:Olive och O´Toole fann i "The Detection of Reflections in Typical Rooms" att infallsvinkel och fördröjning inte gav någon signifikant förändring i hörbarhetströskel för reflektion i inspelning av två olika stimuli för en reflexion 3db under direktljudet*. Hörbarhetströskeln låg mycket nära den som uppmättes utan reflektion.
Vid försök i tre olika miljöer, ekofritt, väldämpat och lite dämpat(IEC-standardrum med viss mängd dämpmaterial tillagt respektive borttagen) uppmättes små skillnader i hörbarhetströskel för en tillagd reflektion med stimulit tal upp till ca 30 ms fördröjning. Därefter blev skillnaderna större.
Detta betyder inte att det inte blir hörbara skillnader. Att kalla det förvanskning tycker jag är missvisande med tanke på att inspelningar är gjorda för att spelas upp i rum om inte annat anges. Men det är kanske ett exempel på att påståenden blir sanna om de upprepas tillräckligt ofta?
*Reflektionstimulit utgjordes här av fördröjt ljud ur en högtalare i ett ekofritt rum.
patrikf skrev:Detta betyder inte att det inte blir hörbara skillnader. Att kalla det förvanskning tycker jag är missvisande med tanke på att inspelningar är gjorda för att spelas upp i rum om inte annat anges. Men det är kanske ett exempel på att påståenden blir sanna om de upprepas tillräckligt ofta?
focus skrev:Vill börja med att be om ursäkt för OT. Men mayro, som du säkert INTE såg var det mitt FÖRSTA inlägg på detta forum, jag har ingen aning om vem som e vem, jag råkar bara ha lite problem med akustiken hemma och försökte suga i mig så mycket som möjligt!
Dock var mitt inlägg både en hint åt att ganska svårt språk användes i tråden (t15 t60 osv) samt att uppmuntra att återgå till ämnet.
SMÖRA!!!!!???????
Tråkigt att bli, nästan lite, påhoppad så fort man öppnar käften.
Jag är tacksam att trådskaparen startade tråden och ska försöka "smöra" lite mindre!
Sanny_X skrev:Mayro
Dina analyser är alltid lika klarsynta och underhållande.
![]()
focus skrev:Tack Mayro det var rakryggat! Saken är glömd.
som madrasskolans tillskyndare
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster