Mayro skrev:Sanny_X skrev:Mayro
Dina analyser är alltid lika klarsynta och underhållande.
![]()
ja denna gången klampade man ju rätt fel![]()
Denna gången?
Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Sanny_X skrev:Mayro
Dina analyser är alltid lika klarsynta och underhållande.
![]()
ja denna gången klampade man ju rätt fel![]()
patrikf skrev:PAA, kan det vara så att man kan göra skillnad på akustik i kontrollrum i studios och i lyssningsrum? Jag vet inte om Ingmar Olsson och andra akustiker anser att helabsorberande tak är eftersträvansvärda i små lyssningsrum. En skiljelinje jag har uppfattat är den kring hur man ställer sig till O´Tooles artikel "Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction..." som behandlar detta ämne. Särskilt reflexernas betydelse, och är kontroversiell för vissa.
Jag har varken sett exempel på att tex IÖ eller Johan Lindroos har korrigerat andra som verkar ha missuppfattat artikeln (som de är ivriga att vilja göra med mig) eller antytt att de håller med om hans slutsatser . Det kan bero på att de inte har läst den, att de ogärna vill visa att de håller med mig eller för att de inte delar O´Tooles uppfattning i ämnet.
Det vore intressant att se (sakliga) invändningar från någon akustiker eller annan insatt på artikeln, men hittils har jag bara sett exempel på instämmanden.
In this study, the effects of reflected sounds were examined as they would occur in stereophonic reproduction in rooms of domestic or control-room size. Thresholds were determined as a function of level relative to the direct sound, the angle of incidence, spectrum, the temporal form of the signal, and reverberation.
The basic audible effects of early reflections in recordings, therefore, seem to be remarkably well preserved in the reflective sound fields of ordinary rooms.
DeadPony skrev:Patrik, vad är det som är så nytt och banbrytande med den artikeln som du hänvisar till hela tiden? Jag ser inget nytt i artikeln och tycker även att Toole utformar sina experiment något märkligt, inspelningstekniker, ljudåtergivning i rum samt ljud i live sammanhang blandas friskt och något vårdslöst i artikeln (lätt att missuppfatta och dra felaktiga slutsatser för en nybörjare) Artikeln är avsedd för en bred läsarkrets, (det är trots allt ganska få som håller på med mindre rum proffessionellt) att man inte endast skall undersöka rummets efterklangstid (ja vissa tycker att det är felaktigt att kalla det för efterklangstid enl def. kalla det för avklingningstid om det känns bättre) när man konstruerar ett lyssningsrum är känt för de flesta som är någorlunda insatta i smårumsakustik. Ett stort problem med artikeln är att Toole pratar i allt för allmänna termer, (det kan även ses som F Tooles styrka, han når ut till folk och skapar intresse) men den något populärvetenskapliga formen kan som tidigare nämnt leda till missupppfattningar om man inte är så insatt i ämnet, har läst artikeln slarvigt, läser den med färgade glasögon eller tror blint på det som står skrivet bara för att en kunnig person har tipsat om artikeln. Har du märkt att det inte någonstans talas om naturtrogen ljudåtergivning, utan vad testpersoner föredrar subjektivt utan någon referens? Tycker du att Toole har bra metod för att testa högtalare? Ja, det är fritt fram att utforma sitt lyssningsrum hemma precis hur man vill (bara man är nöjd och tycker att det låter bra) och om det inte är avsett för professionell ljudåtergivning eller produktion. Det skriver nog de flesta under på.
patrikf skrev:Niklasz:
Hur var det du tyckte om att slänga in ett lösryckt citat...? Du får hemskt gärna göra detsamma som du vill att jag ska göra, nämligen beskriva bättre.
Av den lilla information man får från ditt citat finns inget som tyder på att O´Tooles slutsats är felaktig. Det verkar är inte samma fenomen.
Det resultat jag hänvisade till där bla handlade om hörbarhet av reflektion i signalen i närvaro av reflektion, vars vinkel inte hade stor betydelse . Min tolkning av ditt citat är att det handlar om tröskelvärde för själva reflektionen.
Ang upprepningar så tänkte jag inte på dig.
Taluppfattbarheten påverkas inte negativt av tidiga främre reflexer säger han men sedan så presenteras det en graf som säger motsatsen och då är det inte ens kompencerat för den ljudnivåökning som det reflekterade ljudet medför och därmed normalt ökar taluppfattbarheten.
Dels generellt ang O´Tooles artikel. Det är ingen ny och banbrytande forskning utan en "scientific review vilket framgår av titeln.
Dels ang att du frågar varifrån jag har fått uppgifter att Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum. Läs ordentligt....
Sen är det lite lustigt att du både kallar O´Toole popularvetenskaplig och saknar tal om naturtrogen ljudåtergivning....
DeadPony skrev: Det är sällan (om någonsin nu för tiden) som Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum, var har du fått det ifrån?
Jag kan ju försöka svara på det då.
Man kan t.ex titta på bilderna här:
http://www.audiolab.se/adl/portfolio.htm
Ingmar Olsson och en del andra akustiker verkar tillgripa helabsorberande tak rutinmässigt, medan Svanå-Matts säljer ett akustiktak där man kan välja absorberande och diffuserande plattor omväxlande.
paa skrev:F.ö. kan man väl säga att Toole inte behöver tjata om tjocka heltäckningsmattor, eftersom det är standarutrustning i varje amerikanskt hem. Däremot har jag läst olika amerikanska kommentarer om bekymmersamma europeiska rum, med parkettgolv.
Det har du rätt i! Gångtiden för reflektioner i taket blir något längre och kanske uppfattas de som "förskönande"? Stig Carlsson har ju med den i sina konstruktioner. Bör väl innebära att man ska sitta på ett bestämt avstånd ifrån högtalarna beroende på takhöjd? I annat fall hamnar reflexen framför eller bakom lyssnaren. Hur tänkte han egentligen?
Dead_Pony skrev:Hej Paa!Jag kan ju försöka svara på det då.
Ser inte nån bild från ett kontrollrum där hela taket är absorberande,det är bara i främre delen. Det ser ut som att främre delen är absorberande för att viss basabsorption, samt undivka interferenser mellan högtalarna och taket samt dämpa första takreflexen, och tak->kontrollbord->lyssnare reflexen.
Du skrevIngmar Olsson och en del andra akustiker verkar tillgripa helabsorberande tak rutinmässigt, medan Svanå-Matts säljer ett akustiktak där man kan välja absorberande och diffuserande plattor omväxlande.
Jag tolkade det som att hela takets yta skulle vara absorberande.
Du kanske bara menade hög absorptionsfaktor?
/DP
Dom där perforerade takplattorna, är dom huvudsakligen absorberande eller reflekterande?focus skrev:Lustigt! Bilderna fån ljudligan är min min arbetsplats.. Visst är det fint!?
Det var bra att du svarade så det blev utrett.
Det skulle, som jag önskat här några gånger, vara väldigt intressant att kunna uppleva snabba växlingar i A/B-test från olika akustikmiljöer, med hjälp av konsthuvudinspelningar, inspelade med samma musik och samma högtalare i olika kontrollrum resp. olika vardagsrum.
paa skrev:DeadPony skrev: Det är sällan (om någonsin nu för tiden) som Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum, var har du fått det ifrån?
Jag kan ju försöka svara på det då.
Du kan gärna kommentera vilken bild som motsvarar en applikation som gjorts på senaste tiden och som är mest representativ.
F.ö. kan man väl säga att Toole inte behöver tjata om tjocka heltäckningsmattor, eftersom det är standarutrustning i varje amerikanskt hem. Däremot har jag läst olika amerikanska kommentarer om bekymmersamma europeiska rum, med parkettgolv.
ja, där ser jag hur lite jag egentligen vet. Då jag antar att DP känner till plattorna eller har kollat upp dom. Dom kanske är vanliga i studiosammanhang.Plattorna i taket på ljudligan, är både absorberande och reflekterande och även något diffuserande men vid olika frekvenser.
a, där ser jag hur lite jag egentligen vet. Då jag antar att DP känner till plattorna eller har kollat upp dom. Dom kanske är vanliga i studiosammanhang.
Ju mindre fördröjda reflexer, desto bättre taluppfattbarhet. Jag ser en figur som illustrerar taluppfattbarhet som är konsekvent med detta.Naqref™ skrev:
Taluppfattbarheten påverkas inte negativt av tidiga främre reflexer säger han men sedan så presenteras det en graf som säger motsatsen och då är det inte ens kompencerat för den ljudnivåökning som det reflekterade ljudet medför och därmed normalt ökar taluppfattbarheten.
Naqref™ skrev:
När det gäller reflexernas bidrag till rumsligheten så pratar han ibland rent subjektivt (och drar slutsatserna ifrån det perspektivet) och ibland från ett återgivningnsperspektiv. Lite lätt inkonsekvent.
Naqref™ skrev:
Han berör varför det faktiskt borde vara sämre att ha tidiga reflexer (eftersom de hjälper till för örat att lokalisera avståndet till ljudkällan och därmed borde göra så att ljudet kommer mer ifrån högtalaren) men undersöker det inte och tar inte med detta i slutsatserna.
Naqref™ skrev: Däremot så bedömer han att sidoreflexer är rätt ofarliga. Detta visas gång på gång att de är direkt hörbara men de har en förskönande effekt på ljudet och därmed är harmlösa. Men samtidigt som han säger att tidiga frrämre reflexer är harmlösa eller i bästa fall förskönande så fördömmer han på samma premisser reflexer som kommer rakt framifrån eller bakifrån. Så nu var de helt plötsligt harmlösa/förskönande och förfulande på en och samma gång!
patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 4 gäster