soundbrigade skrev:Svante skrev:- Kod: Markera allt
VF VB MB HB HF
| | | | |
*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*
| | | | | | | | |
HT HT HT HT HT HT HT HT HT
| | | | | | | | |
HT HT HT HT HT HT HT HT HT
| | | | | | | | |
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Jag har sett idéer med massor av element i en kedja vilka matas med Vä och Hö signaler. Elementen sitter ihop med med något som ser ut som delningsfilter. Har något fint namn (efter någon matematiker??).
E F Jordan beskrev en fördröjningsledningshögtalare: ett stort antal högtalare. små av attan och bredbandiga, som kopplas samman med L i serie med nästa element, och C parallellt med varje element. Höger signal till högraste elementet, vänster till vänstraste...
Nåja: har aldrig hört en sån, men tanken var att man väljer fördröjningen element till element så att vågfronten får en lämplig vinkel, och för tidsfördröjningsstereo och vissa sorters ljud (typ ånglok...

) skulle stereoeffekten bli "skrämmande" över ett löjligt stort område, inkl tätt intill ena änden av högtalarstrippen.
Har alltid undrat om det funkade: men Astec-elementen som E F Jordan konstruerat för ändamålet var för dyra på sin tid.
Man kanske kan prova med en liten linje, 5-10 tättplacerade element??
Åså kan dom drivas med nån LM3875 / element, kanske, så kör man ledningen i lågnivå, vilket borde vara lättare. Hängande uppåtriktade mot vägg, med lämpliga arrangemang med baffeln... ?
Annars tror jag att en bordsradio är maffe med den här saken. Basreflex, lätt underavstämd, nåt arrangemang av elementet så att man lyssnar mest i ca 15-20 graders vinkel... Kanske? Åså en stereotillsats med egen 3875 (eller 3886)
Vad kostar den mer exakt, och vem kan man köpa den hos??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.