Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element?

Inläggav Naqref » 2006-11-19 18:14

Tjena och tjabba och hej! Och Tjabba....

Mätte just lite på denna lilla kreation nedan och det var ju lite kul. :)

Bild

Faktiskt så kul att vi* skulle vilja använda det i något kul projekt! Vad har vi inte bestämt ännu eftersom det finns ju så många skojiga saker den skulle passa till. Så vi tänkte att ni gärna fick komma med förslag. Ju kreativare destu bättre utgångspunkt! :D

Det finns inga begränsningar förutom att just det elementet finns med på något sätt. Men blir det för jobbigt eller dyrt ;) så reserverar vi oss för att bygga enklare och billigare. Men vi kommer att lägga upp mätdata som vi har ifrån den högtalaren som syns ovan så kan alla använde dem för att kontemplera egna varianter! Här behövs inga krångliga filterlösningar om man kör det själv så förhoppningsvis kan fler delta i tänkandet!

Länk till sida med mer data:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=116

Priset ligger på några hundra kr per st.

/ae

* Vi i detta fall är markih och undertecknad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-19 18:23

Skoj initiativ! Har ingen idé just nu men det kanske kommer. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-19 18:26

Jag tänkte direkt på följande påhitt:

- Transmissionline alt kvartsvågspipa. Blir litet och smutt då resonansfrekvensen är på 82Hz.

- En liten elbas/elgitarrövningsförstärkare med fyra element, och kanske ett litet kompletterande 5W rörförstärkeri.

- Bakkanaler.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-19 18:28

Bak-kanaler? Alternativt toppar till en liten sub? Jag skulle nog kunna tänka mig 4st kombinerade av en liten sub i köket.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-19 19:12

Markih hade tänkt att använda dessa element i bakkanalare men tyckte det kunde vara roligt med något mer när de är så billiga. Så skulle man kunna optimera dem så att de passar med passiv delning (3'de ordningen) mot en liten bandpasssubb så får man bakkalanaler och/eller satelliter beroende på vad man gillar. Eller så vore det kanske med en liten puristisk singer-songwriter-högtalare där man inte behöver hela frekvensomfånget. Kan vara basreflex eller tl. Eller som ett par högtalare till husvagnen eller badrummet. Eller små OA-envägare... Eller så kan man bygga en skalenlig bergsprängare anno -86. Eller så kan man ha dem som topphögtalare i en tvåvägare med en bättre bas. Eller en tavelhögtalare. Eller....

Tja, vad mer? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-11-19 19:40

Snygg bild där AE! :)

Finns många användningsområden för detta element, vilket jag tror kan vara betydligt bättre än tangbandare o dyl.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-19 19:44

En bandpasssub i ett köksskåp! Basen och ena "lådan" i skåpet och den andra "lådan" och portarna i sparklisten under. 4st toppar och ljuv musik i hela köket. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-19 20:33

Jag kommer att tänka på min sunkhifitråd.

Flyttbart välljud! Det finns ju någon högtalare som ska ge stereoljud från en högtalare. Lite åt det hållet kanske.

Komplettera med en bilstereo (en sån där man kan brygga en av kanalerna), bas, litet batteri (för att kunna ha en ganska klen trafo/laddare) och ett fiffigt stariv som gör att man kan reglera höjden.

Äsch, det blev ganska dyrt till slut i alla fall. Mellan 2 å 3 tusingar.

Men om man tänker sig datorn som källa. Då behöver man bara förstärkeriet och borde kunna hamna under tusingen...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-19 20:55

Fick just en jättevild idé som förmodligare är roligare än bra. Man tar många element och sätter dem i lika många lådor (de kan iofs sitta ihop) så att man är helt omringad av dem. Sen kopplar man dem så att man snett höger bakåt får höger bakkanal, mellan denna plats och nästa kopplar man elementen så att elementen emellan får en gradvis mix av kanalerna.

Vete fåglarna hur det ska gå till, undrar vad som händer om man gör så här:

Kod: Markera allt
VF             VB            MB            HB            HF
 |             |             |             |             |
 *--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*
 |      |      |      |      |      |      |      |      |
 HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     
---    ---    ---    ---    ---    ---    ---    ---    ---     

:lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-19 21:02

Varför inte:

- göra en riktigt snygg liten monohögtalare

- ett alternativ till apples ipodlimpa (vad heter den??) (En låda med två element/volymer, kanske med inbyggd förstärkare?)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-19 21:19

Vee-Eight skrev:Jag tänkte direkt på följande påhitt:

- Transmissionline alt kvartsvågspipa. Blir litet och smutt då resonansfrekvensen är på 82Hz.

- En liten elbas/elgitarrövningsförstärkare med fyra element, och kanske ett litet kompletterande 5W rörförstärkeri.

- Bakkanaler.

Dedu! - en 6L6 i PSE, eller ett par 6V6 PP .....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-19 21:49

Jag har tittat på elementet før anvændning i bakkanaler av model som ær mer anpasasd før att smælta in i rumets møblering i førsta hand... Just nu ær jag uppe i en flytt och har inte tid, men kan återkomma i ærendet senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-19 21:55

Svante skrev:

Jag har sett idéer med massor av element i en kedja vilka matas med Vä och Hö signaler. Elementen sitter ihop med med något som ser ut som delningsfilter. Har något fint namn (efter någon matematiker??).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-19 22:28

Det blir ju perfekt för köksradio i mono ! (kan man tom dela aktivt och köra med ett vanligt stereoslutsteg)

Det blir baskontroll av balanskontrollen :)

/jonas

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-20 00:58

soundbrigade skrev:
Vee-Eight skrev:Jag tänkte direkt på följande påhitt:

- Bakkanaler.

Dedu! - en 6L6 i PSE, eller ett par 6V6 PP .....

Har du ngn mellan-tumme-å-knäskål-kalkyl vad en liten sådan gitarrstärkare med trerattars EQ, drive och mastervolym kostar på sig? Vore hur fräsigt som hellst att ha en liten pytte-stack. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-20 02:04

Jag är sugen på ett par smidiga lådor till datorn.
Kanske med baffel utåt/innåt och lådan bakom plattskärmen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-20 09:40

Vee-Eight skrev:
soundbrigade skrev:Dedu! - en 6L6 i PSE, eller ett par 6V6 PP .....

Har du ngn mellan-tumme-å-knäskål-kalkyl vad en liten sådan gitarrstärkare med trerattars EQ, drive och mastervolym kostar på sig? Vore hur fräsigt som hellst att ha en liten pytte-stack. :D

Trafo ett 300:-, nättrafo 400:-, lådda 200:- rör 300:- lite annat 300:- Tja strax under 2000:- så har jag garderat mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-20 09:42

tvett skrev:Jag är sugen på ett par smidiga lådor till datorn.
Kanske med baffel utåt/innåt och lådan bakom plattskärmen.

Just! Är det inte dags att någon gör en vagga med högtalare åt en datorplattskärm? Skärmen måste ju oftast ha en ställning, å då kunde det ju vara smutt att använda volymen till något vettigt. F3 behöver inte vara så förtvivlat låg för applikationen, inte max SPL heller.

Vem, jag? Nä, mina tummar sitter ni-kan-gissa-var! :D
... tycker jag!

Per

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-11-20 11:00

man tar 16 st element / kanal mao 32 st 2 st expedithyllor 16-facks från IKEA en mdf på baksidan en på framsidan...
ett element i vardera facket sluten låda paralella och seriella tiils dess lämlig impedans uppstår
det borde klara en del effekt :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-20 11:17

soundbrigade skrev:
Svante skrev:

Jag har sett idéer med massor av element i en kedja vilka matas med Vä och Hö signaler. Elementen sitter ihop med med något som ser ut som delningsfilter. Har något fint namn (efter någon matematiker??).

E F Jordan beskrev en fördröjningsledningshögtalare: ett stort antal högtalare. små av attan och bredbandiga, som kopplas samman med L i serie med nästa element, och C parallellt med varje element. Höger signal till högraste elementet, vänster till vänstraste...

Nåja: har aldrig hört en sån, men tanken var att man väljer fördröjningen element till element så att vågfronten får en lämplig vinkel, och för tidsfördröjningsstereo och vissa sorters ljud (typ ånglok... :-) ) skulle stereoeffekten bli "skrämmande" över ett löjligt stort område, inkl tätt intill ena änden av högtalarstrippen.

Har alltid undrat om det funkade: men Astec-elementen som E F Jordan konstruerat för ändamålet var för dyra på sin tid.

Man kanske kan prova med en liten linje, 5-10 tättplacerade element??
Åså kan dom drivas med nån LM3875 / element, kanske, så kör man ledningen i lågnivå, vilket borde vara lättare. Hängande uppåtriktade mot vägg, med lämpliga arrangemang med baffeln... ?

Annars tror jag att en bordsradio är maffe med den här saken. Basreflex, lätt underavstämd, nåt arrangemang av elementet så att man lyssnar mest i ca 15-20 graders vinkel... Kanske? Åså en stereotillsats med egen 3875 (eller 3886)

Vad kostar den mer exakt, och vem kan man köpa den hos??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-20 13:34

Jag tycker att allahanda kompakta apparater låter rätt illa, men värre lät de minihögtalare jag har byggt i mina dra. Halvbilliga element i 2-4literslådor. Skulle vara kul att snickra aihop en liten rolig låda (ev med inbyggd förstärkare) med slika element men jag oroar mig för att det låter skunk.
Fast efter att ha lyssnat en del på högtalare med TBs 3" inser jag att det finns hopp ...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-11-20 14:00

Är själv behov av att byta ut sunkhögtalaren i badrummet (hur är det med fukttåliga högtalare....) samt också att prova göra en centerhögtalare med bara ett element.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-20 14:14

De där elementen ser riktigt intressanta ut! Det skulle vara möjligt att bygga en låda med precis lagom form så att man får väldigt rak amplitudkurva utan någon form av filter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-20 14:49

GRUPPSEX .... nä vad skriver jag GRUPPKÖP menar jag!!!!

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-11-20 20:37

Ett skepp kommer lastat, med ett par datorhögtalare!
Perfekt tidsfördriv för mig och förövrigt en rolig tråd!
Jag tog och gjorde datorhögtalare så som jag skulle vilja ha dem. De har en terminal på baksidan och dessa kreationer skulle förmodligen arbeta fint tillsammans med en liten subb under skrivbordet.
Bild

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2006-11-20 21:09

Hörlurar typ AKG K-1000? 8O :wink:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-11-20 22:30

Själv funderar jag på att bygga ett par små högtalare som passar till iMac´s design. De elementen kanske vore något. Tänkte mig Tangband treorna förut.

Bild
It takes a joyful sound
To make the world go round

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-20 23:31

Bild

Anledningen till lutande baffel är att man genom att lyssna offaxis kanske får en lite jämnare diskantnivå. På mätningarna verkar den ju ha en viss höjning i diskanten..

:)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-20 23:45

niclas skrev:[bild]

Anledningen till lutande baffel är att man genom att lyssna offaxis kanske får en lite jämnare diskantnivå. På mätningarna verkar den ju ha en viss höjning i diskanten..

:)
Coola. Sådana vill jag ha i sovrummet! En på varje nattduksbord.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-21 02:56

Jag är också inne på snygga datorhögtalare (som kan användas med portabelt också?).

NU vet jag - inspirerad av bilden ovan - tänk om man gjorde ett par mini-kopior på ett par carlssonhögtalare för bordsbruk? Vilken modell som vore lämpligast vet jag inte, den där lilla kuben kanske? :D Måste ju inte vara små diskanter också/rätt ljudmässigt, bara de ser ut som små kopior typ :)

Nästa

Återgå till DIY-forum