KRELL KAV 400, många till salu, billigt! varför?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

KRELL KAV 400, många till salu, billigt! varför?

Inläggav Affald » 2006-11-18 14:14

Hej,
Får erkänna att jag sneglat på Krell 300/400 men hittar många 400 knappt beggade till salu redan efter 2-6 månader, billigt!

Är det något "fel" lr vad gör dom snabba försäljningarna tro?

Svar önskas till nyfiken ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-18 14:53

En del som säljs är kanske Europa moddade USA-Krellar?

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-18 15:00

Jaha, vad är skillnaden då?

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-11-18 15:16

USA-modellen använder 110V och 60Hz.
Så trafo och PS borde bytas innan användning i Europa.

Jag har faktiskt ingen anong om varför så många finns till salu.
De har kanske tröttnat på fjärrkontrollen i kreditkortsformat? (Om den fortfarande finns kvar?)

Mvh Magnus Eriksson
Subjektivist... javisst!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-18 18:36

Tja, jag tänkte kolla på Nätet för att se hur den ser ut. En orsak jag kan tänka mig är att folk köper den, får hem den och deras bättre hälft kostaterar att "den där apparten är så ful så är den inte ute ur huset inom en vecka så är du det!"

Dessutom läste jag lite om den (av misstag) hos stereophile:
http://www.stereophile.com/integratedamps/205krell/index4.html

Rent teknikst verkar apparaten ha en del egenheter för sig, bland annat är den inte temperaturstabil. Jag skulle gissa att den låter ganska trist när den blivit ordentligt varmt, vilket den inte hinner bli på den demo som kunden är på innan handlaren prackar på honom/henne den lilla fulingen. "Extra good prize for you, my friend", säger försäljaren och ger lite rabbat, för att bli av med junket.

Intressant också att man använt en teknisk lösning för att spara pengar (någon 100-lapp i produktionskostnad) på en produkt i denna prisklass. Dåligt, krell!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-11-18 19:00

De säljer eftersom de inte låter nått vidare. Jämförde 400:an med en Arcam a32 för inte så länge sedan och Arcamen spelade verkligen mycket renare och bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-18 20:09

Rydberg skrev:De säljer eftersom de inte låter nått vidare. Jämförde 400:an med en Arcam a32 för inte så länge sedan och Arcamen spelade verkligen mycket renare och bättre.

Har alltid gillat Arcams stärkare, för att de låter så bra...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-19 02:26

För att återgå till topic:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54127

Här talas det varmt om förstärkaren... är inte så förvånad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-19 06:40

Max_Headroom skrev:
Rent teknikst verkar apparaten ha en del egenheter för sig, bland annat är den inte temperaturstabil. Jag skulle gissa att den låter ganska trist när den blivit ordentligt varmt, vilket den inte hinner bli på den demo som kunden är på innan handlaren prackar på honom/henne den lilla fulingen. "Extra good prize for you, my friend", säger försäljaren och ger lite rabbat, för att bli av med junket.

Trist inställning till handlare. Varför skall dom alltid luras här på faktiskt?
Ingen butik jag känner till slår väl på sina apparater just när en kund kommer? Allt står ju på hela dagarna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-19 09:52

tvett skrev:För att återgå till topic:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54127
Här talas det varmt om förstärkaren... är inte så förvånad.

Dessutom länkas det där till ett intressant användaromdöme:
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=524

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-19 21:46

Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:

Trist inställning till handlare. Varför skall dom alltid luras här på faktiskt?
Ingen butik jag känner till slår väl på sina apparater just när en kund kommer? Allt står ju på hela dagarna.

Handlaren vill ju sælja saker, annars går han i konkurs. Han kan ha sålt krell længe, och deras tidigare produkter kanske var bra? Vad jag har hørt har krell historiskt gjort bra slutsteg, om æn lite dyra... Men så kommer krell med denna apparat. 2 val: Tag hem och sælj, eller ta hem något av annat mærke och kræng det.

Alt. kan vara lockande om man vill fortsætta med mærket och hålla sig væl med generalagenten.

Den stora boven ær ju dock Krell, som rimligen inte borde slæppt ut denna konstruktion på marknaden alls, åtminstone inte till det priset.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-20 06:43

Max_Headroom skrev:
Handlaren vill ju sælja saker, annars går han i konkurs. Han kan ha sålt krell længe, och deras tidigare produkter kanske var bra? Vad jag har hørt har krell historiskt gjort bra slutsteg, om æn lite dyra... Men så kommer krell med denna apparat. 2 val: Tag hem och sælj, eller ta hem något av annat mærke och kræng det.

Alt. kan vara lockande om man vill fortsætta med mærket och hålla sig væl med generalagenten.

Den stora boven ær ju dock Krell, som rimligen inte borde slæppt ut denna konstruktion på marknaden alls, åtminstone inte till det priset.

Fortsatt trist inställning. Vad är det som nödvändigtvis gör Krell till bovar? Ligger inte Pioneer eller Nad bra till då att kallas för det också eftersom dom tar bort apparater som rankas som det bästa som någonsin gjorts för att senare leverera sämre grejor. En handlare kan välja att sälja vad han vill på precis samma sätt som en kund kan välja att köpa vad han vill. Gillar inte att det ofta påstås på faktiskt att handlare luras, kunder har väl rätt att lyssna och göra egna val.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-20 10:08

Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:

Fortsatt trist inställning. Vad är det som nödvändigtvis gör Krell till bovar? Ligger inte Pioneer eller Nad bra till då att kallas för det också eftersom dom tar bort apparater som rankas som det bästa som någonsin gjorts för att senare leverera sämre grejor.

Krell slæpper en produkt som uppenbart inte beter sig som man kan førvænta, speciellt inte till det priset.

Pioneer - Legato Link. Som dom ligger mycket bra till, ja! Jag køper aldrig en pioneer produkt.

NAD - Bprtagandet av 208, skulle jag tro du tænker på. Om jag har førstått det rætt så ansågs den inte passa i føretagets profil. Med tanke på alla trasiga 208or man løæser om verkar NAD ha haft problem med kvaliteten på produkten. Kanske hade den blivit før dyr om det rættats till?
Har sjælv en NAD produkt, 218. Køpt før att den ger høg effekt till låg kostnad, precis vad jag behøvde.
Jag har lite kænnedom om NADs øvriga sortiment, men då dom normalt håller sig i en prisklass som ligger typiskt på 1/10-del av Krells priser så stæller åtminstone jag mycker høgre krav på krell æn NAD.

Vi får væl hoppas att Krell tar sig i kragen till næsta gång och inte snålar in på kylflænsen før att spara en (liten) slant i produktionskostnad. OCh att man kanske stæller høgre interna krav på sina produkter i framtiden. Det verkar man ju ha gjort førr.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-20 11:39

Fungerar evolutionsteorin för att Gud är elak?

När det gäller sådana här mekanismer så är det ointressant ifall en handlare försöker lura sina kunder eller inte (vilket det inte finns skäl att tro). Det som kan vara intressant är att låter en apparat bättre innan den blir varm så kommer den till slut att demas så att den inte hinner bli varm, helt enkelt för att det låter bäst så. Handlaren behöver ju inte känna till den mekanismen för att anpassa sitt demobeteende. Det räcker ju med att det är lättare att sälja förstärkare när man demar dem kalla och svårare när man demar dem varma så anpassas allt automatiskt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-20 11:51

Max_Headroom skrev:
Intressant också att man använt en teknisk lösning för att spara pengar (någon 100-lapp i produktionskostnad) på en produkt i denna prisklass. Dåligt, krell!

Vilken lösning syftar du på? :)

Disten ökar med faktor tre efter uppvärmning till vansinnig temperatur(+60 C), vilket jag inte tycker är alarmerande. Däremot är distens nivå alarmerande hög oaktat temperatur.
Senast redigerad av Morello 2006-11-20 11:58, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-20 11:56

Max, se där!
Ett sakligt inlägg utan att någon anklagas för att luras och budskapet går fram direkt. Håller med i allt utom att man skall för evigt undvika vissa märken på grund av vad som tillverkats historiskt. Skulle tro att om man börjar bena ut firmor bakgrund skulle det till slut inte gå att köpa något ifrån en enda ofelbar firma. Särskilt inte som olika kunder har olika krav på samma leverantör.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-20 14:58

Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

Vilken lösning syftar du på? :)

Disten ökar med faktor tre efter uppvärmning till vansinnig temperatur(+60 C), vilket jag inte tycker är alarmerande. Däremot är distens nivå alarmerande hög oaktat temperatur.

Man har monterat en før liten kylflæns. Før att spara pengar och/eller før att en adekvat kylflæns inte får plats i den førhållandevis lilla lådan (anvænd en større låda, då...). Tydligen blir apparaten så varm att man inte kan ta på den utan att brænna sig (enligt resention i stereophile, vad nu den ær værd...). Stjælv tycker jag inte att det duger med førstærkare som blir smællheta om dom får gå på 1/3 av max effekt i 15 minuter. Då ær kylflænsen før liten. På budget grejjor, OK, då førstår jag att man snålar. Men det hær ska førestælla High End. Då duger inte vad som helst, utan bara det bæsta såvæl ljudmæsiigt, tekniskt och handhavande!

Det ær møjligt att det inte ær alarmerande att disten økar med en faktor 3, men vad kostar en sån hær stærkare? 40000? Betalar man det før en intgrerad førstærkare så tycker jag man kan ha rætt att kræva ett mer temperaturstablit beteende. Det får dom se till att løsa vid konstruktion, dom får væl anstrænga sig lite. Och framførallt lægre dist, om inte denna ær avsiktlig. Ær så fallet, bør det tydligt framgå i reklamen (vilket det kanske gør, jag har inte læst vad krell sjælva har att sæga).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-20 15:10

Jag har inte så mycket erfarenhet av praktisk förstärkarkonstruktion men är det inte flera faktorer än kylflänsen som påverkar hur temperaturstabil en konstruktion är? Jag menar att det kan ju vara kapslarna eller termiska anslutningen av dem som inte har tillräckligt låg termisk resistans och då hjälper det ju inte hur stor kylfläns man än har. Sedan kanske konstruktionen har onödigt höga strömmar genom sig om man tittar på hur mycket den ändå distar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: KRELL KAV 400, många till salu, billigt! varför?

Inläggav rhenrics » 2006-11-20 17:04

Affald skrev:Hej,
Får erkänna att jag sneglat på Krell 300/400 men hittar många 400 knappt beggade till salu redan efter 2-6 månader, billigt!

Är det något "fel" lr vad gör dom snabba försäljningarna tro?

Svar önskas till nyfiken ;)

//JB

Det kan bero på:

1. att många ägare är missnöjda med den.
2. att den köpts begagnats, och att den 2:a (3:e, ...) ägaren inte gör en så stor förlust som det ser ut som.
3. att det du tycker är "billigt" bara råkar vara det för tillfället rådande marknadsvärdet.
4. att andrahandsvärdet på just denna Krell är lägre än normalt (för Krell) p g a att den upplevs som överprissatt. Betänk att den kostar ca $2500 i USA (~17500 SEK), 37000 SEK i Sverige.
5. att modellen börjar bli gammal. Den lanserades väl 2003?

Sedan är det väl så att det har varit en hel del annonser där folk vill ha 20+ kkr. Det kanske har gått trögt med försäljningen och då dumpar man priset för att bli av med skiten. Sitter man med en apparat som man inte tycker om att använda och lyssna på så känns nog 16, 17 eller 18 lök i handen bra mycket bättre än 37000 i sjön.

Till sist ska man inte glömma det faktum att denna apparat hade ett introduktionspris på 29000 SEK när den lanserades i Sverige. Tror det höll i sig i ett halvår innan man chockhöjde till nuvarande 37000 SEK. Jag är väl medveten om att Krell bygger in "regionsavkännande" elektronik i sina förstärkare för att värna om sina återförsäljare och försvåra privatimport, men jag tycker det är skandalöst av Krell att bygga en mid-end apparat som släpps för motsvarande 17500 SEK i USA, och sedan låta internationella återförsäljare kränga den för mer än det dubbla. I och med att den hamnar i ett helt annat prissegment här i Sverige än vad den ursprungligen tillverkats för är det väl i det perspektivet rätt naturligt att bli besviken på Krell och deras besparingar i design o dyl av apparaten. Jag tycker det är väldigt märkligt av Krell att låta den säljas så dyrt av deras egna återförsäljare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-20 17:12

Apparaten är undermåliga på en del punkter, men att den inte är dimensionerad för att drivas till med avseende på temperatur värsta tänkbara utspänning under en timma tycker jag tyder på en verklighetsförankrad konstruktion. Vem i tusan lyssnar på reklamradio eller hårdkomprimerad popmusik (med spetsfaktor liknande den för en sinus) med volymratten uppskruvad till 25% (dvs 50% av utspänningen) av full effekt? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-11-20 17:17

Morello skrev:Apparaten är undermåliga på en del punkter, men att den inte är dimensionerad för att drivas till med avseende på temperatur värsta tänkbara utspänning under en timma tycker jag tyder på en verklighetsförankrad konstruktion. Vem i tusan lyssnar på reklamradio eller hårdkomprimerad popmusik (med spetsfaktor liknande den för en sinus) med volymratten uppskruvad till 25% (dvs 50% av utspänningen) av full effekt? :?

Atkinson drev den väl bara till 67 W under 15 min innan det började lukta bränt?

Kan säga att under en förfest brukar det faktiskt bli en del reklamradiohits på hög volym i mer än en timme. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-20 17:21

Priset är tyvärr svårt/omöjligt att förhandla med dom flesta amerkanska leverantörer jag har stöt på i olika branscher över åren. Det enda som gäller för dom är kvantitet. Säger man att produkten blir för dyr i Sverige så säger dom "sälj mer så kan vi sänka priset". Om man då hänvisar till det amerikanska priset ifrån en stor butik så brukar svaret vara då "dom säljer mer så dom får ett lägre pris". Om man då hänvisar till befolkningsunderlag, frakter, tullar, flera led och dyr moms så säger dom "och vad har vi med det att göra?" Inte kan vi straffa en amerikansk butik för att ni har höga omkostnader ?
Så det som kan tyckas vara ett otroligt överpris av en svensk leverantör kan trots allt vara ett pris som precis går ihop när man räknat alla kostnader man har.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-11-20 17:32

Harryup skrev:Priset är tyvärr svårt/omöjligt att förhandla med dom flesta amerkanska leverantörer jag har stöt på i olika branscher över åren. Det enda som gäller för dom är kvantitet. Säger man att produkten blir för dyr i Sverige så säger dom "sälj mer så kan vi sänka priset". Om man då hänvisar till det amerikanska priset ifrån en stor butik så brukar svaret vara då "dom säljer mer så dom får ett lägre pris". Om man då hänvisar till befolkningsunderlag, frakter, tullar, flera led och dyr moms så säger dom "och vad har vi med det att göra?" Inte kan vi straffa en amerikansk butik för att ni har höga omkostnader ?
Så det som kan tyckas vara ett otroligt överpris av en svensk leverantör kan trots allt vara ett pris som precis går ihop när man räknat alla kostnader man har.

Man behöver inte hänvisa till ett amerikanskt pris från en stor butik. 2500 dollar är rek.pris från Krell. Det är möjligt att den säljs ännu billigare i stora amerikanska butiker, men det hör knappast hit. Om en privatkonsument kan importera en Krell kav-400xi för ca 25000 SEK från en amerikansk återförsäljare (med tull o dyl) så borde väl en svensk återförsäljare som köper till grossistpris ($1250?) kunna göra det för säg 15 lök/enhet. Pristillägget på ca 22 lök ter sig i mina ögon då helt absurt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-20 18:33

rhenrics:
Det kan man ju tycka, men;
En svensk butik ka inte handla en Krell direkt ifrån Usa eftersom dom amerikanska butikerna inte får exportera till andra butiker och förmodligen inte till slutkunder heller även om det görs.
Den svenska butiken får ingen garanti och dessutom en apparat som slutkunden måste vända sig till den svenska distibutören för att få konverterad till 220V för dyra pengar. Dom amerikanska butikerna jobbar normalt med klart lägre marginaler på grund av lägre kostnader för att driva butik där över.
Så det finns inget exportnetto för en svensk butik att få ifrån Usa då det finns en svensk agent. Nu talar jag i generella ordalag, men businessregler om var man får bedriva sin försäljning är nog lika mellan olika leverantörer.
En svensk distributör kan ju lägga ner massor med jobb med mässor och annonseringar, anställda, service, garantiåtagande etc etc som kostar pengar varje dag oavsett om det säljs någon apparat eller inte. Vet ingen som blivit snuskigt rik på HIFI i Sverige även om det säkert finns ett antal som lever bra på det. Så ja, jag tycker också att den kostar mycket men jag har ingen aning om den är oskäligt prisatt utifrån en jämförelse med det amerikanska priset då kostnadsläget är ett helt annat i Sverige.
Man kan vända på prissättningen om man skulle ta en svensk Ino pIP och sälja den i Usa på vedertaget sätt. Skulle tro att den behöver kosta minst 5-6000$ med vederböriga mellanhänder och lite frakter och tull osv. Obs min gissning men inte gripen helt ur luften.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-20 18:46

Krell importeras av Audionord som är kända för ganska häftiga priser både på prylar och tjänster.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-11-20 23:04

Jag anser inte att den är prisvärd..När jag köpte min Musical Fidelity A5 på Referens Audio i Stockholm så hade dom denna Krell där ochså, vid jämförelse tyckte jag att MF spelade skjortan av Krellen för ett betydligt mindre pris. Den var inte dålig, men MF var bättre. För dom pengarna finns en uppsjö av bra förstärkare som låter bra och bättre. Problemet är att den är för dyr, enligt min åsikt

En recention från en person som har ägt en sån Krell

http://www.hifimagasinet.com/recensions ... sionID=524

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-21 09:20

Om jag summerar kan man göra ett klipp på den felkonstruerade Krellen på kanske max 10K! under förutsättning att man har den i kylskåpet under lyssning ;)

Tack för all info. grabbar :)

//JB
ps. jag tycker iallafall den är snygg i designen, liten, kompakt & glansig.
- THE DEAD END -

Återgå till Köpråd