Moderator: Redaktörer
paa skrev:Här har Floyd E. Toole skrivit en "teaser" till den ovan omnämda artikeln:
http://www.twice.com/article/CA6371367.html
patrikf skrev:Ju mindre fördröjda reflexer, desto bättre taluppfattbarhet. Jag ser en figur som illustrerar taluppfattbarhet som är konsekvent med detta.Naqref™ skrev:
Taluppfattbarheten påverkas inte negativt av tidiga främre reflexer säger han men sedan så presenteras det en graf som säger motsatsen och då är det inte ens kompencerat för den ljudnivåökning som det reflekterade ljudet medför och därmed normalt ökar taluppfattbarheten.
Vi kanske ser olika på detta. O´toole menar att reflektioner ökar hörbarhet i förhållande till en ljudkälla utan reflektion.
Jag tolkar din ståndpunkt som att ljudkälla + reflekterat ger mindre hörbarhet än vad EN ljudkälla hade haft med samma intensitet som summan av källa och reflektioner?
PatrikF skrev:Naqref™ skrev: Han berör varför det faktiskt borde vara sämre att ha tidiga reflexer (eftersom de hjälper till för örat att lokalisera avståndet till ljudkällan och därmed borde göra så att ljudet kommer mer ifrån högtalaren) men undersöker det inte och tar inte med detta i slutsatserna.
Det står i samma stycke(och senare i artikeln) att lokaliseringsinformation i inspelningen kan spela större roll än reflektionerna i rummet för uppbyggnaden av intrycket.
PatrikF skrev:Naqref™ skrev: Däremot så bedömer han att sidoreflexer är rätt ofarliga. Detta visas gång på gång att de är direkt hörbara men de har en förskönande effekt på ljudet och därmed är harmlösa. Men samtidigt som han säger att tidiga frrämre reflexer är harmlösa eller i bästa fall förskönande så fördömmer han på samma premisser reflexer som kommer rakt framifrån eller bakifrån. Så nu var de helt plötsligt harmlösa/förskönande och förfulande på en och samma gång!
Nu hänger jag inte med, menar du att O´Toole hävdar att laterala reflelexer är hörbara separat, eller som bidrag? Jag är inte säker på vad i artikeln du syftar på men tror att det handlar om stycket om preferenser. Där står att reflektioner fram- och bakifrån föredras minst. Jag har inte hittat var det står att några reflexer fördöms eller är förfulande.
Jag får intrycket av att du tolkar in motsägelser genom att värdera information selektivt och vinklat...
PatrikF skrev:Precis som du säger att O´Toole kan ha intresse att propagera för flerkanalsåtergivning finns det intressen för att propagera för viss typ av akustisk utformning av rum hos flera som skriver här i tråden.
patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Artikeln finns att ladda ner på AES hemsida.
IngOehman skrev: Patrik .. <snip> .. du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Det var faktiskt mest riktat till patrikf, eftersom jag redan då blev förvirrad av den sammanblandning av en massa skilda saker under den gemensamma beteckningen "tidiga reflexer" som förekom.Jag tror man skall vara noga med att hålla isär
- konsertlokalens akustiska beteende med tillhörande reflexer
- hur efterklang/reflexer spelas in (beroende på mikrofonplacering, akustikbehandling, etc)
- vad för typ av efterklang som hamnar på den slutliga inspelningen (mixning, extra reverb, etc.)
- uppspelningsrummets akustiska beteende
- hur den uppspelade inspelningen låter i detta rum
Morello skrev:Å andra sidan menar väl Phon med "vi är där" unegär samma sak som Ingvar menar med sitt logeresonemang, nämligen att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är och inte i överensstämmelse med alla tänkbara konserthus.
Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
IngOehman skrev:Du blandar ihop saker illa Patrik.
Talhörbarhet och synpukter på återgivning är separata dicipliner. Att en talare hörs bättre i en lokal där hans eller hennes röst för hjälp av ett stort antal tidiga reflexer (inom optimalt tidsintervall) är välkänt sedan urminnes tider, men:
Det betyder inte att en ljudinspelning ÅTERGES ackuratare när den (som förhoppningsvis redan innehåller de reflexioner från musiklokalen som behövs för att uppfylla önskemålen för musikens framförande) drabbas av ytterligare reflexioner vid uppspelningstillfället. Taluppfattbarhet och återgivning är helt skilda saker. Maximerar man en talares uppfattbarhet så betyder det inte att talaren uppfattas naturligt överhuvudtaget. Ett exempel på hur man kan öka en talares uppfattbarhet är ju exempelvis att sätta en mikrofon i hans eller hennes mungipa - och sedan förse alla åhörare med hörlurar. Det är en situation med extremt svaga tidiga reflexer! Ändå ger den överlägset bättre hörbarhet. Detta är inget kontigt alls om man är insatt i problemet och förstår varför de tidiga reflexerna i live-fallet (givet rätt ankomsttider) ökar hörbarheten. Det har ju ingenting att göra med att hörbarheten ökar av tidssmutsen de tillför.
Du måste lära dig grunderna och sammanhangen innan du börjar dra slutsatser, Patrik.
IngOehman skrev:Nu är du ute och cyklar igen Patrik. Du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Om du kokar en kopp kaffe, lägger i 3 bitar socker, dricker upp hälften och sedan låter koppen kallna - lägger du i tre bitar ytterligare då, efter att ha värmt kaffet i mikron?![]()
Jag tror inte det. Du fattar nog att sockermängden var lämplig som den var (påinspelningen), och att addering av ytterligare tidigare reflexer till själva koppen (ljudbilden), saknar rationell poäng. Däremot kanske du vill ha en loge bakom/runt dig när du lyssnar, för att maximalt kunna uppskatta händelserna du hör därframme i ljudbilden - vilket kanske är en smarrig kanelbulle i kaffe-fallet... Kanelbullen ändrar inte väsentligt kaffets smak, men den kompletterar på ett sätt som gör det lättare att uppskatta kaffet.
IngOehman skrev:patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Detta har ingenting med ljudkvalitet i musikåtergivningssammanhang att göra. Den senare handlar om ursprungstrohet.
Du har gått vilse. Backa och starta från början.
Vh, iö
phon skrev:Morello skrev:Å andra sidan menar väl Phon med "vi är där" unegär samma sak som Ingvar menar med sitt logeresonemang, nämligen att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är och inte i överensstämmelse med alla tänkbara konserthus.
Absolut.
Det ingår i "lite andra saker" i det speciella fallet och borde adresseras om trevlig "vi är där"-återgivning önskas.
edit,Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
.... menar nog inte Ingvar tror jag. Phonogrammet är väl som det är, men rummet kan man ju alltid göra något åt inom de ramar man har, och mot det mål man har.
Morello skrev:Jag menar att rummet inte med lätthet kan anpassas till olika fonogram.
MichaelG skrev:Det är alldeles för litet god vilja och jävlar anamma i Sverige i dag. När jag var ung var det aldrig någon som klagade. (Och nu för tiden klagas det jämt.)
Piotr skrev:Det där om att inspelad information skulle "överleva" återgivningsrummets bidrag kan du ju fortsätta attt tro. Vet inte om du ryckt nåt ur sitt sammanhang från herr Toole (hette han inte va?) annars har han också en del att lära.
patrikf skrev:IngOehman skrev:Du blandar ihop saker illa Patrik.
Talhörbarhet och synpukter på återgivning är separata dicipliner. Att en talare hörs bättre i en lokal där hans eller hennes röst för hjälp av ett stort antal tidiga reflexer (inom optimalt tidsintervall) är välkänt sedan urminnes tider, men:
Det betyder inte att en ljudinspelning ÅTERGES ackuratare när den (som förhoppningsvis redan innehåller de reflexioner från musiklokalen som behövs för att uppfylla önskemålen för musikens framförande) drabbas av ytterligare reflexioner vid uppspelningstillfället. Taluppfattbarhet och återgivning är helt skilda saker. Maximerar man en talares uppfattbarhet så betyder det inte att talaren uppfattas naturligt överhuvudtaget. Ett exempel på hur man kan öka en talares uppfattbarhet är ju exempelvis att sätta en mikrofon i hans eller hennes mungipa - och sedan förse alla åhörare med hörlurar. Det är en situation med extremt svaga tidiga reflexer! Ändå ger den överlägset bättre hörbarhet. Detta är inget kontigt alls om man är insatt i problemet och förstår varför de tidiga reflexerna i live-fallet (givet rätt ankomsttider) ökar hörbarheten. Det har ju ingenting att göra med att hörbarheten ökar av tidssmutsen de tillför.
Du måste lära dig grunderna och sammanhangen innan du börjar dra slutsatser, Patrik.
Nu är du mer ute efter att visa att jag har fel än att ägna dig åt innehållet i citatet du använder som slagträ. På vilket sätt strider det jag skrev mot ditt resonemang?
PatrikF skrev:IngOehman skrev:Nu är du ute och cyklar igen Patrik. Du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Om du kokar en kopp kaffe, lägger i 3 bitar socker, dricker upp hälften och sedan låter koppen kallna - lägger du i tre bitar ytterligare då, efter att ha värmt kaffet i mikron?![]()
Jag tror inte det. Du fattar nog att sockermängden var lämplig som den var (påinspelningen), och att addering av ytterligare tidigare reflexer till själva koppen (ljudbilden), saknar rationell poäng. Däremot kanske du vill ha en loge bakom/runt dig när du lyssnar, för att maximalt kunna uppskatta händelserna du hör därframme i ljudbilden - vilket kanske är en smarrig kanelbulle i kaffe-fallet... Kanelbullen ändrar inte väsentligt kaffets smak, men den kompletterar på ett sätt som gör det lättare att uppskatta kaffet.
O´Toole hävdar med stöd av redovisade experiment att information om inspelad akustisk information "överlever" lyssningsrummets akustik i hög utsträckning.
Man kan vilja ha en loge omkring sig( inte för att jag vet vad det är) för att maximalt kunna uppskatta händelserna man hör därframme i ljudbilden.
O´Toole har givetvis undersökt det(preferenser) också, och redovisat omständigheterna kring experimenten och resultaten..![]()
Och det finns särskilda inspelningar som är avsedda att spelas upp utan rumsbidrag.
PatrikF skrev:IngOehman skrev:patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Detta har ingenting med ljudkvalitet i musikåtergivningssammanhang att göra. Den senare handlar om ursprungstrohet.
Du har gått vilse. Backa och starta från början.
Taluppfattbarhet är ETT mått man kan använda sig av i grundforskning om vår hörsel. Den forskningen kan man sedan som O´Toole sammanväga med en stor mängd annan för att komma till slutsatser om vad som är relevant i musikåtergivningssammanhang.
Morello skrev:Phon skrev:.... menar nog inte Ingvar tror jag. Phonogrammet är väl som det är, men rummet kan man ju alltid göra något åt inom de ramar man har, och mot det mål man har.Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
Jag menar att rummet inte med lätthet kan anpassas till olika fonogram.
Kaffekoppen skrev:Hur orkar ni diskutera en fråga med någon som inte är intresserad av kunskap utan bara vill visa att han läst (utan att förstå) ?
Morello skrev:Nu tycker jag att ni (koppen och ursv) är onödigt tarvliga.
Piotr skrev:Patrik skrev;
... herr Toole (hette han inte va?) ...
/Peter
Kan så vara. Men det är fel att kräva att andra skall delge bara fakta och avstå från subjektiva bedömningar när man gör det själv.Morello skrev:Nu tycker jag att ni (koppen och ursv) är onödigt tarvliga.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster