www.last.fm

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

www.last.fm

Inläggav Svante » 2006-11-20 21:46

Hmm, jag är antingen blind, eller så har det inte skrivits om det här på faktiskt. Det finns en sajt som heter www.last.fm , som är som ett önskeprogram på radion, men man får själv önska artisten, och sedan spelar den bla den artisten, men också andra liknande.

Det är helbra!

Man får nya uppslag på skivor att köpa hela tiden. Annars är man ju tvungen att chansa när man köper. Det lär vara 128 kbit/s men låter faktiskt rätt ok.

Har någon annan provat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 21:52

Det är skrivet om Last.fm tidigare, tror tom någon har det i sin understreckare....

www.pandora.com är, såvitt jag förstår, en liknande tjänst.

Kul idé, man ska inte lyssna för länge bara. Det blir lite utslätat då med samma musikstil hela tiden. Ja, om nu last.fm är liknande pandora alltså...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-20 21:55

Ja, jag provade först idag, men det är ju bara att välja en annan artist, så blir kanalen annorlunda. Och man får ju nya uppslag hela tiden.

Fast jag kanske tröttnar efter ett tag, det vet jag ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 22:01

Svante skrev:Ja, jag provade först idag, men det är ju bara att välja en annan artist, så blir kanalen annorlunda. Och man får ju nya uppslag hela tiden.

Fast jag kanske tröttnar efter ett tag, det vet jag ju inte.

Helt rätt, en källa till att hitta nya artister är det definitivt! Men många av dessa nya är just bara nya, kanske inte helt bra. I så fall hade dom synts på den mediala himlen... Men vissa kommer att slå igenom och då kan det ju vara kul att briljera lite -"jasså dom, ja deras förra skiva från 20xx var ju ganska bra även om dom då inte funnit sin form ännu" :-D

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-20 23:07

Här har ni ett par länkar som diskuterar skillnader och likheter mellan last.fm och pandora:
Pandora and Last.fm: Nature vs. Nurture in Music Recommenders

Pandora vs. Last.fm

Som jag ser det är skillnaden att Pandora spelar liknande musik, medan last.fm spelar musik som andra lyssnar på som har liknande smak som jag (rätta mig om jag har fel :D ). Personligen använder jag Last.fm, både genom Squeezeboxen och med hjälp av last.fm player (på jobbet). Nuförtiden finns last.fm spelaren både som program som går att installera och som spelare på webben. Här kan ni testa och lyssna själva.

Bild

I min signatur visas vad jag har lyssnat på via Squeezeboxen eller last.fm spelaren. Det möjliggörs med en besläktad teknik som heter Audioscrobbler. Den skickar information om vad jag lyssnar på.

wikipedia
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-20 23:19

Kan ju bara lägga till att när man ska lyssna på last.fm genom att spapa en egen radiokanal kan man göra på 2 sätt:

1.
    Enter the name of a band or artist you like to create
    your own radio station of similar music

2.
    Tune in to a variety of stations created by people on Last.fm who tag their music with keywords

I det andra fallet innebär det taggar som "Alternative Rock", "Jazz", "Japanese" och så vidare. Se denna sida.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: www.last.fm

Inläggav Koffe » 2006-11-20 23:49

Svante skrev:Hmm, jag är antingen blind, eller så har det inte skrivits om det här på faktiskt. Det finns en sajt som heter www.last.fm , som är som ett önskeprogram på radion, men man får själv önska artisten, och sedan spelar den bla den artisten, men också andra liknande.

Det har skrivits om det på faktiskt. Det finns till och med en faktiskt-grupp på last.fm. Alla är välkomna! http://www.last.fm/group/faktiskt.se

Hälsningar från http://www.last.fm/user/koffe70/ :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 14:47

Intressant det här.

Jag undrar var de får sina låtar ifrån. Jag tyckte nämligen att en låt de spelade var trasig på precis samma ställe som en mp3:a som jag har fått på "tvivelaktigt sätt".

Är det så att de tankar musik från nätet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-24 15:16

Svante skrev:Intressant det här.

Jag undrar var de får sina låtar ifrån. Jag tyckte nämligen att en låt de spelade var trasig på precis samma ställe som en mp3:a som jag har fått på "tvivelaktigt sätt".

Eller så är låten sådan. Jag har hört en låt som även på en originalpressad CD lät lika märklig som min hemtankade. Just nu minns jag inte vilken det var så jag kan inte exemplifiera, men det kommer... kanske...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 15:50

Bill50x skrev:
Svante skrev:Intressant det här.

Eller så är låten sådan. Jag har hört en låt som även på en originalpressad CD lät lika märklig som min hemtankade. Just nu minns jag inte vilken det var så jag kan inte exemplifiera, men det kommer... kanske...

/ B

Nejdå. Det här var en gammal depeche mode-låt som hackade, precis som när en dator inte hinner med att rippa. Iofs har jag bara skivan på vinyl, men inte fasen kan den ha blivit sån på original CDn. Felet är för stort för att det ska passera.

Det var från skivan "speak and spell", deras allra första, men jag minns inte vilken låt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-24 15:53

Jag är ju också en stor Last.FM fantast.. som kan ses i min signatur ;)

http://www.last.fm/user/SatanicT/

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-24 15:57

Strauss skrev:Jag är ju också en stor Last.FM fantast.. som kan ses i min signatur ;)

Vad är AdBlock ?

;)

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2006-11-24 16:24

Jag gillar också last.fm.

min signatur

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-24 18:50

Bamsefar skrev:
Strauss skrev:Jag är ju också en stor Last.FM fantast.. som kan ses i min signatur ;)

Vad är AdBlock ?

;)

Frågan är varför man väljer att blockera last.fm, sitter du på modem 8)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-24 22:50

Svante skrev:Är det så att de tankar musik från nätet?

Det kanske de gör... Men det viktiga är väl ändå att de betalar för det de spelar upp. Tydligen så räknas de som radiokanal enligt brittisk lagstiftning och de betalar tydligen något som motsvarar stim-avgiften. Sen vore det helt knasigt om de kör trasiga mp3:or som original. Vilken låt på Speak & Spell var det?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-07 16:36

Eftersom jag har svårt att få tag på den musik jag lyssnar på just nu har jag dragit igång last.fm igen.. men jag kan inte säga att det är helt problemfritt!

Jag har lyssnat ett antal timmar på blandad musik, men det verkar inte som att den sätter ihop någon radiokanal åt mig, hur löser man detta igentligen? Förr i tiden var det så att det skapades en radiokanal när man hjärtemarkerat över hundra låtar eller något liknande.

Jag använder deras program och är duktigt på att hjärtemarkera/banna musik allt eftersom jag lyssnar. Men jag orkar liksom inte sitta och välja artister och genres hela tiden, jag vill att det ska bli mer som en radiostation!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-07 17:46

Från deras FAQ:

Personal Radio is a subscriber only feature that gives you an insight into a user's entire profile. This station's content is built up based upon every song that the user gets scrobbled to their profile, via a plugin or the radio service.

Subscribers may listen to the Personal Radio of anyone, but non-subscribed users may only tune into the Personal Radio of someone that is subscribed.

Loved Tracks Radio is a radio mode which is a Subscriber benefit, much like the Personal Radio.

Tracks that will feature on this radio station are tracks that the user manually marks as "loved". To mark tracks as loved, a user must be using the Last.fm Application. As a track plays on either the radio, or from their own local library, a quick click of the "Love" button will do the trick.

Du verkar som om du behöver prenumerera på detta. Har för mig att man inte behövde det förut, men jag är lite osäker.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-07 17:59

TCM skrev:Du verkar som om du behöver prenumerera på detta. Har för mig att man inte behövde det förut, men jag är lite osäker.

Ja, det var det jag också kom fram till.. helt plötsligt så tycker jag inte om last.fm alls! :|

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-07 18:12

Slartibartfast skrev:
TCM skrev:Du verkar som om du behöver prenumerera på detta. Har för mig att man inte behövde det förut, men jag är lite osäker.

Ja, det var det jag också kom fram till.. helt plötsligt så tycker jag inte om last.fm alls! :|

[slrt]

Tycker det är kanon, min favoritmusik har jag på datorn, ny musik hittar man på last.fm!
Du kan ju vara glad att det inte är som sveriges radio i alla fall, att du är tvingad att betala för skiten även om du inte är intresserad :evil:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-07 18:16

Du kan ju alltid välja att spela en kanal med musik som t.ex. "The Smiths" eller musik "taggad" som "electro c64". :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-07 21:12

Strauss skrev:Tycker det är kanon, min favoritmusik har jag på datorn, ny musik hittar man på last.fm!
Du kan ju vara glad att det inte är som sveriges radio i alla fall, att du är tvingad att betala för skiten även om du inte är intresserad :evil:

Jag gillar SR mer än last.fm! Trist att du inte tycker det är något värt att ha en av världens största skivsamlingar och liveinspelningsfabriker i Sverige. Det enda last.fm gör i och med deras betalpolicy är att exploatera konsumenter på ett nytt sätt. Undrar hur de gick runt ekonomiskt innan de blev komersiella? Hursomhelst vet jag inte hur mycket detta har med denna tråd att göra... :?

Kommer säkert använda last.fm ibland (om inte annat ofrivilligt då dess autostartande program drar igång musik samtidigt som datorn startas :evil: ) i framtiden med. Och då på det viset som TCM skriver och för att snabba på inlyssningen av en genre.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-07 21:30

Instämmer delvis i din kritik av last.fm men...

Slartibartfast skrev:Det enda last.fm gör i och med deras betalpolicy är att exploatera konsumenter på ett nytt sätt.
För att du inte får ALLT gratis?
Slartibartfast skrev:Undrar hur de gick runt ekonomiskt innan de blev komersiella?
De är ju ett företag... Kom igen nu, det är $3/mån vi pratar om. Om det är en tjänst du vill ha är det väl bara att betala! :-)

PS. Deras nya mjukvara suger... kör för gudskull inte den. Kör pluggarna till foobar eller SlimServer istället.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-07 21:39

Koffe skrev:Instämmer delvis i din kritik av last.fm men...

Slartibartfast skrev:Det enda last.fm gör i och med deras betalpolicy är att exploatera konsumenter på ett nytt sätt.
För att du inte får ALLT gratis?
Slartibartfast skrev:Undrar hur de gick runt ekonomiskt innan de blev komersiella?
De är ju ett företag... Kom igen nu, det är $3/mån vi pratar om. Om det är en tjänst du vill ha är det väl bara att betala! :-)

PS. Deras nya mjukvara suger... kör för gudskull inte den. Kör pluggarna till foobar eller SlimServer istället.

Sant. Alltihopa, typ. Men det är väl lite som med Kungliga slottet, roligt att ha (inte betala för såklart) men otillgängligt. Frågan kvarstår dock fortfarande: hur gick de runt innan de blev komersiella? :)

Jag kör winamp idag, men har varit på G över mot både iTunes och foobar.. frågan är när man vågar ta steget? :P

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-07 23:01

Koffe skrev:PS. Deras nya mjukvara suger... kör för gudskull inte den. Kör pluggarna till foobar eller SlimServer istället.

Vad är det för fel på den senaste spelaren? Jag tycker att den funkar ganska bra. När du skriver "Kör pluggarna till foobar..." - menar du audioscrobbler eller finns det möjlighet att använda foobar som spelare också?
When routine bites hard

Återgå till Musikstugan