Vad gör att det låter bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

henko

Inläggav henko » 2006-11-21 00:33

Det som krävs att det ska låta riktigt bra är i huvudsak:

-Att man är på bra humör och i rätt stämmning
-Att man har en mycket positiv inställning till det som spelas
-Att musiken som avnjuts håller mycket hög kvalitet

Sedan fyller fantasin i eventuella brister i återgivningen.

Håller med om att ens inställning kanske framförallt är avgörande. Lyssnade på en komplett Macintosh-anläggning med von schwikert högtalare och en mastig clearaudio "backelit"spelare ( :lol: ) och jag var så uppspelt innan provlyssning att jag tyckte allt lät bra oavsett vad som spelades, Peter tyckte nog jag var lite religös...

Det absolut viktigaste tycker jag är när man hör en flygel på en Tori Amos skiva vibrera så där skönt "live'igt" i slutet på låtarna när låten fadar ner, jag har hört samma låt om och om igen på olika system och på vissa hörs inte dessa vibrationer. Hörs de inte får man inte samma upplevelse, den där gåshuds upplevelsen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-21 15:19

Men, om man nu erkänner att det finns något (utöver "ljudkvalitet") som får det att låta bra för någon som lyssnar på viss musik - då öppnar ju detta för en slags "kompensationseffekt" som gör att vilken köksanläggning som helst kan ge en stor musikupplevelse...!!

Vilket innebär att ju mindre brister i ljudåtergivningen som föreligger, desto enklare är det att kompensera bort dessa brister?!?

Vilket i sin tur innebär att all high-end hifi är fullständigt onödig eftersom vår kognitiva kompensationsförmåga vida överstiger dessa minimala avvikelser!?!?!

8O

:mrgreen:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-21 19:17

IngOehman skrev:Håller med om att punkt 2 är den minst viktiga av de fyra, fast det beror förstås på hur liten bandbredd det är det! :wink:

Man kan nog med fog påstå att vilken som helst av de fyra punkterna kan bli det största problemet - genom att vara tillräckligt dålig helt enkelt.

I den praktiska verkligheten så är det - som ni båda påpekar - oftast det minsta problemet av de fyra.

Vh, iö

Du har (naturligtvis) helt rätt. Och ju mer jag tänker på det desto mer riktigt är det att (tvärt emot vad jag först ansåg) ta med frekvensomfånget som en viktig faktor. Oavsett eventuella kvaliteter så är det svårt att erhålla välljud ur exempelvis en enkel klockradio med sitt synnerligen begränsade frekvensomfång.

Jag är dock inte säker på att jag pratar om samma saker som "phloam" "Dr Mabuse" m.fl. Jag är helt med på att man kan njuta av musik från den enklaste klockradio och man kan tvärt om tycka hemskt illa om musik från den allra finaste hifi-anläggning. Men det menar jag är inte detsamma som att det skulle låta bra respektive dåligt.

Jag tycker alltid att det låter bra hemma hos mig (så länge inte inspelningen begränsar detta). Däremot kan jag beroende på sinnesstämmning njuta mer eller mindre av musiklyssnandet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-21 22:17

MichaelG skrev:
Jag är dock inte säker på att jag pratar om samma saker som "phloam" "Dr Mabuse" m.fl. Jag är helt med på att man kan njuta av musik från den enklaste klockradio och man kan tvärt om tycka hemskt illa om musik från den allra finaste hifi-anläggning. Men det menar jag är inte detsamma som att det skulle låta bra respektive dåligt.

Nej precis..! :) Som jag skrev på förra sidan så kanske man måste se båda aspekter samtidigt:

Dvs som att all "lyssningsverksamhet" omfattar dels något ljud (som är av mer eller mindre bra kvalitet), dels en individuell tolkning av detta ljud (som kan vara mer eller mindre förlåtande).

Men då kan ju lyssnandet innebära allt från "en nästan total koncentration på ljudets kvalitet men inte helt utan individuell tolkning" till "en nästan totalt förlåtande tolkning av ett mycket lågkvalitativt ljud".

Alltså att man kan s.a.s. befinna sig nästan varsomhelst på denna skala - det enda man inte kommer undan helt är att det måste finnas något att lyssna på, och att det måste hursomhelst genomgå en individuell tolkning.

(Undantaget vore att mäta med instrument, men då lyssnas det inte utan mäts :) )

Kan det vara så att ett visst system tilltalar en viss persons "tolkningsfilter" eller individuella preferenser?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-22 01:02

Jag vidhåller det jag skrivit, trots denna respons:

Svante skrev:Jo, håller med, men just det här är inte alltid sant.
IngOehman skrev:3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Musikinstrument är ofta påtagligt resonanta, men de är modulerbara, så resonanserna nöter inte på sinnet.

Vissa resonanser finns alltid där i en fiollåda eller i resonansbotten (heter det väl) i en flygel. Jag vet en som har ägnat hela livet åt att studera resonanserna i fiolen...

Jovars#, men de där har faktist förhållandevis låga Q-värden.

Det jag skrev var att musikinstrument ofta är PÅTAGLIGT resonanta - och med detta menade jag förstås de tonalstrande resonanserna, som i regel (precis som jag skrev) är modulerbara*.

I en fiollåda finns däröver typiskt en grundtonsresonans (Helmoltz från f-hålens luftmassa mot inneslutna luftens fjädring) som oftast är "stämd" till i närheten av G (196 Hz), det vill säga lägsta strängens resonansfrekvens. Denna bidrar till att ge fiolens grundton kropp och fyllighet, men medan själva strängens Q-värde är påtagligt, är f-hålsresonansen oerhört mycket beskedligare.

Konsekvensen av detta är, att man om man lägger handen över strängarna - upplever att fiolens klang dör nästan ögonblickligen!
(Testa gärna, Svante.)

Tittar man på fiolkroppens övriga resonanser så är de rätt beskedliga, men många. Kroppens framförallt lock (i tät gran) är dock tunnt och lätt, och förmedlar med glädje och stor förmåga resonanserna från strängarna, vilket gör att man kan uppfatta det som resonant om man skrapar lite på det. Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.
(Den "tonkurveeffekten" brukar på violinforskarspråk kallar för stallbacken, eftersom energin som matar den kommer via violinens stall, och effekten yttrar sig som en backe i spektralkurvan. Mycket lustigt. :wink: )

Kort sagt: Nyckelordet var påtagligt. :wink:

Jag vidhåller alltså det jag skrev - exakt såsom jag skrev det. 8)
Jag skrev det ju som jag skrev det - just på grund av att jag trodde att det skulle mota anmärkningar av just det slag som du ändå kom med. :o

Märkligt det där att man förväntar sig en invändning och därför formulerar man sig så att det man skriver täcker in även invändningen - men så kommer den ändå! :o

Märkligt är det. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Enda egentliga undantaget är instrument som har sympatiska eller sympatetiska strängar (båda namnen förekommer). Men dessa bidrar i de allra flesta fallen förhållandevis lite jämfört med spelsträngarna, och därtill är de alltid stämda till harmoniskt fungerande toner, således att de INTE verkar som förstärkningar till specifika speltoner, utan som generell efterklang till ALLA speltoner.

#Vem känner inte pip-Johan? :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-22 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-22 17:04

Tror nog det finns gemensamma "objektiva" nämnare som alla människor delar. Sen utöver det kommer det nog in en del förväntningar och inväjning osv.
Har pratat med en instrumentbyggare i Umeå tex. Han gör inte instrument med en speciell "klang" så som man kommit att tänka sig att instrumentmakare gör. Utan han menar att det alltid finns nån som gillar alt ogillar en fiol/cello/etc. Så oavsett vilken klang instrumentet får kommer han kunna sälja den iaf.
Detta förutsätter väl dock att vissa grundläggande låter-bra-kriterier finns.

På samma vis tycker vissa om viss elektronik medan andra gillar annat. Det jag finner är lustigast är att alla är överens om att live låter bättre än HiFi oavsett om de gillar musiken som sådan.

Så istället för att disskutera vad som måste vara där kanske man bör fundera över vad som försvinner när man går från live musik till inspelad dito?

En stor faktor i det hela tror jag är att live musik spelas med alla musiker samtidigt medan inspelad musik ofta inte gör så. Många av de bättre skivorna jag hört har varit inspelningar där alla musiker spelar tillsammans samtidigt.

När det geller ren elektronisk musik som svamparna kanske vi har lägre kritisk gräns eftersom det inte finns någon verklighet att refera till?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-22 19:25

Kraniet,

"Det jag finner är lustigast är att alla är överens om att live låter bättre än HiFi oavsett om de gillar musiken som sådan. "

Hmm, är du riktigt säker pådet?

Det är inte jag, lite beroende på exakt vad du menar.

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-22 21:07

Kraniet skrev:Det jag finner är lustigast är att alla är överens om att live låter bättre än HiFi

Är de? Jag skulle säga att åtminstone när det gäller rockmusik låter live sämre i nio fall av tio.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-22 22:48

ja det beror väl på vad man menar antar jag. självklart låter rockmusik och dylikt bättre hemma oftast(tycke jag iaf). men om man bortser från ljudet utan mera koncentrerar sig på det "musikaliska budskapet" så kommer det alltid fram tydligare live.

sen kan man ju undra om rockmusik verkligen är live när det allt som oftast presenteras genom flera steg av förstärkare, mixerbord och högtalare..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-22 23:31

IngOehman skrev:Jag vidhåller det jag skrivit, trots denna respons:

Svante skrev:Jo, håller med, men just det här är inte alltid sant.
IngOehman skrev:3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Musikinstrument är ofta påtagligt resonanta, men de är modulerbara, så resonanserna nöter inte på sinnet.

Vissa resonanser finns alltid där i en fiollåda eller i resonansbotten (heter det väl) i en flygel. Jag vet en som har ägnat hela livet åt att studera resonanserna i fiolen...

Jovars#, men de där har faktist förhållandevis låga Q-värden.

Det jag skrev var att musikinstrument ofta är PÅTAGLIGT resonanta - och med detta menade jag förstås de tonalstrande resonanserna, som i regel (precis som jag skrev) är modulerbara*.

<snip>

Tittar man på fiolkroppens övriga resonanser så är de rätt beskedliga, men många. Kroppens framförallt lock (i tät gran) är dock tunnt och lätt, och förmedlar med glädje och stor förmåga resonanserna från strängarna, vilket gör att man kan uppfatta det som resonant om man skrapar lite på det. Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.

<snip>

Jag vidhåller alltså det jag skrev - exakt såsom jag skrev det. 8)
Jag skrev det ju som jag skrev det - just på grund av att jag trodde att det skulle mota anmärkningar av just det slag som du ändå kom med. :o

Märkligt det där att man förväntar sig en invändning och därför formulerar man sig så att det man skriver täcker in även invändningen - men så kommer den ändå! :o

Märkligt är det. :wink:

<snip>

#Vem känner inte pip-Johan? :wink:

Haha, du slingrar dig...

Om man tittar i
http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/part7.pdf

på sidan 7.5 så finns den här bilden

Bild

...som visar impulssvaret när man knackar på en fiol. Ganska resonant, skulle jag säga. Inte lika resonant som en sträng, medges, men jämför man med lådan till en pi60 så vågar jag påstå att det är påtagligt mer resonant... :wink:

Fö så har inte pipjohan gjort särskilt mycket när det gäller fioler. Han började med orgelpipor och hoppade sedan över i röstträsket. Nä, det är fiolerik jag tänker på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-23 01:31

Ja, där har vi ju stallbacken också (BH)! :wink:

De kurvor du visar har jag sett förr, och jag har själv studerat ett flertal violiner ganska ingående dessutom, så jag vet inte vad det är du tycker att du vill visa mig. :?

Än mindre tycks du vara mottaglig för det jag ville visa dig - du klippte ju bort det viktigaste! Alltså:

iö skrev:Konsekvensen av detta är, att man om man lägger handen över strängarna - upplever att fiolens klang dör nästan ögonblickligen!
(Testa gärna, Svante.)

Gör experimentet (sätt en massa bomull under strängarna så att du tar bort deras resonanser och knacka sedan på lådan) och återkom sen och berätta om du tyckte att den resonerade länge, eller om klangen dog hastigt.

Att du påstår att jag slingrar mig är ofattbart. 8O Läs min respons som jag skrev till dig igen (läs framförallt det du klippt bort!), så ser du att jag i huvudsak refererar till det jag skrev redan i det första inlägget!

Eftersom jag trodde att din anmärkning skulle komma så reserverade jag mig ju för den redan i förväg och klargjorde att det var påtagliga resonanser jag talade om - men du anmärker ändå! 8O

Svante skrev:...som visar impulssvaret när man knackar på en fiol. Ganska resonant, skulle jag säga. Inte lika resonant som en sträng, medges, men jämför man med lådan till en pi60 så vågar jag påstå att det är påtagligt mer resonant... :wink:

Njae.. Framförallt är en fiollåda påtagligt mera exiterbar.

Nu känns det olustigt att tala om egna högtalarkonstruktioner i det här sammanhanget, så låt mig istället försäkra dig om att det finns andra högtalare, vars kabinett är minst lika resonanta som en fiollåda! (Om man när man säger "resonanta" avgör digniteten i Q-värden och grupplöptidspåverkan.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-23 01:48

Kraniet skrev:om man bortser från ljudet utan mera koncentrerar sig på det "musikaliska budskapet" så kommer det alltid fram tydligare live.

Ofta men inte alltid, skulle jag säga. Jag har flera gånger varit med om att ljudet varit så dåligt att man inte kunnat uppfatta något "musikaliskt budskap" alls, eftersom det helt enkelt var omöjligt att höra vad som spelades... Fast det hindrar inte att upplevelsen kan ha varit bra ändå, vilket i sig är en intressant sak. Det finns ju nämligen en hel drös faktorer som påverkar hur man upplever musik och ganska många av dem har nog nästan ingenting med vare sig ljudet eller själva musiken att göra.

Kraniet skrev:sen kan man ju undra om rockmusik verkligen är live när det allt som oftast presenteras genom flera steg av förstärkare, mixerbord och högtalare..

Helt sant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-23 02:28

IngOehman skrev:
iö skrev:Konsekvensen av detta är, att man om man lägger handen över strängarna - upplever att fiolens klang dör nästan ögonblickligen!
(Testa gärna, Svante.)

Gör experimentet (sätt en massa bomull under strängarna så att du tar bort deras resonanser och knacka sedan på lådan) och återkom sen och berätta om du tyckte att den resonerade länge, eller om klangen dog hastigt.

Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).

Det låter... Tja, "pappigt", man hör verkligen hur tunnt träet är. Och jag skulle kalla det resonant, jo.

Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-23 09:10

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:om man bortser från ljudet utan mera koncentrerar sig på det "musikaliska budskapet" så kommer det alltid fram tydligare live.

Ofta men inte alltid, skulle jag säga. Jag har flera gånger varit med om att ljudet varit så dåligt att man inte kunnat uppfatta något "musikaliskt budskap" alls, eftersom det helt enkelt var omöjligt att höra vad som spelades... Fast det hindrar inte att upplevelsen kan ha varit bra ändå, vilket i sig är en intressant sak. Det finns ju nämligen en hel drös faktorer som påverkar hur man upplever musik och ganska många av dem har nog nästan ingenting med vare sig ljudet eller själva musiken att göra.

Kraniet skrev:sen kan man ju undra om rockmusik verkligen är live när det allt som oftast presenteras genom flera steg av förstärkare, mixerbord och högtalare..

Helt sant.

Jamen alltså, mina åsikter är att ett katastrofdåligt ljud gör en så negativ på en konsert att man inte blir mottaglig för något. Det sämsta ljud jag någonsin hört är Bellamy Brothers på Grönan. Så uselt så det inte ens går att förtränga.
Det bästa ur HIFI-synpunkt är Eagles på Grönan. Extremt bra ljud.
Det högsta ljudet upplevelsemässigt Mötley Crue i konserthuset, 7 gitarrister och 2 trummisar låter högt men kul.
Live är väl när det inte är bandat? Kan inte se att den fördröjning som sker i ett PA skulle kunna utgöra någon skillnad alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-23 12:36

Svante skrev:Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).

Det låter... Tja, "pappigt", man hör verkligen hur tunnt träet är. Och jag skulle kalla det resonant, jo.

Skulle du kalla det resonant i jämförelse med ett lyssningsrum? Sen tycker jag du borde mäta på en högtalarlåda också och titta med en accelerometer på hur väggarna rör sig som funktion av frekvensen...

Skulle du vidare påstå att violinens resonanser inte är modulerbara, alltså att de är statiska? Jag påstår att de påverkas att exempelvis instrumentets rörelser i rummet.

Svante skrev:Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.

Antingen är den en dröm du haft som du citerar, eller också försöker du lura folk medvetet. 8O

Jag har mig veterligt inte ingenstans sagt* att resonanserna i kurvan du visade är bredbandiga. Det påstående du kommer med är värsta sortens retorik (nämligen lögnpropaganda).

Skärpning Svante! :twisted:

Vh, iö

- - - - -

*Men jag kan säga det nu om du vill: Resonanserna i kurvan du visade är i förhållande till de tonfrekventa resonanser man använder för att spela, klart bredbandiga!

De har därtill en decay som är mycket kort jämfört med de värsta man hittar i de övriga efterklangssystem som normalt drabbar musikåtergivning.

Bortsett ifrån detta tycker jag det är lite slarvigt att bara bestämma att kalla allt som syns i kurvan för resonanser, med tanke på att det är en kombination av fenomen som syns, där interferenserna inte är att förglömma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-23 16:19

IngOehman skrev:
Svante skrev:Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).

Skulle du kalla det resonant i jämförelse med ett lyssningsrum?

Absolut. Räknat som Q-värde i alla fall. Tidskonstanten för avklingningen av en rumsresonans ett rum må vara större, men de inträffar vid lägre frekvenser (de som är intressanta att studera individuellt).

IngOehman skrev:Skulle du vidare påstå att violinens resonanser inte är modulerbara, alltså att de är statiska? Jag påstår att de påverkas att exempelvis instrumentets rörelser i rummet.

Då påstår jag att resonanserna i fiolens kropp ligger still, även om man flyttar violinen i rummet. Däremot kan de ändras en gnutta tex om man håller på olika ställen på halsen, men det är försumbart och ingenting som medvetet används i spelandet.

IngOehman skrev:
Svante skrev:Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.

Antingen är den en dröm du haft som du citerar, eller också försöker du lura folk medvetet. 8O

Ja, det är inte lätt att diskutera med dig. Jag tänkte när jag skrev det där att det var inte de orden du använde men orkade inte leta upp det riktiga citatet.

Hursomhelst, bandbredden på en resonans är mycket nära förknippad med hur långt avklingningsförloppet blir. Förhållandet är i grova slängar T=1/B. Bandbredden är också nära förknippad med hur resonant det är, något som jag gärna mäter som Q-värde på resonansen. De är relaterade som B=f/Q.

Så, det var sett ur det perspektivet som jag sa att du (implicit) hade sagt att resonanserna var bredbandiga (eftersom fiolkroppen "inte är påtagligt resonant")

IngOehman skrev:Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.

...det du missar där är de få resonanserna som ligger under stallbacken i frekvensled. De är både påtagliga och smalbandiga.

IngOehman skrev:
*Men jag kan säga det nu om du vill: Resonanserna i kurvan du visade är i förhållande till de tonfrekventa resonanser man använder för att spela, klart bredbandiga!

Ja, kanske ska vi lämna begreppen smal- respektive bredbandig, smalt eller brett kan det ju bara bli om man jämför med något. Det är bättre att tala om hur stor bredbandbredden är, tex via en kurva.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-24 00:42

Kortsvar: Tramssvante! :wink:

Längre svar:
Svante skrev:
IngOehman skrev:

Skulle du kalla det resonant i jämförelse med ett lyssningsrum?

Absolut. Räknat som Q-värde i alla fall. Tidskonstanten för avklingningen av en rumsresonans ett rum må vara större, men de inträffar vid lägre frekvenser (de som är intressanta att studera individuellt).

Det ifrågasätter jag!

Förvisso beror det på vilket rum man tittar på, men de interferenser som finns i ett rum kan beskrivas som antingen ett beteende i tiden, eller också ett med ett ofantligt antal poler och nollställen.

Det finns massor av (lyssnings-) rum vars decay är avsevärt mycket större än de i fiolens låda - även i det högre frekvensregistret!

Svante skrev:
IngOehman skrev:Skulle du vidare påstå att violinens resonanser inte är modulerbara, alltså att de är statiska? Jag påstår att de påverkas att exempelvis instrumentets rörelser i rummet.

Då påstår jag att resonanserna i fiolens kropp ligger still, även om man flyttar violinen i rummet. Däremot kan de ändras en gnutta tex om man håller på olika ställen på halsen, men det är försumbart och ingenting som medvetet används i spelandet.

Och?

Vem har påstått något annat? Jag har bara talat om modulation. Toner kan vara frekvens-(, fas-) och amplitudmodulerade. En sångare kan faktiskt modulera på trenne sätt: Vanligt vibrato (frekvens), stötvibrato (amplitud) och tonartsbyte. :wink:

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Ja, det är inte lätt att diskutera med dig. Jag tänkte när jag skrev det där att det var inte de orden du använde men orkade inte leta upp det riktiga citatet.

Och då är det mig det är svårt att diskutera med? 8O

Hmmm, jag tycker nog det är rimligt att man skall stå för det man skrivit - men inte att man skall ställas till svars för sådant man inte skrivit. Är det orimligt?

Svante skrev:Hursomhelst, bandbredden på en resonans är mycket nära förknippad med hur långt avklingningsförloppet blir. Förhållandet är i grova slängar T=1/B. Bandbredden är också nära förknippad med hur resonant det är, något som jag gärna mäter som Q-värde på resonansen. De är relaterade som B=f/Q.

Så, det var sett ur det perspektivet som jag sa att du (implicit) hade sagt att resonanserna var bredbandiga (eftersom fiolkroppen "inte är påtagligt resonant")

Jag vet inte vad det är du vill få fram, men jag tycker jag varit väldigt tydlig. Det känns som om du angriper det jag skrivit bara för att få en diskussion. :?

Jag har rätt tydligt varit klar med vad jag menat tycker jag. Nämligen att vissa beteende är obehagliga, nämligen (en av de fyra jag nämnde motsatsen till) resonanser som "sliter på hörseln". Jag har klargjort att det primärt är påtagligare resonanser än de som en filolkropp uppvisar som jag åsyftar, exempelvis sådana som bygger upp de flesta musikinstruments grundtoner, men att dessa ändå inte är ett problem; eftersom de är modulerbara! Jag har även klargjort att även instrumentkroppens resonanser är modulerbara.*

Men det duger inte för dig? :(

Jag tycker det är högst rimligt att jag får definiera vad jag avsett säga - och vad jag menat med det. Men det är helt orimligt att du inte accepterar det. Tycker/tror du inte att jag vet vad jag menat? :?

Svante skrev:
IngOehman skrev:Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.

...det du missar där är de få resonanserna som ligger under stallbacken i frekvensled. De är både påtagliga och smalbandiga.

Nej jag missar dem inte, jag känner väl till dem. Ok?

Och de är INTE smalbandigare (räknat i oktaver) än de som bygger stallbacken, bara glesare (precis som är fallet i ett rum).

Svante skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan säga det nu om du vill: Resonanserna i kurvan du visade är i förhållande till de tonfrekventa resonanser man använder för att spela, klart bredbandiga!

Ja, kanske ska vi lämna begreppen smal- respektive bredbandig, smalt eller brett kan det ju bara bli om man jämför med något. Det är bättre att tala om hur stor bredbandbredden är, tex via en kurva.

Det behövs inte.

Det som behövs är att du accepterar att jag framfört en uppfattning om vad som behövs för att man skall tycka att en musikåtergivning är tillfyllest.

Du måste acceptera att det är min sak att redovisa min uppfattning.

Du behöver acceptera att jag (närmast parentetiskt) valde att nämna att musikinstrument i sig har resonanser, men att de (enligt min uppfattning) inte är så "påtagliga" att de stör, såsom återgivningssystemens resonanser gör. Jag har därtill klargjort att de som är för påtagligare (strängarnas exempelvis) ändå inte är så farliga, och att det beror på att de är modulerbara.

*Till saken kan läggas att även de som finns i fiolkroppen är synnerligen modulerbara - således att de primärt kommer fram när man spelar på själva violinen!

Spelar man på andra instrument så anslås violinens lådresonanser väsentligt mindre. Det är ännu en orsak till att de i de flesta musikfall inte nöter så farligt på hörseln.

Gäller det ett musikstycke där ENDAST en violin står för tonalstringen försvinner just denna möjlighet att modulera instrumentkroppens (förvisso inte så påtagliga, jämfört med strängarna) resonanser. Fortfarande kan de dock moduleras med instrumentets rörelser (och förvisso även något genom mekanisk beröring, som du nämner, fast det är en möjlighet som i praktiken inte har någon större betydelse - läs; som inte används signifikant av de flesta violinister).

Viktigast att minnas kan dock vara att det inte är så svårt att hitta personer som faktiskt finner en soloviolin# kunna vara påfrestande att lyssna till!

Ok? Kan vi vara färdiga med den här diskussionen nu, när jag in absurdum klargjort vad jag menat? Du behöver inte hålla med om åsikterna, men du kan inte rimligtivs berätta vad jag menar, i strid med min egen uppfattning i frågan! :evil:

Vh, iö

- - - - -

#= Det kan vara jobbigare att lyssna till en soloviolin - just på grund av att den specifika modulationsmöjligheten (olika instrumentgrupper) försvunnit.

PS. I en orkester samspelar många violiner i en stämma, och detta minskar därtill resonansernas "samstämmighet". Tittar man på en spektral analys av en stråkkör som spelar en skala är den spektrala signaturen (frånsett stallbacken) klart svårare att se.

PPS. Jag som mätt på ett antal violiner, kan berätta att det finns stora individuella skillnader, och att stradivarius violiner därtill är rätt obehagliga att lyssna till på nära håll - de klingar start och rikt, men även rätt så rått och hest. Det är på avstånd som Cremona-instrumenten brillierar. Men man skall förstås inte glömma att det idag finns nygjorda instrument som faktiskt inte ligger långt efter! Kanske har de till och med fördelar som konsert-instrument jämfört med många av instrumenten från "den gyllene åldern"/"den gyllene orten", men det får man förstås nämna med viss försiktighet... :wink:

Vill för övrigt försiktigt ifrågasätta just Stradivarius-violinenras populäritet. Nåja, kanske inte ifrågasätta, men... av de instrument jag lärt känna live och via inspelningar är de två bästa (Obs: Min subjektiva uppfattning!) båda Guarneri-instrument! :o

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-24 11:04

Tvante ocg Ingvar,

Ser ni inte ett problem när varje ord besvaras med två ord eller ännu fler. Tillväxten blir exponentiell och textmassorna oöverskådliga. :lol: :lol: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-24 12:10

Ang. instrument och störande resonanser.

Har två gitarrer (nja, faktiskt.se fler än 2) som lider av detta. Skulle villja påstå att det är rätt vanligt. De resonanser som stör är de som ligger runt 100Hz eller så och utgörs av "helmholtz-varianten" dvs. den lägsta signifikanta resonansen som stäms av för att ge rundhet och botten till en akustisk gitarr. Vissa modeller stäms av med för resonant klang, förmodligen för att (åtminstone ibland) flirta in sig initiellt med köparen.

Spelstil spelar stor roll men i mitt tycke så är alltid ett tight avstämt instrument att föredra, dock klangligt neutralt såklart.

Två av mina gitarrer är så resonanata att jag måste justera klangen medans jag spelar. Gör jag inte det störs jag av den boom som ligger centrerad runt G# eller så. Tillvägagångssättet är att pressa in gitarrens baksida mot magen... VOILA en bättre mer neutralt klingande gitarr.

Vissa Gibson modeller är bra ur denna synvinkel då de ofta har kraftigt stagat botten och således lämpar sig bättre för en fartfylld "hård" spelstil än tex. vissa Martin och Lowden.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 12:27

Intressant, min senast inköpta akustiska nylonsträngare, några år sedan, valde jag nog väldigt mycket just för att den inte hade någon påtaligt resonant tonområde (eller hur man ska uttrycka det i detta fallet).

Hur jag än utnyttjar hela greppbrädan, kan jag inte annat än få känslan av att den har en väldigt rak tonal tonkurva utan utstickande resonanser.

Älskar denna gitarr, men så spelade jag igenom säkert ett hundratal modeller och flera av samma modell, innan jag slog till.
Musikhandlarens mardrömskund. :wink:

Shiro R-30F

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2006-11-24 12:31

IngOehman skrev:I en fiollåda finns däröver typiskt en grundtonsresonans (Helmoltz från f-hålens luftmassa mot inneslutna luftens fjädring) som oftast är "stämd" till i närheten av G (196 Hz), det vill säga lägsta strängens resonansfrekvens.

På alla fioler som jag provat ligger luftresonansen runt tonen Ciss, ca 280Hz. Det är också från lyftet runt denna frekvens som hela instrumentet får sin fyllighet/botten, inbillar jag mig.
Jag kan inte höra eller känna någon tydlig resonans så lågt som tonen G, medan det ungefärliga cisset svarar ordentligt, även på skitfioler. Hela instrumentet har en rätt go resonans runt denna frekvens, även utan strängar.

Det verkar logiskt att man förlagt lyftet från luftresonansen något högre än lägsta frekvensen på instumentet, för att ha så stort utbyte av den över så stort område som möjligt. (?)

/Om vi snackar fiollåda, så är min byggd av skummat material och har ett synnerligen lågt Q-värde. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-24 12:36

Ja 3 heltoner ifrån är ju onekligen i närheten. :wink:

Kan tillägga att jag har faktiskt träffat på fioler vars f-hålsreso-
nans legat ända nere vid G. De blir lite tonsvagare, men får en
härlig klang. Nästan lite "altiga".

Håller med om allt det övriga avseende erfarenheter av praktiska
instrument som förmedlats av några:

Utstickande resonanser (det vill säga sådana som är för påtagliga)
kan göra i övrigt trevliga instrument olidliga. :(

Morello skrev:Tvante ocg Ingvar,

Ser ni inte ett problem när varje ord besvaras med två ord eller ännu fler. Tillväxten blir exponentiell och textmassorna oöverskådliga. :lol: :lol: :wink:

Skyll inte på mig.

Jag ökar förklaringsmassan bara för att budskapet skall gå fram.
Uppenbart behövdes fler reservationer och mera ingående
beskrivningar än de jag hade med i det första mindre rikliga
inlägget. :o

Jag ogillar att bli oavsiktligt missförstådd, därför försöker jag
alltid att täcka in all risk för missförstånd redan från början. Men
att bli avsiktligt missförstådd är till och med värre. :x Inte
minst på grund av att det inte finns någon metod att hindra det. :(

Den som verkligen vill invända kommer att göra det - även mot
en beskrivning som är invändningsfri. Problemet med dem som
missförstår avsiktligt är ju att de i förekommande fall helt enkelt
kan välja att strunta i de reservationer och förtydliganden som
redan finns på plats i det man skrivit - de är ju ett hinder för de
anmärkningar som de vill framföra. :(

Att man skrivit reservationer och förtydliganden just för att
invändningarna skall undslippas, hjälper så att säga bara mot
anmärkningar från dem som inte invänder för invändandets
skull.

Men - så länge man vill hålla möjligheten öppen att den som
invänder faktiskt gör det med goda avsikter, och alltså INTE gör
det bara för att han eller hon vill invända - alltså när något i det
man skrivit helt enkelt inte gått fram - ja då behöver man ju
förtydliga sig ytterligare!

Närmare bestämt; tills det man velat säga gått fram.

Det är inte mitt önskemål att det skall resultera i enorma text-
massor, men vad skall man göra när de kortare förklaringarna
missförstås - trots att redan dessa hade med (vad jag tycker
borde ha varit tillräckligt) förtydligande komponenter för att alla
missförstånd borde ha gått att undvika?

Vh, iö

- - - - -

PS. Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt
tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-24 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-24 14:18

IngOehman skrev:PS. Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt
tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.

Asch, utgå bara från ett par väl avvägda tumregler så ger sig resten av sig självt.

Hälsn. Michael

Ps. Skojar bara... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-24 14:27

:wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 15:02

Morello skrev:Tvante ocg Ingvar,

Jo, jag förstånkas ofta över den exponentiella tillväxt som drabbar våra diskussioner. Jag tror jag ska byta stil.

IngOehman skrev:Och då är det mig det är svårt att diskutera med? 8O

Ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-24 15:06

Nu bytte svante tecken på exponenten - avklingning uppstod. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-24 15:09

IngOehman skrev:PS. Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.

Tveksamt, varför det? Det är väl inget som hindrar att riktighet och saklighet presenteras på ett kort, koncist och överskådligt sätt?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-24 15:23

Jo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-24 15:24

Svante skrev:Ja, det är inte lätt att diskutera med dig. Jag tänkte när jag skrev det där att det var inte de orden du använde men orkade inte leta upp det riktiga citatet.
IngOehman skrev:Och då är det mig det är svårt att diskutera med? 8O

Ja.

:?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-24 15:26

IngOehman skrev:Jo.

Där ser du hur kortfatat man kan anmäla en avvikande åsikt ;-)
Så vem av oss har "rätt"?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi