Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Sanny_X skrev:patrikf
Varför denna tilltro till Toole?
Tja, varför lita på någon överhuvudtaget?
/ B
adagio skrev:Kan någon sumera eller rätta mitt intryck av vad som skrivits.
Efterklangen ska minskas, men framför allt de tidiga reflexerna.
Sanny_X skrev:Bill50x skrev:Sanny_X skrev:patrikf
Varför denna tilltro till Toole?
Tja, varför lita på någon överhuvudtaget?
/ B
Det verkar ju (som jag tolkar det) att det finns vissa saker de flesta akustiker är överens om. Då dyker Toole upp med avvikande åsikter.
Alltså; finns det något speciellt skäl att lyssna på Toole, eller väljer patrikf enbart Toole för hans uppfattningar skiljer sig från Öhmans?
Hela patrikfs upplägg verkar ju vara att "bevisa" att det finns luckor i Öhmans resonemang.
niklasz skrev:Det bästa är nog att värdera argument i stället för att lita på personer. Jag har fortfarande inte sett de argument som talar för den (något luddiga) bild av lyssningsrummets betydelse som patrikf synes framföra med någon sorts stöd från Floyd Toole.
Återigen, beskriv de mekanismer som talar för att den i verkligheten existerande inverkan som lyssningsrummet har, inte påverkar lyssnaren. Det är argument som kan värderas, men det som hittills framförts kan knappast ses som argument, inte minst mot bakgrund av att patrikf:s tolkning av Toole framstår som omstridd.
Sanny_X skrev:Alltså; finns det något speciellt skäl att lyssna på Toole, eller väljer patrikf enbart Toole för hans uppfattningar skiljer sig från Öhmans?
Hela patrikfs upplägg verkar ju vara att "bevisa" att det finns luckor i Öhmans resonemang.
patrikf skrev:Om det uppfattas att min tolkning av O´Toole är att lyssningsrummet inte påverkar lyssnaren förstår jag att den är omstridd.
O´Tooles artikel handlar bla om vad resultat från modern vetenskap tyder på hur tex reflektioner påverkar upplevelsen/perceptionen. De artiklar O´Toole refererar till dementerar att reflektioner i vanliga lyssningsrum generellt skulle ha de skadliga effekter på lyssningsupplevelsen som det påstås ibland här.
IngOehman skrev:Om du vill att någon skall ha någon som helst tilltro till dina tolkningar av det Toole skrivit, bör du nog dessutom visa att du till att börja med förstått att han heter Toole, och inte "O'Toole"...
Med detta sagt vill jag ännu en gång klargöra att jag inte har invänt mot det som Toole skrivit, så dina antydningar om att det skulle finnas någon motsättning är rent trams. Jag har klargjort att Naqref ställt några relevanta frågor - men att de inte går att utreda utan Tooles medverkan, vilket vi sannolikt inte kommer att få se.
patrikf skrev:Om det uppfattas att min tolkning av O´Toole är att lyssningsrummet inte påverkar lyssnaren förstår jag att den är omstridd.
Vid stereouppspelning av med högtalare är det meningen att det ska ske i normala rum, inte i ekofria kammare. Lyssningsrummet ska påverka alltså, men jag tycker att samverka är ett bättre ord.
patrikf skrev:O´Tooles artikel handlar bla om vad resultat från modern vetenskap tyder på hur tex reflektioner påverkar upplevelsen/perceptionen. De artiklar O´Toole refererar till dementerar att reflektioner i vanliga lyssningsrum generellt skulle ha de skadliga effekter på lyssningsupplevelsen som det påstås ibland här. Att rummets akustik inte påverkar hävdas inte.
Frågan är vilka egenskaper rummet bör ha, eller inte ha.
Vilken effekt har det att man kontrollerar reflexer? Det enda sätt du kan kontrollera reflexer är väl att MINSKA deras påverkan och således är de, inom vissa gränser, att betrakta som onda. Särskillt tidiga reflexer som påtalats om och om igen.patrikf skrev:Adhoc, det finns inget i texten du citaten som säger att reflexer är av ondo heller. Däremot att de bör kontrolleras, som alla egenskaper. Eftersom artikeln du hänvisar är av någon anledning otillgänglig nu, kan jag inte läsa själv, men O´Toole är noga med att påpeka att det är stor skillnad i stereo och multikanalåtergivning och dess sätt att fungera i rummet. Stereoåtergivning kräver en levande akustik för att bygga upp en ljudbild. I multikanalformat "skapas" akustik.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Om du vill att någon skall ha någon som helst tilltro till dina tolkningar av det Toole skrivit, bör du nog dessutom visa att du till att börja med förstått att han heter Toole, och inte "O'Toole"...
Han refererar ju dessutom till sig själv i tredje person som just Toole så han borde veta bäst tycker man.
niklasz skrev:Vad menar du med "meningen att det ska ske i normala rum"? På vilket sätt skulle inspelningar ha kunnat anpassas till ett – eller snarare flera olika – lyssningsrum?
niklasz skrev:Men uppenbart finns det reflexer som har en negativ inverkan. Finns det reflexer som har positiv inverkan, eller är harmlösa? Redogör för fenomenen/experimenten i stället för att bara skriva att du tolkar Toole som att denne har en viss uppfattning. Det blir så mycket lättare att diskutera i så fall.[/b]
patrikf skrev:Jag känner att jag inte kan hjälpa dig mycket längre. Det är dags för dig att göra ansträngningen att läsa artikeln själv snart om du vill veta mer. Fortsatt förhör med mig angående alla detaljer i min tolkning är inte givande för någon.
Mitt syfte är heller inte att pådyvla någon min tolkning utan att peka på att det finns intressant information för den som vill.
Däremot är det intressant att diskutera tolkningar av artikeln med den som har läst den.
niklasz skrev:...Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar.
Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
niklasz skrev:
Om det står något intressant i artikeln är det väl bra att detta redogörs. Det handlar inte om att bedriva ett förhör.
niklasz skrev:Men säg så här. Jag förstår inte poängen med denna tråds sex sidor, om det hela från din sida utmynnar i: Toole har skrivit en intressant artikel som kan vara värd att läsa.
Då hade väl det kunnat sägas redan på första sidan, i stället för att framställa saker och ting som om den så kallade "madrass-skolan" har fel – och att detta visas av Tooles artikel.
niklasz skrev:Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar. Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
patrikf skrev:niklasz skrev:
Om det står något intressant i artikeln är det väl bra att detta redogörs. Det handlar inte om att bedriva ett förhör.
Håller verkligen med.
patrikf skrev:niklasz skrev:Men säg så här. Jag förstår inte poängen med denna tråds sex sidor, om det hela från din sida utmynnar i: Toole har skrivit en intressant artikel som kan vara värd att läsa.
Då hade väl det kunnat sägas redan på första sidan, i stället för att framställa saker och ting som om den så kallade "madrass-skolan" har fel – och att detta visas av Tooles artikel.
Jag startade denna tråd för att jag ville se vad som fanns bakom argumenten för akustiktänkande. Att det efter ca 6 sidor inte har blivit mer än att ifrågasättande och försvar av min tolkning av en artikel är beklagligt. Jag har pekat på argument och redovisat hur man har kommit fram till resultaten de grundas på.
patrikf skrev:Du får gärna visa mig stället där jag hävdar att "madrass-skolan har fel".
Däremot har jag pekat på att det inte ställs samma krav på redovisning när någon hävdar att "det ska vara" tysta haasfönster eller heltäckningsmattor.
patrikf skrev:niklasz skrev:Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar. Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
Fenomen som finns? Hur menar du?
patrikf skrev:Är det egna erfarenheter, eller ideer som av forumets mest aktiva skribenter betraktas som axiom eller något annat?
patrikf skrev:Om en artikel är väldigt relevant för det som diskuteras mycket på forumet borde det i rimlighetens namn vara bra att ta in den i diskussionen. Förhoppningsvis leder det till att kunskapen breddas.
patrikf skrev:Detta är ett kunskapsforum och man ska väl ha högre ambitioner än att bara bevara befintliga åsikter.
patrikf skrev:IngOehman skrev:Toole heter han, om man skall vara noga.![]()
Adhoc, det finns inget i texten du citaten som säger att reflexer är av ondo heller. Däremot att de bör kontrolleras, som alla egenskaper. Eftersom artikeln du hänvisar är av någon anledning otillgänglig nu, kan jag inte läsa själv, men O´Toole är noga med att påpeka att det är stor skillnad i stereo och multikanalåtergivning och dess sätt att fungera i rummet. Stereoåtergivning kräver en levande akustik för att bygga upp en ljudbild. I multikanalformat "skapas" akustik.
IngOehman skrev: Visa gärna ett enda ställe där du har redovisat något relevant argument för något enda av dina
påståenden*.
IngOehman skrev:Det som sagts (av andra än dig) vara orsaker till varför vissa lösningar är goda, har de förklarat
om och om igen, men jag har inte sett en enda tillstymmelse till relevant argument från dig, för
något av de vidlyftiga påståenden som du kommit med.![]()
(Du har ju till och med presenterat mycket av dina påståenden
som om de vore fakta!)
Användare som besöker denna kategori: Conan, Majestic-12 [Bot] och 22 gäster