Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ja, utan last blir lasten för rören induktiv med vansinniga spänningssving som följd.
Svante skrev:Morello skrev:Ja, utan last blir lasten för rören induktiv med vansinniga spänningssving som följd.
Självsvängning, alltså? Eller är det bara att lasten är reaktiv och att den skickar tillbaka effekten in i förstärkaren?
Dynamic skrev:Så en vanlig förstärkare med trissor tar alltså ingen som helst skada av att köras utan högtalare alls på en eller flera kanaler eller att ha olika högtalare på kanalerna tex??
Ragnwald skrev:Varför mår inte en trissförstärkare väl av att man låter den stå med volympoten på full volym, utan att ha sluten/belastad ingång ?
soundbrigade skrev:Alla som äger en hederlig Priboj vet att på chassit står printat "Ej rekommenderat att slå på förstärkaren utan ansluten last".
Skrev någon något om detta, men jag tror det gäller PP-stärkare med återkoppling.
Problemet uppkommer inte på SE-stärkare (vad jag vet) eller katodkopplade PP-steg; alltså där transformatorn sitter som katodlast.
Morello skrev:Känner inte rörpularna till dessa elementära teorier?
soundbrigade skrev:Morello skrev:Känner inte rörpularna till dessa elementära teorier?
Vi är praktiker ...
Vee-Eight skrev:"Vi är" vad?
n3mmr skrev:Vee-Eight skrev:"Vi är" vad?
Såna som inte gillar Barber, kanske??? Count me in, man...
Vee-Eight skrev:n3mmr skrev:Vee-Eight skrev:"Vi är" vad?
Såna som inte gillar Barber, kanske??? Count me in, man...
Mnja, nu gillar jag ju Barber.
Ronnie skrev:Jag testar att låna tråden till att fråga:
Vilka transistorförstärkare + sluten utgång = puff?
Är det bara såna som har en stor tjock kondensator på utgången som tolererar kortslutning?
Skulle bli FNOSKIG om jag hade en förstärkare som inte tålde sluten eller öppen utgång, under alla högtalarexperiment med kablar som ligger och dräller på golvet!
Ronnie skrev:Jag testar att låna tråden till att fråga:
Vilka transistorförstärkare + sluten utgång = puff?
Är det bara såna som har en stor tjock kondensator på utgången som tolererar kortslutning?
Skulle bli FNOSKIG om jag hade en förstärkare som inte tålde sluten eller öppen utgång, under alla högtalarexperiment med kablar som ligger och dräller på golvet!
Vee-Eight skrev:De Burgh? Kristofferson? Rea?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster