perstromgren skrev:Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?
Jag håller med Morgan, blint ska de' va!
En utmärkt utgångspunkt, verkligen. Jag gillar den. Men... Några komplikationer:
1. Ett vin kan vara oändligt bra. Det finns inget som hindrar, att även om man tar den bästa flaska vin mänskligheten har frambringat, att någon tillverkar ett ännu bättre i morgon. Jag tror att man skulle kunna betrakta hifi-på det viset. Men det funkar inte med den definition av "transparens" och med "transparens" som det högsta målet för utrustningen. Men väljer man välljud (subjektivt) så funkar det utmärkt.
2. En hifi- komponent är en del av en systemisk helthet när vi använder den. Detta försöker man lösa med någon sorts fördefinierad kedja - och "allt annat lika" - förbehåll, och understöd av mätning. Det är ungefär som och dricka vin i en helt vitt, madrasserat rum med kontrollerad temperatur - hur kul är det?
Jag börjar fundera på om inte detta handlar om perspektiv, att jämföra med systemvetenskapen ställd i mot datalogin. Skall vi måhanda anlägga ett mer systemvetenskapligt perspektiv och göra användaren till huvudprocess (och hans/hennes upplevelse av systemet) och anläggningen till stödprocess?
En del av mitt jobb är att leda och genomföra testning av webbplatser (jorå, jag gillar också tester och de 1500 sek/h jag får för att göra dem). En av de roliga sakerna man ofta upptäcker är att om systemet är snyggt formgivet med ett snabbt och snärtigt gränssnitt så kommer testreslutaten att peka på FÄRRE fel än om motsatsen råder. Användaren tror att systemet är bättre om det är snyggt och snabbt. Översatt till hifi så låter alltså snygg hifi bättre än ful. Frågan är: - skall verkligen sträva i mot att försöka avgränsa bort den typen av effekter? Om man är konstruktör - Ja. Den vanliga konsumenten, förmodligen - nej. Vi för helt enkelt lära oss att det är så det är och leva med det. Infrån perspektivet och fysikboken räcker helt enkelt inte till för att förklara hela företeelsen - musiklyssning.
Men som sagt - tester utformade på rätt sätt och med ett holistisk synsätt - gärna för mej. Sen får vi klura lite till på hur sådan skall vara utformade. Några saker jag skulle vilja ha in specifikationen till testerna: - Metoden skall vara öppen och beskriven på ett sådant sätt att vem som helt kan läsa den och förstå den, utan förkunskaper. - Fler än en grupp av utvalda skall kunna utföra testerna. Jag väljer gärna bort lite av data- kvalitet om detta kan bytas mot betydligt fler resultat.
Men jag är med...