Kan man göra konsumentupplysning om HI-Fi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-03 19:26

perstromgren skrev:Kan man jämföra med vinköptipsen i DN? Där ger man en upplevelse av kvalitet på en 8-gradig skala (-2 - +5), och väger in priset för att komma fram till om vinet är prisvärt eller inte.

Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.

Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?

Jag håller med Morgan, blint ska de' va!

Håller med, med ett undantag. Prisvärdheten ska avgöras av den som köper vara, inte av någon annan. Vissa tidningar har två skalor vid vintester, en absolut och en där priset vägs in. Det är så det ska vara.

Varför det? Jo, för att man ibland helt enkelt vill veta vad som är bra, bättre bäst utan yttre omständigheter som pris, testrummets storlek, recenscentens vikt och liknande. Om en 0,1 poäng förbättring är värd 50:- kan ju bara köparen bedömma.

Likadant med två förstärkare. Om en 1400:- förstärkare anses mer prisvärd än en 1650:- dito betyder ju inte att den tidigare är bättre i absoluta tal. Bara att testaren inte tycker att prisskillnaden är motiverad. Men det kanske jag tycker?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 21:23

Bill50x skrev:Vem vill hålla på och läsa om HiFi överhuvudtaget? De allra flesta är nöjda om det dom kommer hem med från stormarknaden fungerar och gör det som förväntas. Användarfunktion och enkelt handhavande, snygghet och i viss mån imponatorverkan går långt före sådana subtiliteter om hur det låter... Bara man tror det låter bra så är man nöjd. Fanns det behov av någon objektiv konsumentupplysning så skulle det finnas en.

...

Vem tror att konsummentupplysning eller en vettigare mediastruktur skulle hjälpa?

/ B

Helt sant, visst är det så... men själv passar jag inte in i den bilden riktigt, eftersom jag är en som _vill_ kunna köpa något bra - eller rättare sagt, det viktigaste är att man inte vill bli lurad! Man kan ha ambitioner vad gäller välljud utan att behöva "det allra bästa för pengarna".

Eller så här - det primära är kanske att vägleda konsumenten bort från fällor - saker som är direkt dåliga eller fullständigt onödiga kort sagt. Inte att försöka hitta det "allra bästa för pengarna", vad det är kan ju bara kunden avgöra.

Vad jag menar med "för hög ambitionsnivå" är att hifi-intresserade så lätt glider in på att rangordna och jämföra för att hitta det som är Bäst, när man som hifiköpare kanske bara behöver ett "seal of approval" för det man vill köpa.

"Intresseklubben antecknar" är inte bra "konsumentvägledning" för att raljera lite :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-03 21:34

perstromgren skrev:Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?

En utmärkt utgångspunkt, verkligen. Jag gillar den. Men... Några komplikationer:

1. Ett vin kan vara oändligt bra. Det finns inget som hindrar, att även om man tar den bästa flaska vin mänskligheten har frambringat, att någon tillverkar ett ännu bättre i morgon. Jag tror att man skulle kunna betrakta hifi-på det viset. Men det funkar inte med den definition av "transparens" och med "transparens" som det högsta målet för utrustningen. Men väljer man välljud (subjektivt) så funkar det utmärkt.

2. En hifi- komponent är en del av en systemisk helthet när vi använder den. Detta försöker man lösa med någon sorts fördefinierad kedja - och "allt annat lika" - förbehåll, och understöd av mätning. Det är ungefär som och dricka vin i en helt vitt, madrasserat rum med kontrollerad temperatur - hur kul är det?

Jag börjar fundera på om inte detta handlar om perspektiv, att jämföra med systemvetenskapen ställd i mot datalogin. Skall vi måhanda anlägga ett mer systemvetenskapligt perspektiv och göra användaren till huvudprocess (och hans/hennes upplevelse av systemet) och anläggningen till stödprocess?

En del av mitt jobb är att leda och genomföra testning av webbplatser (jorå, jag gillar också tester och de 1500 sek/h jag får för att göra dem). En av de roliga sakerna man ofta upptäcker är att om systemet är snyggt formgivet med ett snabbt och snärtigt gränssnitt så kommer testreslutaten att peka på FÄRRE fel än om motsatsen råder. Användaren tror att systemet är bättre om det är snyggt och snabbt. Översatt till hifi så låter alltså snygg hifi bättre än ful. Frågan är: - skall verkligen sträva i mot att försöka avgränsa bort den typen av effekter? Om man är konstruktör - Ja. Den vanliga konsumenten, förmodligen - nej. Vi för helt enkelt lära oss att det är så det är och leva med det. Infrån perspektivet och fysikboken räcker helt enkelt inte till för att förklara hela företeelsen - musiklyssning.

Men som sagt - tester utformade på rätt sätt och med ett holistisk synsätt - gärna för mej. Sen får vi klura lite till på hur sådan skall vara utformade. Några saker jag skulle vilja ha in specifikationen till testerna: - Metoden skall vara öppen och beskriven på ett sådant sätt att vem som helt kan läsa den och förstå den, utan förkunskaper. - Fler än en grupp av utvalda skall kunna utföra testerna. Jag väljer gärna bort lite av data- kvalitet om detta kan bytas mot betydligt fler resultat.

Men jag är med...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-03 21:34

perstromgren skrev:[...]Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.[...]

Gör dom? Jag som var övertygad att de läste på baksideetiketten..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-03 21:43

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:Kan man jämföra med vinköptipsen i DN? Där ger man en upplevelse av kvalitet på en 8-gradig skala (-2 - +5), och väger in priset för att komma fram till om vinet är prisvärt eller inte.

Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.

Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?

Håller med, med ett undantag. Prisvärdheten ska avgöras av den som köper vara, inte av någon annan. Vissa tidningar har två skalor vid vintester, en absolut och en där priset vägs in. Det är så det ska vara.

Visst, och så är det nog oftast också. DN, t.ex. särredovisar pris och kvalitet, men väger dem sedan tillsammans.

Martin Colloms hade (har?) en betygsskala som ursprungligen var 0-10, där 10 var full fidelitet. Nu har den skalan gått genom taket, och jag tror han hittat en apparat som överstiger 100... Go figure, som amerikanen skulle sagt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-03 22:10

Harryup skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Om man har fått låna hem kablarna och tycker att dom är fina att titta på och det känns som att det låter bättre för att man mår bättre, är man då lurad?
Tycker att det oftast finns vinklar utifrån en annan persons åsikter och val som man kanske inte tänker på och i dessa lägen kalla dom lurade är nog att ta i för mycket. Dyra kablar intresserar mig lika lite som en dyr projektor vilka en del här tycker är helt ok eftersom den är bra. Kanske personen som köpt dyra kablar trivs minst lika bra med sitt val och skulle aldrig kunna tänka sig att lägga en massa pengar på en dyr projektor och därmed känna sig lurad.

Hmm, jag har en gulglimrande sak ligger här på skrivbordet. Tung är den också, det är nog guld, säkert ½ kg. Vill du köpa den av mig? du får den för bara 10 000:-.

Om du säger att det nog är guld så tycker jag ansvaret ligger på mig att kolla att det är så, alternativt så tycker jag att grejen är så fin att den är värt 10.000 och skulle den råka vara gjord av guld är det ett extra plus.
Tycker inte det är självklart att du har lurat mig om du inte påstår att det är guld fast du vet att det inte är det!!!!
Och där tycker jag att ditt resonemang och många andras här på faktiskt brister. Det är allför vanligt att kalla andra människor för lurade, och det är inget positivt ord att säga till folk eftersom det tas som lite av en dumförklaring av den utsatte.

Den ser ut så här och jag lovar att det är guld i den. Köper du den?
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 10:51

Svante:
Den är faktiskt ganska fin, så om pengar inte spelade någon roll för mig kanske jag skulle nappa. Hellre den där i ett vitrinskåp än en guldtacka.
Men nu börjar det känns det som om du försöker luras.

Men problemet är att eftersom man inte vet vad som utlovats vid ett försäljingstillfälle kanske det som verkar uppenbart som ett lurendrejeri inte varit det ändå. Därför menar jag att man inte kan kalla folk som äger dyra kablar för att vara lurade av någon annan än möjligen sig själva. Det finns massor att köpa i alla branscher där man blir lovad en sak och efteråt kan konstatera att man inte blivit helt nöjd. Så jag kan inte finna HIFI-branschen så som varandes extra konspiratorisk gentemot vanliga kunder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 13:33

Harryup skrev:Svante:
Den är faktiskt ganska fin, så om pengar inte spelade någon roll för mig kanske jag skulle nappa. Hellre den där i ett vitrinskåp än en guldtacka.
Men nu börjar det känns det som om du försöker luras.

Men problemet är att eftersom man inte vet vad som utlovats vid ett försäljingstillfälle kanske det som verkar uppenbart som ett lurendrejeri inte varit det ändå. Därför menar jag att man inte kan kalla folk som äger dyra kablar för att vara lurade av någon annan än möjligen sig själva. Det finns massor att köpa i alla branscher där man blir lovad en sak och efteråt kan konstatera att man inte blivit helt nöjd. Så jag kan inte finna HIFI-branschen så som varandes extra konspiratorisk gentemot vanliga kunder.

Jo, jag försöker luras, och du är skeptisk och det är bra. :wink: Stenen på bilden ligger inte alls på mitt skrivbord, och är egentligen pyrit = järnsulfid, kattguld är väl det vanligaste namnet. Men det brukar också innehålla spår av guld, faktiskt.

Jag har knackat fram sånt själv i gamla gruvhögar.

Jag skulle iaf inte köpa en guldklimp till guldpris om jag inte visste säkert att det verkligen är guld.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-12-07 11:41

Tycker ni att tillverkningort och metod bör ingå i konsumentupplysning?

Dvs om produkten är monterad i Kina av människor (ibland barn) som jobbar 12-16h om dygnet utan övertidsersättning i en ohälsosam arbetsmiljö utan skyddsutrustning till en lön runt US$ 1-6 per dag 7 dagar i veckan 355 dagar om året?

Alternativt att produkten är hantverksmässigt producerad och utvecklad i Sverige/EU i väldigt begränsad serie till ett pris som kanske är 10-50 ggr "kinaprylen". Priset skall vidare täcka utvecklings och marknadsföringskostnader samt avtalsenliga löner, sociala avgifter, skyddsutrustning och avkastning på insatt kapital.

Ni som inte tolererar vissa priser accepeterar samtidigt indirekt ett hänsynslöst utnyttjande av rättslösa industriarbetare (eller mer korrekt industrislavar) i Kina.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 11:52

LeoArietis skrev:Tycker ni att tillverkningort och metod bör ingå i konsumentupplysning?

Dvs om produkten är monterad i Kina av människor (ibland barn) som jobbar 12-16h om dygnet utan övertidsersättning i en ohälsosam arbetsmiljö utan skyddsutrustning till en lön runt US$ 1-6 per dag 7 dagar i veckan 355 dagar om året?

Alternativt att produkten är hantverksmässigt producerad och utvecklad i Sverige/EU i väldigt begränsad serie till ett pris som kanske är 10-50 ggr "kinaprylen". Priset skall vidare täcka utvecklings och marknadsföringskostnader samt avtalsenliga löner, sociala avgifter, skyddsutrustning och avkastning på insatt kapital.

Ni som inte tolererar vissa priser accepeterar samtidigt indirekt ett hänsynslöst utnyttjande av rättslösa industriarbetare (eller mer korrekt industrislavar) i Kina.

Om jag inte minns fel ska väl ursprungsland framgå på alla produkter som säljs? Vad arbetar som monterat ihop prylen har i lön framgår dock inte...

Kina är ett stort land och allt är väl inte lika (illa) överallt. Det är det ju inte här i Sverige heller. Men du har rätt i din kommentar, ett evigt prisjagande (och vinstjagande i företagen) driver produktionen till låglöneländer. På sikt bör dock då dessa länder komma ikapp oss så att löneskillnaderna börjar nivelleras. Ett problem som jag ser det är att vi har alldeles för låga transportkostnader. Om inte annat exemplifieras detta med att fisk som tas upp på vår västkust skickas till Kina för att fileas och paketeras och sedan tillbaka till våra butiker!

Men så länge vi vill ha allt högre löner och mer prylar för våra pengar så får vi leva med detta.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-07 12:32

Någonstans gör man sig ju en föreställning om att hifi skulle utgöra ett undantag från andra branscher när det gäller att utnyttja människor. Kanske beror det på en föreställning om att det inte handlar om industri utan snarare en sorts entusiastverksamhet? Med vetskap om att människor utnyttjades på ett oetiskt sätt för att tillverka en produkt så skulle jag inte köpa den. Det vore på sin plats om man som kund kunde vara säker på att allt har gått schysst till.

Tärnström

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 12:48

JTarnstrom skrev:Någonstans gör man sig ju en föreställning om att hifi skulle utgöra ett undantag från andra branscher när det gäller att utnyttja människor. ... Det vore på sin plats om man som kund kunde vara säker på att allt har gått schysst till.

HiFi är inget undantag från andra branscher. Möjligen är entusiastdrivna små företag annorlunda än stora och kanske globala industrier. Om det sedan handlar om handkarvade schackpjäser eller rörförstärkare i små upplagor spelar nog ingen roll.

Att en konstruktör jobbar dygnet runt i flera år för att skapa en liten förstärkare och sedan säljer den billigt till närmaste kretsen är ju också en form av utnyttjande, om än frivilligt. Jag gissar att IÖ´s timpenning för sina högtalare inte är så imponerande om man räknar in all utveckling etc....

Nu är ju inte pengar allt här i världen men glädje betalar inga räkningar :-)

Men alla som köper massproducerad elektronik får nog räkna med att det är flinka fingrar i låglöneländer som monterat...

/ B

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-12-07 16:30

Kanske dax för en kurs i nationalekonomi. Vilket trod du hjälper dem mest, att köpa av dem så den kan förbättra sina vilkor eller bojkott och svält?

Förstå att ingen vill se sina barn arbet, alla vill ha en bra miljö etc. När valet står mellan mat för dagen (genom att barnen arbetar) eller svält så är valet lätt.

Vid vilken ålder började din farfar arbeta? Vid vilken ålder började hans far? Dom måste också genomgå den process vi gick genom för ett par generationer sedan.

Självfallet ska vi hjälpa dem och det gör vi till största delen genom att köpa deras produkter, efter ett tag har deras industri utvecklats, kapital byggts och barnen kan gå i skola då deras föreldrars löner är nog till mat för dagen.

Sluta nu med vänstertjafset, det tyder bara på okunskap.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-07 16:35

U1 skrev:
Kanske dax för en kurs i nationalekonomi.

Det finns bara en inriktning inom nationalekonomin, eller? Kanske dags för en kurs i socialantropologi?

Tärnström

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 17:51

U1 skrev:Kanske dax för en kurs i nationalekonomi. Vilket trod du hjälper dem mest, att köpa av dem så den kan förbättra sina vilkor eller bojkott och svält?

Såja, lugn å fin nu ;-)

Visst är det så. Genom att exportera teknolgi och köpa deras varor hjälper vi alla till att lyfta dessa länder. Vi har redan sett hur vissa låglöneländer (Estland, Polen och liknande) numera börjar bli för dyra att producera i och man lägger sin tillverkning i tex Kina.

Vad som tar lite längre tid är att förändra strukturerna med plattare hierkier och ett delegerat ansvarstagande. Det är man ännu långt ifrån i många länder. Och det är väl något vi i Sverige ska vara tacksamma för. För vad händer med alla tjänstemannajobb när Herr Indier jobbar effektivare och till halva kostnaden än vad en trött svensk gör? Med dagens allt snabbare internet-förbindelser kan man ju i praktiken arbeta var som helst.

Anledningen till att vi fortfarande har Forskning & Utveckling i Sverige beror till stor del på att svenska ingenjörer är så billiga. Sådana kostar dubbelt så mycket i Tyskland, tre gånger så mycket i USA. Det lönar sig alltså att ta fram nya produkter här, köra nollserie och liten testproduktion och sedan när marknaden är redo för de stora volymerna flyttar man produktionen till Kina.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi