Okej, jag kan skriva lite här om du vill det
Nu hade jag lite pressat schema just den söndagen så jag hann bara med en knapp timmas lyssning. Innan jag kom så hade Metal redan spelat högtalarna på ett par olika placeringar och de stod där han tyckte de lät bättre. Senare efter att jag åkt så hade de visst ändrat så de stod lite mer "toed in" än när jag var där.
Vi kan ta det i två omgångar, först det estetiska, och jag kommer att vara oförlåtande rak i mitt omdöme!

Annars tjänar det inget till att jag skriver mina intryck.
Man ska hela tiden tänka på att detta är ett DIY-projekt, och man ska därtill också tänka på att det är ditt första högtalarprojekt, för visst var det så?
Det estetiska kan man förstås vara hur petig på som helst och göra hur orättvisa jämförelser som helst och eftersom du till en viss del plagierat Sonus Faber så kommer jag att jämföra byggkvalitet och finish med just Sonus Faber Amati Anniversario (finns visst ett av mina foton från Skönt Ljud inlänkad tidigare i tråden) ...

... nej, riktigt så hård ska jag inte vara
Det syns verkligen att du har lagt själen i jobbet, mycket tid och omsorg och du har ju som jag sa tidigare fått till en riktigt snygg högtalare. Ska man vara ytterst petig så kan man förstås granska jämnheten på faneringen och skavanker i lacken men man ska ju inte jämföra med finish på högtalare som är proffslackade. Riktigt snyggt, finns inget mer än att ge två stora tummar upp här och jag är lite avis på att jag inte har hantverkarhänder som du har, eller kanske främst mitt tålamod som inte når fram och det med hästlängder. Bra jobbat!
Ljudet ja..
Jag sa så här tidigare.. Vad ska och kan man egentligen förvänta sig av sina första DIY-högtalare? För mig känns det naturligt att det inte blir kanonbra utan att det är en konst som tar tid att bemästra och inte minst injustering av högtalaren innan man kommer rätt.
En genväg är förstås att köpa färdiga ritningar på en erkänt god konstruktion med komponenter som borgar för en högtalare som spelar bra! Men där ligger nog nyckeln i att slaviskt följa minst lilla steg och om något avvik görs från den förutbestämda helheten må det så vara element, delningsfilter, portar eller lådkonstruktion, volym eller utformning så får man nog räkna med att matematiken inte riktigt går ihop i slutet!
Nu kan jag inte ett smack om att bygga högtalare så jag ska inte ge mig in på att spekulera i vad som kan tänkas justeras men jag kan ändå beskriva vad jag hörde.
Om vi tar toppen av frekvensregistret först så tycker jag att det kändes helt ok, luftigt och detaljerat och inte obehagligt på något sätt.
Ska man snacka bas så måste man förstås ta högtalarplacering i åtanke och de problem med försvinnande, förstärkt eller annan karaktär på bas basen som just placeringen slår väldigt hårt på. Eftersom högtalarna inte flyttades medan jag var hos Metal så kan jag inte uttala mig om eventuella förändringar i just lågbasen men Metal tyckte att det lät bäst bas där de stod vid lyssningen och jag litar på Metal
Jag har lyssnat hos Metal tidigare och hans rum är naturligt befriat från framträdande problem med akustiken även om rummet är helt obehandlat. Allt är naturligtvis relativt men ett obehandlat rum kan ju låta hemsk (!) men här låter det helt ok.
Tillbaka till högtalarna och ljudet, jag ska försöka beskriva det jag hörde på ett så lättförstått sätt som möjligt men det är alltid svårt att finna ord för att beskriva det man upplever på ett korrekt sätt.
Vi spelade en mängd väl känd musik och över lag så kändes det lite "fel" från start. Det kändes som att musiken saknade tyngd på ett sätt som jag inte upplevt tidigare, det hade inte med lågbasen att göra eftersom den är man ju smärtsamt medveten om att den beter sig på så många olika sätt i olika rum, utan det rörde sig mer om mellanregistret.
Röster hade tappat din pondus och det blev mer och mer klart att större delen av det nedre mellanregistret och den övre basen kändes kraftigt dämpad, för att inte säga i det närmaste bortblåst. Resultatet blev lite märkligt, mina ord till Metal var:
"det känns som en liten fin satellit på toppen som spelar med en subwoofer i botten och att de delar allt för tidigt så det uppstår ett glapp mellan dem två".
Sedan spelade lågbasen lite odefinierat och yvigt där längst med men det ska jag inte säga mycket om, det är svårt att göra en korrekt bedömning när kopplingen mellan det längre mellanregistret, övre-, mid- och den speladen lågbasen inte fungerar.
Detta är ett fenomen som jag aldrig tidigare hört, i och för sig har jag bara lyssnat på DIY-högtalare vid ett annat tillfälle men då rörde det sig om direkt kloning av en stativhögtalare.
Det som känns viktigt här är att det är ditt första hemmahögtalarprojekt (?) och att du har lyckats särdeles bra med högtalarens estetiska framtoning och med lite jobb på resten så får du säkert till så att den spelar homogent från topp till botten. Men som sagt var, jag kan inget om DIY-högtalare och vad som kan tänkas vara fel kan, vill och ska jag inte spekulera i men jag håller tummarna att du får till det så att de låter lika bra som de ser ut!!!
Snygg möbel subwoofern blev förresten