StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-12-05 01:55

omfg... kanonsnyggt. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-09 04:20

I onsdags transporterade jag subben till farsans garage för att fixa det sista. Mitt mål var att den skulle vara klar på fredag eftermiddag så att jag kunde ta den till min bror och provlyssna. Nu har jag inte tid att lägga upp alla bilder i natt, men dom kommer sen.

Jag höll på hela dagen i dag, ca 8 timmar, innan den var klar så vi hann inte spela så mycket eftersom klockan var ca 22:00 innan den var på plats och spelade.

Det strulade mycket med kablar och sånt men till slut så fick jag igång det. :)
Först blev jag lite besviken på ljudet. :( Men jag hade nog alldeles för höga förhoppningar! Och när vi hade spelat ett tag så blev jag ganska nöjd ändå, men jag hann inte ställa in ljudet så noga.

Sen blir det en helt annan sak när vi om ca 3 veckor får vårat hus, då får jag ställa in ljudet mer noggrannt. Sen får jag justera rörlängd och dämpmaterial tills jag blir nöjd! :wink:

Två bilder kan jag iallafall bjuda på i kväll! :)
Bild

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-09 06:07

Jag blir verkligen imponerad av dina hantverksskickligheter! Proffsigt värre. :D
Dessutom imponeras jag även av din energi och lust att göra saker själv, och dessutom med ett mycket bra resultat.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-09 09:24

Diskretaste subben någonsin? Otroligt snyggt!

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-12-09 10:03

Mycket snygg, du kan verkligen det här. Folk kommer definitivt bli lurad och försöka dra ut lådorna.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-09 12:55

wayfarer skrev:Mycket snygg, du kan verkligen det här. Folk kommer definitivt bli lurad och försöka dra ut lådorna.

Vad händer då ? 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-11 02:22

Ja, den blev väldigt diskret! :) Jag blev faktiskt riktigt nöjd med utseendet på subben! Om nån försöker öppna en låda så tror jag att m4 gängen i handtagen går sönder först. :wink:

I onsdags skulle jag använda farsans såg som han har skrytit mycket om. Jag tänkte kapa rören med den eftersom det är nästan helt omöjligt att såga rakt med en vanlig såg. Typ fogsvans.

Men det gick inte så bra eftersom klingan var för liten så det gick inte kapa röret. När jag skulle backa ut röret ur sågen så kilade det fast mellan sågen och klingan och röret drogs in i sågen och sen var det tvärstopp, blink i lyset och rök kom ut ur sågen! 8O
Bild

Sen drog jag iväg och spelade innebandy och när jag kom tillbaka så hade farsan fått loss röret och sågen fungerade igen. :) Men snittet i röret blev inte så rakt och fint som jag ville! :D
Bild

Så då fick jag ta den vanliga sågen och hand-såga alla bitar. Här har jag provmonterat ihop ett rör. Det är vinklat för att komma runt staget i lådan.
Bild

Här kollar jag om det passar i lådan.
Bild

Och här är det andra klart.
Bild

Sen klarlackade jag undersidan på lådan.
Bild

Sen tillverkade jag en jigg för att få raka fina kanter på rören. Här är undersidan på jiggen.
Bild

Och ovansidan. Jag använde alltså det enda verktyget jag har som har bra precision. Fräsen. :)
Bild

Det gick jättebra! :)
Bild

Jag gjorde även en jigg med röret snett för att fräsa till kanterna på rören som var snekapade.
Passformen blev riktigt bra.
Bild

För att få portarna att passa så fräste jag bort lite på både in- och utsidan. Här fräste jag på fri hand.
Bild

Bild

Bild

Nu passade det bättre. :)
Bild

Här är alla bitar redo att monteras ihop.
Bild

Här är resten av subben lackad. Jag använde en halvmatt klarlack.
Bild

Sen tog jag limpistolen och limmade ihop rören. Jag använde så lite lim som möjligt, och sen plastade jag ihop dom. Jag använde plast och glasfiber för att det limmar bra, tätar bra och gör röret lite stadigare.
Bild

För att få den innre porten förbi staget så sågade jag till porten med sticksågen.
Bild

Här är rören klara. Jag har spacklat och slipat alla skarvar så att alla små kanter är borta.
Bild

Bild

Som dämpmaterial så tog jag allt jag hade. Lite vanligt dämpmaterial från Hifi-kit och lite fårull. Det blev så här mycket till varje låda
Bild

Här har jag monterat rör och basar och stoppat i dämpmaterialet och dragit högtalarkablar till förstärkarna. Jag har även monterat reglar 45x45mm för att ha som handtag. Jag har även skruvat dit reglar tvärsöver för att man inte ska få fingrarna sönderklämda när man ställer ner den. Jag vägde subben innan jag monterade element, rör, förstärkare, handtag och fötter. Då vägde den ca 125kg. Så jag gissar att den väger 140-150 kg nu. :D
Bild

Transporten gick bra, men det var ganska jobbigt uppför den lilla trappen (ca 6 trappsteg) i brorsans hus.
Bild

Förstärkarna monterade.
Bild

Bild

Och subben på plats.
Bild

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-11 08:43

Riktigt snyggt snickeriarbete :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-11 09:46

Man blir ruskigt impregnerad och lägger på direkten ner alla tankar om att bygga sig en tvbänk själv...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 10:11

Du är ju bara för sanslös grabben :D

... och bra fotograf är du också!

I mitt nästa liv ska jag bli lika duktig som du, i detta är det kört :-)

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-11 20:28

ruggigt snyggt....jag hade planer på nånting liknande...men tyckte det blev för jobbigt :)

men det är kul å se att det blev så bra! du har ju lite speciella metoder till allting men i slutändan verkar det ändå blir väldigt bra !

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-11 21:41

Tjenare,

Snyggt jobb måste jag börja med att få säga.

Det sjuka är att jag själv påbörjade ett projekt som blir väldigt snarlikt ditt i själva formen, fast det är bara på en stativhögtalare i dagsläget. Jag har beställt lite olika fanérsorter från staterna (ett hett tips om man vill ha lägre pris och större utbud).

Har du något bra tips på vartifrån man kan köpa element? Jag har köpt mina från hifikit men jag skulle gärna vilja ha lite större utbud känner jag? Gärna med färdiga filter då jag är dålig på att löda. :(

Du skriver att din finish inte blev 100%, vad är det du främst skulle vilja bättra på? Så att jag har ytterligare några saker att tänka på då jag bygger. Jag kör dock med böj-mdf och kontaktlim för att fästa fanéren. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-11 22:59

Tack för kommentarerna grabbar! :)

Haakan: Jag har nog lite speciella metoder, men alla gör vi saker olika och man tar ju vad man har. Jag har bra tillgång till glasfiber och plast så det använder jag till mycket.
Men med subben så använde jag väl ganska så vanliga metoder? :wink:

Grubbe: Jag har beställt element och filterkomponenter från AudioComponents.nl. Men jag vet inte om det finns några seriösa kit med färdiga delningsfilter. Men det finns det säkert nån annan som vet, så starta en ny tråd och fråga. :wink:

Stativarna är jag riktigt nöjd med, men framhögtalarna är inte perfekta. Kolfibern blev dålig på en som du kan se några sidor tidigare i tråden och fanéringen gick ju inte så jättebra heller, så om ljuset ligger fel så ser man att det inte är helt slätt. Dessutom så kan man se diverse småfel på lacken också om ljuset är fel. Men jag har 3 spotlights mot dom och då är det inga problem.

Det kommer snart en bedömning av högtalarna, både ljud och utseende så då får ni en mer objektiv bedömning.

Subben är väldigt nära 100%, men den har inte i närheten av samma höga finnish så den var betydligt lättare att få till. Det är faktiskt det första jag har byggt som morsan tycker är snyggt. :)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2006-12-12 10:47

Hejsan Stefan...

Det var ett STORT projekt som du har/håller på med, som inte bara är fin fint utan också j-----t fin måste jag säga...

Du håller också till i skellefteå såg jag, så en liten fråga, vars ska man handla faner här i Staaan?

Grubbe skrev: Jag har beställt lite olika fanérsorter från staterna (ett hett tips om man vill ha lägre pris och större utbud).

Även en liten fråga till dig GRUBBE, vars någon stans har du beställt ifrån?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-12 17:17

The-Master skrev:Även en liten fråga till dig GRUBBE, vars någon stans har du beställt ifrån?

Jag är ifrån Norsjö så vi verkar vara ett par stycken från samma ställe ungefär.

Fanéren beställde jag från ett par olika trähandlare på www.ebay.com Surfa in där och sök på veneer (fanér på engelska) så kommer du att få ett utbud man inte trodde existerade. Speciellt om man som jag gillar lite ovanliga flammiga träslag. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-12 18:00

Grubbe skrev:
The-Master skrev:Även en liten fråga till dig GRUBBE, vars någon stans har du beställt ifrån?

Jag är ifrån Norsjö så vi verkar vara ett par stycken från samma ställe ungefär.

Fanéren beställde jag från ett par olika trähandlare på www.ebay.com Surfa in där och sök på veneer (fanér på engelska) så kommer du att få ett utbud man inte trodde existerade. Speciellt om man som jag gillar lite ovanliga flammiga träslag. :)

Jag beställde mitt fanér på www.fanerkompaniet.se

Jag anade att du var från Norsjö och har haft sveriges grymmaste M3a! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 18:24

Ojoj, sanslöst imponerande, Stefan!

"...vars ska man handla faner..." - kan bara vara V-botten! :D (Farfar från Norsjö och farsan uppvuxen i Skelleftehamn.)

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-12 18:45

StefanA skrev:

Jag anade att du var från Norsjö och har haft sveriges grymmaste M3a! :)

Bild

Den här menar du? :oops: Njaae, den var okej, men Sveriges grymmaste är väl att ta i..

Jag gillar dock dina högtalare skarpt, du har inga planer på att våtslipa lacken med kloss för att få den lite jämnare? Våtslipa med p2600/p3000 och sedan maskinpolera? Det kommer jag att göra på mina och jag hoppas på ett bra resultat. :)

Farfar från Norsjö? Vad heter han i efternamn? :D

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-12-12 19:06

Du är sjukt duktigt! Allt du tar i blir snyggt! 8O

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-13 00:35

Almen: Ja, "Vars" är ett väldigt bra ord som vi använder mycket här uppe. :wink:

Grubbe: Precis den M3an. :)
Jag har funderat på att finslipa och polera, men lackens blankhet är jag nöjd med. Problemet är att det är några småsaker i fanéren som inte är helt bra...
Nu får du ta och starta en egen tråd med dina högtalare. Med tanke på arbetet du lägger ner på bilarna så är jag ganska säker på att högtalarna blir nånting utöver det vanliga också! :) Och ta många bilder. Jag har sett att du även är duktig med kameran. :wink:

Det är inte min farfar som är från Norsjö. Det är Almens.

micke5721: Det är inte sant att allt jag tar i blir snyggt. Speciellt det jag tar i i köket blir inte ofta snyggt. :D

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-12-13 00:39

Några nya lyssningsintryck?

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-13 06:56

StefanA skrev:
Det är inte min farfar som är från Norsjö. Det är Almens.

Jag visste inte hur man Quotade flera användare i samma inlägg... :oops:

Men jag ska plåta mycket, eller jag har redan plåtat lite men jag tänkte lägga upp lite bilder mot helgen kanske, då jag har monterad sidostyckena. Jag hoppas bara att jag hinner få fanéren. :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-13 12:22

Nusse skrev:Några nya lyssningsintryck?

Ja, faktiskt. :)

Så här ligger det till: För två helger sen så lastade jag in mina framhögtalare i bilen för transport till min jobbarkompis. Dom är några killar som är medlemmar i Hififorum och har en egen liten avdelning där som dom kallar Hifi-norr. Dom brukar åka runt i dom norra delarna av landet och lyssna på olika anläggningar och sen göra bildrepotage på Hififorum.

Så jag tänkte att dom skulle få göra det nu också, men det blev visst för lite bilder för ett bildrepotage, så det blir inget sånt. Och för att läsa på Hifinorr så måste man vara medlem och det är inte jag. Alltså vet jag inte än vad dom har skrivit än. Men förhoppningsvis så får jag snart ett mail med deras lyssningsintryck så jag kan lägga in det här. :)

Men jag kan väl säga att jag själv blev förvånad vilken skillnad det var på ljudet hos Metal (Min jobbarkompis), och här. Det lät sjukt mycket bättre där! :) Det är bra, men jag insåg att det kommer att bli ganska dyrt eftersom högtalarna var väldigt tungdrivna och vill ha mycket effekt.

Så snart kommer en bättre bedömning av lite mer rutinerat folk. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-13 12:27

Grubbe skrev:Farfar från Norsjö? Vad heter han i efternamn? :D
Alm, Ernst i förnamn. Och ja, det är han som vann första vasaloppet. 8)

Är vi släkt? :o

Användarvisningsbild
EuphoniC

Inläggav EuphoniC » 2006-12-13 19:27

Stefan: Har inte Metal förmedlat intrycken??? 8O

Då tycker jag att du ska pressa honom om det, förresten hörde jag att du var intresserad av att gå med i "gänget", i så fall så kan du skicka mig ett PM/mail så kan vi snacka vidare om det! :)

Väldigt snygga högtalare du har fått till, jag önskar att jag hade ditt tålamod. Den som inte ger sig i första taget får nog till det till slut!

Appropå Norsjö, en till från Norsjö här, eller ursprungligen från kanske man ska säga, har bott i Skeå sedan '91 nåt.

/Jonas (grundare/admin HiFiNorr)

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-13 20:24

Fan vad lustigt med så många med Norsjö/Skellefteå-anknytning. Jag tror dock inte att jag är släkt med någon från skidåkar-släktet. :roll: :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-14 07:40

EuphoniC: Jo, han har väl sagt vad han tykte men jag vill ha det nerskrivet så jag kan klistra in det här.
Men du var väl också dit och lyssnade? I så fall kanske du kan skriva här vad du tyckte. Det skulle vara kul att höra. :)

På tal om Norsjö så hörde jag att dom har döpt en väg efter din farfar Almen. I förrgår tror jag att det var.

Användarvisningsbild
EuphoniC

Inläggav EuphoniC » 2006-12-14 08:45

Okej, jag kan skriva lite här om du vill det :)

Nu hade jag lite pressat schema just den söndagen så jag hann bara med en knapp timmas lyssning. Innan jag kom så hade Metal redan spelat högtalarna på ett par olika placeringar och de stod där han tyckte de lät bättre. Senare efter att jag åkt så hade de visst ändrat så de stod lite mer "toed in" än när jag var där.

Vi kan ta det i två omgångar, först det estetiska, och jag kommer att vara oförlåtande rak i mitt omdöme! :wink: Annars tjänar det inget till att jag skriver mina intryck.

Man ska hela tiden tänka på att detta är ett DIY-projekt, och man ska därtill också tänka på att det är ditt första högtalarprojekt, för visst var det så?

Det estetiska kan man förstås vara hur petig på som helst och göra hur orättvisa jämförelser som helst och eftersom du till en viss del plagierat Sonus Faber så kommer jag att jämföra byggkvalitet och finish med just Sonus Faber Amati Anniversario (finns visst ett av mina foton från Skönt Ljud inlänkad tidigare i tråden) ... :lol: ... nej, riktigt så hård ska jag inte vara :wink:

Det syns verkligen att du har lagt själen i jobbet, mycket tid och omsorg och du har ju som jag sa tidigare fått till en riktigt snygg högtalare. Ska man vara ytterst petig så kan man förstås granska jämnheten på faneringen och skavanker i lacken men man ska ju inte jämföra med finish på högtalare som är proffslackade. Riktigt snyggt, finns inget mer än att ge två stora tummar upp här och jag är lite avis på att jag inte har hantverkarhänder som du har, eller kanske främst mitt tålamod som inte når fram och det med hästlängder. Bra jobbat!

Ljudet ja..

Jag sa så här tidigare.. Vad ska och kan man egentligen förvänta sig av sina första DIY-högtalare? För mig känns det naturligt att det inte blir kanonbra utan att det är en konst som tar tid att bemästra och inte minst injustering av högtalaren innan man kommer rätt.

En genväg är förstås att köpa färdiga ritningar på en erkänt god konstruktion med komponenter som borgar för en högtalare som spelar bra! Men där ligger nog nyckeln i att slaviskt följa minst lilla steg och om något avvik görs från den förutbestämda helheten må det så vara element, delningsfilter, portar eller lådkonstruktion, volym eller utformning så får man nog räkna med att matematiken inte riktigt går ihop i slutet!

Nu kan jag inte ett smack om att bygga högtalare så jag ska inte ge mig in på att spekulera i vad som kan tänkas justeras men jag kan ändå beskriva vad jag hörde.

Om vi tar toppen av frekvensregistret först så tycker jag att det kändes helt ok, luftigt och detaljerat och inte obehagligt på något sätt.

Ska man snacka bas så måste man förstås ta högtalarplacering i åtanke och de problem med försvinnande, förstärkt eller annan karaktär på bas basen som just placeringen slår väldigt hårt på. Eftersom högtalarna inte flyttades medan jag var hos Metal så kan jag inte uttala mig om eventuella förändringar i just lågbasen men Metal tyckte att det lät bäst bas där de stod vid lyssningen och jag litar på Metal :oops:

Jag har lyssnat hos Metal tidigare och hans rum är naturligt befriat från framträdande problem med akustiken även om rummet är helt obehandlat. Allt är naturligtvis relativt men ett obehandlat rum kan ju låta hemsk (!) men här låter det helt ok.

Tillbaka till högtalarna och ljudet, jag ska försöka beskriva det jag hörde på ett så lättförstått sätt som möjligt men det är alltid svårt att finna ord för att beskriva det man upplever på ett korrekt sätt.

Vi spelade en mängd väl känd musik och över lag så kändes det lite "fel" från start. Det kändes som att musiken saknade tyngd på ett sätt som jag inte upplevt tidigare, det hade inte med lågbasen att göra eftersom den är man ju smärtsamt medveten om att den beter sig på så många olika sätt i olika rum, utan det rörde sig mer om mellanregistret.

Röster hade tappat din pondus och det blev mer och mer klart att större delen av det nedre mellanregistret och den övre basen kändes kraftigt dämpad, för att inte säga i det närmaste bortblåst. Resultatet blev lite märkligt, mina ord till Metal var: "det känns som en liten fin satellit på toppen som spelar med en subwoofer i botten och att de delar allt för tidigt så det uppstår ett glapp mellan dem två".

Sedan spelade lågbasen lite odefinierat och yvigt där längst med men det ska jag inte säga mycket om, det är svårt att göra en korrekt bedömning när kopplingen mellan det längre mellanregistret, övre-, mid- och den speladen lågbasen inte fungerar.

Detta är ett fenomen som jag aldrig tidigare hört, i och för sig har jag bara lyssnat på DIY-högtalare vid ett annat tillfälle men då rörde det sig om direkt kloning av en stativhögtalare.

Det som känns viktigt här är att det är ditt första hemmahögtalarprojekt (?) och att du har lyckats särdeles bra med högtalarens estetiska framtoning och med lite jobb på resten så får du säkert till så att den spelar homogent från topp till botten. Men som sagt var, jag kan inget om DIY-högtalare och vad som kan tänkas vara fel kan, vill och ska jag inte spekulera i men jag håller tummarna att du får till det så att de låter lika bra som de ser ut!!!

Snygg möbel subwoofern blev förresten :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-14 16:48

Tack för att du orkade skriva ner dina intryck av högtalarna. :) Jag uppskattar att du är ärlig och pekar på bristerna, så att jag kan åtgärda det sen.

Som jag sa till Metal och Krellman så ska jag först göra klart biorummet och köpa ny förstärkare, sen får jag väl bjuda in till en liten lyssnings-träff. Om problemet med mellanregistret kvarstår så får jag kontakta nån som kan det här med att bygga högtalare och som kan mäta upp dom.
För det måste ju på nått sätt gå justera det i delningsfiltret...

Angående utseendet så tycker jag att dom såg lite tråkiga ut hos Metal. Här hemma är dom upplysta av 3 spotlights, så då blir kolfibern mer levande. :)

Användarvisningsbild
Grubbe

Inläggav Grubbe » 2006-12-15 22:37

StefanA, du har ett pm! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum