RogerGustavsson skrev:Kör själv i WAV-format men då är det 16-bit, 44.1 kHz. Det är det väl alltid med WAV? Följande förklaring från wikipedia:
Though a WAV file can hold compressed audio, the most common WAV format contains uncompressed audio in the pulse-code modulation (PCM) format. PCM audio is the standard audio file format for CDs at 44,100 samples per second, 16 bits per sample. Since PCM uses an uncompressed, lossless storage method, which keeps all the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format for maximum audio quality. WAV audio can also be edited and manipulated with relative ease using software.
Den där Presonus inspire 1394 vet jag inget om men databladet är rätt knapphändigt. Presonus Firebox har lite flera data angivna inte minst en uppgift om mikrofoningångens brusgolv, -125 dB. Har dåliga erfarenheter av just brusande mikrofoningångar. BAMBAMs exempel på inspelningar brusar rejält och har ett konstigt frasande i bakgrunden (taget från minnet då jag inte har tillgång till de ljudspåren för ögonblicket). Tydligen har avståndet till mikrofonerna varit stort och utstyrningen för låg. Dessutom borde han ha lagt på en bashöjning då riktade mikrofoner får basfall på långa avstånd. Mina egna inspelningar brusar nästan inte alls vid jämförelse och då har mikrofonförstärkaren inte ens balanserade ingångar. Mikrofonernas egenbrus är också en faktor att ta med om man vill spela in lågmälda instrument. En inspelning av tre violiner och piano jag gjorde hade max ca 92 dB vid mikrofonerna. Hade velat vara lite närmare med mikrofonerna och hade då fått kanske 4-8 dB till men är det live så är det. Räknar man mot mikrofonernas brusgolv på ca 15 dB, ger det ett signal/brusförhållande på 77 dB. Vid liveinspelning av sådan musik är oftast applåderna starkare än musiken. Hemma brukar två fioler ge max 95 dB på en meter. Var det piano och något mer du tänkte spela in?
Angående Wav formatet så kan man ha 192kHz 24 bitars wav filer utan
problem. Wav headern läses av mediaprogrammen som hanterar
innehållet om de kan.
44.1/16 råkar ju bara vara standard formatet för CD Wav.
http://www.presonus.com/firebox.html
DAC Dynamic Range 110dB
125 dB EIN för firebox är nog mera ett teoretisk värde,
min gissning är att 110dB specen (eller lägre) är närmare sanningen för signal/brus.
http://www.presonus.com/inspire1394specs.html
- THD+N < 0.008%
- S/N > 95dB
Ja jag tror inspire kan brusa lite mer, jag har hört åsikten att inspires mic förstärkarens bruskaraktäristik är "Trevligt".
Sedan brusar ju alla mikrofoner dessutom.
http://www.samsontech.com/products/rela ... an_v1a.pdf
Samson C03 har eqvivalent noice level = 23dB relativt brusig.
Max level 142dB
Dynamic range 119dB
Sensitivity -40dBV/pa
Vi kan jämnföra tex med en annan mic
Marshall MXL 604 Specifications
* Type: Condenser pressure gradient mic with large 20 mm diaphragm
* Frequency Range: 30Hz-20kHz
* Polar Pattern: Cardioid
* Sensitivity: 15mV/Pa
* Impedance: 150W
* Signal to Noise Ratio: 77dB (Ref. 1Pa A-weighted)
* Equivalent Noise Level: 17dB (A weighted IEC 268-4)
* Maximum SPL for 0.5% THD: 137dB
Ja vart ville jag egentligen komma...
Jag har valt inspire istället för firebox pga prisskillnaden 199usd istf 300usd, när det gäller ingångar så var inte skillnaden av så stor betydelse.
Antalet utgångar har inget värde för mig.
Brusnivån bedömde jag som good enough, om jag lyssnar på en nivå
så att jag hör bruset från mickförstärkaren så finns +95dB ytterligare att
ta till och då passeras 120dB (smärtgränsen snabbt).
Det är ju tex MYCKET högre än ca 60dB som vi har på P2 på FM bandet.
Mitt mål var att skaffa en utrustning som var märkbart bättre än en sony minidisk
när det gällde signal brus och distorsion.
Angående min inspelning som du har hört så var det stycket inspelat
rakt upp och ned utan "gain riding" eller kompression så det fanns nog
alltid runt 20-30 dB headroom på den delen av inspelningen.
Andra delar som du inte hört med kyrkokören låg närmare
klippningsgränsen vid cresendo.
Ja det fanns nog mera brus än nödvändigt.
Jag kommer inte ihåg om jag hade omvandlat från 44.1/24 till 44.1/16
innan jag lade upp det på ftp sharet.
- B