V+H=M

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

V+H=M

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 11:48

Funderingar igen över ett ämne jag inte alls behärskar, men är nyfiken på. :)

Det är väl så här att om man spelar in digitalt i ex 2-kanaler (mick A/D), så spars ju kanalerna var för sig på hårddisken.
Att jämföras med analoga masterband, där varje kanal ligger helt separerad och kan avlyssnas så.

Fråga 1. Sker någon som helst justering av respektive signal (Masterband) inför eller vid själva graveringen av LP-matrisen ?

Fråga 2. I det digitala fallet ska ju båda kanalerna mixas samman till en kanal. Sker något som helst destruktivt med ljudet (mätbart eller hörbart) efter denna process ?

Fråga 3. Är det möjligt att spela upp de råa digitala kanalerna helt utan sammansmältning, direkt i från hårddisken ?
Och i sådant fall har man något att vinna på det ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 12:30

Kan du förtydliga frågorna något? Hänger inte riktigt med. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 12:44

Inte du heller ? :wink:

På en cd-/DVD-skiva ligger ju alla kanaler som ett ända spår och tolkas ju digitalt till flera kanaler 2, 5 eller 7 etc.
Avläses optiskt, förmedlas till en A/D-omvandlare.

Jag tänker börja göra egna 2-kanal mickinspelningar till datorn, därav mina frågor.

När man bränner en skiva, ska ju alla kanaler mixas till ett spår.

Eller hur funkar det i en DAT-bandare tex ?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-05 13:28

Ragnwald skrev:Inte du heller ? :wink:

På en cd-/DVD-skiva ligger ju alla kanaler som ett ända spår och tolkas ju digitalt till flera kanaler 2, 5 eller 7 etc.
Avläses optiskt, förmedlas till en A/D-omvandlare.

Jag tänker börja göra egna 2-kanal mickinspelningar till datorn, därav mina frågor.

När man bränner en skiva, ska ju alla kanaler mixas till ett spår.

Eller hur funkar det i en DAT-bandare tex ?

NEJ dom ska inte mixas till ett spår. Inte om du menar "ett ljudspår".

På en CD ligger samplen i ordning vänster(1),höger(1),vä(2),hö(2) ........

dvs först kommer 16 bittar för vänster, sen kommer 16 bittar från höger kanal för samma tidpunkt. De digitala kretsarna delar upp i en vänsterström och en högerström, och S/A-omvandlar dom var för sig (fast synkromiserat).

Så, nä, man mixar inte.
Man kodar och sammanfogar, vilket är nåt annat.

Det ligger likadant i en okomprimerad WAV-file på datorn, så när du bränner CDn tar datorn bara bort filhuvudet (den del av data som beskriver filens innehåll), och skickar den råa bitströmmen direkt från filen till CDn utan annan åtgärd än vad som beror av byte-ordningen inom 16-bitarsorden på datorn.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 13:52

Ok, men jag tänkte på processen där man fogar samman flera inspelade kanaler.
De kan ju vara inspelade vid flera olika tillfällen.
Medhörning vid inspelning som på en analog bandare kanske inte går då ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 14:07

Ragnwald skrev:Ok, men jag tänkte på processen där man fogar samman flera inspelade kanaler.
De kan ju vara inspelade vid flera olika tillfällen.
Medhörning vid inspelning som på en analog bandare kanske inte går då ?

Jo då. Du kan lägga på nästan hur många spår som helst efter den första tagningen. Du kan också välja vilket eller vilka spår du vill lyssna till när du gör ytterligare pålägg.

Du kan görra allt som an analog bandare kan göra med en digital inspelning + en kvadrazillion saker till.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 14:21

Skönt att höra. Ska bli riktigt skoj.

Men finns det något facknamn för just processen när man (hur jag nu ska uttrycka mig) binder ihop alla digitala kanaler för att bränna en skiva ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 14:34

Ragnwald skrev:Skönt att höra. Ska bli riktigt skoj.

Men finns det något facknamn för just processen när man (hur jag nu ska uttrycka mig) binder ihop alla digitala kanaler för att bränna en skiva ?

Mixning!?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-05 15:09

Ragnwald skrev:Skönt att höra. Ska bli riktigt skoj.

Det låter fortfarande oklart vad du egentligen vill..

Man kan i bättre ljudprogram ( tex Audition, Audacity osv) spela upp en kanal medan man spelar in en ny (pålägg)

Kravet är att man kan göra det med minimal delay, annars får man lustiga effekter.

Man kan spela in 2 nya medan man lyssnar på 2 gamla, dvs pålägg i stereo.
Eller spela upp en mixning av en massa gamla medan man spelar in ett antal nya. Osv.

Sen kan man mixa ihop, t ex ett antal monospår till en ev pannad mix, eller ett antal stereospår till en stereomix.

Ljudoprogrammen behandlar ljuddata som om det vore analoga separata ljudspår på en multikanalbandspelare.

Men: vad vill du uppnå: En stereoinspelning där akustiken också spelas upp i stereo? Eller en stereoinspelning där individuella ljud är inpannade i ljudbilden, och där akustiken också är i mono?

Och vad utgår du från? En massa monoljud (en mik framför ett instrument, en mik framför sångarens mun, åså struntar du i akustiken) eller en eller flera stereoinspelningar som också återger rummets spatiala egenskaper?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 15:39

Som sagtens, möjligheterna är ooooändliga! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 16:53

n3mmr skrev:Sen kan man mixa ihop, t ex ett antal monospår till en ev pannad mix, eller ett antal stereospår till en stereomix.

Ljudoprogrammen behandlar ljuddata som om det vore analoga separata ljudspår på en multikanalbandspelare.

Svårt det här att bli förstådd. :wink:

Frågan gällde inte vad jag ska göra för typ av inspelningar, utan en ren teknisk förklaring med gängse digitalafacktermer, vad som sker med den digitala signalen när man lägger ihop flera inspelade spår.

Kallas det mixning när man lägger ihop digitala spår från höger och vänster kanal, för att bränna på skiva ?

Rent tekniskt (lite djupare förklaring) vad händer egentligen ?
Skulle man göra likadant med analog signal, blev det ju mono.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-12-05 17:16

Ragnwald skrev:
n3mmr skrev:

Du lägger egentligen inte ihop några spår när du skapar en CD.

Ditt inspelningsprogram spelar in dina 2 mickar i ett stereo spår
som kan se ut som 2 mono spår i applikationen, men det är oftast ett stereo spår.

CD är ett digitalt stereo spår, så vad du skall göra innan du bränner din
CD är väl det som kallas mastering.

Alltså nivåanpassa allt inspelat till någon typ av normalnivå
och dela upp det inspelad i tracks.
Kanske klippa bort lite inspelat ljud som du inte vill ha med på CD'n.

- B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-05 17:25

Du måste ju ha en ljudmixer där du kan panorera de olika kanalerna mellan höger och vänster högtalare samtidigt som du också vill lägga de olika kanalerna med för dej snygga nivåer. Nivåer som låter bra i din stereolyssning. Det är det här som kallas för mixning, men i självaverket är det mer komplicerat än så här. Mono blir det om alla ljuden doseras eller mixas lika mycket i båda kanalerna men så fort man lägger några av ljud från de olika inspelade kanalerna åt höger eller åt vänster då blir det stereo. När du gjort det här så kan du antingen göra en två kanalig bounce i datorn eller så kan man bränna en CD i en stationär brännare.
Senast redigerad av Nagrania 2006-12-05 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-05 17:27

Ragnwald skrev:Kallas det mixning när man lägger ihop digitala spår från höger och vänster kanal, för att bränna på skiva ?

Nej, det du beskriver är inte mixning. CD-systemet bygger på att de bägge kanalerna tas om hand, bränns på CD:n (ev. via en sk stamper plus pressning), och kan plockas fram i identiskt skick i andra änden genom att spela av CD:n.

Hur datablocken hamnar på CD:n med interfoliering av kanelr och allt, är inget du någonsin behöver bekymra dig, det är dessutom nästan hemligt! Formatet är definierat i den så kallade röda boken, som man måste köpa för dyra pengar. Men, som sagt, du hanterar aldrig detta själv. För dig är det två kanaler som skickas in i CD:n och kommer ut likadana.

Blev du klokare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 19:34

Mjahaja, undrar om jag kan göra en insats eller om jag bara rör till.

CD-mediet kan lite förenklat ses som två kanaler som kan föra över två helt olika signaler. LP-systemet också, men det är tekniskt sämre, bla läcker det mer mellan kanalerna.

I enklaste inspelningsfallet kopplar man en mikrofon till ena kanalen som då pressas på skiva, spelas upp i din CD-spelare och ger ljud i ena högtalaren hemma hos dig. Till andra kanalen kopplar man en annan mikrofon och signalen från den spelas upp i din andra högtalare.

På skivan ligger visserligen ettorna och nollorna tillsammans, men de är ordnade så att man kan separera dem helt utan sammanblandning vid uppspelningen. Så trots att de ligger i en enda rad på skivan, så är det enklast att se dem som två separata överföringskanaler.

I mer komplicerade fall (vilket är det vanliga) gör man många tagningar och mixar ihop alla dessa till de två stereospåren. Varje ingång till mixerbordet har en panoreringsratt som gör att man kan lägga mer eller mindre av signalen i vänster och höger kanal. Vrider jag ratten till vänster kommer allt i vänster högtalare hemma hos dig, till höger kommer den till höger. Ställer man ratten på mitten kommer det lika mycket till båda kanalerna och då låter det som ljudet kom mittemellan högtalarna, det här kallas fantomprojektion.

Alla de många tagningarna mixas ihop i mixerbordet, det är ofta flera tiotal tagningar, men på skivan lagras de bara som två kanaler, vänster och höger.

Ännu mer komplicerat blir det när man börjar lägga effekter på ljuden, varje spår kan köras genom kompressor, limiter, eq, reverb osv. Att mixa och använda lagom mycket effekter är en konst.

Till sist är det dessutom brukligt att skicka slutmixen till mastring, där tar en mastringstekniker över och lägger oftast på lite mer kompression och eq. Detta mastringssteg är flitigt kritiserat, bla här på Faktiskt. Mastringen är ofta driven av en ganska märklig vilja att få ljudet på skivan starkt, som om konsumenterna hemma inte hade en volymkontroll.

Dessutom ser mastringsteknikern till att förpacka ettorna och nollorna så att de passar på skivan, ger dem spårnummer osv, men det spelar ju ingen roll för ljudet.

Sen finns det alla format för mångkanal, men det är i princip bara fler kanaler på skivan och fler högtalare därhemma. Nästan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 20:18

Svante skrev:På skivan ligger visserligen ettorna och nollorna tillsammans, men de är ordnade så att man kan separera dem helt utan sammanblandning vid uppspelningen.

Dessutom ser mastringsteknikern till att förpacka ettorna och nollorna så att de passar på skivan, ger dem spårnummer osv, men det spelar ju ingen roll för ljudet.

Har jag förstått rätt, att det är först i den sk mastringen som paketeringen för önskat antal kanaler och hur i rummet de ska ligga, sker för den CD eller DVD man ämnar tillverka/bränna.

Har mastringsmannen något namn för detta ovan specifika förfarande ?
Eller menar du enbart bitanpassning 24 >16?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 20:23

Ragnwald skrev:
Svante skrev:På skivan ligger visserligen ettorna och nollorna tillsammans, men de är ordnade så att man kan separera dem helt utan sammanblandning vid uppspelningen.

Har jag förstått rätt, att det är först i den sk mastringen som paketeringen för önskat antal kanaler och hur i rummet de ska ligga, sker för den CD eller DVD man ämnar tillverka/bränna.

Har mastringsmannen något namn för detta ovan specifika förfarande ?
Eller menar du enbart bitanpassning 24 >16?

Nej, på vanliga 2-kanalsCD omvandlas alla de inspelade kanalerna till två vid mixningen, i inspelningsstudion. Namnet på det är väl just "mixning".

Mastraren får en 2-kanalig 24-bitarsmix i bästa fall och påför sin processning och konverterar till 16 bitar och fixar så att det blir vettiga spår osv på skivan. Detta kallas "mastring".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 21:02

perstromgren skrev:Nej, det du beskriver är inte mixning.

Man tackar för upplysningen, lite klokare blev jag nog. :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-05 22:45

Är det möjligen så att du tänker på att föra över rumsinformation som spelats in via flera kanaler via bara två kanaler som sedan delas upp i flera kanaler igen när signalen kommer fram till användarens uppspelningsrum? Detta är inte mitt bord, men det finns ett antal så kallade kodningsfunktioner (DTS, Dolby, etc) som kan packa ihop flera kanaler till två och sedan packa upp dem i andra änden.

Är det vad du tänker på, möjligen?

Annars är det precis så som Svante förklarat, för ljud-CD-standarden.

Fråga mer, vi har inte nått kunskapsmax ännu på långa vägar; det finns kunnigt folk här!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 23:09

Tja, har ju tagit upp det i en tidigare tråd, vad jag tänkt leka med.

En typ Firebox med två goda mikrofoner kopplad till min dator, för att kunna göra okomprimerade inspelningar 24 bitar 96 kHz, med mycket rumsinformation.

Blev rekommenderad en flerkanalig dito av en försäljare.

Fråga 1. Går det att bränna i min dator, flerkanaligt 24/96 DVD- eller CD-skivor i något format som min DV-668 sedan kan läsa, tolka och avspela ?
I så fall vilket format ?

Fråga 2. Går det som ovan i 2-kanal stereo 24/96?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 23:41

Kan rekommendera att lajja med rundtagande mickar i en sån där purist applikation.

/Peter

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-12-06 11:45

Ragnwald skrev:Tja, har ju tagit upp det i en tidigare tråd, vad jag tänkt leka med.

En typ Firebox med två goda mikrofoner kopplad till min dator, för att kunna göra okomprimerade inspelningar 24 bitar 96 kHz, med mycket rumsinformation.

Blev rekommenderad en flerkanalig dito av en försäljare.

Fråga 1. Går det att bränna i min dator, flerkanaligt 24/96 DVD- eller CD-skivor i något format som min DV-668 sedan kan läsa, tolka och avspela ?

Fråga 2. Går det som ovan i 2-kanal stereo 24/96?

Jag ber att få rekommendera:
Tex: Presonus inspire 1394 från
http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=417174
1995:- Sek har XLR med fantom matning som ingång.
Window XP krävs, programen i länken nedan följer med, observera Cubase LE
http://www.presonus.com/propak.html
Firewire interface till bärbar dator:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=32403 ca 200 Sek

Du kan använda presonus ljudkortet för att koppla direkt till din förstärkare
om du inte vill konvertera ned till 16 bitar 44.1KHz för CD utan
vill lyssna till en 24-bit/96khz inspelning från din dator.

Själv valde jag 2 mickar med omkopplingbar karaktäristik,
hittills har jag bara använt dem som åttor (Bidirectional) och använt XY / blumlein uppställning för inspelning.

Jag köpte 2 st samson C03 när jam sålde dem billigt ca 800/st.
http://www.samsontech.com/products/prod ... rodID=1663
Micken är tung och stabil men själva hållaren är i svag plast.
Finns nu billigt här:
http://www.thomann.de/thoiw5_samson_c03_prodinfo.html
Vissa rekommenderar:
http://www.studioprojectsusa.com/b3.html från Jam.se 1695 Sek.

Samson är ingen äkta storformat mic.

Jag tycker det är ett större problem att välja mikrofoner än att välja högtalare.

Här finns en tråd där det finns en hel del om inspelingar, bla en
kommentar till en som jag gjort.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Jag står inte längre för allt som jag skrev då (+-45 grader).

MVH
- B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-07 00:14

Stort tack BAMBAM för att du delade med dig av dina digra erfarenheter.

Bra länkar med fin tidigare debatt, som jag missat.

Programmet som jag verkar behöva för att kunna bränna mina inspelningar till DVD-audio, hittade jag nu äntligen, tror jag. :)

Minnetonka discWelder Bronze, you can import all Linear PCM formats supported in the DVD-A specification, including non-encoded/ uncompressed surround (consisting of up to 6 channels of 24-bit, 48KHz audio), and/or high-resolution stereo (two channels of 24-bit, up to 192KHz audio), in WAV or AIFF file format. Surround and stereo tracks may be used on the same disc, and a discWelder-burned disc will play on any DVD-A player that supports DVD-R/RW.

Formaten att bränna i var tydligen WAV och AIFF.
Läser då en DVD-audiospelare av dessa filer som just DVD-audio, eller har jag missuppfattat det ?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-12-07 09:26

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

Du behöver kontrollera om din DVD kan spela dvd-a.

Du kan ju börja med att spela upp dina inspelings försök
genom externa ljudkortet och en linjeingång.

så länge du håller dig till stereo fungerar det utmärkt.

Att kalla mina inspelnings erfarenheter för digra var MYCKET smickrande.

- B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-07 10:10

Ytterligare en bra länk. :)

Jo, jag avnjuter DVD-audio i mina två Pioneer DV585 och DV668.

Ingen som bränt egna DVD-audioskivor och sedan spelat dem på sin egen DVD-spelare ?
Eller någon likvärdig algoritm för 24/96 och bränt skivor till DVD-spelare ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-07 20:30

Nagrania skrev: När du gjort det här så kan du antingen göra en två kanalig bounce i datorn eller så kan man bränna en CD i en stationär brännare.

Vilket program använder du Nagrania, inför bränningen, om du nu är kvar på Forumet ?
Stilla dig, du är ju en tillgång här, som vi inte vill missa. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-08 08:29

Ragnwald skrev:Minnetonka discWelder Bronze, you can import all Linear PCM formats supported in the DVD-A specification, including non-encoded/ uncompressed surround (consisting of up to 6 channels of 24-bit, 48KHz audio), and/or high-resolution stereo (two channels of 24-bit, up to 192KHz audio), in WAV or AIFF file format. Surround and stereo tracks may be used on the same disc, and a discWelder-burned disc will play on any DVD-A player that supports DVD-R/RW.

Formaten att bränna i var tydligen WAV och AIFF.
Läser då en DVD-audiospelare av dessa filer som just DVD-audio, eller har jag missuppfattat det ?

Kör själv i WAV-format men då är det 16-bit, 44.1 kHz. Det är det väl alltid med WAV? Följande förklaring från wikipedia:
Though a WAV file can hold compressed audio, the most common WAV format contains uncompressed audio in the pulse-code modulation (PCM) format. PCM audio is the standard audio file format for CDs at 44,100 samples per second, 16 bits per sample. Since PCM uses an uncompressed, lossless storage method, which keeps all the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format for maximum audio quality. WAV audio can also be edited and manipulated with relative ease using software.

Den där Presonus inspire 1394 vet jag inget om men databladet är rätt knapphändigt. Presonus Firebox har lite flera data angivna inte minst en uppgift om mikrofoningångens brusgolv, -125 dB. Har dåliga erfarenheter av just brusande mikrofoningångar. BAMBAMs exempel på inspelningar brusar rejält och har ett konstigt frasande i bakgrunden (taget från minnet då jag inte har tillgång till de ljudspåren för ögonblicket). Tydligen har avståndet till mikrofonerna varit stort och utstyrningen för låg. Dessutom borde han ha lagt på en bashöjning då riktade mikrofoner får basfall på långa avstånd. Mina egna inspelningar brusar nästan inte alls vid jämförelse och då har mikrofonförstärkaren inte ens balanserade ingångar. Mikrofonernas egenbrus är också en faktor att ta med om man vill spela in lågmälda instrument. En inspelning av tre violiner och piano jag gjorde hade max ca 92 dB vid mikrofonerna. Hade velat vara lite närmare med mikrofonerna och hade då fått kanske 4-8 dB till men är det live så är det. Räknar man mot mikrofonernas brusgolv på ca 15 dB, ger det ett signal/brusförhållande på 77 dB. Vid liveinspelning av sådan musik är oftast applåderna starkare än musiken. Hemma brukar två fioler ge max 95 dB på en meter. Var det piano och något mer du tänkte spela in?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-08 13:07

Ragnwald skrev:Ytterligare en bra länk. :)

Jo, jag avnjuter DVD-audio i mina två Pioneer DV585 och DV668.

Ingen som bränt egna DVD-audioskivor och sedan spelat dem på sin egen DVD-spelare ?
Eller någon likvärdig algoritm för 24/96 och bränt skivor till DVD-spelare ?

Jomenvisst. Med Wavelab:

Jag har gjort en DVD med alla 6 CD-arna i en box med Shostakovitch alla stråkkvartetter. Dvs en fruktansvärd massa spår, överförda helt digitalt till DVD-audio, och med 44.1kHz/16bit, prexist som på CD. Vinsten är alltihop på en DVD, om man har TVn på så får man valhjälp via snygga menyer med namn osv.

Sen har jag också överfört en mikrofoninspelning gjord i stereo 24/96 till ett DVD-audiospår. Enbart stereo.

Båda är användbara, funkar bra i DV-575.

Wavelab stödjer också att fixa surround-mixar, och kan bränna surround-DVD-audio.

Wavelab kan INTE göra den förlustfria Meridia-komprimering som alla kommersiella DVD-Audio jag har sett är gjorda med, så man får inte in lika mycket speltid som kommersiella DVD-audio.

Wavelab kan spela sina egna DVD-Audio i datorn, verkar det som, men inte kommersiella DVD-audio p g a komprimeringslicensen.

Wavelab är dessutom det bekvämaste ljudinspelningsprogram jag använt. Lite avskalat jmf med Cubase osv. Vilket är bra.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-12-08 14:39

RogerGustavsson skrev:
Kör själv i WAV-format men då är det 16-bit, 44.1 kHz. Det är det väl alltid med WAV? Följande förklaring från wikipedia:
Though a WAV file can hold compressed audio, the most common WAV format contains uncompressed audio in the pulse-code modulation (PCM) format. PCM audio is the standard audio file format for CDs at 44,100 samples per second, 16 bits per sample. Since PCM uses an uncompressed, lossless storage method, which keeps all the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format for maximum audio quality. WAV audio can also be edited and manipulated with relative ease using software.

Den där Presonus inspire 1394 vet jag inget om men databladet är rätt knapphändigt. Presonus Firebox har lite flera data angivna inte minst en uppgift om mikrofoningångens brusgolv, -125 dB. Har dåliga erfarenheter av just brusande mikrofoningångar. BAMBAMs exempel på inspelningar brusar rejält och har ett konstigt frasande i bakgrunden (taget från minnet då jag inte har tillgång till de ljudspåren för ögonblicket). Tydligen har avståndet till mikrofonerna varit stort och utstyrningen för låg. Dessutom borde han ha lagt på en bashöjning då riktade mikrofoner får basfall på långa avstånd. Mina egna inspelningar brusar nästan inte alls vid jämförelse och då har mikrofonförstärkaren inte ens balanserade ingångar. Mikrofonernas egenbrus är också en faktor att ta med om man vill spela in lågmälda instrument. En inspelning av tre violiner och piano jag gjorde hade max ca 92 dB vid mikrofonerna. Hade velat vara lite närmare med mikrofonerna och hade då fått kanske 4-8 dB till men är det live så är det. Räknar man mot mikrofonernas brusgolv på ca 15 dB, ger det ett signal/brusförhållande på 77 dB. Vid liveinspelning av sådan musik är oftast applåderna starkare än musiken. Hemma brukar två fioler ge max 95 dB på en meter. Var det piano och något mer du tänkte spela in?

Angående Wav formatet så kan man ha 192kHz 24 bitars wav filer utan
problem. Wav headern läses av mediaprogrammen som hanterar
innehållet om de kan.
44.1/16 råkar ju bara vara standard formatet för CD Wav.

http://www.presonus.com/firebox.html
DAC Dynamic Range 110dB

125 dB EIN för firebox är nog mera ett teoretisk värde,
min gissning är att 110dB specen (eller lägre) är närmare sanningen för signal/brus.

http://www.presonus.com/inspire1394specs.html
- THD+N < 0.008%
- S/N > 95dB
Ja jag tror inspire kan brusa lite mer, jag har hört åsikten att inspires mic förstärkarens bruskaraktäristik är "Trevligt".

Sedan brusar ju alla mikrofoner dessutom.

http://www.samsontech.com/products/rela ... an_v1a.pdf
Samson C03 har eqvivalent noice level = 23dB relativt brusig.
Max level 142dB
Dynamic range 119dB
Sensitivity -40dBV/pa

Vi kan jämnföra tex med en annan mic

Marshall MXL 604 Specifications

* Type: Condenser pressure gradient mic with large 20 mm diaphragm
* Frequency Range: 30Hz-20kHz
* Polar Pattern: Cardioid
* Sensitivity: 15mV/Pa
* Impedance: 150W
* Signal to Noise Ratio: 77dB (Ref. 1Pa A-weighted)
* Equivalent Noise Level: 17dB (A weighted IEC 268-4)
* Maximum SPL for 0.5% THD: 137dB

Ja vart ville jag egentligen komma...
Jag har valt inspire istället för firebox pga prisskillnaden 199usd istf 300usd, när det gäller ingångar så var inte skillnaden av så stor betydelse.
Antalet utgångar har inget värde för mig.
Brusnivån bedömde jag som good enough, om jag lyssnar på en nivå
så att jag hör bruset från mickförstärkaren så finns +95dB ytterligare att
ta till och då passeras 120dB (smärtgränsen snabbt).
Det är ju tex MYCKET högre än ca 60dB som vi har på P2 på FM bandet.

Mitt mål var att skaffa en utrustning som var märkbart bättre än en sony minidisk
när det gällde signal brus och distorsion.

Angående min inspelning som du har hört så var det stycket inspelat
rakt upp och ned utan "gain riding" eller kompression så det fanns nog
alltid runt 20-30 dB headroom på den delen av inspelningen.
Andra delar som du inte hört med kyrkokören låg närmare
klippningsgränsen vid cresendo.
Ja det fanns nog mera brus än nödvändigt.
Jag kommer inte ihåg om jag hade omvandlat från 44.1/24 till 44.1/16
innan jag lade upp det på ftp sharet.

- B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-08 18:59

BAMBAM skrev:Angående min inspelning som du har hört så var det stycket inspelat
rakt upp och ned utan "gain riding" eller kompression så det fanns nog
alltid runt 20-30 dB headroom på den delen av inspelningen.
Andra delar som du inte hört med kyrkokören låg närmare
klippningsgränsen vid cresendo.
Ja det fanns nog mera brus än nödvändigt.
Jag kommer inte ihåg om jag hade omvandlat från 44.1/24 till 44.1/16
innan jag lade upp det på ftp sharet.

- B

Hej BAMBAM!

Det är inte bruset som är så störande utan något störljud, lite "puttrande" som hörs när musiken är gles. Vet inte vad det är men det ska nog inte vara där. Det kan ju komma utifrån och måste inte ligga i din utrustning? Det finns på både "637 mil" och "Ursprung-Luft".

Nästa

Återgå till Teknikforum