Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Hälften? 99% av all musik är skräp!
PekkaJohansson skrev:Rekommendationen gäller dock inte första utgåvan av "Ring Ring", som faktiskt låter som om den svajar!
raindog skrev:Klart man får gilla abba!
En annan bedrövlig företelse är den eländigt pretantiösa och innehållslösa musik som chess och duvemåla som är legio hos folk när de ska demonstrera sina b&o anläggningar.
raindog skrev:Klart man får gilla abba!
Jag tycker visserligen att de är skräp.
En annan bedrövlig företelse är den eländigt pretantiösa och innehållslösa musik som chess och duvemåla som är legio hos folk när de ska demonstrera sina b&o anläggningar.
soundbrigade skrev:Minns att Robert Fripp menade att det inte fanns bra/dålig musik utan man var tvungen att lyssna på en sorts musik tills man kom att uppskatta den. Vi det tillfället lyssnade han på discomusik (70-talet).
Jo det är ju mest skit som kommer från BA...
..får ju du tycka om du vill.
Finns en å annan människa som inte håller med dig.
Du tog i lite mest för att retas va?
/Peter
raindog skrev:Jo det är ju mest skit som kommer från BA...
/Peter
Nej, jag tog inte i för att retas.
Björn Ullveus och Benny Andersson är överskattade.
Att många gillar abba, chess och kristina från duvemåla innebär inte att det är bra musik, antalet anhängare/beundrare säger inget om kvalitet. Det indikerar endast att det finns många människor som inte har ett aktivt intresse för musik.
raindog skrev:Jo det är ju mest skit som kommer från BA...
/Peter
Nej, jag tog inte i för att retas.
Björn Ullveus och Benny Andersson är överskattade.
Att många gillar abba, chess och kristina från duvemåla innebär inte att det är bra musik, antalet anhängare/beundrare säger inget om kvalitet. Det indikerar endast att det finns många människor som inte har ett aktivt intresse för musik.
PekkaJohansson skrev:Efter att ha lyssnat på hela "Arrival" på första Polar-utgåvan i kväll kan jag konstatera att jag inte mindes fel! Det är verkligen en helgjuten platta och faktiskt inte så långt från den perfekta popplattan! För den som är för ung för att veta eller för gammal för att minnas: "Arrival" kom 1976, före supermonotona "Super Trouper" (gruppens "Beatles For Sale", dvs bottennapp) men tillräckligt långt efter Festfolket- och schlagertiden för att gruppen skulle ha hunnit ha sparkat av sig träskorna och stoppat in de mest osmakliga kläderna i garderoben. Textmässigt har gruppen hunnit bli vuxen men ännu inte börjat sjunga putslustigheter som "Two For the Price of One". "Arrival" är till brädden fylld av smarta texter och lättillgänglig men välarrangerad pop, allt från girl group-inspirerade "When I Kissed the Teacher" till skilsmässodramerna "My Love, My Life" och "Knowing Me, Knowing You". Däremellan klämmer man in lite käcka Benny-fioler i "Dum Dum Diddle" (genial låttitel!) och det avslutande nästan instrumentala titelspåret. Skivans höjdpunkt är självständighetsförklaringen "That's Me" med Björns (eller kan det vara Bennys?) "na-na-na na-na" i sticket som pricken över i. Någon nämnde musikerfinesser här ovan. Så här 30 år senare och återgivet via cd i en god anläggning hör man hur skickligt dåtidens studiomaffia (bl a Ola Brunkert, Janne Schaffer och framför allt basisten Rutger Gunnarsson) lirar, liksom de smakfulla sångarrangemangen där framför allt Agnetha och Björns röster ger en vokal särprägel. "Arrival" är sannerligen en 70-talspärla av stora dimensioner!
Med vänlig hälsning
Pekka
raindog skrev:Intesseväckande text som fick mig att plocka fram och lyssna på Arrival.
Abba har alltid stått för den genomkommersialiserade musik.
Jag tyckte deras alster var olyssningsbart redan för 30 år sedan, och det har inte blivit bättre med åren.
Jämför Abbas "Money, money" med Pink Floyds "Money" så fattar man.
Hmmm... "Money" är den svagaste låten på DSotM, "Money, Money, Money" är en av ABBAs vassaste...woland skrev:Jämför Abbas "Money, money" med Pink Floyds "Money" så fattar man.
woland skrev:Jämför Abbas "Money, money" med Pink Floyds "Money" så fattar man.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 22 gäster