Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:I brist på annan meningsfull sysselsättning satte jag mig i dag och utförde följande experiement.
Tog en låt och kodade med fraunhofer i 128 160 192 256 och 320 kbit 44.1 stereo.
Packade upp alla låtarna till wav igen och diffade dom mot orginalet.
Är nån intresserad av att höra skillnaderna så kan jag lägga upp alla wavfilerna.
Kan tänka mig att göra om experimentet med annat data och andra packningar kvaliteter eller önskemål.
Bill50x skrev:mike34 skrev:I brist på annan meningsfull sysselsättning satte jag mig i dag och utförde följande experiement.
Tog en låt och kodade med fraunhofer i 128 160 192 256 och 320 kbit 44.1 stereo.
Packade upp alla låtarna till wav igen och diffade dom mot orginalet.
Är nån intresserad av att höra skillnaderna så kan jag lägga upp alla wavfilerna.
Kan tänka mig att göra om experimentet med annat data och andra packningar kvaliteter eller önskemål.
För ganska länge sedan gjorde jag något liknande fast jag började redan på 80 kBit... och det lät ju inte så bra
Jag redovisar inte mina intryck ännu, det vore kul att få ta del av ditt jobb först! Var, hur, när kan vi få access till filerna?
/ B
mike34 skrev:Håller som bäst på å klipper ner dom till 5 megabyte stycket från full längd, vilket vore vansinne. Nu blir det 30 sekunder per fil.
Det jag har är orginal låten, alla de uppackade låtarna och diffarna.
Ska snart länka in det i första inlägget.
Bill50x skrev:mike34 skrev:Håller som bäst på å klipper ner dom till 5 megabyte stycket från full längd, vilket vore vansinne. Nu blir det 30 sekunder per fil.
Det jag har är orginal låten, alla de uppackade låtarna och diffarna.
Ska snart länka in det i första inlägget.
Kul!
/ B
Bill50x skrev:Intressant med "diffen", hur gör man en sådan?
Har bara lyssnat som allra hastigast men resultaten påminner om min egen "test" såsom jag minns resultatet. Berättar gärna mer men det kunde vara kula att höra andra åsikter här först utan att dessa är styrda av förutfattade meningar
/ B
Nattlorden skrev:Wow... det var mycket som man tog bort!
mike34 skrev:Nattlorden skrev:Wow... det var mycket som man tog bort!
Ja eller blev anorlunda kanske man ska säga. Om det är borta kan man inte direkt säga. Svårt att förklara, det skulle lika gärna kunna va så mycket MER ljud i den uppkodade filen.
Experimentet kanske är helt värdelöst, men uppenbart är att det blir skillnad och man kan nog höra att det blir mer skillnad i de lägre kvaliteterna.
Bill50x skrev:mike34 skrev:Nattlorden skrev:Wow... det var mycket som man tog bort!
Ja eller blev anorlunda kanske man ska säga. Om det är borta kan man inte direkt säga. Svårt att förklara, det skulle lika gärna kunna va så mycket MER ljud i den uppkodade filen.
Experimentet kanske är helt värdelöst, men uppenbart är att det blir skillnad och man kan nog höra att det blir mer skillnad i de lägre kvaliteterna.
Nu är jag inte med längre. Det man hör i diff-filerna är väl skillnaden mellan originalet och den aktuella komprimeringen? Dvs i 128 kb/s så är det skillnaden mellan original-wav och den fil som först är komprimerad till mp3 128 och sedan återbördad till wav. Eller?
/ B
mike34 skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte med längre. Det man hör i diff-filerna är väl skillnaden mellan originalet och den aktuella komprimeringen? Dvs i 128 kb/s så är det skillnaden mellan original-wav och den fil som först är komprimerad till mp3 128 och sedan återbördad till wav. Eller?
/ B
Exact så, för att få ut skillnaden så gör jag -A + B, inverterad A adderas till B. Ähhh du fattar....
Bill50x skrev:mike34 skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte med längre. Det man hör i diff-filerna är väl skillnaden mellan originalet och den aktuella komprimeringen? Dvs i 128 kb/s så är det skillnaden mellan original-wav och den fil som först är komprimerad till mp3 128 och sedan återbördad till wav. Eller?
/ B
Exact så, för att få ut skillnaden så gör jag -A + B, inverterad A adderas till B. Ähhh du fattar....
Jo, precis som jag trodde. Men jag blev lite tveksam över Lordens kommenatr och din förmodan att det kanske skulle vara ännu mer....
Men i princip skulle man väl kunna säga att om det inte hade hörts något ljud alls hade man inte heller missat något vid komprimeringen. Nu hörs det ganska tydligt att det försvinner saker på vägen...
Vilket program har du använt? Kan du göra samma sak i flac?
/ B
silvervarg skrev:Oj, efter att ha lyssnat på både alla filerna (speciellt diffarna) så hittar man lätt vad man skall lyssna efter. Efter detta så tycker jag mig höra ganska tydlig skillnad mellan de filer som har passerat komprimering och originalet.
Dvs tillräcklig skillnad för att kunna peka ut vad som är original respektive 320kbit i ABX-test.
Och detta med endast ett par rimliga hörlurar kopplade till datorn.
Ett mycket intressant test.
mike34 skrev:Spelade ett snutt musik i mitt lyssningsrum två gånger och tog upp det med microfon och diffadeKan säga att det låter inte lika två gånger det heller ? Därför ska jag göra om det igen, verkar ju mysko.
Bill50x skrev:mike34 skrev:Spelade ett snutt musik i mitt lyssningsrum två gånger och tog upp det med microfon och diffadeKan säga att det låter inte lika två gånger det heller ? Därför ska jag göra om det igen, verkar ju mysko.
Jag kan tänka mig att du själv kanske inte stod på samma ställe vid båda tagningarna? Reflexionerna ändras säkert i rummet av detta.
Har du något bakgrundsljud som diffar? Biltrafik utanför som du inte tänker på för det är alltid där?
Vad hade du tänkt att visa med detta test?
/ B
zvenzzon skrev:Hur gör du för att passa ihop de två akustiska inspelningarna med varandra med avseende på tid? Om du skulle ligga några samples fel så får du troligen ganska stora skillnader vid höga frekvenser. Det är kanske därför man hör mest diskant?
Bill50x skrev:Jag provade med att invertera en wav-fil och därefter mixa ihop den med en flac jag gjorde innan inverteringen. Resultatet blev total tystnad. Men när jag försöker göra samma sak med en mp3 låter det snarare som jag får ökad nivå på låten, dvs ingenting "försvinner". Vad kan det bero på?
Det spelar ingen roll om jag använder mp3:an direkt eller gör om den till wav.
/ B
mike34 skrev:Bill50x skrev:Jag provade med att invertera en wav-fil och därefter mixa ihop den med en flac jag gjorde innan inverteringen. Resultatet blev total tystnad. Men när jag försöker göra samma sak med en mp3 låter det snarare som jag får ökad nivå på låten, dvs ingenting "försvinner". Vad kan det bero på?
Det spelar ingen roll om jag använder mp3:an direkt eller gör om den till wav.
/ B
Skummt, prova och INTE invertera, de har kanske kastat om fasen redan på nått vis.
Vad för kodare/(uppkodare) använde du ?
Att det blev total tystnad i flac va ju väntat, fattas ju bara annat ...
mike34 skrev:Aha, jag vet, du har samma problem som jag hade första gången jag testade det. Det verkar som om mp3 kodningen kan lägga till lite tystnad i början av låten, eller vad man ska säga. Det hela blir indelat i block av data mer än en ström av bitar. Syns på storleken av låten efter upppackning. Den är inte samma va ?
Om så är fallet så måste man glida in tracken mot varandra.
Jag gjorde så här. Skapade ett nytt "montage", gjorde två stereo track, stoppade in en låt i varje track. Tittade på vågformen och drog den ena av dom sidled till det såg ut att stämma så bra som möjligt.
Sen får man zooma in och justera och zooma osv ända ner till samplenivå där man kan lägga dom precis på varandra.
Sen la jag in en effekt på det ena tracket som gör endast en sak, nämligen invertera fasen. Sen är det bara att rendera ut resultatet till en fil. Detta gjort i wavelab, men kanske soundforge klarar av det åxå. du kan ta hem en fri 30 dagars, men den har exportrestriktioner av olika format.
Bill50x skrev:mike34 skrev:Aha, jag vet, du har samma problem som jag hade första gången jag testade det. Det verkar som om mp3 kodningen kan lägga till lite tystnad i början av låten, eller vad man ska säga. Det hela blir indelat i block av data mer än en ström av bitar. Syns på storleken av låten efter upppackning. Den är inte samma va ?
Om så är fallet så måste man glida in tracken mot varandra.
Jag gjorde så här. Skapade ett nytt "montage", gjorde två stereo track, stoppade in en låt i varje track. Tittade på vågformen och drog den ena av dom sidled till det såg ut att stämma så bra som möjligt.
Sen får man zooma in och justera och zooma osv ända ner till samplenivå där man kan lägga dom precis på varandra.
Sen la jag in en effekt på det ena tracket som gör endast en sak, nämligen invertera fasen. Sen är det bara att rendera ut resultatet till en fil. Detta gjort i wavelab, men kanske soundforge klarar av det åxå. du kan ta hem en fri 30 dagars, men den har exportrestriktioner av olika format.
Aha. Tror inte jag kan jobba i Audition på det sättet... Men jag har väl ver 5 av Wavelab liggandes och skräpa någonstans på hårddisken, får väl installera och försöka lära mig
Räcker 5:an eller finns det nyare verrar man måste ha?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Helmut och 22 gäster