Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-08 12:42

Nagrania skrev:
Innan digitaltekniken fanns, alltså före 1980 då var det nära nog omöjligt att hårdlimitera på det viset som man kan idag.

Svar: Det där stämmer knappast. Det var väl mer att man hade andra ideal, mål och framför allt begränsande konsumentmedia.

Jag arbetade ju själv med dom grejorna på 60 och 70-talet. Jag kommer ju ihåg hur illa det lät när man limiterade vilket det inte gör idag med dom digitala pluggarna som man har. Idag använder man ju ofta flerbandskompressorer och limitrar som inte nödvändigtvis sitter i datorn utan kan också finnas i ljudbordet eller vara outboard.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-08 12:51

förresten började hela jäkelskapet när de elektriska inspelningarna kom. Fy sjutton! Tacka vet jag pressningar gjorda före 1920, för att inte tala om direktgraverade fonografrullar.

Jag vill bara påpeka att man graverade direkt på vax och senare lack en bit in i 50-talet. Sedan blev magnetofonen lite vanligare i skivstudion. I Sverige lade man ner all 78 varvs pressning 1958 och på hösten samma år lanserades de första stereoskivorna till konsument.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 13:06

Skulle vi kunna få lite bilder på en BRA CD också, tack?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 13:13

Nattlorden skrev:Skulle vi kunna få lite bilder på en BRA CD också, tack?

Jaaaaa!

Och så en jämförelse mellan en vinyl och en CD (med samma ursprungsmaterial) där den senare uppvisar högre dynamik!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 13:34

Almen skrev:
Bill50x skrev:Nej, jag VET inte att CD-mediet har större dynamik än vinyl. Men det är vad alla mätglada cd-älskare här på forumet hävdar :-)
Då måste du ange om du har någon annan definition på dynamik än den gängse. Hur definierar du dynamik - som "förhållandet mellan högsta och lägsta signalnivån" eller "det som låter mest dynamiskt"? Det är ganska olika, nämligen.

Det är litet som att tycka att det är nys att en Porsche är snabbare än en moped bara för att man kan gena mellan vägbulorna i villaområdet och komma snabbare fram till videobutiken med sin moppe än vad grannen gör i sin Carrera.

Men kärnpunkten här är, VARFÖR utnyttjas inte cd-mediats potential?
Du menar varför utnyttjas det så sällan? Det finns många CD-inspelningar med stor dynamik och sagolikt ljud. Det finns ännu fler med högkomprimerat ljud. Det säljer bättre och låter bättre i radio.

Men det finns väl inget media idag som kan hantera en symfoniorkester med full dynamik? Och framför allt finns det väl mycket få musikanläggningar som kan hantera detta?
Jojomensan! En symfoniorkester har väl inte mer än 70-80 dB i dynamik? Det klarar väl en bra anläggning av, bara man har tillräckligt många watt. :)

Du har en poäng när det gäller dynamiken. En rent teknisk beskrivning är givetvis systemets inneboende begränsningar, typ "förhållandet mellan högsta och lägsta signalnivån". Detta är relativt enkelt att mäta och det går lätt att jämföra mellan olika system.

Men. Om systemens olika grunduppbyggnad påverkar hur den uppmätta dynamiken i praktiken kan användas, då gäller inte jämförbarheten längre. Om nu kriteriet är att snabbast möjligt nå videobutiken så är faktiskt moppen "snabbare" trots att den på papperet är mycket långsammare än Carreran. Mitt kriterium är "upplevd dynamik", eller användbar dynamik av (företrädesvis) musik.

Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.

Något som jag också misstänker är att en försiktig komprimering faktiskt kan ge en upplevd dynamikökning. Det händer ganska ofta att jag tycker vissa inspelningar låter så naturligt och äkta därför att mikro-detaljer etc kommer fram på ett annat sätt när man jämför två apparater eller pressningar. Och att man då förklarar detta med en större dynamik. Men det är kanske bara en lätt komprimering som lyfter upp detaljerna?

Ja, jag menar "varför utnyttjas CD-mediats potential så sällan"... Det trodde jag var underförstått i diskussionen :-)
Alla CD låter inte kass, alla vinyler låter inte superbra. All musik är inte söndermastrad, vansinneskomprimerad osv.

Men varför är en välljudande CD mer undantag än regel?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-08 13:42

Kanske för att välljudande inspelningar är mer undantag än regel?

Mina jämförelser mellan tidiga cd-utgåvor och motsvarande LP utfaller oftast till cd:ns fördel. Tricket är alltså att hitta guldkornen på begagnatmarknaden. För den som köper nya kompaktskivor förstår jag att det kan kännas hopplöst ibland. Här har skivbolagen, som har makt att styra utgivningen, en hemläxa att göra. Anställ kompetenta tekniker och återutge de senaste 60 årens skivkatalog i högupplöst, linjärt format med stränga order om att inte förstöra inspelningarna! Sluta framför allt att anlita frilansande knappvridare som konkurrerar om att låta värst.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-08 13:50

Nagrania skrev:Jag undrar just hur Thomas_A mäter när du säger att frekvensomfånget på en vinyl når upp emot och över 30KHz. Med vilken nivå? Om man tycker att -40dB är okey då kan det ju stämma, men inte för mig. Det bästa jag mätt upp på en vinyl vad betr. dynamik. Dvs. förhållandet starkaste ljudet och det svagaste studiobruset var -70dB ovägt(studiobrus är ingen musik alltså var musikdynamiken mindre). Frekvensomfång 22KHz därefter dök frekvenserena. Skivan var en svensk produktion från 1976 med Gugge Hedrenius som jag skrivit om tidigare

Utstyrningsnivån i diskanten är mycket liten, det har jag också hävdat tidigare vilket gör att frekvensgången aldrig kan bli rak vid en given "normal" nivå. Dock har vinylens brus/dist normalt en högre nivå under 200 Hz för att sedan sjunka och öka igen runt 8-10 kHz (med nyttosignal) och sedan åter sjunka över 10 kHz.

Jag visade bara att det finns en signal som sträcker sig över brusgolvet vid dessa höga frekvenser, men med reservationen att mycket av det är dist som är harmoniskt relaterade till grundoner (till skillnad från SACD).

Finns flera trådar tidigare, men jag har hemsidan på burken numera. Vid tillfälle ska den återuppstå.

länk

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-08 14:00

Med Web Archive fanns min gamla hemsida dock utan bilder:

http://web.archive.org/web/200503221102 ... t/b113928/

Samt att jag fann en annan "gammal goding":

http://web.archive.org/web/200402232344 ... layers.htm

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-08 14:03

Bill50x skrev:Om nu kriteriet är att snabbast möjligt nå videobutiken så är faktiskt moppen "snabbare" trots att den på papperet är mycket långsammare än Carreran. Mitt kriterium är "upplevd dynamik", eller användbar dynamik av (företrädesvis) musik.
Och det är här jag tycker att en jämförelse på det viset är orättivs (och meningslös) eftersom förutsättningarna är olika. Många verk finns bara utgivna på CD - då har ju CD-formatet oändligt mycket bättre dynamik än samma LP-utgåva!

Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.
Här förstår jag inte alls vad du menar, faktiskt. Förklara bättre! :)

Något som jag också misstänker är att en försiktig komprimering faktiskt kan ge en upplevd dynamikökning. Det händer ganska ofta att jag tycker vissa inspelningar låter så naturligt och äkta därför att mikro-detaljer etc kommer fram på ett annat sätt när man jämför två apparater eller pressningar. Och att man då förklarar detta med en större dynamik. Men det är kanske bara en lätt komprimering som lyfter upp detaljerna?
Dynamik är inte när man hör detaljer tydligare, tvärtom! Vad en dynamiskt kapabel anläggning klarar av, är att den trots att man skruvar upp volymen så mycket att man hör de svagaste ljuden tydligt ändå inte går i begränsning vid de starkaste ljuden.

Du får gärna tycka att det låter bättre med komprimering, men blanda inte ihop det med hög dynamik. Och jag anser, att om en symfoniorkester live har en dynamik på 75 dB, så blir det inte mer naturligt och äkta om man komprimerar, utan om man har en anläggning som klarar den dynamiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 14:51

Almen skrev:
Bill50x skrev:Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.

Här förstår jag inte alls vad du menar, faktiskt. Förklara bättre! :)

Dynamik är inte när man hör detaljer tydligare, tvärtom! Vad en dynamiskt kapabel anläggning klarar av, är att den trots att man skruvar upp volymen så mycket att man hör de svagaste ljuden tydligt ändå inte går i begränsning vid de starkaste ljuden.

Du får gärna tycka att det låter bättre med komprimering, men blanda inte ihop det med hög dynamik. Och jag anser, att om en symfoniorkester live har en dynamik på 75 dB, så blir det inte mer naturligt och äkta om man komprimerar, utan om man har en anläggning som klarar den dynamiken.

Det sista först. Nej, jag blandar inte ihop komprimering med hög dynamik. Jag tyckte jag var tydlig nog där att det är vad jag ibland upplever. Eller rättare sagt, illusionen om en bättre dynamik. Självklart blir ljudet inte mer naturligt och äkta om man komprimerar. OM det nu inte är så att avspelningsapparaturen ballar ur med full dynamik och att en komprimering gör att det ändå går att lyssna på med viss behållning. Men det är en annan fråga.

Vad som upplevs som "högt" är en komplex fråga och jag är inte alls någon sakkunnig i området. Jag tror att IÖ är betydligt mer påläst i ämnet och kan förklara mer. Men jag kan förklara det lilla jag kan :-)

Vad är "högt"? Jo, strikt tekniskt är det nivån som vi brukar mäta i dB. Men vad vi upplever som högt behöver inte direkt vara sammankopplat med den tekniska modellen. Går du tillbaka till tiden innan man använde (elektrisk) förstärkning i konsertsalar, så var det viktigt att en tex en operasångerska kunde sjunga så det lät svagt och starkt, men ändå hördes till de bakre raderna. Alltså en sorts intelligent komprimering :-) Idag kan man sjunga viskande och det hörs i hela salen, förr var man tvungen att sjunga så det lät som en viskning men ändå var starkt nog att höras långt.

Det är alltså fler parametrar som gör att det låter starkt än hur många dB en signal har. Frekvensgång är en sådan, örats dist är en annan. Örat har ju tex en ganska låg känslighet i basen (och diskanten), en viss kompensation här kan mycket väl förstärka intrycket av hög volym. Samma sak med disten. Normal analog utrustning ökar sin dist vid ökad nivå. Spela något med 80 dB. Öka sedan till 100 dB men flytta ljudkällan ifrån dig tills du åter är nere på 80 dB. Du kommer med all säkerhet ändå tycka att det senare situationen ger ett intryck av högre nivå.

Digital utrustning minskar sin dist vid högre nivåer (ja, tills det klipper alltså) och därför får man inte samma förstärkning av upplevelsen av höjd nivå.

Allmänt lägre dist i återgvningsutrustning (PA till exempel) har ju tex ökat hörselskadorna därför att man inte längre hör när nivåerna börjar bli skadliga. För lät det illa vid nivåer som vi fortfarande kunde lyssna på utan skador, idag kan du spela långt högre. Detta har dock inget med digitalt att göra utan är en följd av allt lägre dist i utrustningarna. Men exemplet visar lite med vad jag menar att analog dist skapar en känsla av hög nivå.

Fenomenet användes ju tidigare även vid analog inspelning av tex rockmusik i studios. Man kranade på ordentligt vid inspelningen så nålarna gick långt in på "det röda", då fick man sån där härlig övertonsdist som förstärkte intrycket av fet högljudd musik :-) Det där funkar ju inte med dagens digitala inspelning utan måste skapas "artificiellt". Vissa verkar tro att man kan fixa det genom komprimering/limitering i mastringsprocessen....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 14:56

RogerJoensson skrev:Å andra sidan...
...var det oftast full dynamik på dragspelsmusik på stenkakor, medan densamma ofta är gräsligt sönderkomprimerad på vinyl. Detta borde naturligtvis i tönt-världen betyda att 78-varvare är långt överlägsna vinyl.

Vill gärna slippa skitinlägg som detta. Gå och göm dig under en sten igen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 15:02

För att fortsätta denna debatten så säger jag såhär. Dom flesta kan hålla med om att CD formatet är bättre än vinylen på stort sett allt, kanske förutom frekvensen som vi kanske kan få med mer på vinylen.
Men nu snackar vi om SPECER! Specer är ju värt vatten om man inte utnyttjar dom. Samma snack inom hemmabio där PAL har möjligheten till över 20% högre upplösning än NTSC. Dock så händer detta aldrig, utan det beror på hur saken är mastrad vilken som är bäst. Och i väldigt många fall är det sämre systemet, NTSC, bättre p g a bättre mastring.

Samma har vi ju här. Tyvärr så verkar vissa bara se "jaaa, meen cd systmet är så mycket bättre så bla bla bla" istället för se hur verkligheten ÄR. Därför fixa jag fram dessa bilder, för dom visar med lätthet att fördelen med CD formatet spelar ingen roll om vinylen är bättre mastrad. Såklart kan man leta rätt på en CD som har bättre ljud än LPn, och vad skulle det bevisa? Det som BORDE spela roll är för varje enskild skiva, vilket släpp som låter bäst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 15:08

Bill50x skrev:...För lät det illa vid nivåer som vi fortfarande kunde lyssna på utan skador, idag kan du spela långt högre. Detta har dock inget med digitalt att göra utan är en följd av allt lägre dist i utrustningarna. Men exemplet visar lite med vad jag menar att analog dist skapar en känsla av hög nivå.

Förstår vad du menar, men att få upplevensen av att det är högt via att musiken distar så man mår illa (Exempelvis så som det lät med min gamla stärkare när den började nå sitt max) ser jag inte som något positivt. Det som hände när jag blev av med det var att allt började låta så mycket mer naturligt. Innan trodde jag att det var mina egna öron det ringde i för att jag spelade för högt....

Tacka vet jag fritt blås på dynamiken... visst kan det bli högt emellanåt, men upplevelsen ger så mycket mer än att få en lättare lyssning via dynamikbegränsning.

Vad är häftigare än ett klassiskt stycke som börjar viskande lågt och bara ökar upp till punkor som dunkas på som i vredesmod? :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 15:12

Nattlorden skrev:Vad är häftigare än ett klassiskt stycke som börjar viskande lågt och bara ökar upp till punkor som dunkas på som i vredesmod? :P

Inte mycket.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 15:16

subjektivisten skrev:För att fortsätta denna debatten så säger jag såhär. Dom flesta kan hålla med om att CD formatet är bättre än vinylen på stort sett allt, kanske förutom frekvensen som vi kanske kan få med mer på vinylen.
Men nu snackar vi om SPECER! Specer är ju värt vatten om man inte utnyttjar dom. Samma snack inom hemmabio där PAL har möjligheten till över 20% högre upplösning än NTSC. Dock så händer detta aldrig, utan det beror på hur saken är mastrad vilken som är bäst. Och i väldigt många fall är det sämre systemet, NTSC, bättre p g a bättre mastring.

Samma har vi ju här. Tyvärr så verkar vissa bara se "jaaa, meen cd systmet är så mycket bättre så bla bla bla" istället för se hur verkligheten ÄR. Därför fixa jag fram dessa bilder, för dom visar med lätthet att fördelen med CD formatet spelar ingen roll om vinylen är bättre mastrad. Såklart kan man leta rätt på en CD som har bättre ljud än LPn, och vad skulle det bevisa? Det som BORDE spela roll är för varje enskild skiva, vilket släpp som låter bäst.

Trots att jag håller med dig fullständigt skulle jag ändå vilja se grafer från en given inspelning där CD´ns potential är bevisligen utnyttjad och dynamiken är bättre än på motsvarande vinyl. Kan man inte hitta en sådan kan man ju börja misstänka att det finns andra inbyggda begränsningar i cd-mediat som ingen vill berätta om 8)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 15:20

Ja, det finns säkert någon CD som man kan visa det, annars så lär man kunna göra en sådan. Dock så är ju knappast dynamiken jag klagar på när jag lyssnar på Muddy Waters Folk singer på Classic Records 180 gram vinyl. Kan tänka mig klassisk musik är mer dynamik krävande, jag lyssnar dock inte på det. Men vanlig pop, rock, metal, blues, mm så verkar vinylens dynamik vara klart tillräcklig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 15:27

Vi har en RHCP fan, han vill köpa nya skivan och han vill ha så bra ljud som möjligt. Ska ha då köpa CDn, som är det bättre formatet. Eller ska han köpa vinylen, som i detta fallet lär låta bättre.
På vissa här så verkar dom välja CD'n p g a det bättre systmet, så då kan dom ju lyssna på sina "ofärgade" stereons och njuta då om dom vill. Jag får väl lyssna på min "färgade" rörförstärkare på vinylen, för vad vet jag :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 15:35

subjektivisten skrev:Vi har en RHCP fan, han vill köpa nya skivan och han vill ha så bra ljud som möjligt. Ska ha då köpa CDn, som är det bättre formatet. Eller ska han köpa vinylen, som i detta fallet lär låta bättre.
På vissa här så verkar dom välja CD'n p g a det bättre systmet, så då kan dom ju lyssna på sina "ofärgade" stereons och njuta då om dom vill. Jag får väl lyssna på min "färgade" rörförstärkare på vinylen, för vad vet jag :wink:

Den sanna entusiasten köper naturligtvis båda utgåvorna så han/hon slipper nöta på vinylen när man bara slölyssnar :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 16:11

Jag köper inte CD's, jag laddar ner istället.

Dock så kan man börja undra lite när vissa här mätningsnördar och dömer ut saker som distar en 10:del mer än en gammal NAD, men är totalt ointresserade av vad verkligheten är mellan olika släpp och format.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 16:13

Lite mera svängmån kan du väl lämna i kommentarerna.... det är en bra skillnad mellan ointresserad och okunnig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 16:17

Nej, verkligen inte. Läs på detta forum så ser du hur folk skrattar ut och hånar saker som inte mäter lika bra som en gammal NAD, men hur ofta ser du dessa ens diskutera en enda gång vilket släpp som låter bäst av en skiva? Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 16:21

subjektivisten skrev:Nej, verkligen inte. Läs på detta forum så ser du hur folk skrattar ut och hånar saker som inte mäter lika bra som en gammal NAD, men hur ofta ser du dessa ens diskutera en enda gång vilket släpp som låter bäst av en skiva? Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...

Fast det är ju enkelt att ta reda på. Hur tusan vet man vilket släpp av en platta som är bäst? Jag har ingen som helst aning om hur man tar reda på det... du får hemskt gärna starta en ny tråd med instruktioner - gärna så bra att den blir sticky.

Fast det är alltid stor mening med "perfekt" stereo, det finns aldrig ju anledning att försämra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 16:21

subjektivisten skrev:Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...

Vem eller vad är RHCP?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 16:38

Nattlorden skrev:Fast det är ju enkelt att ta reda på. Hur tusan vet man vilket släpp av en platta som är bäst? Jag har ingen som helst aning om hur man tar reda på det... du får hemskt gärna starta en ny tråd med instruktioner - gärna så bra att den blir sticky.

Fast det är alltid stor mening med "perfekt" stereo, det finns aldrig ju anledning att försämra.

Jämföra, snacka, mäta, mm. Så kan man få reda på vilket släpp som är bäst.

Perfekt stereo är olika för olika personer.

Bill, RHCP = Red Hot Chili Peppers

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 16:44

subjektivisten skrev:Jämföra, snacka, mäta, mm. Så kan man få reda på vilket släpp som är bäst.

Jag syftade på informationskällor om det. Lika lite som man F/E-testar sina apparater själv vill man ju testa olika utgåvor själv.

Perfekt stereo är olika för olika personer.

Nej, olika personer recenserar en perfekt stereo olika.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 17:16

Det kommer ofta upp att det inte är någon idé att förändra en viss sak därför att felkällorna är så mycket större på andra håll. Förutom att det är en felsyn så är det många som "inte lever som dom lär" heller för den delen.

Felsyn? Därför att det som ger största felen inte blir bättre av att man underlåter förbättra andra delar av kedjan. En halvsunkig CD låter trots allt bättre i en bra CD-spelare än en dålig, oavsett om skillnaden mellan den dåliga och den braiga CD-spelaren är mycket mindre än mellan två olika pressningar av CD´n...

"Inte lever som dom lär"? Vissa gnölar över någon dB ner i frekvensgången vid 20 Hz på en CD-spelare men accepterar de grava frekvensgånsfel en högtalare (oftast) har vid den frekvensen. Vi som varit med ett tag brukar kalla det för "sila mygg och svälja elefanter" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-08 17:21

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...

Vem eller vad är RHCP?

/ B

Red Hot Chili Pepper :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 17:24

Morello skrev:Red Hot Chili Pepper :)

subjektivisten skrev:Bill, RHCP = Red Hot Chili Peppers

Suck, och jag som precis lärt mig vad FGTH betyder.... ;-)

Tack för infon. Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-08 17:30

Bill50x skrev:Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?
CD eller LP? :D

Nattlorden skrev:Tacka vet jag fritt blås på dynamiken... visst kan det bli högt emellanåt, men upplevelsen ger så mycket mer än att få en lättare lyssning via dynamikbegränsning.
Medhåll! (Säger jag bara för att jag precis köpt slutsteg och uppgraderat med 7 dB. 8))
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 17:35

Almen skrev:
Bill50x skrev:Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?
CD eller LP? :D

Hehe... om det är någon skillnad på det musikaliska får du gärna redovisa det :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi