Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Piotr skrev:Sedan handlar det kanske om psykoakustik, jag vill ha fri luft sas. ovan högtalarna där ljudbilden tillåts breda ut sig. Med en hög högtalare så känns det som baffeln är ivägen för ljudet, alltså visuellt/psykoakustiskt.
Carlsson-högtalare?
"50-serien" ser egentligen inte så kul ut designmässig men man kan ju inte påstå att den lilla lådan på golvet direkt dominerar synintrycket...
80-talsserien med OA14/12 osv är designmässigt de snyggaste Carlsson enligt mitt tycke.
/ B
Vee-Eight skrev:Bill50x skrev:80-talsserien med OA14/12 osv är designmässigt de snyggaste Carlsson enligt mitt tycke./ B
Du menar antagligen 70-talsserien.
TCM skrev:Jag är lite nyfiken eftersom jag har börjat leta efter en ny förstärkare som ska stå i vardagsrummet och jag skulle vilja ha en så diskret som möjligt. Tycker också att Rotels och Cambridge prylar är snygga. Men för att få så diskret som möjligt har jag varit inne på att kombinera min SB med
och skaffa ett par monoblock från Flying Mole. Inte så snygga men de går att stoppa undan var som helst (650 gram styck).
Brickman skrev:Fantastisk vad rediga många av er är här
MichaelG skrev:Hade Opeln, Peugoten, Volvon eller Mazdan gett mig samma känsla totalt, så hade jag förmodligen valt en av dessa.
Va! Blindtestade du inte bilen innan köp?
Almen skrev:Förstärkare och kablar kan man ju gömma undan om det skulle vara så himla fult. Jag kan möjligtvis tycka att färg och utseende på högtalarna måste passa i rummet, men...
Att jämföra HiFi-prylar med en bil - och att tycka utseendet är viktigt - är i så fall att tycka att det är viktigt hur bilens batteri, batterikablar och fördelardosa ser ut.
Någon som tycker att det är så viktigt att man väljer bil efter det?
phloam skrev:Alltså, det är väl inte meningen att hifi-prylar ska behöva gömmas undan, snarare tvärtom? I så fall är det illa. Eller är det någon slags anti-design där "ju fulare desto bättre låter det" som spökar?
Absolut inte - jag råkar till exempel tycka att mitt nya Bryston-steg är fint, faktiskt.phloam skrev:Alltså, det är väl inte meningen att hifi-prylar ska behöva gömmas undan, snarare tvärtom? I så fall är det illa. Eller är det någon slags anti-design där "ju fulare desto bättre låter det" som spökar?
crion skrev:Den som säger; utseendet är inte viktigt, ljuger i det flesta fall (inte i alla )![]()
MichaelG skrev:crion skrev:Den som säger; utseendet är inte viktigt, ljuger i det flesta fall (inte i alla )![]()
Att det sedan finns de som har utseendet som en viktig faktor tycker jag inte är konstigt. Smak och preferenser är helt enkelt olika. Och det är väl bra!?![]()
Hälsn. Michael
phloam skrev:Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att utseende och känsla påverkar lyssnandet, vare sig vi vill det eller ej.
MichaelG skrev:phloam skrev:Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att utseende och känsla påverkar lyssnandet, vare sig vi vill det eller ej.
Om det är så för dig, så kan jag konstatera att detta är individuellt. Jag förstår inte riktigt hur du kan generalisera ett sådant påstående. Tror du verkligen att alla vi som njuter av att lyssna på musik i hemmiljö bryr oss om apparater? Somliga gör det - andra inte. Tycker du att detta är konstigt?
phloam skrev: Men, om du har en stapel med mer eller mindre ful elektronik mitt fram i vardagsrummet, kan du då helt ignorera det?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 22 gäster