Vad betyder utseendet för er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-08 16:27

mapem: Du borde ha fått PM, om jag lyckats göra allt rätt... :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-08 19:11

Bill50x skrev:
Piotr skrev:Sedan handlar det kanske om psykoakustik, jag vill ha fri luft sas. ovan högtalarna där ljudbilden tillåts breda ut sig. Med en hög högtalare så känns det som baffeln är ivägen för ljudet, alltså visuellt/psykoakustiskt.

Carlsson-högtalare?

"50-serien" ser egentligen inte så kul ut designmässig men man kan ju inte påstå att den lilla lådan på golvet direkt dominerar synintrycket...

80-talsserien med OA14/12 osv är designmässigt de snyggaste Carlsson enligt mitt tycke.

/ B

Du menar antagligen 70-talsserien. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 19:20

Vee-Eight skrev:
Bill50x skrev:80-talsserien med OA14/12 osv är designmässigt de snyggaste Carlsson enligt mitt tycke./ B

Du menar antagligen 70-talsserien. :)

Hade bara för mig att dessa kom i början på 80... men å andra sidan går tiden fortare än man tror.... :-)

Snyggast är dom i alla fall.....

/ B

Användarvisningsbild
orpheus

Inläggav orpheus » 2006-12-08 20:05

Skulle aldrig köpa en pryl som inte ser bra ut,då skulle jag bara reta mig på det när jag lyssnar.
Däremot måste det ju självklart låta svinbra 8)

Patrik

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-12-08 20:22

Håller med Orpheus..

Vem vill ha typ en NAD 208 pga designen även om det är ett helbra slutsteg ;-)

Stora härliga integrerade bestar med mycket effekt och överdimensionerade cdspelare är häftigt :D

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-12-08 22:06

TCM skrev:Jag är lite nyfiken eftersom jag har börjat leta efter en ny förstärkare som ska stå i vardagsrummet och jag skulle vilja ha en så diskret som möjligt. Tycker också att Rotels och Cambridge prylar är snygga. Men för att få så diskret som möjligt har jag varit inne på att kombinera min SB med

Bild

och skaffa ett par monoblock från Flying Mole. Inte så snygga men de går att stoppa undan var som helst (650 gram styck).

Bild

Kan inte någon ge den där PRE 25 ett välriktat slag ovanifrån så att den plattas ut till standardbredd med mindre rattar (vilket jag sällan efterfrågar)?
11010000

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-08 22:23

Passar bra tillsammans med Squeezeboxen :D

Pre TwentyFive 210x80x140mm (BxHxD)

Squeezebox 192mm x 93mm x 80mm (WxHxD)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-09 09:33

Brickman skrev:Fantastisk vad rediga många av er är här ;-)

Nja, det handlar nog mer om preferenser än om redighet. När jag exempelvis köper möbler eller gardiner till hemmet, så kan förhållande mellan funktion och pris vara såpass snarlik mellan olika varianter (jag räknar helt bort variabeln "märkesprylar") att designen väger tungt för det slutliga valet. Men när det gäller andra saker, så är förhållande pris/funtion så olika, att det blir mer en slump om det är den snyggaste prylen som jag väljer.

När jag exempelvis köpte mitt armbandsur för några år sedan ville jag ha en klocka med stållänk, ljus urtavla, safirglas (reptålig) vattentät till minst 100 atm, analog visning och datum. Klockor från 700 kr upp till 25.000 hade de i uraffärerna jag besökte som uppfyllde dessa krav. Ett vanligt prisläge var runt 2.000 kr. Jag köpte en för 700 kr. Jag tyckte inte att den var snyggast.

När vi skulle köpa ny (=begagnad) bil för några år sedan provade jag svenska, japanska, franska och tyska bilar i ett visst prisläge. Jag fastnade för BMW 5-serien på grund av körkänsla och känslan i inredningen och allmäna kvalitetskänslan. Hade Opeln, Peugoten, Volvon eller Mazdan gett mig samma känsla totalt, så hade jag förmodligen valt en av dessa.

Min fru däremot tycker att bilen är väldigt snygg (jo det tycker jag med - men det spelar liksom mindre roll) och fastnade för den direkt på grund av designen. Så det var väl tur att jag inte kom hem med en Opel! :wink:

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-12-09 10:21

MichaelG skrev:Hade Opeln, Peugoten, Volvon eller Mazdan gett mig samma känsla totalt, så hade jag förmodligen valt en av dessa.

Va! Blindtestade du inte bilen innan köp? :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-09 14:46

Hetsporren skrev:Va! Blindtestade du inte bilen innan köp? :wink:

Näeh, men jag tog av mig glasögonen. Så det blev nästan blindtest. :lol:

//Michael

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-12-10 08:44

Michael G, så där väljer jag också bil. Men resultatet blev Alfa Romeo i mitt fall! Du blindtestade aldrig en sån tydligen. Tur för dej, man blir fast!

När jag bygger mitt musikrum (om jag gör det) går jag också på känsla så ska det ha högt i tak, vackra fönster, bokhyllor med böcker, tavlor på väggarna, sköna soffor, bord för mat och dryck. Apparatmässigt kan jag tänka mig naim-elektronik men inte deras högtalare. Kanske Sonus Faber eller något annat snyggt och med känsla. Eller Quad-elektrostater.

Alltså ingen sån där kal "offentlig miljö för en person" som vår amerikanske vän är lycklig över.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-10 10:31

Va! Blindtestade du inte bilen innan köp?

jag tycker det värkar som många blindtestar bilar i trafiken :cry:
kör rätt ut framför en utan att blinka eller nåt

topic ja
lite designe på prylarna är inte fel
micromega är nog de vakraste cdspelarna som finns
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-10 13:39

Jag tycker rent generellt att det är viktigt att saker känns helt "rätt", en slags samlat intryck av kvalité, utseende, känsla... en massa faktorer.

Jag tycker utseendet är förhållandevis viktigt för helhetsupplevelsen när det gäller ljudprylar. Speciellt med tanke på hur kostsam och central en sån sak är i ens liv, då tänker jag inte kompromissa på den punkten.

Hur många här köper kläder helt oberoende av hur de ser ut?

Jag tror bilar, kläder och även hifiprylar kan räknas till saker som utgör ganska starka "statements", de talar om vad du är för en typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-10 14:49

Förstärkare och kablar kan man ju gömma undan om det skulle vara så himla fult. Jag kan möjligtvis tycka att färg och utseende på högtalarna måste passa i rummet, men...

Att jämföra HiFi-prylar med en bil - och att tycka utseendet är viktigt - är i så fall att tycka att det är viktigt hur bilens batteri, batterikablar och fördelardosa ser ut.

Någon som tycker att det är så viktigt att man väljer bil efter det? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-10 20:31

Almen skrev:Förstärkare och kablar kan man ju gömma undan om det skulle vara så himla fult. Jag kan möjligtvis tycka att färg och utseende på högtalarna måste passa i rummet, men...

Att jämföra HiFi-prylar med en bil - och att tycka utseendet är viktigt - är i så fall att tycka att det är viktigt hur bilens batteri, batterikablar och fördelardosa ser ut.

Någon som tycker att det är så viktigt att man väljer bil efter det? :)

Som jag ser det, så kan innanmätet på en bil kan jämföras med innanmätet på en hifi-komponent, likaså kan utseendet på en bil jämföras med utseendet på en hifi-komponent.

Alltså, det är väl inte meningen att hifi-prylar ska behöva gömmas undan, snarare tvärtom? I så fall är det illa. Eller är det någon slags anti-design där "ju fulare desto bättre låter det" som spökar? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:42

phloam skrev:Alltså, det är väl inte meningen att hifi-prylar ska behöva gömmas undan, snarare tvärtom? I så fall är det illa. Eller är det någon slags anti-design där "ju fulare desto bättre låter det" som spökar? :)

Tror det. Lite av "det ska inte kosta extra för det ska se bra ut". Sen kan man visst köpa dyra viner och whiskey, när man kan bli full på billig skit med. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-11 09:10

phloam skrev:Alltså, det är väl inte meningen att hifi-prylar ska behöva gömmas undan, snarare tvärtom? I så fall är det illa. Eller är det någon slags anti-design där "ju fulare desto bättre låter det" som spökar? :)
Absolut inte - jag råkar till exempel tycka att mitt nya Bryston-steg är fint, faktiskt. :)

Jag hårdrog diskussion litet, bara. Om det nu var så att jag hittade en kompenent som gav mig stor lyssningsupplevelse, men som var så sagolikt ful att den förstörde hela rummet så skulle jag behålla den, men gömma den på något sätt. Jag har inget behov av att visa upp mina prylar, även om jag givetvis också kan uppskatta en snygg alufront, ett par läckra lysdioder, eller några mysigt glödande rör.

Men musiken är för mig ett större intresse än heminredning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-11 13:03

Visst kommer ljudkvaliteten i första hand, men om något inte är snyggt eller inte passar in utseendemässigt med övriga delar så letar jag helst vidare till jag hittar något med lika bra ljudkvalitet och "bättre" utseende.

Precis som för flertalet andra så spelar utseendet på delar som lätt göms undan ingen större roll. Att inte synas alls är ett så diskret utseende man kan uppnå, och jag gillar diskret utseende.
Däremot tycker jag att känslan i handhavandet av apparaterna är viktigt. T.ex. känslan när man vrider på volymratten, eller det skramliga ljudet när släden åker in/ut i CD/DVD spelaren. Ja, helst skall det förståss inte vara plastigt skrammel.
Även utseende och känsla i fjärrkontroller spelar roll för mig.

Vad som kanske är mera ovanligt är att jag gärna ser ett välgjort innre i elektronik. T.ex. en rejäl ringkärnetrafo, noggrannt designade kretskort etc. Det ger mig en känsla av att äga kvalitetsutrustning, dvs där jag inbillar mig att kvaliteten spelar roll. Detta är t.ex. ett större plus än en tjock frontpanel av aluminium.
Ett "made in Sweden" märke är inte fel heller. (Ger också en inbillad känsla av kvalitet).

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-11 18:10

Utseendet är EXTREMT viktigt, det visar den här tråden. På många hififorum säger många, "utseendet spelar ingen roll", speciellt om de har någon enhet själv som är riktigt ful.

I nästa tråd kommenterar sedan samma person, "åh vad ful bla bla" åt någon bild, ofta med ett visst mått av nöjdhet av att trycka ned någon annan i smutsen.

Den som säger; utseendet är inte viktigt, ljuger i det flesta fall (inte i alla ) :lol:

Jag körde själv efter välljud är det viktiga i mina val för ett par år sedan. Det jag märkte var att icke hifi kompisar som kom förbi endast kommenterade:

1. utseendet
2. hög SPL
3. högt bastryck

Jag har byggt mina egna strömkablar och trots att de inte är jättedyra utan har en elfa strumpa på sig och lite glittriga kontakter så får de mycket mer uppmärksamhet än ett svart slutsteg för 30kkr som står för mycket mer välljud och upplevelse.

Utseendet är mycket viktigt!
100% Digital

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-11 20:08

crion skrev:Den som säger; utseendet är inte viktigt, ljuger i det flesta fall (inte i alla ) :lol:

Nu garderade du dig i och för sig (i din parantes) men jag tror nog att det är betydligt fler än jag som faktiskt inte bryr sig speciellt mycket. Många vittnar om det i denna tråd och i de flesta fall finns det väl ingen anledning att betvivla detta!? Att påstå att de flesta ljuger är nog att föra det hela litet för långt. :wink:

Jag tror nog att de flesta (=alla?) kan tycka att något är mer eller mindre snyggt eller fult. Och att vid allt annat lika (ex. pris/prestation) välja den snyggaste. Men jag är helt säker på att det finns betydligt fler än jag som inte bryr sig så mycket att man skulle lägga ner vare sig särskilt mycket tid eller pengar (o definitivt inte offra prestation/funktion) för utseendets skull.

Att det sedan finns de som har utseendet som en viktig faktor tycker jag inte är konstigt. Smak och preferenser är helt enkelt olika. Och det är väl bra!? :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-12-11 20:15

Det är jätteviktigt och därför köpte jag ju såklart ett par pi60s. De blir dessutom bara vackrare för var dag som går :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 20:25

Nej, jag tror inte heller att de som säger att utseendet är oviktigt ljuger.

Med tanke på hur de flesta grejor ser ut och hur de kontaminerar vårt livsutrymme så är det högst troligt att de flesta inte bryr sig om utseendet. Att sedan vissa verkar lida av dålig smak och faktiskt tycker att deras grejor är snygga, det får man ta... 8)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-11 20:27

Men tänk om det som lät jättebra vore extremt fult. Skulle man stå ut med att lyssna på dem då? :)

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att utseende och känsla påverkar lyssnandet, vare sig vi vill det eller ej. Särskilt om det nu står framme :) Kanske inte direkt hur det låter, men att det är en viktig psykologisk faktor för hur njutbar helhetsupplevelsen blir.

Edit: visst kan utseendet vara "mindre viktigt" men jag tror inte att någon kan vara helt okänslig för det.
Senast redigerad av phloam 2006-12-11 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-11 20:29

MichaelG skrev:
crion skrev:Den som säger; utseendet är inte viktigt, ljuger i det flesta fall (inte i alla ) :lol:

Att det sedan finns de som har utseendet som en viktig faktor tycker jag inte är konstigt. Smak och preferenser är helt enkelt olika. Och det är väl bra!? :D

Hälsn. Michael

Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag. När jag tänker på hur människor resonerar. Allt skall vara snyggt sedan är smaken olika, men att utseendet är viktigt stämmer in på allt omkring oss inklusive hifi, hemmabio, kläder, bilar, hus och kök.
100% Digital

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-11 20:39

phloam skrev:Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att utseende och känsla påverkar lyssnandet, vare sig vi vill det eller ej.

Om det är så för dig, så kan jag konstatera att detta är individuellt. Jag förstår inte riktigt hur du kan generalisera ett sådant påstående. Tror du verkligen att alla vi som njuter av att lyssna på musik i hemmiljö bryr oss om apparater? Somliga gör det - andra inte. Tycker du att detta är konstigt?

En av orsakerna till att jag aldrig läser hifi-tidningar är att jag är helt och fullständigt ointresserad av alla dessa apparater som i något olika tappning återkommer i nummer efter nummer. Jag bryr mig ungefär lika mycket om detta som av hur vattenledningssystemet ser ut. Huvudsaken är att det fungerar som avsett.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-11 20:41

crion skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag.

Då kanske du inte skall tänka mer (på just detta)... :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-11 20:50

Problemet är kanske designkonventioner inom hifi (det "ska" se ut på ett visst sätt), att designen är eftersatt (viktigast med prestanda) och att när man väl designar nåt så tycks man ofta sakna kompetens att göra nåt riktigt bra.

Ungefär som när man låter programmerare utforma gränssnitt efter vad de tycker är vettigt, med känt resultat :roll:

Tacka vet jag inställningen hos Bang & Olufsen, där man forskar i ergonomi (kring t.ex. fjärrkontroller) och helt uppenbarligen har kompetenta industridesigners i arbete. Men så har man ju länge legat i frontlinjen vad gäller nytänkande och tidlös design.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-11 20:54

phloam skrev:Tacka vet jag inställningen hos Bang & Olufsen, där man forskar i ergonomi [...]

Här köper jag dina synpunkter. Design utifrån en ergonimi- /handhavandeaspekt är bra. Jag gillar funktionella saker!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-11 20:57

MichaelG skrev:
phloam skrev:Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att utseende och känsla påverkar lyssnandet, vare sig vi vill det eller ej.

Om det är så för dig, så kan jag konstatera att detta är individuellt. Jag förstår inte riktigt hur du kan generalisera ett sådant påstående. Tror du verkligen att alla vi som njuter av att lyssna på musik i hemmiljö bryr oss om apparater? Somliga gör det - andra inte. Tycker du att detta är konstigt?

Nej, visst är det individuellt i hur hög grad man påverkas! Men, om du har en stapel med mer eller mindre ful elektronik mitt fram i vardagsrummet, kan du då helt ignorera det? :)

Jag tror att även om du inte bryr dig alls, så påverkas du olika beroende på vad du har framför dig. Även om du knappt lägger märke till det själv. Om det finns där synligt, så har det oundvikligen någon form av inflytande menar jag :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-11 21:18

phloam skrev: Men, om du har en stapel med mer eller mindre ful elektronik mitt fram i vardagsrummet, kan du då helt ignorera det?

Ja. Och detta är uppenbarligen konstigt för dig eftersom du inte riktigt verkar vilja tro på det. :wink: Jag har haft olika stereoprylar i 30 år och jag har aldrig köpt något för dess utseendes skull. Däremot har jag tyckt bättre om utseendet på vissa saker än på andra - men aldrig egentligen brytt mig.

Under min tweakperiod såg det förmodligen för djä..igt ut hemma hos mig. Och visst kunde jag få kommentarer från påhälsande. Men brydde mig gjorde jag aldrig.

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi