Men jag försökte i varje fall...
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
Men någon sådan huserar väl inte här på Faktiskt?
/ B
Amit skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
Men någon sådan huserar väl inte här på Faktiskt?
/ B
*räcker mesigt upp en hand - och rodnar lite...*
Ödmjuk är relativt - insåg folk min begåvning så skulle de förstå att det som de dag uppfattar som hybris, i själva verket är ödmjukhet!
Eftersom jag tycker det är tråkigt att läsa hur Forumets medlemmar har
summerat Patriks insatser, i detta så intressanta ämne, meddelande jag
honom att många av de citat han lagt ut i tråden kommer att finnas med under allmänt om smårumsakustik på min nya hemsida.
Eftersom jag anser att RT mätningar i små rum ej avslöjar det som är viktigt för lyssningsupplevelsen så studerar jag rummets energitidskurvor och Shrödertrådar. Hur jag förhåller mig till RT mätningar sammanfattar Toole
" RT measure can tell us if we are in the ballpark but so can our ears or an acoustically aware visual inspection"
Eller som Ingvar så riktigt påpekar att jag utgår ifrån: att akustikreglerar man bredbandigt absorbent/diffust så är RT mätningar onödiga.
Man kan också enklare uttrycka sig som Lennart Nilsson (sveriges mest
anlitade smårumsakustiker) "Skit i RT mätningar "
Mitt tips är att tråden går vidare på studerandet av reflexer i tid,frekvens och nivå och eftersom ingen är fullärd på detta område så kan det bli spännande att se var det hela hamnar
Hälsningar Matts
Matts Odemalm skrev:Ett annat exempel är Astoria Sickla stora
salongen där vi levererade 6 ton diffusorer i somras. Förra veckan togs
den upp i AES i Boston som en banbrytande biograf i världen detta pga
det tydliga dialogen och ett fantastiskt surroundljud (första gången
någon diffuserat sidoreflexerna i en biograf ,Öhmans besinningslösa
angrepp på denna biograf är lika märkligt som...
Almen skrev:Hahaha, tänker på radioprogrammet Pippirull som gjorde en parodi på kvällstidningsjournalister genom att ringa upp kändisar och säga "Han sa det om dig!" till den ena och sedan ringa till den andra och säga "Hon sa det om dig!", och så se hur de reagerade. Fullständiga lögner, så klart, men vad skulle kändisarna tro?
Vet inte varför jag kom att tänka på det...
dimitri skrev:Rätt så häftigt missförstånd. Gör det lättare att förstå Matts animositet mot iö även om den är oförtjänad. Nu är det Matts tur att gå igenom sina källor och sedan kanske be om ursäkt. Via PatrikF igen?
Eftersom din sågning av HSP 4000 systemet kom i samband med Astoria Sickla invigningen antog jag att du åtminstone besökt biografen. Du om någon vet väl att man måste recencera helheten högtalare/akustik vilket jag antog du gjort. Men eftersom vi ska träffas i morgon kan vi ju reda ut ev missförstånd då.
Matts
Sanny_X skrev:Varför skriver han inte själv?
tvett skrev:Det här är ju fan tragiskt.
Matts Odemalm skrev:Eftersom din sågning av HSP 4000 systemet kom i samband med Astoria Sickla invigningen...
Matts Odemalm skrev:...antog jag att du åtminstone besökt biografen. Du om någon vet väl att man måste recencera helheten högtalare/akustik vilket jag antog du gjort.
Matts Odemalm skrev:Men eftersom vi ska träffas i morgon kan vi ju reda ut ev missförstånd då.
patrikf skrev:Naqref, det verkar ju självklart att den som vidarebefodrar ett budskap är ansvarig för det också. Det är ju frivilligt(att vidarebefodra).
crion skrev:Ang. Biopalatset 1.
Problemet kom när de bytte ut ljudsystemet till HP4000. Jag var liksom IÖ där på "premiären". Jag är fullständigt övertygad om att det är HP4000 hornkonstruktionen som fungerar väldigt dåligt. Jag baserar det på att jag blir enormt lyssningstrött i denna sal (och de andra små rum där dessa ljudsystem sitter). Jag och flickvännen som är vana att lyssna på hög SPL med mitt Meridian system får hålla för öronen i Biopalatset 1 för den kraftiga distorsionen som levereras i mellanregister/diskant.
Jag och min flickvän undviker Biopalatset 1 och de andra HP4000 biograferna så långt det bara går. Det tråkiga är att jag har en kompis som jobbar på Astoria och han förstår inte riktigt min frustration över dessa salonger. Han säger att bolaget bakom HP4000 kan sätta in ett filter som gör att det låter "mjukare" för att dämpa att systemet låter "högt" (vilket jag själv översätter som distorsion).
Vet inte när detta filter kommer, men det låter som en band-aid och jag hoppas verkligen det hjälper något, för jag tycker det sprakar i öronen när jag lyssnar där.